Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Zilean poradnik S4 by LarceloPL

Nie ma żalu bardziej gorzkiego od tego za stratą, która dopiero nastąpi.

Zilean jest to postać, która może iść na pozycję supporta lub mida. Jest to champion trochę zapomniany, jednak w niektórych sytuacjach jest bardzo dobry do kontrowania niektórych postaci na bot lane. Dzięki swojej R-ce, potrafi zmienić oblicze gry. Polega on na pokowaniu przeciwnika do zdominowania linii.

Zalety:

  • Silny poke ( AA + Q )
  • Większy zasięg AA od większouści AD carry i Supportów ( 600 )
  • 8% doświadczenia każdej osobie z twojej drużyny dzięki pasywowi
  • Wskrzeszający ultimate potrafi zmienić cały przebieg potyczek
  • Super długie Spowolnienie przeciwnika i Przyśpieszenie Sojusznika

Wady:

  • Papierowy jak większość AP supportów
  • Duże mana costy
  • Nie ma leczenia

Zdrowie – Pomaga w early być bardziej tanky, co jest dobrym rozwiązaniem na supportów jak Leona czy Thresh

Moc Umiejętności – Wzmacnia poke z q w early game, dobre rozwiązanie na squishy supporty jak Sona czy Janna

Pancerz – Nie ma dla nich zastępstwa

Przebicie Odporności – Dobre są przeciwko squishy supportom

Przebicie Hybrydowe – Lepszy poke z AA, a tylko 1,5 punktu Przebicia Odporności, nie robi to większej różnicy

Obrażenia od Ataku – Lepszy poke z AA, dobre rozwiązanie na Morgane i championów jak Alistar, Thresh, Taric

Odporność na Magię – Przeciwko AP supportom jak Zyra/Annie obowiązkowe

Moc Umiejętności

0/9/21 pod Użyteczność

Standardowa strona na supporta.

0/26/4 pod Tankowatość

Czasami ich używam na postacie pokroju Leona czy Thresh.

Pomagają przeżyć dłużej po zainicjowaniu przez te postacie.

zileanpŁatwiejsza Nauka – Wszyscy sojusznicy zyskują dodatkowe 8% pkt. doświadczenia. Efekt nie działa gdy Zilean nie żyje.

Pasyw to 8% doświadczenia dla członków drużyny. Pozwala szybciej zdobyć ultimaty. Ogólnie to kazdy ma wyższy poziom, więcej życia, i tak dalej. Ogólnie pasyw jest bardzo potężny. Wiele ludzi go nie docenia.


zileanqBomba Zegarowa – Podkłada bombę pod wybraną jednostkę, sojuszniczą bądź wrogą, która po 4 sekundach wybucha, zadając obrażenia obszarowe.

Jest to twój głowny skill do Poku na linii. Jedyny skill zadający obrażenia przeciwnikom. Ma dosyć duży mana cost, jednak używając go co chwilę nie wypłuczemy się z many. Można go nałożyć na sojusznika, gdy ten inicjuję np: gdy twoja Vi ultuje, możesz nałożyc Q by zadać obrażenia bez narażania życia. Ma dosyć duży zasięg użycia, wybucha po 4 sekundach lub po nałożeniu drugiego Q w ten sam cel. Standardowe kombo jest to Q -> W -> Q w ten sam cel. Jest to maksymalizacja obrażeń. Dobrze jest też używać podwójnego Q gdy stoi obok siebie blisko paru przeciwników, bombka zadaje obrażenia obszarowe.


zileanwCofnij – Zilean potrafi przygotować się na przyszłe potyczki, zmniejszając czas odnowienia wszystkich innych umiejętności o 10 sekund. Cofnij nie działa na siebie i czary przywoływacza.

Cofa cooldowny naszych umiejętności o 10 sekund. Używamy go do stworzenia komba które inicjuje potyczki, czyli E ( w przeciwnika ) -> Q -> W -> Q. Spamuj tym skillem w wolnych chwilach, by odnawiać cooldown na ultimate szybciej.


zileane Zagięcie Czasu – Zilean zagina czas wokół dowolnej jednostki, na pewien czas zmniejszając prędkość ruchu przeciwnika bądź zwiększając ją u sojusznika o 55%.

Jest to bardzo mocne CC, wbrem pozorom potrafi wygrać wiele potyczek. W przypadku pogoni używamy na kimś, kto ma możliwość użycia CC lub wbicia obrażeń. Używamy w celu spowolnienia kogoś, by zainicjować np. walkę na bocie 2v2, czy do ochrony carry spowalniamy wrogich bruiserów. Z 40% Cooldowns reduction, możemy mieć perma slowa lub perma speeda, pod warunkiem spamowania E -> W -> E


zileanrChronoskok – Zilean nakłada na siebie lub sojuszniczego bohatera ochronną runę czasu na 7 sekund. Jeśli cel otrzyma śmiertelne obrażenia, zostaje cofnięty w czasie, odzyskując pkt. zdrowia.

