Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Poza metą #1: Tristana AP

Witam serdecznie w pierwszym odcinku autorskiego cyklu “Poza metą”, gdzie prezentować będę znanych wszystkim bohaterów League of Legends w nietypowej formie. Tytułem wstępu  – informacje tutaj zawarte nie są żadnym trollingiem, wszystko o czym będę tutaj pisać zostało przeze mnie przetestowane na rankedach, każdy build tutaj opisany nadaje się do gier zarówno rankingowych, jak i normalnych (minimalnie do poziomu Gold 3).Korzystając z tego cyklu przygotujcie się na dużą dawkę flejmu, obelg i narzekań. “OMFG tristanaTRIST AP? NOOB”, “REPORT DAT syndraSYNDRA FFS” – przyzwyczajajcie się do tych formułek – będziecie je czytali w dwóch przypadkach: zanim gra się na dobre rozpocznie oraz kiedy Wam zwyczajnie coś nie pójdzie – zdarza się to nawet grając postaciami, które, jak to się mówi – są obecnie w mecie. Niestety, dopóki ludzie nie zobaczą na własne oczy Waszych możliwości, nigdy nie zrozumieją, że całe życie tkwili w błędzie sądząc, że X AP/AD jest useless. Zaczynajmy!

tristanaTristana AP



Wstęp

tristanaTristana, jak wiadomo, to marksman, jednak dzięki wspaniałym przelicznikom AP jest bezdyskusyjnie viable na midzie jako AP assasin. Czemu assasin? Ponieważ Twoim zadaniem jest zdjąć na kombo wrogiego ADC/APC, dokładnie tak samo jak zedZed, rengarRengar, czy talonTalon. Można śmiało powiedzieć, że ci czterej bohaterowie mają dokładnie ten sam cel – wpaść, zabić, uciec. Przyjrzyjmy się skillsetowi tristanaTristany z bliska:



Skillset

tristanapPasyw: Z każdym poziomem dostajemy +9 do zasięgu ataku – niby nic, ale pasyw ten wpływa także na zasięg używania tristanaeE. Z każdym poziomem możemy trzymać się nieco dalej wrogiego carry, to bardzo ważne. Nie wpływa na zasięg tristanarultimata, ale nie trzeba się tym przejmować, bowiem nasze tristanarR ma bazowy zasięg 700, natomiast na 18 poziomie nasza autoataki mają 703. Bez różnicy.

tristanaqQ: Pokaźna premia do Atk. Speeda. Skill, w którego nie inwestujemy nawet jednego punktu – dla AP tristanaTristany jest on bezużyteczny, nasze auto ataki zadają bardzo znikome obrażenia. Dopiero na 13 levelu zmuszeni jesteśmy wrzucić tu jeden punkt – wykorzystajmy to do pushowania linii. W połączeniu z pasywem z tristanaeE robimy to bardzo efektywnie, co umożliwia nam gank na topie, bądź bocie.

tristanawW: To skill, któremu warto poświęcić chwilę uwagi. Ma on przeróżne zastosowania – jest to jednak nieodłączny element naszego śmiercionośnego kombo. Jest ważny głównie ze względu na repositioning, który oferuje – owszem, tristanaTristana zadaje bardzo duże obrażenia przy użyciu tej umiejętności, jednak już w midgamie powoli przestaje on być dla nas ważny tylko, ze względu na obrażenia. W tej, a tym bardziej w końcowej fazie gry jest to nasze jedyne narzędzie do ucieczki (na tristanarultimate radziłbym nie liczyć, ale o tym później). Bardzo ważny jest reset cooldownu przy zanotowanej asyście, lub zabójstwie – dzięki niemu jesteśmy w stanie wskoczyć na wrogiego carry, wypluć z siebie wszystkie skille i, zakładając, że kombo wyszło pomyślnie, odskoczyć na bezpieczną pozycję. W early gamie natomiast stosunkowo ciężko jest zabić wrogiego middera nie trafiwszy tristanawW. Oczywiście, po uprzednim obiciu przeciwnika jest to możliwe – wszystko zależy od sytuacji.

tristanaeE: Narzędzie do harrasu, za ten skill zostaniecie znienawidzeni przez przeciwnika. Ważne, by pierwszy punkt wrzucić właśnie w tę umiejętność i zaatakować nią przeciwnika od razu, kiedy będzie chciał dotknąć naszego miniona. Na poziomie piątym skill ten zadaje 270 (+100%AP) obrażeń – to bardzo dużo, bo przy założeniu, że mamy już trochę AP, samym tristanaeE zadajemy około 1/3 punktów życia przeciwnika. Przez 5 sekund wrogi czempion dodatkowo ma obniżoną o 50% regenerację zdrowia – to bardzo pomocne przeciwko ahriAhri, vladimirVladimirowi, czy swainSwainie, którzy są w stanie utrzymać się długo na linii dzięki swemu sustainowi – nie z nami jednak te numery! Gdy przeciwnik wróci się do bazy (a uwierzcie, zrobi to otrzymawszy 3-4 tristanaeExplosive Shoty) pushujemy linię (dzięki pasywowi z tristanaeE) i gankujemy topa lub bota.

tristanarR: Po osiągnięciu szóstego poziomu stajemy się solą w oku przeciwnika, bowiem w tym momencie wróg musi zdawać sobie sprawę, że w każdej chwili możecie zbić mu 100% HP jednym kombo. Już na pierwszym poziomie umiejętności zadajemy 300 (+150%AP) obrażeń – skill ten ma chory przelicznik. To ostatni element kombo tristanaTristany, ponieważ odrzuca od niej nic nie warte już truchło przeciwnika. Pamiętajmy jednak nie tylko o obrażeniach, ale też o efekcie CC, który ten skill posiada. Gdy robi się gorąco, możemy użyć ultimata w celu ucieczki – cooldown to jedynie 60 sekund, nie trzeba się więc specjalnie powstrzymywać od używania tristanarR. Zawsze lepiej jest nie zabić i przeżyć, niż zabić i zginąć. Napisałem wcześniej, że po wykonaniu kombo tristanawW jest jedynym mechanizmem ucieczki – zgadza się, nasz tristanarultimate będzie na cooldownie, więc jedyne co możemy zrobić to odskoczyć.



