Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Zmiany przedmiotów – omówienie patcha 4.10

Jeśli nie mieliście okazji zapoznać się z częścią pierwszą, traktującą o postaciach, możecie nadrobić zaległości w tym artykule.
Tym razem koncentrujemy się na zmianach przedmiotów, głównie tych dedykowanych prowadzącym.
Listę zmian patcha 4.10 znajdziecie w tym wpisie

Nowe przedmioty

essencereaver Gord0n Bardzo mi ten przedmiot przypadł do gustu, świetnie się mi z nim gra na lucianLucianie, jest niedrogi, mocny, rozwiązuje jego problemy z maną i daje 10% cdr, po prostu me gusta. Na ezrealEzie też ciska i może dzięki niemu wróci on do powszechnego użycia zarówno na LCS jak i soloQ.

RaFeL Mi też bardzo podoba się ten item, daje to większe możliwości wczesnej agresji na dolnej alei i umożliwia grę w większym oparciu na umiejętnościach (którą osobiście preferuję). Dodatkowo jako midlaner całym sercem od razu odniosłem pojawienie się tego przedmiotu do postaci AD na środkowej alei. Wydaje się, że dużo mogą na tym zyskać mniej standardowe postacie używające many takie jak jayceJayce czy pantheonPantheon.

Maktel Na papierze wygląda na niezwykle mocny i gdyby wprowadzono go kilka patchów temu, to mógłby nieźle namieszać. Niestety, oferuje on jedynie sustain (many i zdrowia), który obecnie jest stosunkowo nisko ceniony. Po buffach dla innych przedmiotów (mowa głównie o linii bfswordBF Sworda), najmocniejszym AD carry jest ten, który zada najwięcej obrażeń, a nie utrzyma się najdłużej na linii. Poza bot lane item ten również nie ma racji bytu, chociaż jest od tej zasady jeden wyjątek, a mianowicie jayceJayce. Postać ta korzysta z każdej statystyki oferowanej przez essencereaverReavera i na pewno zobaczymy jayceObrońcę Jutra na scenie turniejowej w kilku meczach (na soloQ może też od czasu do czasu).


ardentcenser Gord0n Świetny item, w erze attack speedu jest po prostu niesamowity. Myślę, że dzięki niemu luluLulu może być widywana czasem jako support (chociaż wciąż jest mocniejsza na topie). Oprócz tego w końcu doczekam się powrotu sustain champów do mety; dzięki temu itemowi alistarAlistar będzie mieć o wiele łatwiejsze życie. Gdyby jeszcze dawał HP, to byłby to przedmiot-marzenie. Bardzo pozytywnie, chociaż dzięki niemu jannaJanna z jej tarczą jest nieco OP.

RaFeL Tak, tak i jeszcze raz tak! Właśnie takiego przedmiotu brakowało w League of Legends. Jestem pewny, że dostanie on nerfa, ponieważ obecnie jest po prostu za mocny, ale najprawdopodobniej umożliwi powstanie z grobu takim postaciom jak jannaJanna, namiNami, sonaSona czy alistarAlistar, co mnie niezmiernie cieszy. Ten item wprowadzi wreszcie trochę życia na skostniałego bota, o ile nie zostanie za bardzo znerfiony tak jak np. feralflareFlara. Świetny ruch Rito!

Maktel Mocno przesadzony; szybko urósł do rangi przedmiotu obowiązkowego. Świetnie współgra z rushowanymi infinityedgeInfinity Edge/thebloodthirsterBloodthirsterem, nawet biorąc pod uwagę szerszą dostępność i znaczne obniżenie ceny prędkości ataku. Zbalansowanie ardentcenserCensera jest praktycznie niemożliwe, ponieważ jego charakterystyka narzuca mu albo opekowatość (przy zbyt wysokim bonusie) albo bezużyteczność (przy zbyt niskich statystykach). Rozwiązaniem może być stworzenie alternatywnych ścieżek rozwoju dla supportów – niestety, ale obecnie mają oni tyle złota, że mogą pozwolić sobie na wszystkie najważniejsze itemy dedykowane swojej roli, zaś zmienną jest tylko kolejność ich kupowania.

