Jeśli nie mieliście okazji zapoznać się z częścią pierwszą, traktującą o postaciach, możecie nadrobić zaległości w tym artykule.
Tym razem koncentrujemy się na zmianach przedmiotów, głównie tych dedykowanych prowadzącym.
Listę zmian patcha 4.10 znajdziecie w tym wpisie
Nowe przedmioty
Gord0n
Bardzo mi ten przedmiot przypadł do gustu, świetnie się mi z nim gra na

Lucianie, jest niedrogi, mocny, rozwiązuje jego problemy z maną i daje 10% cdr, po prostu me gusta. Na

Ezie też ciska i może dzięki niemu wróci on do powszechnego użycia zarówno na LCS jak i soloQ.
RaFeL
Mi też bardzo podoba się ten item, daje to większe możliwości wczesnej agresji na dolnej alei i umożliwia grę w większym oparciu na umiejętnościach (którą osobiście preferuję). Dodatkowo jako midlaner całym sercem od razu odniosłem pojawienie się tego przedmiotu do postaci AD na środkowej alei. Wydaje się, że dużo mogą na tym zyskać mniej standardowe postacie używające many takie jak

Jayce czy

Pantheon.
Maktel
Na papierze wygląda na niezwykle mocny i gdyby wprowadzono go kilka patchów temu, to mógłby nieźle namieszać. Niestety, oferuje on jedynie sustain (many i zdrowia), który obecnie jest stosunkowo nisko ceniony. Po buffach dla innych przedmiotów (mowa głównie o linii

BF Sworda), najmocniejszym AD carry jest ten, który zada najwięcej obrażeń, a nie utrzyma się najdłużej na linii. Poza bot lane item ten również nie ma racji bytu, chociaż jest od tej zasady jeden wyjątek, a mianowicie

Jayce. Postać ta korzysta z każdej statystyki oferowanej przez

Reavera i na pewno zobaczymy

Obrońcę Jutra na scenie turniejowej w kilku meczach (na soloQ może też od czasu do czasu).
Gord0n
Świetny item, w erze attack speedu jest po prostu niesamowity. Myślę, że dzięki niemu

Lulu może być widywana czasem jako support (chociaż wciąż jest mocniejsza na topie). Oprócz tego w końcu doczekam się powrotu sustain champów do mety; dzięki temu itemowi

Alistar będzie mieć o wiele łatwiejsze życie. Gdyby jeszcze dawał HP, to byłby to przedmiot-marzenie. Bardzo pozytywnie, chociaż dzięki niemu

Janna z jej tarczą jest nieco OP.
RaFeL
Tak, tak i jeszcze raz tak! Właśnie takiego przedmiotu brakowało w League of Legends. Jestem pewny, że dostanie on nerfa, ponieważ obecnie jest po prostu za mocny, ale najprawdopodobniej umożliwi powstanie z grobu takim postaciom jak

Janna,

Nami,

Sona czy

Alistar, co mnie niezmiernie cieszy. Ten item wprowadzi wreszcie trochę życia na skostniałego bota, o ile nie zostanie za bardzo znerfiony tak jak np.

Flara. Świetny ruch Rito!
Maktel
Mocno przesadzony; szybko urósł do rangi przedmiotu obowiązkowego. Świetnie współgra z rushowanymi

Infinity Edge/

Bloodthirsterem, nawet biorąc pod uwagę szerszą dostępność i znaczne obniżenie ceny prędkości ataku. Zbalansowanie

Censera jest praktycznie niemożliwe, ponieważ jego charakterystyka narzuca mu albo opekowatość (przy zbyt wysokim bonusie) albo bezużyteczność (przy zbyt niskich statystykach). Rozwiązaniem może być stworzenie alternatywnych ścieżek rozwoju dla supportów – niestety, ale obecnie mają oni tyle złota, że mogą pozwolić sobie na wszystkie najważniejsze itemy dedykowane swojej roli, zaś zmienną jest tylko kolejność ich kupowania.
Przedmioty z kradzieżą życia
RaFeL
Podoba mi się strona, w którą poszedł Riot w tej sprawie. Zwiększenie obrażeń przy jednoczesnym ograniczeniu kradzieży życia wydaje się dobrym pomysłem. Myślę, że ADC bardzo zyskają na tarczy z nowego

Krwiopijca, wyrówna on też możliwości ofensywne

Złodzieja Esencji. Jeśli chodzi o zabójców na midzie to myślę, że jest coś czego potrzebował

Jayce, by wrócić do top tieru (bardziej na topie, ale na środkowej alei także może się sprawdzić). Ten przedmiot (

BT) bardzo preferuje postaci opierające się na mocnej kradzieży życia, co może wprowadzić na mida np.

