Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

/dev: Rock na Rift

Witajcie wszyscy, tu ProtoShredanoid z zespołu muzycznego Riot z nowymi partyturami i szalonym muzycznym blogiem od dewelopera. Przy okazji publikowania kilku szkiców partyturowych na gitarę i przypadkowych ujęć zza kulis, chcielibyśmy też omówić bardzo osobisty proces czerpania z inspiracji i tego, jak na jej bazie rozkwita pełny utwór muzyczny.

Inspiracja może pojawić się niespodziewanie i na wiele sposobów. Pierwsze ziarno może zostać zasiane podczas snu, koncertu, filmu, obcowania ze sztuką itd. lub czegoś tak banalnego jak rytmiczne kapanie wody z kranu, cykające świerszcze, specyficzna melodyka czyjegoś śmiechu, rozmowa z przyjacielem lub po prostu wszechświat sam w sobie. Może pojawić się dosłownie znikąd! (Przyznaję się, jestem winny korzystania z wszystkich powyższych źródeł inspiracji).

Gdy już mamy to pierwsze ziarno inspiracji, musimy je podlewać i hodować. Jeśli macie coś wynieść z tego wpisu, to zapamiętajcie „nigdy nie lekceważcie swojej pierwotnej inspiracji”. Niezależnie od tego, jaka jest, pielęgnujcie ją i zróbcie wszystko, aby pomóc jej rozkwitnąć. Jeśli o mnie chodzi, łapię (i wyrażam) większość moich inspiracji za pomocą gitary, a znaczy to, że naszym tematem będzie teraz…

LEONA ZAĆMIENIA

Ten utwór zaczął się od bardzo prostego motywu na gitarę.

wprowadzenie Leony Zaćmienia, motyw na gitarę:

wprowadzenie Leony Zaćmienia, motyw na gitarę

Ten początkowy fragment, czy raczej „ziarno”, wciąż we mnie brzmiało. Chwyt H-dur i z otwartą struną H na gitarze stalowej daje jasną barwę dźwięku odpowiednią dla Leony. Akord H-dur jest ogólnie uznawany za bardzo ostry i jasny, dla mnie brzmi jak bardzo mocno wysycony odcień żółci (na temat odniesień barwy dźwięku do rzeczywistych barw można by napisać oddzielny post).

Skoro mamy akcent, który dobrze brzmi, i udało się nam uchwycić początkową inspirację, czas znaleźć instrument, który pomoże rozwinąć dźwiękową charakterystykę Leony. (Mówiąc innymi słowami… zmieńmy tę kiełkującą roślinkę w mocne drzewo).

Według moich osobistych odczuć, hang drum jest obdarzony swego rodzaju duchowością. Może ze względu na filmy z hippisami i wyluzowanymi kolesiami w dredach, którzy na nim grają — a może to tylko moje wrażenie? Tak czy inaczej, można sobie wyobrazić, jak Solari z Góry Tangon, za pomocą podobnych do hangu instrumentów, tworzą melodię, która łączy ich z Kosmosem i Aspektami. Hang drum ma też bardzo metaliczne brzmienie, które pasuje do tarczy i zbroi Leony. Ma też cięższy i mocniejszy dźwięk niż szklany pogłos, który zwykle kojarzymy z instrumentami tworzącymi targońską muzykę. Ponieważ Leona jest wyspecjalizowanym obrońcą, ta siła i ciężkość wydają się być bardzo odpowiednie.

Leona Zaćmienia, początkowy motyw na hanga:

Następnie dodaliśmy do naszego tematu akompaniament pianina i harfy w wysokich, niebiańskich rejestrach, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do Kosmosu (w końcu jest to Leona Zaćmienia) oraz nieco elementów naturalnej magii w stylu fantasy, które prezentują moc słońca wykorzystywaną przez Leonę.