Przedmioty z kradzieżą życia

RaFeL Podoba mi się strona, w którą poszedł Riot w tej sprawie. Zwiększenie obrażeń przy jednoczesnym ograniczeniu kradzieży życia wydaje się dobrym pomysłem. Myślę, że ADC bardzo zyskają na tarczy z nowego thebloodthirsterKrwiopijca, wyrówna on też możliwości ofensywne essencereaverZłodzieja Esencji. Jeśli chodzi o zabójców na midzie to myślę, że jest coś czego potrzebował jayceJayce, by wrócić do top tieru (bardziej na topie, ale na środkowej alei także może się sprawdzić). Ten przedmiot (thebloodthirsterBT) bardzo preferuje postaci opierające się na mocnej kradzieży życia, co może wprowadzić na mida np. aatroxAatroxa, może leesinLee Sina i wzmocnić ich pozycję na górnej alei. Tak jak bardzo mądrze powiedział mój kolega – thebloodthirsterKrwiopijec będzie zapełniał niszę przedmiotów defensywnych dla zabójców, zaś jeśli ktoś będzie chciał zagrać ofensywnie pewnie nadal wybierze ravenoushydraHydrę.

Maktel Tak jak już wspomniałem przy poprzednim akapicie, sustain jest nieporównywalnie słabszy niż czyste obrażenia. Budowanie vampiricscepterVampirica kompletnie mija się z celem, zaś większość graczy sugeruje trzymanie się z daleka od nowego thebloodthirsterBT. Kradzież zdrowia została osłabiona na wszystkich płaszczyznach i o ile mogę się zgodzić, że dawne thebloodthirsterBT, oferujące obrażenia oraz wspaniałe leczenie było “odrobinę” zbyt mocne, to uważam, że Riot powinien pozostawić w grze ścieżkę rozwoju alternatywną do rushowania infinityedgeIE. Brak możliwości zbudowania się w niewielkie obrażenia i spory sustain w pewnym sensie wciąż czyni CC-AD Carry (asheAshe, varusVarus) przeciętnymi. Warto również zauważyć, że obecnie carry stał się bardziej uzależniony od leczącego supporta niż od takiego, który zdejmuje z niego wrogich bruiserów/zabójców.

Przedmioty z obrażeniami od ataku

RaFeL Bardzo pozytywne wzmocnienie mercurialscimitarRtęciowego Bułatu, uważam, że będzie on teraz znacznie częściej kupowany, lecz nadal pozostaje przedmiotem dość sytuacyjnym.

Maktel mercurialscimitarScimitar stał się wartościowym rozwiązaniem, ale na soloQ i tak nikt nie będzie z niego korzystał, dopóki Riot nie zrobi czegoś w sprawie summoner spelli. Aktyw quicksilversashQSS wymaga refleksu i wprawy w używaniu, których gracze nie mogą uzyskać, ponieważ nikt nie gra z cleanseCleansem. Zbyt mocny healHeal oraz kiedyś barrierBariera zawsze były znacznie bardziej efektywne w utrzymywaniu się przy życiu niż zdejmujący efekty kontroli tłumu cleanseCleanse. Gdyby czar ten był lepszy, używałoby go więcej osób i tym samym zwiększyłoby się zaufanie do wczesnego mercurialscimitarMercuriala

Przedmioty z prędkością ataku

RaFeL Warto zauważyć przede wszystkim zmiany w youmuusghostbladeWidmowym Ostrzu Youmuu, które prawie na pewno stanie się core itemem dla niektórych strzelców. Ogólnie został też położony większy nacisk na prędkość ataku, co może nieco preferować postacie opierające się na tej statystyce zarówno na pozycji ADC, jak i np. na górnej alei.

