Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Co zrobimy ze starymi postaciami – by Riot

Kolejna porcja wiadomości została nam dostarczona za pośrednictwem wypowiedzi Rioterów, tym razem wypowiedzi pochodzą głównie z Q&A przeprowadzonego przez Statikka.

Q&A Statikka

“Staroszkolni” magowie tacy jak Brand, Malzahar, Cassiopea, Galio, Viktor, czy choćby niedawno wydany Vel’Koz praktycznie nie istnieją na środkowej alei zwłaszcza na e-sportowej scenie. Problem ten istnieje już od lat, stąd moje pytanie co zamierzacie z tym zrobić?

Nie uważam żeby problemem była obecna meta, gdyż takim postaciom jak Ziggs, Lux, czy Xerath udało się przez jakiś czas zaistnieć na competitive scenie (najprawdopodobniej dzięki kombinacji dużego zasięgu i CCków).

Praktycznie każdy mid laner wydany po Brandzie Malzaharze i Cassiopei (poza Viktorem i Vel’Kozem, którzy podzielili ich los) ma jakąś przewagę nad tymi magami. Niektóre nowe postacie całkowicie dominuje linię w starciu ze staroszkolnymi magami, niektóre cechują się lepszym roamowaniem, a jeszcze inne wygrywają dzięki większemu zasięgowi.

Tak naprawdę win ratio tych magów nie jest jakieś strasznie niskie gdyż te postacie potrafią zadać całkiem porządne obrażenia, jednak gdy chodzi o grę na najwyższym poziomie nie dają one sobie rady z innymi postaciami przeznaczonymi na środkową aleję. Problemem jest to, że postać ze stosunkowo małą mobilnością, skupiająca się na trafianiu skillshotów musi oddać inicjatywę przeciwnikowi. Dodatkowo skoordynowane drużyny znacznie łatwiej poradzą sobie z ultami, które wymagają długiego channelowania (jak np ulti Malzahara czy Vel’Koza), czy z ultami AoE (ulti Branda, czy ulti Galio).

Warto zauważyć, że standardowi magowie składają zazwyczaj Athene, Rabadona i Void Staffa, podczas gdy staroszkolni magowie zazwyczaj dobrze działają z Rylaiem i Liandry. Jednak obecnie przedmioty te nie gwarantują żadnej regeneracji many i na mój gust dają zbyt dużą liczbę HP. Być może rework tych dwóch itemów byłby rozwiązaniem?

 

To zdecydowanie jest problem, z którym zmagamy się od dawna. Zgadzam się w 100% z twoją identyfikacją i rozłożeniem na czynniki pierwsze problemu, który dotyczy niemobilnych magów na mid lanie.

Zgadzam się także z poglądem, że to duża ilość mobilnych postaci przyczyniła się do pogorszenia się sytuacji niemobilnych magów, zwłaszcza na competitive scenie.

Właściwie to nie doceniliśmy mocy jaką do kitu wnosi duża mobilność. Championy cechujące się taką mobilnością powinny w jakiś sposób ponieść koszt za posiadanie tak dużej mocy (to właśnie przez dużą mobilność problemem stały się takie postacie jak Kassadin, LeBlanc czy Lee Sin). Dodatkowo mobilność świetnie skalluje się z umiejętnościami gracza – prosi są w stanie wykorzystać mobilność zarówno w celu strategicznym (opanowanie mapy) jak i w celach taktycznych podczas teamfightów.

Jeśli chodzi o przedmioty to wiem, że odpowiedzialny za to team przygląda się obecnie rzadziej używanym itemom takim jak Rylai. Właściwie sugestia o braku regeneracji many w połączeniu Rylaia z Liandry jest bardzo ciekawa, jednak ewentualne wprowadzenie regeneracji many negatywnie odbiłoby się na postaciach nie posiadających tego zasobu. Większym problemem wydaje mi się Athene gdyż przedmiot ten obecnie jest świetny pod względem gold-efficiency przez co jedyni magowie, którzy mają prawo zaistnieć w LoLu to ci, którzy go używają.

