Draven uśmiechnął się triumfalnie i zamachnął się, już mając posłać wirujący topór prosto w plecy uciekającej w popłochu Ashe, gdy rzucona z krzaków ogromna kotwica zmiażdżyła jego głowę, rozbryzgując dookoła jej resztki. Widząc jak błyskawicznie i brutalnie jej partner z linii zakończył swój żywot Sona może i krzyknęłaby ze strachu, gdyby nie to, że była niema. A nawet gdyby była w stanie coś powiedzieć, to i tak potężny cios kotwicy skutecznie jej to uniemożliwił, odsyłając na spawn.
– Lalali lalilo lalila – zanucił Nautilus, wesołym krokiem zmierzając na środkową aleję w poszukiwaniu kolejnej ofiary.
Zalety:
- Gdy Nautilus rusza w bój, ziemia drży pod jego obutymi w stal stopami i naprawdę mało kto jest w stanie mu uciec.
- Pomimo swego pancerza i wytrzymałości, nurek swą kotwicą eksterminuje wrogów równie skutecznie co niejeden mniej twardy bohater.
- Nautilus jest niezwykle męski i chętny do walki, więc frustrują go różni tchórzliwi “bohaterowie” turlający się dookoła niego i miotający zaklęciami na wszystkie strony.
- Zanim Nautilus wykupi odpowiednie ulepszenia do swej kotwicy wielu podstępnych wojowników może chcieć czaić się na niego w mroku lasu i podstępnie wbić mu nóż w plecy.
Zdrowie (baz) / Health (f) – To pomoże Postrachowi Głębin trochę lepiej poradzić sobie w początkowym boju i dodatkowo ślicznie komponuje się z jego Gniewem Tytana i Duchem Golema.
Odporność na Magię (skal) / Magic Resist (s) – Około pięciu takich znaków pomoże rozproszyć nienawistne zaklęcia miotane przez przeciwników w czasie wizyt na środkowej linii.
Moc Umiejętności (baz) / Ability Power (f) – Jako że więcej odporności na magię Nautilusowi się nie przyda, może on skupić się na zadaniu jeszcze większej ilości obrażeń.
Prędkość Ruchu / Movement Speed – Ta esencja tchnie nieco ruchu w okute stalą kończyny nurka i pozwoli mu dogonić co tchórzliwszych przeciwników.
To standardowy zestaw umiejętności, które nabywa Nautilus przed wyruszeniem do walki. Skupia się on głównie na tym, jak przyjąć na klatę zadawane przez przeciwnika ciosy, dopiero później zaś tym, jak wprasować ich w ziemię.
Jeśli jednak Nurkowi nie zależy na dominacji przeciwników, a bardziej na regenerowaniu swych sił potrzebnych do osłaniania się tarczą i rozrywania ziemi wybiera on tę opcję.
Kolejność rozwijania umiejętności
R > W > E > Q
Choć zabrzmi to okrutnie, to samo wymachiwanie kotwicą nie zda się na wiele. Nautilus skupia się więc na zwiększeniu swych możliwości ofensywnych i obronnych oraz swej mocy rozrywania ziemi, tak by w walkach drużynowych skutecznie gromić wrogów, zaś dopiero później rozwija swój rzut kotwicą, który nawet niezbyt doskonały i tak jest potężny.
Czary przywoływacza
+
Potężny czar Błysku zrekompensuje niewielką zwinność Nautilusa oraz pozwoli mu wyrwać się cało z tarapatów, zaś Porażenie umożliwi skuteczniej likwidować kryjące się w dżungli potwory.
To Nurek zabiera ze sobą, gdy po raz pierwszy zmierza do dżungli. Ewentualnie może zakupić totem wizji zamiast soczewki, by ustrzec się przed wczesnymi atakami innych dżunglerów.
Gdy początek rozgrywki będzie pomyślny po pierwszym powrocie do bazy Tytan będzie w stanie zakupić te przedmioty. Gdy złota będzie mniej, rezygnuje on z dającego zdrowie klejnotu. Buty pozwolą mu na szybsze poruszanie się i lepsze wspomaganie sojuszników na liniach, a zwiększy przeżywalność.