Maktel Jedno zdanie: mamy więcej prędkości ataku w mid game. Tę dziedzinę zmian popieram i jestem z niej bardzo zadowolony, ew. powiedziałbym, że buty są odrobinę za drogie i ich zakup opóźnia resztę naszych przedmiotów. Ciekawym (teoretycznie) rozwiązaniem byłoby użycie run dla ADC na prędkość ruchu, zbudowanie szybkiego zealZeala zaraz po dwóch doransbladeDoranach i opóźnienie berserkersgreavesBerserków do infinityedgeInfinity lub co najmniej bfswordBF Sworda.
youmuusghostbladeYoumuu jest bardzo ryzykownym przedmiotem i nie sądzę, by ktoś poza lucianLucianem (synergia z ulti) i twitchTwitchem (pozycjonowanie oraz prędkość ataku do ulti) go używał.
Lekki rework witsendWit’s Enda uczyniłby go ciekawą on-hitową alternatywą dla BotRKa.

Zbroja Strażnika i Omen Randuina

wardensmailranduinsomen Gord0n Jak dla mnie jest bardzo na plus, dzięki niemu ADC może w końcu trzymać dystans, a Sunfire może odzyskać nieco popularności (chociaż wciąż mam za złe Riotowi jego nerf we wcześniejszych stadiach gry). Nerf Heala bardzo dobrze równoważy to wszystko, dzięki czemu w końcu mamy jakiś balans na linii Randuin – ADC.



Maktel Czuję pewną niechęć do tych zmian. Z jednej strony randuinsomenRanduin faktycznie był bardzo mocny, ale wynikało to raczej z braku zamienników oraz synergii oferowanych statystyk, a nie wartości spowolnienia. Po nerfie sunfirecapeSunfire’a oraz przy bezużyteczności warmogsarmorWarmoga, jedynym sensownym przedmiotem oferującym ogólnie pojętą tankowatość był właśnie randuinsomenRanduin, składany przez praktycznie każdego bruisera. Ja bym raczej poszedł w stronę wzmocnienia istniejących/stworzenia nowych rozwiązań, a nie zmuszania graczy do “kombinowania” poprzez osłabianie najbardziej opłacalnych buildów.

Przedmioty wspierające

RaFeL Myślę, że każdy gracz mainujący supporta powinien być zadowolony ze zmian. Na tej pozycji będzie większa ilość grywalnych postaci dzięki wprowadzeniu ardentcenserOgnistego Trybularza. Poziom nie będzie też już tak znaczący przy używaniu locketoftheironsolariSolari. Na pewno więcej ludzi będzie kupowała mikaelscrucibleMikaela, który już wcześniej był dobrym przedmiotem, a teraz urósł do miana ‘must have’.


mikaelscrucible Gord0n Z jednej strony zwiększony koszt sprawia, że item jest nieco lepiej wyważony, poza tym cdr i większy mana regen doprowadzą do tego, że chętniej będą sięgać po niego magowie-supporci, niż tanki i inicjatorzy jak threshThresh, leonaLeona czy braumBraum. Z drugiej strony wzmocnienie statystyk sprawi, że nic się nie zmieni. Pomimo większego kosztu, 10% cdr tylko zwiększa atrakcyjność tego przedmiotu. Riot próbuje coś z tym zrobić, ale nie wie z której strony ugryźć ten problem.

Maktel Celem było zmniejszenie popularności oraz uniwersalności tego przedmiotu i zostało to osiągnięte. mikaelscrucibleMikael przestał być bezwzględnie składany na każdym supporcie ustępując miejsca ardentcenserCenserowi. Zmiana ta jednak znacznie ogranicza bezpośredni wpływ supportów na mid game, nawet pomimo zwiększenia bazowych statystyk mikaelscrucibleMikaela – jeśli AD carry będzie do tyłu, to bonusowa prędkość ataku z ardentcenserCensera średnio mu pomoże. Lekki rework locketoftheironsolariLocketa, który już może być budowany nawet na supportach (będących zawsze są kilka poziomów do tyłu), powinien wypełnić tę lukę w przedmiotach oferujących przeżywalność.