Leona Zaćmienia, początkowy motyw z wymienionymi powyżej instrumentami:

Gdy mamy już coś, co zaczyna brzmieć jak utwór muzyczny (lub posługując się nadal metaforą, wygląda na drzewo), proces inspiracji zaczyna się gwałtownie rozwijać. Nasz mały szkic inspiruje nas do mruczenia melodii (w finalnej wersji śpiewanej przez Lisę Thorn, która wykonała oryginalny motyw Diany), dodania sekcji rytmicznej, mocnego dętego dudnienia i przejścia do pełnej tradycyjnej orkiestrowej aranżacji. Efekt kuli śnieżniej w końcu doprowadza nas do stworzenia zupełnie nowej sekcji do drugiej części utworu, symbolizującej siłę księżyca.

Żaden z powyższych elementów nie powstałby bez uchwycenia początkowego ziarna inspiracji i dbania o nie. Chociaż proces ten przebiega różnie u różnych muzyków, mam wrażenie, że myśl przewodnia pozostaje ta sama: nigdy nie lekceważ swojej inspiracji.

Początkowy pomysł na sekcję księżyca pojawił się w środku nocy i unosił się wokół księżyca. Czuliśmy, że spokojna, zimna, ciemna i bardziej folklorystyczna sekcja będzie kontrastem dla sekcji słońca i da utworowi równowagę.

Leona Zaćmienia, tabulatura na gitarę

Nadszedł czas na partyturę. Po raz pierwszy mamy coś specjalnego dla gitarzystów: tabulaturę. Jest też pełna orkiestrowa aranżacja Snowdown 2017, w sam raz na święta. A ponieważ koncentrujemy się dzisiaj na inspiracji, zajmiemy się też krótko początkową inspiracją do każdego z tych utworów.

W przyszłym roku udostępnimy więcej nut i informacji o procesie tworzenia muzyki w Riot. Wesołych świąt!

Odyseja – Witajcie na pokładzie

Odyseja — witajcie na pokładzie (kliknijcie, aby pobrać tabulaturę na gitarę)

Zespół chciał, aby główny temat Odysei miał fajny klimat w niezależnym blusowo-rockowo-garażowym stylu. Skończyło się na hałaśliwym, czysto rockowym riffie, który napędza muzyczne kołysanie. I ulotny efekt fuzz do tego utworu!

główny riff gitarowy Odysei:

Basenowa Impreza 2013

Basenowa Impreza 2013 (kliknijcie, aby pobrać tabulaturę na gitarę)

Cel obu piosenek Basenowej Imprezy był prosty: dużo zabawy, wyluzowanie i odrobina niepokojącej, groźnej natury Summoner’s Rift. Podłączcie telecastera, dodajcie trochę pogłosu i NIECH ZALEJE WAS FALA! Zabawny fakt — oba utwory z Basenowej Imprezy zostały wykonane na żywo przez przypadkową grupę pracowników Riot.

Basenowa Impreza 2013 wykonanie na żywo ze studia

Basenowa Impreza 2018

Basenowa Impreza 2018 (kliknijcie, aby pobrać tabulaturę na gitarę)

Cel obu piosenek Basenowej Imprezy był prosty: dużo zabawy, wyluzowanie i odrobina niepokojącej, groźnej natury Summoner’s Rift. Podłączcie telecastera, dodajcie trochę pogłosu i NIECH ZALEJE WAS FALA! Zabawny fakt — oba utwory z Basenowej Imprezy zostały wykonane na żywo przez przypadkową grupę pracowników Riot.

Basenowa Impreza 2018, nagrywanie gitary na żywo

Aatrox

Aatrox (kliknijcie, aby pobrać tabulaturę na gitarę)

Starożytny, ciemny, orkiestrowy metal. Wykorzystaliśmy rytmy nieparzyste i synkopowanie oraz rzadziej używane „zapomniane” harmonie (skala hyperfrygijska naturalna 6, która jest drugą skalą molową harmoniczną Ab, co może oznaczać coś mądrego dla wszystkich nerdów teorii muzyki), aby wydobyć dźwięk starożytnego Ostrza Darkinów. Użyliśmy 8-strunowego instrumentu strojonego o pół tonu w dół do F.

\m/

 

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.