Odkryj sekrety dzikiej kotki mrrrrrr…
Siłą AP Nidalee, zwanej również “Dzidalee” jest jej Q – jest to skillshot (dzida) o długim zasięgu oraz niesamowitych obrażeniach. Dmg w mid/late game jest na tyle wysoki, że przy drugim trafieniu jest w stanie zabić full hp carry. Warto wspomnieć o mocnym healu skalującym się z AP oraz ultimate, które świetnie nadaje się do farmienia minionów oraz w walkach 1v1.
AD Nidalee jest postrachem early/mid game. Idealnie nadaje się do dominowania swojej linii oraz “gnojenia” wrogiego topa (AD Nidalee zazwyczaj widzimy na topie). Nidalee jako postać range może bezpiecznie harassować przeciwników, niewielu z nich jest w stanie skutecznie dopowiedzieć na jej zaczepki. Posiada ona pułapki zmniejszające resisty przeciwnika, co jest bardzo przydatne podczas walk z wytrzymałymi bruiserami. Trapy stanowią również świetne narzędzie do kontroli mapy. Heal oraz zapewniany przez niego AS pozwalają efektywnie się wymieniać.
Support Nidalee nie różni się za bardzo stylem gry od mida. Stawiamy pułapki, leczymy naszego ADc, a w late game mamy podobny dmg z dzid co w przypadku APc.
Nidalee na bocie
Nidalee to zarówno najlepszy w grze poker jak i jeden z lepszych split pusherów. Dzięki doskokowi z ultimate oraz pasywowi jest ona w stanie uciec z prawie każdej sytuacji.
Zalety:
- 7 umiejętności
- praktycznie niegankowalna po 6
- heal z buffem
- skill z najwyższym single target dmg w grze (pomijam skille stackowane)
Wady:
- manożerna
- nie posiada hard CC
- stosunkowo papierowa (po jednym z ostatnich patchów)
- wymagający champion – specyficzna mechanika oraz skillshoty
AD
AD – lepsza farma oraz mocniejszy harassArmor – bez nich nawet nie ma co walczyć z wrogimi ADekami
Mres flat/per lvl – ostatnie zmiany odebrały nam spore ilości mresa i musimy to uzupełnić runami
AD – podobnie jak w przypadku marków. Można zmienić na MS dla lepszego kitingu
AP/Support
Magic penetration – zwiększą nasze obrażenia, a o to chyba w tym wszystkich chodzi, prawda?Mana regeneration – oferują nam częstsze leczenie oraz łagodzą ból w przypadku zabrania nam blue. Wymieniamy na armor, jeśli mamy na linii AD postać
Mres flat/per lvl – ja bym nie zamieniał ich na nic innego, jednak jeśli gramy bezpiecznie bądź mamy bruisera na linii to można wybrać AP per lvl
AP – czyste obrażenia
[/tab] [tab]
AD
Zwiększenie wytrzymałości, dodatkowe tenacity oraz obrażenia. Nie dajemy punktów w Havoc, bo się to nie opłaca.
AP
Obrażenia oraz trochę utility. Mana regen przyda nam się zarówno w early, jak i w late.
[/tab] [tab]Grasowanie – Poruszanie się przez zarośla zwiększa prędkość ruchu Nidalee o 15% na 2 sekundy.
Na pierwszy rzut oka wydaje się słabym pasywem, ale po wczuciu się w Nidalee staje się on bardzo przydatnym mechanizmem ucieczki. Pamiętamy, by zawsze uciekać/gonić przez krzaki. Rzut Oszczepem – Człowiek: Nidalee ciska oszczepem, zadając 55/95/140/185/230 (+0.65) pkt. obrażeń magicznych przy trafieniu (do 250% obrażeń, im dalej jest cel).
Dobijanie – Puma: Następny atak Nidalee zadaje dodatkowe obrażenia w zależności od tego, jak bardzo ranny jest przeciwnik.
