Dzięki powszechnej nauce języka angielskiego udało się zlikwidować barierę językową pomiędzy zachodnimi państwami. Niestety nie dotyczy to koreańskiej sceny LoLa, która jest niejako oddzielona od naszej i zaledwie niektóre jej “fragmenty” docierają do nas (wpis o stosowanych tam postaciach znajdziecie tutaj). Zespołem wykorzystującym azjatyckie strategie jest Cloud 9, zaś o ich stylu gry poczytacie w tej szczegółowej analizie.
Ilość materiału docierająca do nas jest tak niewielka, że każdy artykuł jest na wagę złota. Mamy przyjemność zaprezentować Wam wpis utworzony na podstawie niesamowicie popularnej serii LOL Summer Lesson. W dzisiejszym odcinku dowiemy się, co Shy oraz Flame myślą o top lane.
http://www.youtube.com/watch?v=G6CS-ARZ67U
Top lane jest jedyną linią, na której zobaczymy wytrzymałe postacie, które są w stanie zarówno przetrzymać gank, jak i dobrze w nim asystować. Do ich zadań należy głównie inicjacja walk oraz wspieranie swojej drużyny przez uzupełnianie jej i dokonywanie poświęceń. Top lane kręci się głównie wokół walki 1v1, w których liczą się umiejętności – toperzy nie otrzymują aż takiej pomocy jak mid, czy niańczony przez supporta carry.
Aktualną listę counterpicków na topa opracowaną przez Dyrusa znajdziecie pod tym linkiem.
Na scenie turniejowej top lane jest wybierany stosunkowo wcześnie, co pozwala zapewnić sobie komfortową postać do gry 1v2. Zaś na soloQ znajomość picku przeciwnika znacznie ułatwia nam skontrowanie go i dopasowanie stylu gry. Innym rozwiązaniem jest wybranie niekontrowalnego champa, dzięki czemu wrogowie nie skorzystają za dużo z kolejności pickowania.
Jednymi z najlepszych postaci na topa są Kennen oraz Jayce – ich styl gry jest stosunkowo podobny.
Postacie nastawione na pasywne farmienie tj. Nasus, Shen czy Zac są dobre dla początkujących, jednak dostają baty od Vladimira. Jest on w stanie odciąć ich od farmy, znacznie lepiej radzi sobie w pojedynkach oraz świetnie skaluje się do late game. Możliwości pushu Vladimira nie pozwalają Shenowi efektywnie roamować bez ogromnych strat w farmie.
Nieprawdą jest, że w pojedynku farmer vs farmer będzie remis. Cho’Gath jest bardzo mocny przeciwko Malphite’owi, podobnie zresztą jak Nasus.
Grając na początku bardzo agresywnie sprawiasz, że linia sama się pushuje, co naraża cię na ganki. Zwróć uwagę na szybkość przeciwnego junglera oraz poprawnie oceń jakie macie szanse w starciu 2v2. Staraj się nie zginąć, jeśli w twoją stronę naciera duża fala minionów, ponieważ wtedy czynisz swoją stratę jeszcze większą.
Najlepszy moment do powrotu będzie po wygaśnięciu warda lub po odesłaniu przeciwnika do bazy.
W teamfightach, grając Kennenem, ciekawym trickiem jest trafienie wrogiego carry z Q, a następnie zainicjowanie za pomocą ulta – dzięki temu mamy większą szansę na nałożenie stuna. Oczywiście musimy wziąć pod uwagę pozycje obu drużyn i możliwości naszego teamu.
Grając postacią opartą na poke jak Jayce staraj się trafiać najmniej wytrzymałą postać (zazwyczaj jest to support). Odesłanie jednego z wrogów do bazy daje twojej drużynie ogromną przewagę, jednak pamiętaj, że jeśli będzie to carry, to wrogowie nie będą skorzy do podjęcia walki.
Teemo jest bardzo mocny na linii i posiada stosunkowo dobry poke, jednak jego użyteczność w teamfightach jest kwestionowalna.
Jako Jax staraj się używać swojego podczas bycia atakowanym przez miniony. Przez czas odnawiania powinieneś grać pasywnie i nie wdawać się w wymiany.
Jeśli wypracujemy sobie przewagę, to nic nie stoi na przeszkodzie by ustawić dwa wardy.
Wymiana kill za kill przy wrogim ganku nie tylko daje nam przewagę w złocie (zazwyczaj wrogi jungler pushuje linię, co pozwala nam na późniejsze jej zamrożenie – więcej o tym tutaj), ale również zwiększa nasze morale i pewność siebie.
Wchodząc w wymiany na linii staraj się wybrać moment, gdy zabijesz wszystkie wrogie miniony, zaś twoje będą atakowały przeciwnika – znacznie zwiększy to zadane obrażenia oraz zredukuje prawdopodobieństwo kontrataku.
Trinity na Jaxie jest niedocenianym przedmiotem. BotRK budujemy, jeśli skupiamy się przede wszystkim na linii i farmieniu/pushowaniu.
Roaming z topa jest efektywny, jeśli nasz wróg jest spushowany i nie może przyjść, zaś my nie mamy szans w 1v1 pod wieżą. Bezmyślne stanie na topie i przepychanie fal minionów pod turreta można zastąpić gankiem na mida lub wspólnym dragonem. Podejmuj jednak swoje decyzje szybko – jeśli źle zadecydujesz i przyjdziesz po zakończeniu walki, zmarnujesz tylko czas i pozwolisz wrogowi zyskać przewagę z twojego zamotania.
Więcej o przyszłych planach Riotu w stosunku do top lane przeczytacie w tym newsie.
Oczekujcie na kolejne odcinki, w których omówione zostaną jungla i inne pozycje.