Ultimate to darmowe wskrzeszenie. Jest ono trudne w użyciu, potrzeba do tego refleksu. Ultujemy kogoś w potrzebie i wstaje. Warto używać go na kogoś nafedowanego. Dobrze użyty ultimate potrafi zmienić los gry. Jednak gdy tylko ty masz zginąć, i nie masz komu rzucić ultimate, warto go rzucić sobie. Jednak nie bądź samolubny. Skracamy CD na ulti z W, potrafi dojść nawet ono poniżej 40 sekund w late game. ULTIMATE TRWA TYLKO 7 SEKUND!, postaraj się go używać w ostatnim momencie życia twojego sojusznika, by pr


Kolejność rozwijania umiejętności

R > Q > E > W

Jedyna opcja maksowania skilli, gdy gramy Support Zileanem. Wiadomo, że maksujemy najpierw ulti, potem nasze żródło obrażeń ( Q ), następnie E, bo to zawsze dłuższy slow/speed.

W maksujemy ostatnie, nie wpływa aż tak na grę. Przykładowo CD na W jest tylko 3 sekundy krótsze z kazdym poziomem ulepszenia, jest to za mało by było warto.

Zaczynamy z Q, ewentualnie z E ( tylko w przypadku gdy invadujecie i potrzebujesz zeslowować przeciwnika by zgarnąć First Blooda )

Na 2 poziomie bierzemy raczej W, potem wg. tabelki.

Summoner Spells

flash + ignite

Jedne z najlepszych połączeń summoner spelli. Flash jest niezbędny do uciekania, a Ignite pozwala zwiększyć obrażenia i zwiększyć szansę na killa.

flash + exhaust

Rzadko używamy Exhausta, jednak można go stosować..

0 + 0

0

Przedmioty startowe

Można wystartować:

spellthiefsedgesightwardhealthpotionmanapotion

ancientcoinsightwardhealthpotionmanapotion

doransshieldhealthpotionmanapotion

Gdy nie gramy masterek pod złoto, po prostu nie kupujemy potiona na manę. Każdy start jest dobry, jednak moim zdaniem najlepszy start to ten z Doranem i Spellthefem. Zilean czerpie korzyści z pasywy Spellthiefa, za sprawą swojego zasięgu AA. Doran zaś pozwala nękać lepiej przeciwników i jest najlepszym startem na taką Leonę/Thresha

sightstonenomadsmedallion/frostfangionianbootsoflucidity

Mid game, tak po ok 6 Poziomie, powinniśmy mieć takie o to przedmioty. Sighstone czyli popularny kamień z wardami jest dobry na każdego supporta. Drugie ulepszenie przedmiotu na złoto jest także dobre. Ioańskie buty dodają CDR reduction co jest przydatne.

sightstoneionianbootsofluciditytalismanofascension/frostqueensclaimrodofagesrylaiscrystalscepter

Taki build jest bardzo dobry. Jeden item zostawiam do waszej dyspozycji, ponieważ każdy build jest sytuacyjny i nie ma optymalnego.

zhonyashourglassDobry item na przeciwnych AD, czy tam coś co ściąga postać w jedno kombo.
ninjatabiPrzeciwko hard AD, co uderzają z AA np: Aatrox Tryndamere Master Yi
athenesunholygrailItem dodaje dobre statystyki dla Zileana, jednak nie jest konieczny. Gdy magic resist i CDR ci nie jest bardzo potrzebny, to nie warto go robić. ( przy wariancie z ancient coinem )
rabadonsdeathcapDawka AP jest dobra. Rób gdy masz na prawdę dużo tych fragów 😉
rodofagesDobry przedmiot, nic dodać nic ująć.
rylaiscrystalscepterDobry Slow, pozwala jeszcze bardziej unieruchamiać przeciwników. Dodatkowo daje HP, jest to bardzo dobry przedmiot gdy idziesz pod bardziej tanky.
mikaelscrucibleKupuj, gdy grasz na Leonę, lub team z Hard CC.
tearofthegoddessNigdy nie kupuj tego przedmiotu, za wolno się stackuje na supporcie. Są lepsze przedmioty jak np. Tygiel Mikaela/Kielich Harmonii

Łatwi rywale

annieAnnie ma mniejszy zasięg skilli i tylko jednego marnego stuna przed 6 levelem. Potrafisz ją bardzo mocno obić z AA i z Bombek. Łatwy matchup.
blitzcrankBardzo kontrujemy bliza, póki nie trafi z Graba. On nie ma sustainu, także wystarczy zpokować blitza by zonować przeciwników.
namiŚredni matchup. Wystarczy ją obijać i powinieneś dac radę.
sonaSona nie nadąza z leczeniem twojego poku. Po za tym, łatwo zdobyć FB na kruchej Sonie na np: 3 levelu ze slowem.
vayneTwój zasięg AA i poke gnębi słaby early Vayne. Staraj się nie stać przy ścianie, bo wciąż Vayne może zadać ci potworne obrażenia wraz z tym stunem.
threshPrzeciętny matchup. Musisz pokować przeciwników i tyle. Uważaj na nagłe latarnie do tyłu, oznaczają one, że stanie się 2v3. Gdy unikniesz hooków i ganków przeciwnika, wygrasz linię.

