Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Jak najefektywniej robić wizje? (Podczas SoloQ)

Sezon ósmy już tuż tuż, a bez dobrej wizji na rankingowej ani rusz. Tworzenie wizji na mapie jest jednym z podstawowych aspektów, które trzeba opanować, aby zwiększyć swoje szanse na wygraną. Efektywnie stworzona wizja jest pierwszą linią obrony przed przeciwnikiem. Jeśli widzimy gdzie jest przeciwnik, czy też gdzie go aktualnie nie ma, pozwala nam to na przewidzenie jego ruchów i podjęcie odpowiednich decyzji. Efektywna wizja też zmniejsza ryzyko potencjalnego ganku na linii, a w połączeniu z umiejętnością zarządzania falami minionów, można zniwelować ganki nawet do 0 nie licząc tower dive’wów.

Ogólne zasady tworzenia wizji

Bardzo często bywa tak, że pomimo stawiania wardów wizja przez nie stworzona nie jest zbyt pomocna w grze. Najczęstszy powód takich sytuacji to stawianie wardów w losowych miejscach lub w złych momentach, w stosunku do podejmowanego objectiv’a. Przykładowo – przeciwnicy podejmują Dragon’a, a  zwardowana jest tylko jungla po naszej stronie i support nie chce położyć więcej wardów bo twierdzi, że wystarczą tam gdzie położył oraz nie chce marnować kolejnych stacków na sightstone.

Po pierwsze:
1) Niewidzialne wardy służą do tego, aby stworzyć jak największą wizje.
2) Wardy kontrolne służą do tego, aby skontrować wizje
3) Czerwony Trinket służy do czyszczenia wardów w miejscach, gdzie ward kontrolny nie ma zasięgu
4) Niebieski Trinket służy do odkrywania objective’wów takich jak Dragon, Baron, Red, Blue i krzaki z potencjalną zasadzką, ewentualnie do utworzenia chwilowej wizji, aby można było zobaczyć co robią przeciwnicy.

Znając takie podstawowe rzeczy można sobie stworzyć pewną strategie wardowania. Tzn:

  • Niezależnie na jakiej grasz roli musisz mieć tego warda kontrolnego, abyś mógł go postawić w krzaku. Nie dość, że będziesz miał stałą wizję to masz pewność, że przeciwnik tej wizji tam nie ma. Nie stawiaj niewidzialnych wardów w krzakach. Jedyne sytuacje kiedy należy to robić to wtedy, gdy nie masz aktualnie lepszego miejsca na postawienie go lub gdy jest teamfight i twoi sojusznicy albo ty sam potrzebujesz wizji, aby atakować przeciwnika.
  • Wardy Kontrolne ustawiaj w zależności od etapu gry. Jeżeli jesteś w przewadze stawiaj w połowie mapy lub w jungli przeciwnika. Jeżeli przeciwnik jest na przewadze stawiaj w swojej jungli. Zakładając, że każdy kupi warda kontrolnego macie zapewnioną wizję w każdym ważnym krzaku.
  • Wardy Kontrolne stawiajcie w momencie, gdy wasz jungler jest blisko waszej linii. Ułatwicie mu w ten sposób zrobienie ganka.
  • W takim razie nie ma sensu kłaść niewidzialnych wardów w krzakach, tylko na przejściach. Zapewnią one więcej wizji i zobaczysz przeciwnika wcześniej. To pozwoli Ci podjąć odpowiednie kroki co robić dalej.
  • Jeżeli macie przewagę, szczególnie junglerzy, starajcie się robić wizję w jungli przeciwnika.
  • Gracze grający na liniach. Jeżeli spushowaliście linie nie stójcie na niej bezczynnie, zróbcie wizje w jungli przeciwnika.

Te zasady dotyczą tylko i wyłącznie SoloQ. Często jest tak, że przeciwnik siedzi sobie w krzaku albo przez niego przechodzi, albo akurat ma tam wizje. Skupienie się na przejściach nie będzie wymuszało od was podchodzenia do krzaków bez potrzeby. Zastanówcie się ile razy mieliście taką sytuację, że chcieliście zwardować krzaki, a tam akurat siedział przeciwnik i czekał na was. Taka strategia wardowania, o której mówię ogranicza to ryzyko. Nie znaczy to, że ona będzie efektywna podczas gier drużynowych/turniejowych.