Dwie najważniejsze umiejętności w naszym skillsecie. Dzida to główny skill AP Nidalee, zaś Q w formie kota idealnie spisuje się w pojedynkach 1v1 (i nie tylko). Pułapka – Człowiek: Nidalee zakłada pułapkę zadającą 80/125/170/215/260 (+0.4) pkt. obrażeń magicznych w przeciągu 2 sekund oraz na 12 sekund ujawnia cel i osłabia jego pancerz i odporność na magię o 20/25/30/35/40%. Pułapki znikają po 4 minutach.
Puma – Puma: Nidalee skacze przed siebie, zadając obrażenia otaczającym ją wrogom.
Pułapki służą głównie do kontroli mapy, ale nie zapominajmy o nich w late - wnoszą ogromną redukcję resistów (oraz zapewniają wizję). Zaś doskok pozwoli nam uciec z każdej sytuacji. Pierwotna Moc – Człowiek: Nidalee przywraca sojusznikowi 50/85/120/155/190 (+0.7) pkt. zdrowia oraz przyspiesza jego prędkość ataku o 20/30/40/50/60% na 7 sekund.
Zamach – Puma: Nidelee rzuca się z pazurami przed siebie.
Warto zwrócić uwagę na buff do AS - używajmy go na naszym ADc, żeby zadał więcej obrażeń. Zamach połączony z doskokiem to najlepsze narzędzie do farmy. Postać Pumy – Człowiek: Nidalee zmienia się w krwiożerczą pumę, otrzymuje 20 pkt do prędkości ruchu, a jej podstawowe umiejętności zmieniają się na Dobijanie, Sus i Zamach.
Postać Pumy – Puma: Nidalee zmienia formę na ludzką.
Zamienia nam umiejętności, nic specjalnego. Aktywuje Sheena. [/tab] [tab]
Kolejność rozwijania umiejętności
Na pierwszym levelu zawsze bierzemy pułapkę i idziemy ustawić kilka. Następnie albo się cofamy do bazy albo normalnie idziemy na linię.Lepszy sustain oraz wymiany, a to wszystko dzięki healowi i bonusowemu AS. Jako druga dzida, bo daje lepszy poke.
Dzida daje nam znacznie większe obrażenia. Jeśli mamy ciężką linię to możemy się zdecydować na wczesne rozwinięcie heala, chociaż nie potrzebujemy aż tak bonusowego AS.
Summoner Spells
Co prawda mamy doskok, ale jesteśmy na tyle papierowi, że flash nie zaszkodziZ tym nie ma nawet mowy, żeby ktoś nas złapał. Polecam tylko na bruiser Nidalee
Bardzo lubię ją brać na topa przeciwko asasynom
Będziemy split pushować 24/7
Oba nadają się przede wszystkim na bruiser Nidalee, bo jako AP i tak nie znajdziemy się na tyle blisko wroga, by go użyć. Jeśli nie chcecie bariery to weźcie ignite (na AP)[/tab] [tab]
Start
Bezpieczna linia, na której farmimyLepszy kiting
Świetna regeneracja, idealny na ciężką linię
Przeciwko bestiom typu Lee Sin
Spokojna farm linia/oczekujemy mega dominacji/wróg jest AFK
Mid game
Lubię ją składać, ładnie komponuje się z blue buffem oraz pozwala spamować skillami w nieskończoność. Bardzo szybko ją ładujemyPrzeciwko AP casterom, jeśli przegrywamy linię/nie lubimy łezki
Mocniejsze wymiany, przydatne przeciwko papierowym casterom
Opcje na AD
Late game
[/tab] [tab]Polecam łączyć jeden z tych 2 itemów z Lich Bane. Podejście w krótki zasięg by zaaplikować LB jest niebezpieczne i potrzebujemy HPWybór zależy od kompozycji obu drużyn oraz od tego, jaki priorytet stanowimy na liście śmierci wrogów
Albo wolimy manę albo renegerację
Bierzemy dla CDr
Standardowe połączenie, które zmaksymalizuje nasz DMG Obrażenia oraz CC dla naszej drużyny
Może i trochę zapomniany item, ale dalej możemy go złożyć
Całkiem niezły na Nidalee, szczególnie w połączeniu z BotRK lub BT
Dodatkowy dmg, nie bierzemy więcej niż 2
Dodatkowa mana oraz dmg/wytrzymałość
armor
Składamy obowiązkowo przynajmniej jednego z nich[/tab] [tab]
Wrogowie
Strasznie upierdliwy, ale dobra Nidalee powinna go ograć. Na 6 poziomie wbijamy się w niego ze wszystkim, nie dajmy mu zająć krzaków grzybami.Jak w nas wejdzie przed 6 to mamy pograne, trzymamy ją na dystans i obijamy z daleka, ale nie na tyle, żeby ją zdenerwować, bo już po nas. Najlepiej bić się z nią w obecności junglera (nawet jeśli będziemy zmuszeni zginąć za fraga)
Jeśli rozwija tarczę to jest nie do zdjęcia z linii. Z kolei jeśli trafi nas z Q to mamy przerąbane. Albo pokeujemy go na śmierć albo ustawiamy się na late game.