Z pewnością przyjrzymy się wraz z teamem temu problemowi i poszukamy optymalnego rozwiązania, jednak sprawa ta najprawdopodobniej będzie musiała poczekać na zakończenie Mistrzostw Świata sezonu 4, zwłaszcza że wydaje mi się iż jedynym właściwym rozwiązaniem będzie systematyczne wprowadzanie zmian, które oczywiście wymaga poświęcenia temu większej ilości czasu.

1) Co sądzisz o obecnej sytuacju Akali?

2) Czy w założeniu spellvamp miał być bardziej istotnym elementem gry?

  1. Akali wydaje się obecnie być w całkiem dobrym miejscu i z tego co słyszałem staje się ona coraz bardziej popularna zwłaszcza na soloQ.  Dodatkowo sądzę, że skorzystała ona ze zmian, które poczyniliśmy by cała gra stała się trochę bardziej przyjazna assasynom. Mimo to nadal uważam, że postać ta posiada wiele wad. Nawet jeśli uda ci się zdobyć nią przewagę to nie masz zbyt wielu okazji by się wykazać z powodu bardzo prostej mechaniki jaką posiada ten champion (większość umiejętności działa na zasadzie “kliknę na ciebie i będę miał nadzieję, że zginiesz”), a kiedy postać to przeciwnik zdobędzie przewagę postać ta ma bardzo mało sposobów na come back.
  2. Szczerze Spell Vamp jest kolejnym starym systemem, któremu będziemy musieli się przyjrzeć i na nowo ustalić powód dla którego jest on w grze.  Obecnie największym problemem ze Spell Vampem jest to jak bardzo faworyzuje on postacie nie używające żadnego zasobu w starciu z postaciami używającymi many.  Będziemy się musieli temu dokładniej przyjrzeć jednak na razie nie poczyniliśmy żadnych konkretnych planów.

Mam pytanie jeśli chodzi o Garena. Postać ta praktycznie nie pojawia się na competitive scenie, a w dodatku nie ma ona prawie żadnych elementów, które pozwoliłyby odróżnić średniego gracza Garena od takiego, który wymasterował tę postać. Nie ma on żadnych skillshotów, a jedynymi rzeczami, która może sprawiać trudność są: wyczucie odpowiedniego timingu dla umiejętności, użycie skilli w odpowiedniej kolejności i nauczenie się odpowiednio wykorzystywać ulta.  Czy planujecie zreworkować tę postać?

Problem z Garenem jest taki, że jest to świetna postać dla początkujących. Dzięki niemu ludzie zaczynający swoją przygodę z ligą mogą łatwo zrozumieć podstawy, więc wnosi on wiele pozytywnych rzeczy do gry nawet jeśli nie jest to postać pickowana na e-sportowej scenie.

Jeśli chcielibyśmy wprowadzić go do rozgrywek na najwyższym poziomie musielibyśmy dodać trochę zawiłości do jego kitu wraz z kilkoma nowymi mechanikami przez co stałby się on znacznie trudniejszą postacią.

Prawie każda decyzja jaką podejmujemy ma jakieś zalety i wady. Nie chcemy poświęcać postaci, która pomaga początkującym by sprawić, że Garen będzie pickowany na e-sportowej scenie. Obecnie nie mamy żadnych planów związanych z tą postacią, ale jeśli będziemy coś zmieniać zrobimy wszystko by postać ta nadal była prosta dla początkujących, a przy okazji żeby był on bardziej skomplikowany dla doświadczonych graczy (co będzie niesamowicie trudnym zadaniem).



Obecnie stare supporty takie jak Taric, Alistar, Zilean czy nawet Soraka zanikają na rzecz takich postaci jak Lulu, Thresh, Nami, Braum, czy choćby Annie. Nie wydaje mi się żeby zmiany w statystykach mogły im pomóc. Czy możesz w takim razie podzielić się z nami przemyśleniami na temat tych postaci?

Taric

Przypadek tej postaci jest bardzo podobny do Garena. Nie wydaje mi się żebyśmy byli w stanie zmienić tę postać bez ruszania mechaniki jego “aur”, które są idealnym przykładem na umiejętności bez żadnego szczególnego gameplayu.  Jednak wydaje mi się, że granie Tariciem musi być ciekawsze niż obecnie. Nie chciałbym wzbudzać nadziei, ale testujemy obecnie pewną wersję tej postaci, która sporo różni się od tej będącej na serwerach live. Nie gwarantuje, że jakiekolwiek zmiany ujrzą światło dzienne, ale mogę powiedzieć że team odpowiedzialny za reworki przygląda się Taricowi jako postaci, która potencjalnie może otrzymać jakieś zmiany.

