Tylko walka pozwala nam dostrzec swoje prawdziwe oblicze.
Wukong jest nie tylko świetnym topperem, ale też niezłym junglerem. W tym poradniku chciałbym przybliżyć Wam jego możliwości w jungli. Jak wiadomo nasza małpka posiada niezły burst dmg dzięki swoim umiejętnościom – Q oraz
E – dzięki nim na jakiś czas zadajemy większe obrażenia, ale także przyśpieszona zostaje nasza szybkość ataku. Te dwie cechy idealnie pasują do junglującego Wukonga, ponieważ wraz z sojusznikami jesteśmy w stanie bardzo szybko wyeliminować przeciwników. Nie zapominajmy również o możliwości ucieczki dzięki naszemu
W (jeśli napotkamy jakieś problemy) oraz o świetnym
ulcie, który w połączeniu z idealnie pasującym passywem, jak i pewnymi rękami gracza, potrafi czynić cuda :). Postać świetnie sprawdza się zarówno w early, jak i w late game.
Zalety:
- Świetny burst ze skilli który zapewnia nam premie do ataków podstawowych
- Osłabienie pancerza przeciwnika
- Bonus do AS
- Niezły escape
- Dobra inicjacja
- Nienajgorsza wytrzymałość w TFach dzięki passywowi
ult podrzucający wrogów, jak i zadający niezłe obrażenia
- Możliwość zaprezentowania zdolności kreatywnego myślenia i sztuki jukowania stosując nasze
W
- Przyjemna i dość łatwa gra
- Niezły czas czyszczenia jungli (choć nienajlepszy)
- Niskie cooldowny
- ŚWIETNE SKINY! :d
Wady:
- Bez bonusu do AS z
E wydaje się że bijemy baaardzo wolno
- Przy wieżach wroga widać nas po użyciu
W
- Czas naszej niewidzialności na klonie jest niestety bardzo krótki
- Łatwo przewidzieć wiele naszych zagrań
- Mała ilość CC jak na junglera (poza
ultimatem – brak)
- Dość manożerny w early
- Brak działania pasywki w campach robi z nas lekkiego papiera i naraża na spore obrażenia otrzymywane od mobków w jungli
- Słabe survi bez itemków
- Jeśli nie zabijemy wroga na kombo, podczas ganku, zazwyczaj zdąży on nam uciec w early game
- Po użyciu ulta praktycznie poruszamy się i patrzymy co udało nam się osiągnąć, jesteśmy w tym momencie narażeni na sporo utrudnień (slow, stun etc)
Przygotowałem małą mapkę (mistrz painta) w której zaznaczyłem parę przydatnych informacji. Oczywiście są to domyślne kierunki i kolejności zwiedzania mapy, bo jak wiadomo wszystko zależy od tego jak aktualnie grają nasi sojusznicy oraz wrogowie.Mam nadzieję że choć w małym stopniu się przyda.Dodaję też link z ciekawostką na temat hydry.
http://www.youtube.com/watch?v=m952J92bzhg
Życzę miłej lektury 🙂
Attack Damage/ Obrażenia od ataku – Eski na obrażenia, wiadomo im więcej ataku tym lepiej, chociaż nie zawsze jest to najbardziej optymalne rozwiązanie.
Life Steal/ Kradzież życia – Alternatywne esencje, jeśli nie czujemy się za mocno w jungli i brakuje nam survi.
Armor/ Pancerz – Najlepsze możliwe dla junglera runy zapewniające nam większą przeżywalność zarówno w jungli jak i podczas ganków.
Health Per LvL/ Skalujące się Zdrowie – Jeśli zamierzacie uzyskać pancerz z itemków to te runki będą dobre w tankowym Wukongu (przy tym wyborze polecam esencje na life steal).
Attack Damage/ Obrażenia od ataku – Runki zwiększające nasze możliwości do zadawania obrażeń.
Armor Penetration/ Przebicie Pancerza – Jeśli posiadamy esencje na Attack Damage, powinniśmy zainwestować w marki na pene.
Magic Resistance Per LvL/Skalująca Odporność na Magię – Oczywiście większa przeżywalność w late podczas team fightów.