Zgniecie nas, nieważne co byśmy nie robili. Wyleczy się z całego dmg, lepsze skalowanie i o niebo lepsza w pojedynkach. Staramy się zamrozić linię i prosić o ganki, nie ma ona żadnego escape mechanizmu. Pod żadnym pozorem jej nie pushujemy pod jej wieżę, bo zostaniemy odcięci od farmy. Najlepiej wymusić na niej użycie W i wtedy wejść do walki.
Jeśli oddamy mu przewagę to przegraliśmy. Zadaje większe obrażenia, ale ma słaby sustain przed zdobyciem itemów. Jeśli będzie grał pasywnie to powinniśmy zacząć roamować. Wykorzystajmy nasz zasięg oraz za wszelką cenę unikajmy stuna.
Albo będzie bardzo mocny albo mega słaby. Atakujemy go na początku, kiedy nie ma heala, wczesny gank oraz babysit powinien ustawić linię dla nas. W mid game musimy zbudować masę mresa i wchodzić w pełne wymiany/nie wchodzić wcale. Najlepiej bić się z dala od minionów, złapać go, jak będzie wardował.
Jedyna metoda wygrania to wejście w nią, gdy jej E będzie na cooldownie. Jednak uruchamiając swoje E będzie ona automatycznie pushowała linię w naszą stronę. Nie atakujemy jej na lvl 2-4, bo jest znacznie mocniejsza od nas. Linia wymaga sporo wprawy, bo jeden błąd może przesądzić o wygranej Kayle
Jest to linia wymagająca wprawy i ogrania
Cloth armor i gramy pasywnie. Wbijamy się na 6 ponieważ nie posiada on “prawdziwego” ultimate, które mogłoby mu pomóc w walce w za nami.
Staramy nie dać się zestunować, wykorzystujemy nasz sustain we wczesnych fazach gry
Harassuj ile wlezie, najlepiej stać w minionach, by nie mógł swobodnie się w nas wbić. Jeśli nas złapie w ulti to spokojnie wyskakujemy
Nic mu nie zrobimy, jeśli nas złapie to mamy pograne. Wołamy o junglera, bo Darek nie ma żadnego escape
Jedyną szansą jest zdobycie przewagi przed 6 dzięki naszemu sustainowi.