Gdy rozgrywka nabierze już tempa, te przedmioty idealnie wspomogą Tytana Głębin. Sprawią, że będzie trudny do zabicia, jednocześnie dając my mały zastrzyk obrażeń i osłonią sojuszników . Czasem Nautilus decyduje się dopłacić niewielką sumę 200 sztuk złota, by kupić , które sprawią, że w walkach nie będzie łatwo od niego uciec.
Typowy zestaw przedmiotów posiadanych przez Nurka pod koniec rozgrywki. Oprócz wcześniej wspomnianych, doda jego umiejętnościom niezwykle potężną dawkę obrażeń, a da mu wytrzymałość komponującą się z jego tarczą i .
Alternatywy:
: Zwiększenie szybkości uderzania kotwicą nie zwiększy znacząco mocy Tytana, mała dawka odporności na czary też nie. Przedmiot raczej nieprzydatny.
: Poza przyjemną dawką zdrowia i mocy umiejętności daje niezbyt potrzebne spowolnienie niektórym umiejętnościom Nautilusa, z racji, że i tak przytrzymuje skutecznie wrogów w miejscu.
: Oferuje bardzo przyjemne wzmocnienia, jednak jej zakup Nautilus rozważa tylko wtedy gdy wie, że gra potrwa długo.
: Dobry przedmiot, Nurek może zastąpić nim Egidę jeśli nie zależy mu na sojusznikach. Jednak zwiększenie mocy leczenia raczej mu się nie przyda.
: Lepsza alternatywa dla przedmiotu opisanego powyżej. Daje niezwykle potężną tarczę blokującą czary przeciwnika, na które mało mobilny Tytan jest często narażony.
: Artefakt ten idealnie wspiera moc jednak zamiast potrzebnego zdrowia, oferuje niepotrzebną manę, a dodatkowe spowolnienie nie jest zbyt przydatne.
: Bardzo przydatny przedmiot, zwłaszcza gdy nasi sojusznicy posiłkują się magią. Boli jedynie to, że nie daje on tak potrzebnego Nautilusowi zdrowia.
: Dobra alternatywa dla , po ostatnich osłabieniach jednak nieco mniej opłacalna
Wybitne kontry
Ślepy mnich często już w pierwszych minutach atakuje Nurka podczas zabijania potworów w dżungli, wykorzystując jego początkową słabość. Mądry Nautilus rozstawi wtedy , których ślepy wojownik i tak nie zobaczy, i odkryje jego ruchy. | |
Niewidzialny błazen może również wykorzystać taktykę Lee Sina i czaić się tuż obok pokonywanego stwora. Jego niewidzialność i skok bardzo irytują Nurka, zaś klaun dobrze sprawdza się w bezpośredniej walce. | |
Ciężko wspomóc dolną aleję, gdy jest na niej ten upadły anioł. Jej skutecznie uniemożliwia nam dostanie się do przeciwników, zaś skutecznie przytrzyma nas w miejscu. Równie dobrze powstrzymać możne nas czarodziejka . | |
Ghule grabarza uniemożliwią nam trafienie go kotwicą, tak więc górna linia będzie musiała poradzić sobie bez pomocy. No chyba, że będziemy w stanie zajść od tyłu. Podobnie sprawa ma się z na dolnej linii. | |
Jako jeden z nielicznych ma odwagę zmierzyć się z Nurkiem w bezpośredniej walce i bez problemu z nim wygrywa. A nawet gdyby uciekał, to Tytan i tak nie będzie w stanie go dogonić i zabić. |
Słabi przeciwnicy
Główny atut zabójczyni, czyli , jest szybko przerywany przez Postrach Głębin. | |
Sprawa ma się podobnie jak z , Nurek w łatwy sposób może mu przerwać jego . | |
Nawet z aktywowanym , możemy trzymać go z dala od wrażliwych sojuszników. | |
Poprzez brak jakiegokolwiek skoku jest strzelcem którego Nurek może najłatwiej uziemić. | |
Również nie ma jak uciec przed Nautilusem, zatrzymany jest niemal bezbronny, możemy zablokować jego swoim . |
Synergie
Żaden strzelec nie może czuć się bezpiecznie! Żaden! | |
W łatwy sposób Nurek może dać mu cel dla jego . | |
Postaciom takim jak on, bardzo odpowiada unieruchamianie przeciwników, ponieważ mogą wtedy w łatwy sposób ich zabić. |