Przedmioty

doransringDoran”s Ring + 2 healthpotionpoty – jedyny możliwy start, przygotowujemy się na zabicie przeciwnika jeszcze przed pierwszym powrotem do bazy.

deathfiregraspDeathfire Grasp – nasz pierwszy duży item. Rozszerza nasze kombo, dzięki niemu gwarantuję, że przeciwnik z pełnym zdrowiem otrzymawszy na twarz cały łańcuszek skilli pojawi się na linii dopiero za kilkadziesiąt sekund, w międzyczasie pisząc: “WTF?”. Dodatkowo oferuje ważny dla nas cooldown reduction – po użyciu wszystkich umiejętności, stajemy się bezużyteczni dla drużyny, dzięki CDR szybciej ponownie stajemy się zagrożeniem.



sorcerersshoesSorcerer”s Shoes – wiadomy wybór, magiczna penetracja.

rabadonsdeathcapRabadon”s Deathcap – drugi duży item, nie ma się co rozpisywać, wydatnie zwiększa obrażenia, a przy naszych przelicznikach bardziej przyda nam się większa ilość AP niż penetracja.

zhonyashourglassZhonya”s Hourglass – dużo AP, armor i przez 2.5 sekundy dłuższe życie – akurat właśnie tyle może brakować do skoku.

Pozostałe dwa przedmioty dobierzmy według gustu, najlepiej, by było to coś zwiększające naszą przeżywalność, jak rylaiscrystalscepterRylai, warmogsarmorWarmog, czy liandrystormentLiandry’s Torment. Jeśli przeciwnik w obawie przed nami złożył dużo MR – voidstaffVoid Staff.



Poprawne wykonanie kombo

Jako, że nie jest to typowy poradnik, nie omówię stylu gry na linii. Ważniejsze jest natomiast wykonanie kombosa – opanowanie go jest głównym czynnikiem przesądzającym o wygraniu lub przegraniu gry.

tristanawW=>deathfiregraspDeathfire Grasp=>tristanaeE=>igniteIgnite=>tristanarR

Ta magiczna formuła sprawi, że nawet Ci bardziej wytrzymali przeciwnicy, jak chogathCho”Gath (oczywiście do pewnego momentu, nie na sześciu stackach chogathrulti), czy mordekaiserMordekaiser dosłownie znikną z Summoner”s Rift. Kolejność jest kluczowa, szybkie wykonanie kombosa będzie możliwe tylko z włączoną opcją smartcastów. Dzięki smartcastom możemy użyć wszystkich umiejętności jeszcze w fazie lotu – im szybciej, tym lepiej.



Dlaczego nie jest w mecie?

To pytanie, na które będę starał się odpowiedzieć w każdym odcinku cyklu. Dlaczego tristanaTristana jest uważana za trollpick, skoro jej kit i zadania na polu bitwy są podobne do innych assasinów? Wydaje mi się, że głównym problemem są jej cooldowny, po użyciu wszystkich umiejętności, Yordle staje się po prostu bezużyteczny. Najwcześniej – bo po 14 sekundach – dostępny staje się tristanawskok, ale każdy wie, że w walce 14 sekund to wieki. Dwie sekundy później mamy już tristanaeE – po 16 sekundach możemy wykonać mini kombo tristanawW+ tristanaeE, ale połączenie to nie da takich efektów jak pełne kombo. Inni assasyni w tym czasie zrobią o wiele więcej (talonqQ talonTalona, czy zedqQ i zedeE zedZeda mają relatywnie niskie cooldowny). Ponadto, poza tristanarknockbackiem(dużo trudniejszym w efektywnym zastosowaniu, niż chociażby gragasrulti gragasGragasa) nie posiada żadnych efektów CC w przeciwieństwie do innych popularnych midderów (ahrieCharm ahriAhri, czy oriannarShockwave oriannaOrianny).



Podsumowanie

Omówiłem chyba wszystkie ważniejsze aspekty tristanaTristany AP, postać ta wymaga nieco wprawy, każdy błąd w realizacji kombosa może sprawić, że nie dość, że nie złapiemy fraga, to sami padniemy ofiarą przeciwnika. Nasz Yordle to chyba jedna z najłatwiej snowballujących postaci w League of Legends – jeden kill sprawia, że naprawdę ciężko przegrać linię (chyba, że się bardzo chce). tristanaTristana AP to gwarancja frajdy przez całą grę, zresztą, grywali nią TheRainMan, czy Ocelote. Poniżej krótki filmik prezentujący omawiany build.

http://www.youtube.com/watch?v=KwNbN7uatbQ



Posłowie

Dziękuję bardzo za uwagę, to był pierwszy odcinek cyklu Poza Metą, czekam na Wasz feedback odnośnie serii, jeśli chcecie kolejne odcinki – dajcie znać w komentarzach. Jeżeli pomysł się przyjmie, na następny odcinek przygotuję supporta lub ADC – w każdym razie coś bardziej niekonwencjonalnego 🙂

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.