Ryze
Zbuntowany Mag
Przez całe tysiąclecie arcymag Ryze przeczesywał świat, poszukując starożytnych run i pieczętując ich moc we wnętrzu swojego magicznego zwoju. Choć Ryze darzy innych ludzi ciepłymi uczuciami, musi zawsze trzymać się od nich z daleka – i w oczach tych, których chroni, często uchodzi za porywczego gbura. Świat być może już zapomniał o potwornościach wywołanych przez moc run, ale Ryze zachowuje czujność.
Umiejętności
Kliknij, aby zobaczyć szczegółowe informacje na temat nowych umiejetności Ryze'a

Biernie: Mistrzostwo Magii
Zaklęcia Ryze’a zadają dodatkowe obrażenia zależne od ilości jego dodatkowej many, a jego maksymalna mana zostaje zwiększona o pewien procent jego mocy umiejętności.

Q: Przeciążenie
Biernie: Po rzuceniu innych zaklęć Ryze’a resetuje się czas odnowienia Przeciążenia i rozpoczyna się ładowanie runy. Rzuć w tym czasie inne zaklęcie (nie Przeciążenie), aby w pełni naładować runę, lub rzuć Przeciążenie, aby anulować ładowanie.
Użycie: Wywołaj runiczny wybuch zadający obrażenia magiczne pierwszemu trafionemu przeciwnikowi. Jeśli podczas rzucania Przeciążenia Ryze ma w pełni naładowaną runę, zyskuje tarczę i tymczasową premię do prędkości ruchu.

W: Runiczne Więzienie
Natychmiast unieruchamia cel i zadaje mu obrażenia magiczne.

E: Fluktuacja Magii
Zadaje obrażenia magiczne i naznacza cel. Kolejne zaklęcie rzucone przez Ryze’a na naznaczony cel wywoła dodatkowe efekty:
- Przeciążenie zadaje dodatkowe obrażenia i przeskakuje na pobliskich naznaczonych wrogów.
- Czas unieruchomienia pod wpływem Runicznego Więzienia zostaje dwukrotnie wydłużony.
- Fluktuacja Magii naznacza wszystkich pobliskich wrogów.
Jeśli naznaczony cel zostanie zabity przez dowolnego bohatera, wszyscy pobliscy wrogowie również zostaną naznaczeni.

R: Zagięcie Czasoprzestrzeni
Otwiera portal do znajdującego się w pobliżu miejsca. Kilka sekund później zostają tam przeniesione wszystkie sojusznicze jednostki w zasięgu portalu. Zaklęcia nie można rzucić na siebie – przenoszenie się do samego siebie nie byłoby zbyt mądre.
W ALEI
Legenda głosi, że pewien nieśmiertelny król demonów powiedział kiedyś: „Ryze to bohater, którego rozgrywkę należy opanować, aby zrozumieć znaczenie wciskania właściwych klawiszy we właściwym czasie i we właściwej kolejności”. W przypadku Ryze’a liczą się kombinacje, a ta aktualizacja tego nie zmienia. W gruncie rzeczy Mag Run to nadal ten sam wredny fioletowo-niebieski gość, który stosuje dynamiczne kombinacje zaklęć, aby wykosić przeciwników.
A więc do rzeczy – jakie kombinacje powinni znać gracze w fazie walki w alei?
PRZECIĄŻENIE FALI (E > W > Q) Rzuć Fluktuację Magii na stwora, który już prawie umiera, i wykończ go innym zaklęciem, żeby naznaczyć pozostałe stwory w pobliżu – doskonałym celem będą stwory oblężnicze, ponieważ często znajdują się w samym środku fali. Teraz możesz oczyścić teren z pomocą użytecznego Przeciążenia.
DAJ SIĘ PONIEŚĆ FALI (E > E > W > Q) Naznaczone fale stanowią zagrożenie dla przeciwnika w alei, bo Ryze może z łatwością ponownie rzucić Fluktuację Magii na naznaczone stwory, aby zarazić efektem pobliskie cele. Jeśli Ryze naznaczy w ten sposób wrogiego bohatera, może go natychmiast unieruchomić na dłuższy czas za pomocą Runicznego Więzienia. Dodatkowa siła elementu E > W tej kombinacji kryje się w pełnym naładowaniu runy, dzięki której kolejne Q zapewni Ryze’owi tarczę i krótką premię do prędkości ruchu, które z kolei pomogą mu dopaść ofiarę (lub uciec przed żądnym krwi przeciwnikiem).