Trudni przeciwnicy

pantheonJeden z najtrudniejszych matchupów. Piekarz posiada doskok z W, niezły poke z Q i pasywkę co blokuje po części twój poke z AA. Grać ostrożnie i nie dać się złapać, czekać na gank junglera, bo Pantheon nie ma systemu ucieczki.
karmaNajlepsza kontra na zegarka. Sugeruję zrobić swapa. Jeżeli się nie uda, to nie wchodź z nią w wymiany i czekaj na cud, bo ona ma za mocną tarczę jak na twój poke.
morganaŁatwiej niż na Karmę, poke możesz robić z komba Q -> W -> Q i z AA. Jednak jest to raczej nudna linia, bo nie masz szans na killa. Tygiel Mikeala może okazać się pomocny.
luxTak jak na Morganę.
leonaObowiązkowo buduj Tygiel Mikeala na nią. Uważaj przez całą grę na nią. Zacznij z tarczą dorana, by mieć jakiekolwiek szansę gdy ona się wbije.
sorakaZa dużo leczy w early, jednak przy ganku twojego junglera możesz ją zeslowować i liczyć na killa. Po 6, masz już nad nią przewagę.

Early game

Na poziomie 1, już zaczynamy pokować z Bomby i z AA, co jest bardzo ważne. Możesz trochę pushować, by szybciej zdobyć poziom 2, co będzie proste, ponieważ mamy pasywkę. Dużo osób nie docenia auto ataków. Używaj krzaków na swoją korzyść. Warduj bush wroga, i pokuj go.

Gdy przeciwny jungler gankuje, to daj mu E, lub daj E na sojusznika. ( zależnie od przeciwników, na przykład na takiego Rammusa slow lepiej sie sprawdza, czy na taką Sejuani ).

Gdy wszystko zrobisz dobrze, wbijesz 6 poziom przed przeciwnikami, wtedy masz okazję na dwa fragi na bot lanie.

Kombo do inicjacji to E -> Q -> W -> Q. Używamy takiej kombinacji na przeciwników, by odnieść największe korzyści. Dodatkowo, jeżeli będzie możliwość, postaraj się wykorzystywać Obszarowe obrażenia Bomby.

Mid game

Z twoim ultimatem, potrafisz zmienić losy teamfightu. Używaj ultimate rozważnie. Przyśpieszaj twoich inicjatorów, nakładaj bomby na twoich tanków co inicjują np: Maokai itd. Spowalniaj wrogów co podążają za twoim carry. Gdy już masz mana sustain, możesz używać ciągle E i W, by szybciej poruszać się po mapie.

Late game

Masz już perma slowa i speeda, spamuj dotąd tym kombem, aż zegarek się nie zepsuje. Ultimate wciąż jest bardzo silne, używaj go w teamfightach na nafeedowaną osobę, lub carrych. Gdy musisz użyć go na sobie, zrób to. Jednakże to jest już ostateczność.

  • Istnieje coś jak double bomb w miniona. Robi się to tak, że minion co ma mało życia, zostaje bardzo szybko podwójnie zbombowany tak, aby pierwsza bomba zabiła miniona. Wtedy przeciwnicy z obrażeń obszarowych mają pomijane magic resisty.
  • Bomby można używać na pasyw Zaca i na sztandar Jarvana
  • Zilean niszczy psychologicznie, bo jak ktoś jak Zilean może wygrać linię. Prowadzi to do oburzenia w przeciwnym team, jak np: Zilean w 3 minucie zdobywa First Blooda
  • Ładunki ultimate Irelii, po wskrzeszeniu przez Zegarka, odzyskują ładunki np: miała 1 ładunek przed twoim ultem, po Chronoskoku znowu ma 4.

 



Naucz się grać Strażnikiem Czasu niczym profesjonalista – zaskocz przeciwników nieziemskimi obrażeniami z jego bomb, a także wykorzystaj swoje ulti, aby dać sojusznikowi drugie życie.

Ostatnia aktualizacja została wykonana 13 lutego 2014

System oceniania:

Pod kategorią “Zgodność z prawdą” rozumiem poprawność merytoryczną poradnika – czy autor wybrał możliwie najlepsze runy, specjalizacje, przedmioty, skill order itd. Dodatkowo liczy się poprawność (ale nie ich ilość) porad i ogólnego opisu rozgrywki

Kategoria “Kompletność” określa jak bardzo autor wyczerpał temat grania daną postacią – czy wstawił odpowiednią ilość porad czy może są sztuczki/tricki o których zapomniał. Proszę zwrócić uwagę, że w przykładowo poradniku o grze Syndrą jako APC nie oceniamy wspominania o możliwości grania nią na pozycji supporta.

“Przejrzystość” to kategoria odpowiedzialna za łatwość w odbiorze poradnika – czy jest on przystosowany do łatwego wyszukiwania informacji i czy wystarczająco jasno opisuje daną postać.

“Język” to kategoria w której oceniamy poradnik pod względem poprawności językowej, braku literówek.

Każda kategoria ma przypisaną odpowiednią wagę według której poradnikowi wystawiana jest ostateczna ocena

[starratingmulti id=2 tpl=12]
Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.