Porzućmy dotychczasowy, nieco wydumany styl tego poradnika. Teraz chciałbym przekazać Ci, dlaczego tak bardzo lubię Nautilusa i dlaczego warto nim grać. Przede wszystkim nasz Nurek ma wprost niesamowite ganki, które praktycznie zawsze kończą się fragiem dla twojej drużyny. Wspaniała kontrola tłumu sprawia, że w trakcie teamfightów jest on w stanie dopaść do wrogich carry i wyłączyć ich z gry (dobrym narzędziem powstrzymującym wrogi kite są ). Cooldowny na jego umiejętnościach mogą przerażać, jednak Nautilus jest w stanie zadać sporo obrażeń, zwłaszcza gdy do jego tankowatego buildu dołączymy . Grając nim w dżungli powinieneś skupić się przede wszystkim na gankowaniu, a nie farmieniu, bowiem w niezwykle potężnej pomocy dla linii leży jego siła. Zwykle zaczynam robienie dżungli od Blue z W (po niebieskiej stronie też, może to uchronić nas przed invadem i zapewnić na dłużej pomocnego do gankowania reda), a potem ruszam na wiedźmy z dodanym E. Robiąc reda bądź czujny czy nikt nie próbuje ci go zabrać. Po pierwszym powrocie do bazy nie powinieneś bać się już counterjunglowania. Po redzie mam już poziom 3. i mogę zgankować bota lub mida, co często skutkuje First Bloodem. W późniejszej fazie gry twoim głównym zadaniem jest ochrona sojuszników i przyszpilenie wrogich carry. Ultem możesz zarówno świetnie inicjować, jak i powstrzymywać przeciwników. Tę samą rolę odstraszacza pełni też E. Jeśli chodzi o ogólny styl gry to przedstawiłem podstawy. Resztę postaram się zamieścić w poradach. A dlaczego właśnie Nurek? Jest to niesamowicie klimatyczna postać, grając którą możesz poczuć potęgę mocarnego, stalowego kolasa. Nautilus jest tym, na co wygląda. Powolnym potworem, z którym nie chciałbyś się zmierzyć twarzą w twarz. Często niedocenianym i pogardzanym w obecnej mecie, ale nie to jest przecież ważne…
Kontrowanie
Nautilus jest niezwykle potężny w walce zwarciu, tak więc by skutecznie go poharatać wystarczy jedynie atakować go z dystansu i nie zbliżać się do niewielką odległość. Warto też zaopatrzyć się w przedmiot (,), który zablokuje jego . Jeśli jednak specjalizujesz się walce wręcz poczekaj aż jego niezwykle silne zdolności będą potrzebowały czasu na odnowienie i dopiero wtedy zaatakuj.
- Nikt nie spodziewa się counterjunglującego Nautilusa. Możesz to wykorzystać, pamiętaj tylko o wardach, by móc w razie czego bezpiecznie uciec.
- Wchodząc na plecy podczas ganku użyj dopiero gdy przeciwnik zdoła się przed ciebie przedostać.
- Standardowe kombo na ganku, to >AA>>AA>.
- Staraj się użyć na postaci stojącej z tyłu przeciwnej drużyny lub też po prostu wtedy gdy oponenci stoją oni blisko siebie.
- Budowanie zdrowia jest szczególnie ważne na Nautilusie, pamiętaj o tym!
- Robiąc , a potem cofając się o krok możesz trafić przeciwnika nawet trzy razy.
- Invadującego Nurka też nikt się nie spodziewa. Choć jeśli weźmiesz na początek, później będzie ci ciężko w dżungli.
- W walkach staraj się użyć na kim tylko możesz, obserwuj kiedy będziesz mógł zrobić to raz jeszcze.
- Pamiętaj, że resetuje autoatak.
- Użyj dopiero wtedy, gdy przeciwnikowi skończy się stun z , by zmaksymalizować efekt slowa.
- Możesz użyć w czasie przyciągnięcia z .
- Nie przejmuj się całym tym poradnikiem za bardzo, jestem w końcu tylko głupim goldem :]
Chciałbym być prosem, jednak mi to nie wychodzi. Lubię grać postaciami spoza mety, zwłaszcza tymi bardziej klimatycznymi. Kocham fantastykę we wszelkich jej przejawach. W doskonaleniu umiejętności grania w LoL-a skutecznie przeszkadza mi liceum.