Podstawowe masterki ofensywne-burst.
Sądzę że masterki te świetnie sprawdzają sie na naszym Wukongu, dają kopa do obrażeń oraz małą porcję HP. Nie ma co się rozpisywać moim zdaniem są idealne na bijącego małpiszona 😀
Masterki defensywne.
Ta strona masterek poswięcona jest bardziej tankowatej wersji naszego włochatego przyjaciela. Niestety jak wiemy nasz wukong ma małą ilość CCków więc wypadałoby mu pomóc gdy już zdecyduje się użyć naszego podbijanego ulta, stąd też ,,Legendary Guardian” który ma nam w tym pomóc oraz ,,Fleer of Food” przyśpieszający nas co nieco. Oczywiście w tym wypadku braknie nam odrobiny masterkowych obrażeń, jednakże tym sposobem jesteśmy bardziej wartościowi dla naszej drużyny w roli tanka. Masterka ,,Tenacious” razem z naszą pasywką dam nam sporo resistów, nie wspominając już o pozostałych bonusach wynikających z rozwoju tego drzewka.


Atak Wukonga zyskuje 125 pkt. zasięgu ataku, zadaje 30/60/90/120/150 (+1.1) pkt. obrażeń fizycznych i osłabia pancerz wroga o 30% na 3 sekundy.
Cena: 40 pkt. many
Zasięg: +125
Cooldown:9/8/7/6/5 sec.
Oczywiście nasz pierwszy skill który daje nam małego kopa do zadawanych obrażeń na pewny czas. Osłabianie pancerza wroga jest bardzo skuteczne podczas ganków, abyśmy nie tylko my, ale być może nasi sojusznicy zadali wiecej obrażeń wrogowi. Zwiększony zasięg ataku pozwala nam często dobić uciekającego wroga tą właśnie umiejętnością.

Wukong staje się niewidzialny na 1,5 sekundy. Pozostaje po nim przynęta, której nie można kontrolować, a która zada po 1,5 sekundy 70/115/160/205/250 (+0.6) pkt. obrażeń magicznych wrogom w okolicy.
Cena: 50/55/60/65/70 pkt. many
Cooldown: 18/16/14/12/10sec.
Nasz escape mechanism, daje nam możliwość wycofania się z pola walki, jaki również do inicjowania walki. Zostawiając klona w krzakach podczas gdy gankujemy linie, przeciwnik ma mniej czasu na reakcję. Istnieje dużo ciekawych możliwości użycia tego skilla.

Wukong rzuca się w kierunku celu oraz tworzy miraże, atakujące do 2 przeciwników w pobliżu, zadając każdemu z nich 60/105/150/195/240 (+0.8) pkt. obrażeń fizycznych. Po trafieniu celu, Wukong otrzymuje 30/35/40/45/50% prędkości ataku na 4 sekundy.
Cena: 45/50/55/60/65 pkt. many
Zasięg: 650
Cooldown: 8sec.
Nasza umiejętność która pozawala nam się dostać do wroga, dzięki dodatkowemu AS dostajemy jeszcze większego kopa do obrażeń razem z naszym ,,q” dzięki możliwości ataku aż 3 celów idealnie pomaga nam w czyszczeniu jungli.

Wukong zadaje 20/110/200 (+1.2) pkt. obrażeń fizycznych na sekundę oraz wyrzucaprzeciwników w powietrze. Wukong zyskuje prędkość przez czas działania zaklęcia. Trwa ono 4 sekundy.
Cena100 pkt. many
Zasięg: 315
Cooldown:120/105/90sec.
Ultimate to nasz jedyny CCek , zazwyczaj staramy się użyć go w jak największej grupie wrogów, ponieważ nasz ultimate podrzuca danego wroga tylko raz. W czasie 4sekund zadajemy również niezłe obrażenia, jednakże wszyskie stuny i slowy mogą nam przeszkodzić w swobodnym przemieszczaniu się wirując wśród wrogów.