WALKI DRUŻYNOWE I PÓŹNA FAZA GRY
W przypadku starć pełnych drużyn osoby grające Ryze’em muszą szybko tworzyć kombinacje zaklęć, aby na bieżąco rozwiązywać pojawiające się problemy. Chcesz wyeliminować jeden konkretny cel? Wolisz zadawać obrażenia jak największej liczbie celów? A może tylko oczyszczasz teren po udanym ataku? Kiepscy gracze nadużywają umiejętności, wciskając klawisze, jak popadnie. Dobrzy gracze mądrze dobierają kombinacje.
TYLKO SPRÓBUJ MNIE NAZNACZYĆ… (E > E > Q) Ryze wprawdzie nie jest w stanie likwidować wytrzymałych wrogów walczących w pierwszej linii, ale to nie znaczy, że jest bezużyteczny – po prostu będzie musiał na jakiś czas wcielić się w rolę maga obszarowego z tylnej linii. Rzuć na pobliskiego bohatera Fluktuację Magii, a następnie szybko to powtórz, aby naznaczyć wszystkich wrogów w okolicy. Wówczas wystarczy, że trafisz Q tylko jednego z nich, aby zadać obrażenia wszystkim naraz.
Zagięcie Czasoprzestrzeni Ryze’a nie osiąga tego samego poziomu co superumiejętność Taliyah czy Tahm Kencha. W efekcie przeniesienie sojuszników stanowi tylko mały wypadek i wszyscy przyjaciele Ryze’a wkrótce wracają do właściwych sobie alei. Tak się jednak nie dzieje w bazie wroga, w której aleje się ze sobą łączą i superumiejętność Ryze’a na 18. poziomie może przenieść stwory z całej alei do innej, pobliskiej alei. Jeśli na przykład masz olbrzymią falę, która właśnie zniszczyła inhibitor wroga w dolnej alei, możesz użyć Zagięcia Czasoprzestrzeni, aby zabrać ze sobą część stworów i zaatakować wieżę inhibitora w środkowej alei. Posłusznie zrezygnują z walki w dolnej alei i zaatakują najbliższą wieżę.
NIE MA UCIECZKI (E > W > R > E > Q > RĄBNIĘCIE GŁOWĄ W KLAWIATURĘ) Najstraszliwsze w superumiejętności Ryze’a jest to, że potrafi on zmienić pozycję swojej drużyny w trakcie walki. Po rzuceniu Zagięcia Czasoprzestrzeni po raz pierwszy nic nie przeszkadza Ryze’owi w swobodnym poruszaniu się i używaniu innych umiejętności, więc jeśli on lub któryś z jego sojuszników ogłuszy (np. za pomocą wzmocnionego Runicznego Więzienia) przeciwnika o niskim poziomie zdrowia, może natychmiast zacząć rzucać Zagięcie Czasoprzestrzeni, celując za jego plecy. Kiedy Zagięcie Czasoprzestrzeni jest w użyciu, Ryze może wykonać pozostałą część kombinacji, a natychmiast po tym przenieść całą swoją drużynę za przeciwnika, aby odciąć mu drogę ucieczki. A gdy skończy czekać na odnowienie umiejętności, ktoś będzie musiał czekać na odrodzenie. Najlepszym sposobem na uniknięcie takiej sytuacji w walce z Ryze’em to potraktowanie go umiejętnością ograniczenia kontroli – uniemożliwi mu ona nagłe przenoszenie się.
Te kombinacje to dopiero początek. Liczymy, że aktualizacja pozwoli graczom, którzy są sprytniejsi od nas, znaleźć bardziej zaskakujące sposoby łączenia umiejętności Ryze’a.
Kliknij, aby zobaczyć zaktualizowany wygląd skórek Ryze'a
Najstraszliwsze w superumiejętności Ryze’a jest to, że potrafi on zmienić pozycję swojej drużyny w trakcie walki.
SPOJRZENIE NA BOHATERA
Pod względem historii Ryze stanowił wielką zagadkę – niemalże pustą, niezapisaną kartę. Co można o nim powiedzieć poza tym, że jest czarodziejem i pustelnikiem z olbrzymim zwojem na plecach? Z jego nielicznych kwestii w grze wynikało, że jest niecierpliwym, starym cholerykiem („W drogę! Chodźmy! No szybciej! Nie wstrzymuj mnie!”). Oprócz tego nie było tam wiele treści.