Przedmioty z mocą umiejętności

athenesunholygrail RaFeL To było nieuniknione. Riot patrzy na statystyki i nie mógł przeoczyć, że Grail jest kupowany niemal przez każdego midera, niemal w każdej grze (oczywiście chodzi o tych opierających się na mocy umiejętności). Zmiany na pewno zwiększą możliwości walk 1v1 we wczesnej fazie gry i osłabią popularność tego przedmiotu.

Gord0n Lubię Graala, ale co za dużo to nie zdrowo. Mam nadzieję, że dzięki temu będzie bardziej różnorodnie w buildach. Chociaż z drugiej strony zapewne wzrośnie tylko popularność morellonomiconMorello, więc będziemy mieli tą samą śpiewkę, nie ma raczej co liczyć na powrót starusieńkiego rodofagesRoA.

Maktel Graal, jako przedmiot oferujący praktycznie każdą pożądaną przez AP midera statystykę, i tak długo pociągnął bez obrywania mocnym nerfem. O dziwo zmiany uderzą bardziej w junglerów niż graczy mida – dotychczas szybki athenesunholygrailkielich pozwalał na ominięcie przez mida drugiego, a nawet trzeciego blue, zaś obecnie będą się oni go wcześniej domagali. Zmniejszenie odporności na magię to miecz obosieczny – faktycznie, będziesz mniej wytrzymały, ale tak samo sprawa ma się dla twojego rywala (o ile jest on AP carry i również buduje athenesunholygrailGraila).


morellonomicon RaFeL Niewielki buff dla Morellonomiconu połączony z nerfem Graala na pewno jest dużym pozytywem dla tego pierwszego. Uważam, że teraz to morellonomiconksięga zacznie zastępować Athene na pozycji obowiązkowego itemu zmniejszającego cooldowny.

CZARY PRZYWOŁYWACZA

teleport Maktel Dotychczas wzięcie na topa innego spella niż teleportTeleport było wręcz zbrodnią i marnotrawieniem oferowanej przez grę szansy na bezpieczeństwo i mobilność. Zwiększenie czasu przeładowanie powinno pozytywnie wpłynąć na żywotność topa, który jak na razie był jednym długim farm-festem.


heal RaFeL Riot dąży wg mnie w złym kierunku. Myślę, że lepszym pomysłem byłoby wzmocnienie Podpalenia i Bariery, zamiast nerfów na Uzdrowieniu. Tak czy inaczej Heal staje się przez ten nerf znacznie mniej użyteczny, ale chyba nadal jest lepszy niż Bariera.

Maktel Nie rozumiem, dlaczego Riot uparcie trzyma się tego healHeala i co raz smaga go batami nerfów, zamiast zwyczajnie poświęcić chwilę na wzmocnienie innych czarów (o cleanseOczyszczeniu wypowiadałem się przy okazji omawiania przedmiotów na AD). Osłabienie mobilności oferowanej przez spell leczący jako zbalansowanie nerfa dla Randuina jest ok, chociaż zredukowano też możliwości ofensywne healHeala (sądzę, że nie byłem jedynym, który czasami go używał, żeby zyskać zasięg dla jednego/dwóch dodatkowych ataków na uciekającym przeciwniku).

Smok

dragon RaFeL Na smoka został położony jeszcze większy nacisk. Gra stanie się niesamowicie oparta na zdobywania objectivesów, a wymiana smoka za wieżę nie będzie już w pełni opłacalna.

Maktel Buff smoka dedykowany graczom na scenie profesjonalnej. Zmiany zmuszają drużyny do wystawiania zwykłych linii, ponieważ oddawanie smoka za wieżę zwyczajnie się nie opłaca. Nie ma to wielkiego wpływu na soloq, gdyż zagranie z szybkim smokiem widuje się bardzo rzadko i jest ono raczej wynikiem przypadku, a nie jakiejś przemyślanej strategii.

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.