Kolejność rozwijania umiejętności
R > E > Q > W
Zaczynamy z naszym E ponieważ ma ono krótki cooldown, bije 3 cele oraz daje nam premię do AS, co znacznie pomoże nam w zrobieniu pierwszego buffa. Następnie plusujemy nasze
Q, wiadomo następny skill do bicia z niskim CD. Na 3 poziomie ulepszamy
W i startujemy na wczesnego ganka. Taki skill order zapewnia nam większe obrażenia masowe, co uskuteczni naszą jungle, późniejsze ulepszanie
Q daje krótsze CD na ten właśnie skill oraz większe obrażenia.
W zostawiam na koniec jako umiejętność użytkową. Oczywiście ulepszamy nasz ultimate kiedy tylko jest to możliwe.
R > Q > E > W
Ta opcja jest dla graczy, którzy stawiają na zdobywanie killi oraz spamowanie naszym Q. Jest to alternatywa, jednak ja stawiam na pierwszy zestaw, gdyż znacznie ułatwia czyszczenie obozów.
Summoner Spells
+
Standard, jak sądzę na naszym Summoners Rifcie. Jak wiadomo flash=50 procentowa ucieczka, a nasze W + flash= 90procentowa ucieczka. Smite, czyli podstawa do czyszczenia campów czy stealowania wrogich buffów/drake’ów/baronów.
+
Ghost jest miłą alternatywą dla naszej małpki, w połączeniu z ultem pomaga nam zrobić większe zamieszanie, a dzięki naszemu ,,w” daje nam możliwość przebycia większej odległości na niewidzialności.
Przedmioty startowe
Cóż tu dużo mówić , sądzę że taki start pozwoli nam na najdłuższe farmienie w jungli jak i na wczesnego ganka. Wybór trinketa jest bardziej sytuacyjny, czasami bardziej przydaje się żółty, jednakże w większości wypadków nasz niszczyciel totemów jest bardziej opłacalny w early, sądzę że przetrzymanie do go pierwszego smoka będzie wystarczające.
W tej fazie gry skupiamy się powoli na naszych obrażeniach, budujemy lizarda który czasami przesądza o zdobytym dla nas killu. Berserki, co by nie tłuc jungli 3 godziny chociaż sytuacyjnie można zainwestować w
Merkury lub
Ninja Tabi.
Frozen Mallet który moim zdaniem jest najlepszym itemkiem który możemy złożyć na początek. Daje nam spowolnienie, które rekompensuje nasz brak CC’ków (poza
ultem) zyskujemy trochę HP co na pewno przyda nam się nie tylko w jungli, ale i podczas ganków, oraz idealnie współgra z resztą naszego buildu.
No więc, cały build daje nam niezmierne korzyści które za chwilkę omówię, jednakżę pragnę zaznaczyć, że wszystko budujemy sytuacyjnie i zapewne tylko w 3/10 meczy uda wam się zastosować dokładnie taki build.Zaraz po Frozen Mallet’cie zakupujemy
Phage>
Zeal>
Sheen No i kompletujemy
Trinity Force. Połączenie
młotasa i
trinity daje nam naprawde doskonały burst, nie tylko dzięki AS, HP i dodatkowywch punktach many. Ich pasywki świetnie ze sobą współgrają. Spowolnienie
Malleta i przyśpieszenie z
Phage’a sprawia że wyłapany samotnie wróg praktycznie nie ma jak przed nami uciec, a w razie czego przecież mamy nasze ,,e”. Dodatkowa pasywka z
Sheena, sprawia że zadajemy jeszcze więcej dmg robiąc ,,e” > AA > ,,q” > AA praktycznie zmiatamy papierkowego adc z powierzchni ziemi. Nasz
Black Cleaver jest dopełnieniem naszego burstu, dodaje nam też trochę HP oraz skrócenie czasu odnowienia, co idealnie komponuje się z naszym doskokiem, który teraz mamy do dyspozycji praktycznie co chwilę. Ostatni item wybrany przeze mnie to
Omen sądzę że dodatkowe HPki z tego itemu, pancerz, oraz używalna pasywka spowalniająca pozwala nam przeżyć jeszcze wiecej w TFach, oraz nie pozwolić uciec naszym wrogom od naszego ulti które ma zrobić istną rzeź! Oczywiście na koniec zamieniamy
Lizarda na
Guardiana, bo przecież kto by się nie załamał musząc jeszcze raz zabić tą wredną małpę z tonami HP, pasywką dającą resisty, doskokami, klonami, i z dmg który może nas zniszczyć, już nie wspominając o tym że nasz zwierz nie da uciec wrogowi.