Wyzwanie polegało na tym, żeby wypełnić tę pustą skorupę, nie negując opinii na jego temat, które gracze zdążyli sobie wyrobić, grając nim przez ostatnie siedem lat. „Zaktualizowanie Ryze’a było trochę onieśmielającym zadaniem” – mówi starszy scenarzysta John „JohnODyin” O’Bryan. „Ryze jest niemalże symbolem League”.
Zamiast wyrzucać strzępki historii Ryze’a do śmietnika, postanowiliśmy odpowiedzieć na pytania, które od dawna sobie zadawaliśmy. Dlaczego wędruje, o co chodzi z tym wielkim zwojem i dlaczego ma niebieską skórę? Powoli JohnODyin i pozostali członkowie zespołu wypełnili wszystkie luki. Ryze wędruje, ponieważ wyznaczył sobie misję – chce znaleźć i zebrać superpotężne runy, które mogą zostać wykorzystane jako broń masowego rażenia. Przechowuje je w zwoju, który trzyma na plecach, i pilnuje ich jak oka w głowie. Gdyby wpadły w niepowołane ręce, światu groziłoby ogromne niebezpieczeństwo.
“Postanowiliśmy odpowiedzieć na pytania, które od dawna sobie zadawaliśmy. Dlaczego Ryze wędruje, o co chodzi z tym wielkim zwojem i dlaczego ma niebieską skórę?”
Ryze ma kilka tysięcy lat, ale żyje dzięki magii runicznej. W trakcie swoich wędrówek widział, jak powstają i upadają imperia. Każdy, kto tyle przeżył, miałby trochę dość świata – Ryze żyje już tak długo, że wielokrotnie był świadkiem popełnianych przez ludzi tych samych błędów. „Zagadki niebieskiej skóry nie udało nam się do końca rozwiązać” – przyznaje JohnODyin. „Ale sądzimy, że był zwykłym gościem, który zmienił się pod wpływem swojej magii”.
AKTUALIZACJA AKTUALIZACJĘ AKTUALIZACJĄ POGANIA
Rzecz jasna, wielu graczy przyzna, że z biegiem czasu Ryze bardzo się zmienił. Ta aktualizacja to prawdopodobnie nasza trzecia czy czwarta próba odświeżenia Maga Run i słusznie dostało nam się od graczy za to, że nie opracowaliśmy tego bohatera lepiej do tej pory.
Projektant bohaterów David „RiotRepertoir” Capurro dużo o tym myślał. Rok temu RiotRepertoir pracował nad nowym projektem rozgrywki Ryze’a – chciał go wyposażyć w siłę, którą gracze mogliby wykorzystywać od czasu do czasu. Pomysł był taki, żeby jego umiejętność bierna i superumiejętność (po rozsądnym zarządzaniu skumulowanymi efektami) łączyły się w kluczowych momentach, dzięki czemu Ryze stawałby się niezwykle potężny. Aby jak najlepiej wykorzystać zdolności Ryze’a, gracze musieli dokładnie zarządzać zaklęciami i stosować kombinacje w celu zresetowania ich czasu odnowienia. Ponieważ obecnie Mag Run wygrywa mniej więcej 50% walk, można stwierdzić, że w wyniku ostatnich zmian stał się całkiem zrównoważonym bohaterem. Po co więc znów go zmieniać?
Współczynnik wygranych to jednak nie wszystko. Z Magiem Run były trzy spore problemy – za trudno było się nauczyć nim grać, był zbyt silny, jeśli już opanowało się jego styl rozgrywki, a walka z nim w alei była zbyt skomplikowana dla graczy, którzy nie wykuli na pamięć wszystkich szczegółów jego gry. Ryze bywał niewyobrażalnie potężny z powodów, które nie były do końca jasne dla jego przeciwników. Okresowa siła, w którą chcieliśmy go wyposażyć, działała raczej jak lustro weneckie. Osoba grająca Ryze’em widzi i rozumie, co się dzieje, ale inni gracze mieli przed oczami tylko ciemność.
Problem z silnymi graczami polegał na tym, że ich Ryze był niezwykle niezawodny i niezwyciężony. Zadawał mnóstwo obrażeń i natychmiast unieruchamiał przeciwników – w ostatnich zmianach tego nie naprawiliśmy.
“Ryze bywał niewyobrażalnie potężny z powodów, które nie były do końca jasne dla jego przeciwników. Okresowa siła, w którą chcieliśmy go wyposażyć, działała raczej jak lustro weneckie.”