Zilean

Niestety bardzo ciężko jest znaleźć kontrę na obecny kit Zileana, przez co ciężko nam znaleźć właściwe dla niego miejsce w grze. Obecnie Zilean mający przewagę tworzy ekstremalnie frustrujące doświadczenie dla przeciwnika na linii.  Obecnie Zilean zajmuje wysokie miejsce na liście postaci, które otrzymają rework, ale jako że jego kit zostanie bardzo mocno zmieniony trochę czasu musi minąć zanim rework wejdzie na serwery live.

Alistar

Właściwie jeśli chodzi o tą postać to tak popularne combo W+Q nigdy nie miało tak naprawdę istnieć. Jednak obecnie gracze bardzo się do niego przyzwyczaili i dlatego jest to integralna część obecnego balansu i gameplayu tej postaci. Wydaje mi się, że jeśli zdecydujemy się na rework tej postaci to najprawdopodobniej combo to zostanie usunięte, a w zamian za to sprawimy, że łatwiej będzie można użyć W aby przybić przeciwnika do ściany i dopiero później podrzucić go za pomocą Q. Pewnie będzie to “zdrowsza” wersja jego combo, ale nie wprowadzimy tej zmiany póki nie zmodyfikujemy jego kitu tak aby Alistar mógł funkcjonować bez swojego comba.

1) Czy Galio zajmuje obecnie wysokie miejsce na liście postaci, które otrzymają reworki?

2) Czy według was nadal występuje problem na topie z tak zwanym “poziomem Renektona”?

1) Galio znajduje się wysoko na tej liście, ale nie tak wysoko by można spodziewać jego reworku w najbliższej przyszłości. Uważam, że postać ta ma ciekawy kit jako tank/support jednak na mid lanie cierpi on z powodu małej interaktywności jego pasywa i W.

2) Właściwie jesteśmy zadowoleni z różnorodności jaka panuje obecnie wśród fighterów przeznaczonych na górną aleję. Jednak obecna meta na posyłanie na topa casterów takich jak Lulu czy Gragas połączona z częstymi lane swapami powoduje, że ciężko tak naprawdę stwierdzić czy ten problem nadal występuje.

Zamierzacie coś zrobić z Atmą?

Uważam, że Atma z założenia jest niezdrowa dla całej gry, gdyż pozwala ona na jednoczesne skalowanie się w defensywie i ofensywie. Wczesne dni Jaxa i Vlada nauczyły nas już kilku rzeczy o takim skalowaniu i obawiam się, że będziemy musieli przemyśleć koncept takich itemów jak atma jeśli zdecydujemy się na pozostawienie ich w grze.

Ashe

Czy uważasz, że da się na tyle wzmocnić Ashe by stała się ona top-tier ADC bez ingerencji w jej permaslowy?

Nie jestem pewien czy wzmacnianie kogokolwiek na tyle by stała się ona top-tier pickiem jest dobrym pomysłem, gdyż oznacza to, że dana postać będzie musiała być mocna nawet na postacie, które z założenia powinny ją kontrować.  Ashe jest raz na jakiś czas pickowana na e-sportowej scenie (zazwyczaj w połączeniu z Zyrą na bocie), więc zakładam, że niewiele jej brakuje od stania się sytuacyjnym pickiem, zwłaszcza teraz kiedy w większości/wszystkich? regionach zmniejszyła się liczba assasynów.

Heal a Barriera

Nie powinniście jakoś wyodrębnić Bariery od Heala? Heal zwiększa na chwilę MS więc może Bariera powinna zwiększać coś innego?

Największym pytaniem jest to czy powinniśmy mieć jednocześnie Barierę i Heala na Summoner’s Rift. Nie wykluczone, że bardziej przyjrzymy się Summoner Spellom w najbliższym pre-sezonie jednak na razie skupiamy się na pracy z istniejącymi spellami.

 

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.