![]() | Alternatywne wyjście zamiast ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Banshee tak samo jak ![]() |
![]() | No co tu dużo gadać, mamy problemy z przeciwnym ADc, def fizyczny zawsze się przydaje, dodatkowa mana pozwoli nam na większy poke, CD reduction znów skraca nam długość oczekiwania na nasze ![]() |
![]() | Jeśli nie mamy problemów z żadnym z wrogich carry, lub po prostu nie wiemy co przyda nam się bardziej, to przecież nic innego jak dodatkowe HP! <3. |
![]() | ADc focusuje Ciebie bo masz demejdż!? Bo nie dajesz mu żyć? Spraw aby takie postępowanie było jego koszmarem, nich zabije się sam o siebie! |
![]() | Czujecie się pewnie w czasie TFów? Nie boicie się nikogo? Polepszcie swoją przeżywalność dzięki Life Stealowi którego zawsze wam brakowało, nie zapominając o tym że teraz bijecie też masowo! |
![]() | Ostatni item jaki przyszedł mi do głowy. Jeśli nie macie porządnego supporta, a twoja drużyna Cierpi na słabą przeżywalność podczas gdy Ty świetnie sobie radzisz, przydałoby się im pomóc. Oczywiście zamiast tego itemu można kupić też ![]() |
Podając wam kontry, oraz dobre połączenia starałem się zwrócić uwagę na to, aby były to postacie z różnych linii, wiadomo że nie tylko junglą człowiek żyje i ganki również mogą być ciężkie, gdy przeciwnik przewyższa nas mechaniką.
Wukong jak wiadomo cierpi na braki wbudowanego life steala czy tarczy, znacznie utrudnia mu to walkę z postaciami o wysokiej przeżywalności. Również postacie z dużą ilością CC są dla niego wyzwaniem, a dalekodystansowe stuny czy odepchnięcia są prawdziwym kataklizmem.No dobrze ale w takim razie z czym nasza małpka radzi sobie dobrze?
Otóż postacie z mniejszym burstem, brakiem escape, czy też bliskodystansowe championy bazujące na długiej walce są dla małpki łatwymi przeciwnikami.
Łatwi rywale
![]() | Brak survi, większy papier, do tego caster, pomimo burstu dobrze wykorzystane ![]() ![]() |
![]() | Muhahah, ta mała glizda nie ma z nami szans, oślepi nas-dajemy klona, doskoki oraz nasze itemki nie pozwolą mu uciec dzięki czemu możemy go poprostu zmiażdżyć naszą pałką! |
![]() | No proszę proszę, silny jungler pada od małpki? Niestety na solo niszczymy glutka ale w TFach potrafi nas powstrzymać, tak samo jak my go. |
![]() | Co by tu dużo mówić, eve to papier, i pomimo speeda z ![]() |
![]() | No proszę! Zultuj mnie, a ja zultuje Ciebie! Dodatkowo niszczymy mu pancerz, oraz mamy większy burst. Idź się lepiej starać o Jarvana V! |
![]() | Brak escape pozwala nam bez problemu ją zabić, nawet gdy nas zestunuje zazwyczaj zdążymy do niej doskoczyć naszym ![]() |
Trudni przeciwnicy
![]() | Boże, te life steale, ta odporność na kontrole tłumu, TRUE DMG! Co to ma być? Slow co chwile i weź tu mu ucieknij. |
![]() | Najgorsze co nas spotyka, doskoki, dashe istne cuda na kiju, i weź tu przed nim ucieknij. Dodatkowe wbudowane survi daje mu przewage w walce nad nami, jego burst też przeważa nasz, a jego ulti niejednokrotnie ratuje przeciwników przed wirującą małpką. |
![]() | Miliardy stunów, tankowatość=masakra. Co z tego że zultujemy jak ona nas przypali słoneczkiem i będziemy wirować w miejscu? A jeśli już użyje ulta na coś innego to poświęci się by nas zatrzymać używając swojego ![]() |