Nie chodzi o to, że nie lubimy potężnych bohaterów ani że nie należy wkładać wysiłku w opanowywanie rozgrywki danego bohatera. Postacie stanowiące wyzwanie są w League wyjątkowo ważne – granie nimi jest często najbardziej satysfakcjonujące. Problem pojawia się wówczas, gdy bohaterowie stają się kompletnie niezrozumiali dla tych, którzy dopiero się uczą ich stylu rozgrywki, i dla tych, którzy z nim walczą.
Jak zastosować te wszystkie przemyślenia do Ryze’a? Najpierw usunęliśmy mechanikę związaną z kumulowaniem się efektów i czasem odnowienia jego umiejętności biernej, ale wykorzystaliśmy część jej elementów w innych umiejętnościach. Osoby grające Ryze’em (i ich przeciwnicy) nie będą już musiały tak dokładnie śledzić niemal niewidocznych kumulacji efektów i będą mogły się skupić na swoich ostatnich działaniach. Efekty pozytywne i negatywne trwają teraz trzy lub cztery sekundy, co oznacza, że ogólnie rzecz biorąc, istnieją konkretne, możliwe do zapamiętania kombinacje, które gracze mogą wykorzystać w dowolnym momencie.
„Siła Ryze’a jest tak duża jak wcześniej, a podstawy jego stylu rozgrywki są teraz łatwiejsze do opanowania” – komentuje RiotRepertoir. „Każdy, kto zacznie nim grać, będzie mniej więcej wiedział, co należy robić, i z czasem stanie się w tym coraz lepszy”.
Kliknij, aby zobaczyć zaktualizowane splash arty związane z tą postacią
TRAFIONY, UZIEMIONY
Motywem przewodnim aktualizacji rozgrywki Ryze’a było nadanie mu większej przejrzystości. Dotyczyło to również jego grafik i animacji. Bez względu na to, czy gra nim kompletny świeżak, który wypróbowuje go po raz pierwszy w życiu, czy też najlepszy gracz na świecie, który wyciska z niego ostatnie soki, Ryze zawsze wygląda tak samo – macha łapami na wszystkie strony, a wokoło pojawia się jakieś niebieskie badziewie.
„Nie ma wątpliwości co do aktualnego wyglądu Ryze’a w grze” – mówi główny grafik Joshua „HUGEnFAST” Smith. „Jest w najgorszej dziesiątce. Ma zdeformowane stopy i dziwaczne proporcje. Chcieliśmy, żeby znalazł się na tym samym poziomie co nowi bohaterowie”.
Rozwiązaniem było uwydatnienie i przerysowanie jego ruchów. Sprawiliśmy, że wkłada teraz więcej siły w swoje ataki zamiast tylko nonszalancko rzucać zaklęcia. Ataki Maga Run stały się bardziej fizyczne, a jego tatuaże zaczynają się jarzyć, gdy przez jego ciało przepływa moc.
“ Motywem przewodnim aktualizacji rozgrywki Ryze’a było nadanie mu większej przejrzystości. Dotyczyło to również jego grafik i animacji.”
Ale podświetlenie jego tatuaży i dodanie mu kilku ruchów nie wystarczało – nowy sposób rozgrywki wymagał nowych dźwięków. Tą kwestią zajął się dźwiękowiec Eugene „Riot Kyugene” Kang. Nasz niebieski koleżka jest bowiem cholernie głośny.
„Aktualne odgłosy Ryze’a w grze są bardzo mało dynamiczne” – mówi Riot Kyugene. „Są głośne, intensywne i wszystkie brzmią tak samo. Są wręcz tak głośne, że zaczynają się zlewać”.
Bez żadnego punktu odniesienia w całym oceanie zaklęć trudno jest się graczom połapać, co Ryze im właściwie robi w danej chwili. Riot Kyugene zaktualizował dźwięki Ryze’a w taki sposób, by podkreślić znaczenie jego nowego E, ponieważ ostrzega ono graczy, że następna w kolejności jest potężniejsza część kombinacji Ryze’a.
Ryze jest teraz na PBE, zapewne wydziera się właśnie na ludzi, którzy próbują dotknąć jego zwoju. Zanim zawędruje do gry, użyjcie swoich najbardziej śmiercionośnych kombinacji memów w komentarzach poniżej.
Zobacz także
Brak powiązanych wpisów