Budujemy milion armora i redukcji AS, cóż więcej do powiedzenia
Bardzo wymagający przeciwnik, gnoimy przed 6 ile wlezie i nie pozwalamy jej swobodnie roamować
Na linii nie ma ciężko, ale zniszczy każdą AP Nidalee dzięki niesamowitej inicjacji, jaką posiada
[/tab] [tab]
Top lane/AD
Na samym początku gry lecimy i stawiamy kilka pułapek, po czym wracamy się po manę/dodatkowego potiona. Najlepiej jest zająć krzaki i wybiegać z nich, by harassować przeciwnika i farmić. Jeśli uderzamy wroga to starajmy się nie ściągać aggro minionów – będzie to pasywnie pchało linię. Przed dłuższymi wymianami leczymy się, dzięki czemu wykorzystujemy nasz bonus do AS. Pamiętaj, że na wczesnych poziomach pułapka>dzida, a tej drugiej najlepiej w ogóle nie używać do 3 poziomu skilla – inaczej to strata many.W mid game staramy się jak najwięcej pushować oraz skupić uwagę przeciwników na nas – dzięki temu zajmiemy wrogiego junglera, ułatwiając tym samym grę naszemu teamowi. Jak najdłużej stójmy na linii, jednak jeśli nasz rywal pomaga innym liniom – my też dołączmy do drużyny. Split pushowanie nie oznacza olania drużyny!
W walkach staraj się chronić swoich carry – twój buff do AS jest wciąż taki sam, niezależnie od buildu. Nie pchaj się na siłę do przodu – masz małe szanse 1v1 z wrogim carry.
Mid lane/AP
Na początku staraj się spokojnie farmić. Za pomocą wardów oraz pułapek zabezpiecz się od ganków. Jeśli przeciwnik jest papierowy, to przed zdobyciem ulti możemy go trochę obić – Nida ma spory burst ze swoim ultimate, może to zaskoczyć przeciwnika. Nasz sustain, szczególnie jeśli dostaniemy blue, będzie przewyższał możliwości innych miderów – powinniśmy wygrać większość wymian, nawet jeśli zadamy mniej obrażeń.W mid game nasze dzidy zaczynają boleć. Celnie trafione Q zabierze papierowym postaciom ponad pół hp. Nie bójmy się roamować – ze względu na naszą szybkość oraz możliwość przeskakiwania ścian (KLIK!) nie tylko błyskawicznie dostaniemy się za linie wroga, ale równie szybko wrócimy na nasz teren w przypadku niepowodzenia.
Poprośmy naszą drużynę, by jak najdłużej pozwoliła nam poke’ować wrogów przed walkami. Kilka celnych dzid zbije hp wrogów o wartości wystarczające, by zapewnić sobie zwycięstwo w przyszłym teamfighcie. W bezpośredniej walce albo utrzymujmy dystans, lecząc i rzucając dzidy lub (jeśli mamy wytrzymały build) bijmy się w formie kotka. Proponuję jednak stać trochę z tyłu i po walce wskoczyć na ultimate i podobijać wrogów.[/tab] [tab]
- Krótki poradnik, jak wykorzystać skoki Nidalee
- SIŁA NASZYCH UMIEJĘTNOŚCI W FORMIE KOTA ZALEŻY OD POZIOMU ULTIMATE, A NIE POZIOMU SAMEJ UMIEJĘTNOŚCI. Nasze najmocniejsze okresy przypadają na poziomy 6-8, 11-13, 16-17.
- Krzaki możemy sprawdzać za pomocą W i Q
- Stawiana pułapka daje na krótki czas wizję na obszar użycia
- Zawsze uciekajmy w formie kota – jesteśmy szybsi oraz mamy doskok
- Jako AP Nidalee bądźmy cierpliwi – spokojnie obijajmy wrogów i czekajmy na odpowiedni moment na inicjację
- Zdobycie blue buffa jest bardzo ważne, jeśli cierpimy na brak many
- Nidalee przez 6 jest bardzo wrażliwa na ganki – grajmy pasywnie bądź zainwestujmy w wardy
- W walce zastanów się, w którym momencie użyć ulti – może akurat nadarzy się okazja na rzucenie dzidy, a ty będziesz musiał czekać prawie 5 sekund na ulti
- Combo w formie pumy – W E Q
- Q resetuje timer autoattacku – aktywując je po zwykłym ataku, omijamy nasz AS
- Czasem warto uleczyć full hp carry tylko dla bonusowego AS
- Nie bagatelizuj roli pułapek – wizja przez nie zapewniana oraz potężna redukcja resistów mogą przeważyć losy walki