W większości przypadków decydujący wpływ na grę posiadają przedmioty, które kupujemy. Podejmowanie decyzji “co zbudować?” zależne jest od przebiegu gry, naszej sytuacji na linii oraz tego, kto u przeciwników posiada najwięcej golda/zadaje największe obrażenia. Zbudowanie przedmiotu X zamiast Y często decyduje o tym, kto dostanie killa, wygra teamfight czy całe laning phase. W tym tygodniu przeanalizujemy statystyki, które są nam potrzebne oraz poznamy buildy działające na wszystkich Melee AD.
Których statystyk potrzebuje Melee Carry?
Statystyki, których MC (Melee Carry) wymaga, aby być niepokonanym w late game, to Critical Strike Chance, Attack Damage, Armor Penetration, Lifesteal, Attack Speed oraz ewentualnie inne, dodatkowe efekty. Podczas gdy każdy MC jest inny, warto dodać, że Movement Speed i Cooldown Reduction pomogą dogonić twój cel. Problem (lub też zaleta) tych statystyk jest taki, że potrzeba ich wszystkich, aby działały lepiej. Jeżeli mamy 400AD i 1.0AS to zadamy dużo mniej obrażeń niż ktoś, kto posiada 300AD i 1.5AS. Tak samo, każdy kto posiada 300AD i 40%LS jest potencjalnym zwycięzcą 1v1. Jeśli wykonujemy półtorej ataku na sekundę z 300 AD, ale on posiada dodatkowo Critical strike, to ma on znacznie większe szanse na wygranie pojedynku. I to własnie z tego powodu, że MC potrzebuje tylu ofensywnych statystyk, jedynymi defensywnymi powinny być spell shieldy czy cleansy.
Po czym poznać, które statystyki są optymalne w danym momencie gry?
Generalnie, jeżeli damage jest dla nas najważniejszy, to priorytet naszych statystyk wygląda następująco:
AD+LS>AS/CS>ArP>LS/Utility.
Warto pamiętać jednak, że graf ten nie mówi w dosłowny sposób “Olać wszystko, spamować Bloodthristery”. Chodzi tutaj o ilość statystyk przekładających się na eDPS (effective damage per second). Żadna z tych statystyk nie będzie lepsza bez posiadania tej drugiej. Lifesteal jest tutaj wymieniony dwa razy, gdyż należy pamiętać o tym, że Vampiric Scepter jest absolutnie wymaganym itemem dla MC i musimy go mieć, zanim zaczniemy robić większe przedmioty. Early game to czas, w którym fizycznie nie mamy możliwości dostania wystarczającej ilości złota, aby skończyć nasz core build. Aby utrzymać balans przedmiotowy w przypadku ciężkiego early game, polecam budowanie Vampiric Sceptera, Brutalizera oraz Zeala. Te 3 przedmioty dostarczają nam wszystkich wymaganych statystyk. Pomimo opóźnienia naszego lategame pozwolą nam przejść do niego w łatwiejszy sposób, niż rushowanie BT. Za całkowity koszt 3312 dostajemy gotowy zestaw “wszystkiego”.
Build można oczywiście modyfikować wg. poszczególnych schematów.
Postacie, które mają problemy z dostaniem się do swojego celu docenią tutaj CDR i MS.
Jeżeli przeciwnicy w ogóle nie budują Armora, zalecam zmienienie Brutalizera na B.F Sword.
Należy pamiętać o tym, że steroidy z runek i masterek działają dobrze z dodatkowym AD, a Zeal uzupełnia się świetnie z Lethality i Frenzy.
Jeżeli nie podoba nam się Brutalizer lub nie mamy pomysłu, w co go później zamienić, polecam budowanie wczesnego Last Whispera.
Jeśli jednak zbudowaliśmy Brutalizera, za cenę 1363g możemy zbudować wczesnego Ghostblade (ew. zmienić go później na coś innego).
Jeżeli potrzebujemy dodatkowego AD/LS rushujemy BT.
Podsumowując, build podany powyżej zapewnia nam wszystkie statystyki, jakich MC potrzebuje, jednocześnie otwierając nam 3 drogi rozwoju postaci + jest łatwo modyfikowalny. Całościowo build zapewnia nam o wiele więcej, niż tak na prawdę potrzebne jest w early game; inne, defensywne buildy mogą być lepsze w niektórych sytuacjach. Można więc powiedzieć, że jest to optymalny build na early/mid game.
Jeśli w zapoznając się z artykułem natrafiłeś na nieznane Ci pojęcia, poświęć chwilę, by przestudiować słowniczek LoLa
Artykuł na podstawie: Stats and Early Itemization