Aatroxa, może

Lee Sina i wzmocnić ich pozycję na górnej alei. Tak jak bardzo mądrze powiedział mój kolega –

Krwiopijec będzie zapełniał niszę przedmiotów defensywnych dla zabójców, zaś jeśli ktoś będzie chciał zagrać ofensywnie pewnie nadal wybierze

Hydrę.
Maktel
Tak jak już wspomniałem przy poprzednim akapicie, sustain jest nieporównywalnie słabszy niż czyste obrażenia. Budowanie

Vampirica kompletnie mija się z celem, zaś większość graczy sugeruje trzymanie się z daleka od nowego

BT. Kradzież zdrowia została osłabiona na wszystkich płaszczyznach i o ile mogę się zgodzić, że dawne

BT, oferujące obrażenia oraz wspaniałe leczenie było “odrobinę” zbyt mocne, to uważam, że Riot powinien pozostawić w grze ścieżkę rozwoju alternatywną do rushowania

IE. Brak możliwości zbudowania się w niewielkie obrażenia i spory sustain w pewnym sensie wciąż czyni CC-AD Carry (

Ashe,

Varus) przeciętnymi. Warto również zauważyć, że obecnie carry stał się bardziej uzależniony od leczącego supporta niż od takiego, który zdejmuje z niego wrogich bruiserów/zabójców.
Przedmioty z obrażeniami od ataku
RaFeL
Bardzo pozytywne wzmocnienie

Rtęciowego Bułatu, uważam, że będzie on teraz znacznie częściej kupowany, lecz nadal pozostaje przedmiotem dość sytuacyjnym.
Maktel

Scimitar stał się wartościowym rozwiązaniem, ale na soloQ i tak nikt nie będzie z niego korzystał, dopóki Riot nie zrobi czegoś w sprawie summoner spelli. Aktyw

QSS wymaga refleksu i wprawy w używaniu, których gracze nie mogą uzyskać, ponieważ nikt nie gra z

Cleansem. Zbyt mocny

Heal oraz kiedyś

Bariera zawsze były znacznie bardziej efektywne w utrzymywaniu się przy życiu niż zdejmujący efekty kontroli tłumu

Cleanse. Gdyby czar ten był lepszy, używałoby go więcej osób i tym samym zwiększyłoby się zaufanie do wczesnego

Mercuriala
Przedmioty z prędkością ataku
RaFeL
Warto zauważyć przede wszystkim zmiany w

Widmowym Ostrzu Youmuu, które prawie na pewno stanie się core itemem dla niektórych strzelców. Ogólnie został też położony większy nacisk na prędkość ataku, co może nieco preferować postacie opierające się na tej statystyce zarówno na pozycji ADC, jak i np. na górnej alei.
Maktel
Jedno zdanie: mamy więcej prędkości ataku w mid game. Tę dziedzinę zmian popieram i jestem z niej bardzo zadowolony, ew. powiedziałbym, że buty są odrobinę za drogie i ich zakup opóźnia resztę naszych przedmiotów. Ciekawym (teoretycznie) rozwiązaniem byłoby użycie run dla ADC na prędkość ruchu, zbudowanie szybkiego

Zeala zaraz po dwóch

Doranach i opóźnienie

Berserków do

Infinity lub co najmniej

BF Sworda.

Youmuu jest bardzo ryzykownym przedmiotem i nie sądzę, by ktoś poza

Lucianem (synergia z ulti) i

Twitchem (pozycjonowanie oraz prędkość ataku do ulti) go używał.
Lekki rework

Wit’s Enda uczyniłby go ciekawą on-hitową alternatywą dla BotRKa.
Zbroja Strażnika i Omen Randuina

Gord0n
Jak dla mnie jest bardzo na plus, dzięki niemu ADC może w końcu trzymać dystans, a Sunfire może odzyskać nieco popularności (chociaż wciąż mam za złe Riotowi jego nerf we wcześniejszych stadiach gry). Nerf Heala bardzo dobrze równoważy to wszystko, dzięki czemu w końcu mamy jakiś balans na linii Randuin – ADC.
Maktel
Czuję pewną niechęć do tych zmian. Z jednej strony

Randuin faktycznie był bardzo mocny, ale wynikało to raczej z braku zamienników oraz synergii oferowanych statystyk, a nie wartości spowolnienia. Po nerfie

Sunfire’a oraz przy bezużyteczności

Warmoga, jedynym sensownym przedmiotem oferującym ogólnie pojętą tankowatość był właśnie

Randuin, składany przez praktycznie każdego bruisera. Ja bym raczej poszedł w stronę wzmocnienia istniejących/stworzenia nowych rozwiązań, a nie zmuszania graczy do “kombinowania” poprzez osłabianie najbardziej opłacalnych buildów.
Przedmioty wspierające
RaFeL
Myślę, że każdy gracz mainujący supporta powinien być zadowolony ze zmian. Na tej pozycji będzie większa ilość grywalnych postaci dzięki wprowadzeniu

Ognistego Trybularza. Poziom nie będzie też już tak znaczący przy używaniu

Solari. Na pewno więcej ludzi będzie kupowała

Mikaela, który już wcześniej był dobrym przedmiotem, a teraz urósł do miana ‘must have’.
Gord0n
Z jednej strony zwiększony koszt sprawia, że item jest nieco lepiej wyważony, poza tym cdr i większy mana regen doprowadzą do tego, że chętniej będą sięgać po niego magowie-supporci, niż tanki i inicjatorzy jak

Thresh,

Leona czy

Braum. Z drugiej strony wzmocnienie statystyk sprawi, że nic się nie zmieni. Pomimo większego kosztu, 10% cdr tylko zwiększa atrakcyjność tego przedmiotu. Riot próbuje coś z tym zrobić, ale nie wie z której strony ugryźć ten problem.
Maktel
Celem było zmniejszenie popularności oraz uniwersalności tego przedmiotu i zostało to osiągnięte.