Najbardziej efektywny ward na midzie

Ward w 2:30-2:40 w miejscach oznaczonych zielonymi kółkami. Jak widać zapewnia wizję na przejściu z raptorów. Jest to najlepszy ward <zarówno dla niebieskiej jak i czerwonej strony>, ponieważ daje wizje nie tylko na rzękę. Odpowiednio wcześnie zobaczycie junglera przeciwnika i uniknięcie ganka. Gdy zniknie, wystarczy postawić drugiego w tym samym miejscu, zapewnia to wam ochrone przed gankami do 5 minuty. 2:40 to czas kiedy jungler zaczyna lub kończy raptory <zależy od champion’a> i bywa, że może się kręcić na górnej stronie do 5 minuty. Po 5 minucie wystarczy uważać, żeby nie zostać zgankowanym od dołu. Gdy dobrze to rozegracie, to do 10 minuty będzie was ciężko zgankować.

Najbardziej efektywny ward na topie

Ten ward położony przed 3 minutą zapewni wam bardzo dobrą wizję, gdy jungler przeciwnika będzie chciał was zgankować. Jak widać na obrazku, wizja sięga aż do krzaków. Junglerzy często idą przy ścianie, bo taka jest najkrótsza droga. Dzięki temu wardowi zauważycie go od razu, wystarczy patrzeć na mapę. W dodatku ten ward zapewnia daleką wizję na rzece, więc jungler idący z blue lub kraba też nie powinien was zaskoczyć. Jedyny słaby punkt to krzaki gdzie jungler może wskoczyć przez roślinkę. Jeżeli gracie po stronie czerwonej (od góry) i pushujecie przeciwnika, to często lepiej warda położyć w krzaku.

Najbardziej efektywny ward na bocie

Adekwatnie tak jak toplane. Poza tym na bocie są dwie osoby, więc zrobienie dobrej wizji nie powinno być problemem. Wystarczy ją robić.

Wardy Kontrolne i ich kontrowanie

Jak już wspomniałem, wardy kontrolne należy kłaść w krzakach, aby tworzyły uniwersalną wizję i negowały wizję przeciwnika. Znając miejsca, gdzie najczęściej kładzie się wardy kontrolne, można je skontrować.

Najbardziej powszechny ward – kontrol w krzakach przy dragonie, po obu stronach

 

W tym przypadku duże czerwone kółko oznacza obszar, w którym można położyć niewidzialnego warda, aby mieć wizję na Smoka. Czasami jednak, niektórzy kładą tego warda bardziej po prawej stronie krzaków. Zielone kółko oznacza gdzie najlepiej położyć warda, aby mieć wizję na rzekę. Jeżeli macie czerwonego trinketa – sprawdzajcie te miejsca.

Po drugiej stronie, aby mieć widok na całe przejście, wystarczy postawić wardy w tych miejscach oznaczonych kółkami. Kontrol  nie powinien ich sięgać .

Podobnie mają się sprawy przy Baronie. Resztę Kontroli ciężko skontrować, lepiej je po prostu zniszczyć.

Wardy na mapie

Zielony – niewdzialne

Niebieski – Niebieski Trinket

Czerwony- Kontrol

Oczywiście jest więcej miejsc gdzie można postawić warda. Wszystko zależy od sytuacji w jakiej się znajdujecie, ponieważ LoL jest bardzo sytuacyjny.

Przykładowo wizja przy Dragonie <popatrzcie na dolną jungle przy Smoku> Mając 3 Kontrole, 3 niewidzialne wardy <od supporta> i 2 niebieskie trinkety <od mida i adc> możecie stworzyć taką wizję, która zapewni wam maksymalne bezpieczeństwo. Zwróćcie uwagę, że niebieskie wardy są najdalej, zielone są na przejściach tak, aby dawać jak najwięcej wizji, a Kontrole są w miejscach, gdzie mogą skontrować wizję przeciwnika.

 

 

Podsumowując

Położenie warda w odpowiednim miejscu i  odpowiednim czasie ułatwi wam prowadzenie linii, a w późniejszych fazach gry rozważne ustawianie wardów ułatwi wam podejmowanie decyzji. Nie tylko samym sobie pomożecie ale i waszym sojusznikom. Nie musicie narzekać co grę, że jungler przeciwnika was co chwilę gankuje. Możecie zrobić dobrą wizję, przewidywać ruchy przeciwnika i zanegować potencjalny gank. To od was zależy czy zostaniecie zgankowani i od nikogo innego. 
Na wyższym poziomie trzeba uważać na lane gank’i  i tower dive’y. A to już od waszych umiejętności zależy jak sobie z tym poradzicie.

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.