![]() | Świetne survi, spowolnienie i podbicie pozwalają mu nie tylko na skuteczne przeszkadzanie nam w TFach, ale też na wygrywanie walk 1/1. |
![]() | Pomimo tego że w walce 1/1 zazwyczaj jesteśmy w stanie zmieść wrogiego ADc to w team fight’cie jest ona naszą zmorą, wypchnie nas od swojej drużyny i ult zmarnowany. Zresztą jak wiadomo ADc nigdy nie powinien chodzić sam co skutkuje tym że ciężko nam zabić ten cel tym bardziej, że przez jej ![]() |
Synergie
![]() | Niejednokrotnie dobra Nami+dobry Wukong potrafili sami zniszczyć przeciwny team. Ich ulty idealnie ze sobą współgrają (oczywiście odpowiednio użyte) |
![]() | ADc który wraz z nami potrafi zmiażdżyć całą drużynę wroga. |
![]() | Kolejna świetna postać, ultuje razem z nami po czym daje ścianę aby wrogowie (po tym jak nasze podrzucenie przestanie działać) nie uciekli. Nie wspominając tez o tym że jej ![]() |
![]() | Świetny pomocnik, jego ult pomaga nam w zadawaniu obrażeń naszym ![]() ![]() ![]() |
Early game
No jak wiadomo, zaczynamy od blue buffka, wbijamy 3 lub 4 lvl i lecimy na gank. Najlepiej wybrać się na mida, o ile jest to tylko możliwe. Wczesny kill dla middera zazwyczaj skutkuje dominacją na linii. Niestety przez braki CC możemy mieć problemy z postaciami z escape, dlatego dobrze aby nasz midder miał jakiegokolwiek stuna czy slowa. Oczywiście gankujemy linie ile się da (nie zapominając o expie i pieniążkach) aż do 6lvla, kiedy to możemy dać praktycznie 2 pewne kille na bocie. Jeśli masz gotowy swój ultimate i widzisz że przeciwnicy bezmyślnie pushują wykorzystaj to i wraz z sojusznikami zmieć ich z powierzchni ziemi. Jako że Wukong powinien zadawać co najmniej przeciętne obrażenia i przy tym być tankowaty powinien zgarniać trochę killi, aby w late nie być papierem który używając ulta ginie w 2 sekundy.Mid game
Tutaj zazwyczaj mamy już nasz młotas. Dzięki temu nasze ganki są jeszcze efektywniejsze, a wrogowie czasami sami rezygnują z ucieczki przed nami. Z naszym Lizardem zdobywamy niezłe sumki pieniędzy (nigdy nie zapominaj o wykorzystywaniu 40dodatkowego golda za dużego mobka w jungli!) .Nasz life steal znajduje się tylko w jungli, ponieważ pasywka lizarda nie działa na moby na liniach, więc jeśli masz mało HP czy many, podejdź do pobliskiego campa i pobij trochę mobki, niby niewiele, a jednak w wolnej chwili jest to korzystniejsze niż wracanie do bazy. Zaczynają się walki o smoki czy też buffy. Ważne jest, aby posiadać jeszcze wtedy czerwony trinket i czyścić co jakiś czas ewentualne wardy na smoku, co daje wam przewagę wizji. Jak wiadomo wczesny smok jest w stanie nieźle pomóc naszej drużynie jeśli przegrywamy linię.Late game
Team Fighty i walki o barona to bardzo ważna rzecz w ciągu meczu. Ponieważ wymieniamy swój trinket na żółty możemy dogadać się z naszymi sojusznikami, aby któryś z nich zakupił trinketa stawiającego pinki, lub sami go zakupić. W team figtach staramy się zrobić jak największe zamieszanie naszym ultem. Jeśli nie mamy lepszego inicjującego od naszej małpki staramy się doskoczyć naszym




- Jak wiadomo nasze
W daje nam niewidzialność, użyj go aby bezpiecznie sflashować, dzięki temu wróg nie wie czy użyłeś flasha.
- Po prostu stań w miejscu podczas ucieczki, wróg może pomyśleć że użyłeś swojego
W i pobiegnie w innym kierunku, Ty natomiast używasz po około 1,5 sek swojego klona i idziesz w przeciwnym kierunku (ważne jest aby nie mieć na sobie buffów, jak to w przypadku shaco, nasz klon nie ma kółeczek w barwach buffów i przeciwnik może się zorientować, że to twoja prawdziwa wersja)
- Jak wiadomo postacie blisko dystansowe mają słaby poke, nasz Wukong może bez problemu doskoczyć do wroga, odpalić
Q, po czym ewakuować się swoim
W – wykorzystaj to!
- Rozważ możliwość zakupu hydry, jej używalna pasywka pozwala na zastosowanie masowego ataku który użyty przy ścianie campów w jungli sprawia iż te właśnie stwory zaczynają nas atakować, a zarazem stają się widzialne dzięki czemu możemy do nich doskoczyć. Nie jest to łatwe jednakże przy odrobinie praktyki daje nam dodatkowy escape.
- Pasywka hydry resetuje animację ataku, jest to świetne połączenie naszego combo, dzięki temu nasz burst dmg jest jeszcze większy.
Q również resetuje animację ataku wykonując combo ,,e” > AA > ,,q” > AA > ,,hydra passive” > zadajemy bardzo dużo obrażeń w krótkim czasie, wystarczy odrobina treningu.
- Używaj swojego
W zanim wyjdziesz z krzaków podczas ganku, da to krótszy czas na reakcję przeciwnikowi.
- Spowolnij wrogów Omenem, podczas używania ulta, aby trafić większą ilość tego mięcha.
- Postaw swoje
W przed krzakiem do którego wbiegasz i patrz jak wróg burstuje twojego klona.
- Używaj swojego
E na stworach obok wieży podczas pushowania, aby zyskać dodatkowy AS
- Używaj swojego
Q na wieży, aby zadać dodatkowy dmg.
- Na normalach lub rankedach na niskich dywizjach, przeciwnicy rzadko bronią buffa, od którego nie zaczyna przeciwny jungler, poproś co najmniej 2 sojuszników o pomoc w kradzieży buffa (oczywiście wszystko robimy rozsądnie i bezpiecznie) – da Ci to przewagę w expie, a przeciwnik będzie miał problem z dmg oraz poziomem. (wielokrotnie spotykałem się z tym, że przeciwny jungler wyszedł z gry gdy dowiedział się że nie ma buffa)
Wukong to postać niesamowicie przyjemna w prowadzeniu i diabelsko efektywna – naucz się więc carrować swój team przy użyciu Małpiego Króla.
Ostatnia aktualizacja została wykonana 21 lutego 2014
Poradnik został wysłany przez jednego z czytelników – Xirtheja. Jeśli chcesz podzielić się swoim poradnikiem do postaci zapraszamy do zapoznania się z tematem Jak napisać poradnik na How2Win.
System oceniania:
Pod kategorią “Zgodność z prawdą” rozumiem poprawność merytoryczną poradnika – czy autor wybrał możliwie najlepsze runy, specjalizacje, przedmioty, skill order itd. Dodatkowo liczy się poprawność (ale nie ich ilość) porad i ogólnego opisu rozgrywki
Kategoria “Kompletność” określa jak bardzo autor wyczerpał temat grania daną postacią – czy wstawił odpowiednią ilość porad czy może są sztuczki/tricki o których zapomniał. Proszę zwrócić uwagę, że w przykładowo poradniku o grze Syndrą jako APC nie oceniamy wspominania o możliwości grania nią na pozycji supporta.
“Przejrzystość” to kategoria odpowiedzialna za łatwość w odbiorze poradnika – czy jest on przystosowany do łatwego wyszukiwania informacji i czy wystarczająco jasno opisuje daną postać.
“Język” to kategoria w której oceniamy poradnik pod względem poprawności językowej, braku literówek.
Każda kategoria ma przypisaną odpowiednią wagę według której poradnikowi wystawiana jest ostateczna ocena
[starratingmulti id=2 tpl=12]