Mikael przestał być bezwzględnie składany na każdym supporcie ustępując miejsca

Censerowi. Zmiana ta jednak znacznie ogranicza bezpośredni wpływ supportów na mid game, nawet pomimo zwiększenia bazowych statystyk

Mikaela – jeśli AD carry będzie do tyłu, to bonusowa prędkość ataku z

Censera średnio mu pomoże. Lekki rework

Locketa, który już może być budowany nawet na supportach (będących zawsze są kilka poziomów do tyłu), powinien wypełnić tę lukę w przedmiotach oferujących przeżywalność.
Przedmioty z mocą umiejętności
RaFeL
To było nieuniknione. Riot patrzy na statystyki i nie mógł przeoczyć, że Grail jest kupowany niemal przez każdego midera, niemal w każdej grze (oczywiście chodzi o tych opierających się na mocy umiejętności). Zmiany na pewno zwiększą możliwości walk 1v1 we wczesnej fazie gry i osłabią popularność tego przedmiotu.
Gord0n
Lubię Graala, ale co za dużo to nie zdrowo. Mam nadzieję, że dzięki temu będzie bardziej różnorodnie w buildach. Chociaż z drugiej strony zapewne wzrośnie tylko popularność

Morello, więc będziemy mieli tą samą śpiewkę, nie ma raczej co liczyć na powrót starusieńkiego

RoA.
Maktel
Graal, jako przedmiot oferujący praktycznie każdą pożądaną przez AP midera statystykę, i tak długo pociągnął bez obrywania mocnym nerfem. O dziwo zmiany uderzą bardziej w junglerów niż graczy mida – dotychczas szybki

kielich pozwalał na ominięcie przez mida drugiego, a nawet trzeciego blue, zaś obecnie będą się oni go wcześniej domagali. Zmniejszenie odporności na magię to miecz obosieczny – faktycznie, będziesz mniej wytrzymały, ale tak samo sprawa ma się dla twojego rywala (o ile jest on AP carry i również buduje

Graila).
RaFeL
Niewielki buff dla Morellonomiconu połączony z nerfem Graala na pewno jest dużym pozytywem dla tego pierwszego. Uważam, że teraz to

księga zacznie zastępować Athene na pozycji obowiązkowego itemu zmniejszającego cooldowny.
CZARY PRZYWOŁYWACZA
Maktel
Dotychczas wzięcie na topa innego spella niż

Teleport było wręcz zbrodnią i marnotrawieniem oferowanej przez grę szansy na bezpieczeństwo i mobilność. Zwiększenie czasu przeładowanie powinno pozytywnie wpłynąć na żywotność topa, który jak na razie był jednym długim farm-festem.
RaFeL
Riot dąży wg mnie w złym kierunku. Myślę, że lepszym pomysłem byłoby wzmocnienie Podpalenia i Bariery, zamiast nerfów na Uzdrowieniu. Tak czy inaczej Heal staje się przez ten nerf znacznie mniej użyteczny, ale chyba nadal jest lepszy niż Bariera.
Maktel
Nie rozumiem, dlaczego Riot uparcie trzyma się tego

Heala i co raz smaga go batami nerfów, zamiast zwyczajnie poświęcić chwilę na wzmocnienie innych czarów (o

Oczyszczeniu wypowiadałem się przy okazji omawiania przedmiotów na AD). Osłabienie mobilności oferowanej przez spell leczący jako zbalansowanie nerfa dla Randuina jest ok, chociaż zredukowano też możliwości ofensywne

Heala (sądzę, że nie byłem jedynym, który czasami go używał, żeby zyskać zasięg dla jednego/dwóch dodatkowych ataków na uciekającym przeciwniku).
Smok
RaFeL
Na smoka został położony jeszcze większy nacisk. Gra stanie się niesamowicie oparta na zdobywania objectivesów, a wymiana smoka za wieżę nie będzie już w pełni opłacalna.
Maktel
Buff smoka dedykowany graczom na scenie profesjonalnej. Zmiany zmuszają drużyny do wystawiania zwykłych linii, ponieważ oddawanie smoka za wieżę zwyczajnie się nie opłaca. Nie ma to wielkiego wpływu na soloq, gdyż zagranie z szybkim smokiem widuje się bardzo rzadko i jest ono raczej wynikiem przypadku, a nie jakiejś przemyślanej strategii.
zvrTwoja reakcja na nasz wpis: