Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Otwórz oczy – nowy system wizji

Wraz z wejściem przedsezonu całkowicie zreworkowany został system wizji w League of Legends. sightward Zielone wardy dostały limit 3 jednocześnie postawionych wardów, visionward pinki dostały limit jednego pinka na osobę na mapie, nieograniczony czas trwania, ale przestały być niewidoczne. Niestety usunięto oracleselixir oracle’a wprowadzając spore zamieszanie. Aby zbalansować nowy system wprowadzono także trzy nowe przedmioty odpowiedzialne za wizję.

Talizmany



Warding Totem

Place a Stealth Ward that lasts 60 seconds on a 120 second cooldown. At level 9 it automatically upgrades to last 120 seconds on a 120 second cooldown. You can also pay 475g after level 9 to upgrade it again to either place a permanent Vision Ward (Greater Vision Totem) on a 180 second cooldown or place a regular ward (Greater Stealth Totem) that lasts 180 seconds on a 120 second cooldown.



Sweeping Lens

Reveal nearby invisible traps and wards for 4 seconds on a 120 second cooldown. At level 9 it automatically upgrades to reveal invisible traps and wards for 6 seconds on a 60 second cooldown. If you upgrade it for 475g after level 9 (into an Oracle’s Lens) it will not only reveal the area but also give you stealth detection for 10 seconds (similar to Oracle’s Elixir.)



Scrying Orb

Reveal an area up to 1500 range away for 1 second on a 150 second cooldown, any enemies spotted by this will be visible for 5 seconds. At level 9 it automatically upgrades to 2500 range. After level 9 if you upgrade it for 475g (into a Farsight Orb) it will reach 3000 range with a 90 second cooldown.

Użycie talizmanów

Najpopularniejszym talizmanem jest zdecydowanie yellowtrinket1 strażniczy totem – daje darmowego warda już na pierwszym poziomie. Nie myśl jednak, że posiadanie tego przedmiotu oznacza, że nie musisz kupować wardów. Co to to nie. Czas trwania warda jest krótszy od czasu odnowienia, a co za tym idzie jeśli w 100% polegasz na wardach z totemu to przez pewien czas pozostaniesz bez wizji, która mogłaby Cię ochronić od nadchodzącego ganku.

Aby możliwie najbardziej wykorzystywać nowe przedmioty istotny będzie czas. Junglerzy często zaczynają od buffa znajdującego się bliżej dolnej linii, aby dostać porządnego leasha, dlatego topperzy mogą się spodziewać ganku w okolicach 3:00-3:20. Jeśli więc zwardujesz swoją linię w okolicach 2:50 to dowiesz się czy przeciwny jungler zdecydował się przyjść na topa czy poszedł na inną linię (lub zwyczajnei kontynuuje farmienie). Podobnie w przypadku środkowej alei – mogą postawić warda przy górnej części rzeki, aby uzyskać dodatkowe informacje o pozycji przeciwnego junglera.

Jeśli jungler nie zostanie zauważony jest bardzo prawdopodobne, że będzie kręcił się w okolicach dolnej alei około 3:40. W zależności od pozycji linii miejsce postawienia warda może nieco się zmieniać, ale postawienie go na rzece jest standardową/bezpieczną metodą, chyba że jesteś ostro pushowany (wtedy jesteś raczej bezpieczny, ale w ostateczności możesz postawić warda w tri/na rzece, aby czuć się pewniej). Generalnie na dolnej alei trinkety z wardami służą do zdobywania kontroli nad krzakami, która może być bardzo istotna podczas drobnych potyczek.

bMnWCve

Junglerzy powinni wykorzystywać swoje trinkety zarówno agresywnie, jak i defensywnie. Zazwyczaj we wczesnych etapach gry dobrze jest użyć swojego warda, aby poznać pozycję przeciwnego junglera. Jeśli myślisz, że mogą Cię invade’ować powinieneś użyć warda defensywnie przed wyczyszczeniem swojego drugiego buffa. W przeciwnym wypadku rzuć go po drugiej stronie środkowej alei (tej, której nie zwardował Twój sojusznik) albo zwyczajnie zastąp jeden z wygasających wardów. Jeśli grasz agresywnym junglerem możesz używać wardów do wczesnych invade’ów na przeciwnego junglera, ale później powinieneś przestawić się na czerwony talizman i kupować normalne wardy.

Czerwony trinket jest najczęściej spotykany na junglerach i supportach, jednakże mało kto z nim zaczyna. Dobrą rzeczą w talizmanach jest fakt, że możesz je bezproblemowo sprzedawać i zastępować innymi. Możesz więc zacząć z yellowtrinket1 żółtym talizmanem, a kiedy kupisz sightstone Sightstone przestawić się na redtrinket1 czerwony trinket, który umożliwi Ci lepszą kontrolę wizji (co jest szczególnie istotne w walkach na dolnej alei).

W standardowej grze wszyscy będą zaczynać z żółtym talizmanem. Junler i Support zmienią go na redtrinket1 czerwony gdy tylko będzie ku temu dobra okazja. Dla supporta będzie to moment w którym kupi sightstone Sightstone (podobnie w przypadku leesin Lee Sina w jungli), jednakże w przypadku pozostałych junglerów będzie to miało miejsce najczęściej w okolicach 6-10 minuty, w zależności od wyboru początkowych przedmiotów. Junglerzy bardzo często wracają do bazy w czwartej, szóstej lub dziewiątej minucie gry, w zależności od tempa czyszczenia, ganków i postaci.

W sporej części gier ulepszanie talizmanów nie jest konieczne. Jeśli jedna z osób ulepszy yellowtrinket2 wardującego trinketa, aby stawiał pinki, powinno być to wystarczające. Przeciwko bohaterom wyposażonym w mechanikę niewidzialności (np. akali Akali, twitch Twitch czy rengar Rengar) dobrze jest, jeśli zarówno support i jungler ulepszą swoje redtrinket2 czerwone totemy (i to najszybciej jak to tylko możliwe – zredukujemy wtedy sporą część zagrożenia ze strony drużyny przeciwnej).

ireliaOgólnie dobrze jest, aby w okolicach 25-30 minuty jungler i support kupili już redtrinket3 ulepszony czerwony trinket. Jest to szczególnie korzystne jeśli macie przewagę nad przeciwnikami – dzięki temu będziesz mógł znacznie lepiej kontrolować okolice leża Barona (pamiętaj, że nie zawsze liczy się samo zabicie Barona, ale istotna jest jego kontrola). Topper może sobie swobodnie pozwolić na wybór pomiędzy czerwonym i żółtym talizmanem – kupuje to, czego bardziej w danej chwili potrzebuje drużyna.

Niebieski trinket jest nie bez powodu najmniej popularny. Przy czasie odnowienia sięgającym 150 sekund zwyczajnie będzie on używany zbyt rzadko w stosunku do potrzeb. Niektóre kompozycje teamu i niektóre strategie są w stanie dobrze wykorzystywać korzyści płynące z posiadania bluetrinket1 niebieskiego talizmanu, ale wymaga to zorganizowania oraz treningu. Jeśli nie czujesz się z tym wyjątkowo pewnie raczej odpuść sobie kupowanie niebieskiego trinketu (albo przeczytaj ten artykuł – przyp. redakcja).

Jest kilka sytuacji w których rozważałbym wybór niebieskiego trinketu. Przede wszystkim jeśli mam wolne 475 to ulepszenie do bluetrinket3 jest zdecydowanie warte swojej ceny (-60 sekund czasu odnowienia). Najlepiej używać niebieskiego talizmanu podczas team fightów – bohaterowie wyposażeni w dużą mobilność (np. leesin Lee, ezreal Ez czy rengar Rengar) są w stanie wykorzystywać krzaki i dobrze kite’ować przeciwników. Wygrana walk drużynowych będzie dużo łatwiejsza jeśli zyskasz na nich pełną wizję. 5 sekund w zupełności wystarczy, aby wyeliminować najważniejsze cele, które mogłyby stać się problemem.

Strategie wizji



Pełna kontrola barona



Przyjrzyjmy się podstawowym strategiom związanym z systemem wizji. Gra zaczyna się zazwyczaj od kupienia 5 yellowtrinket1 żółtych talizmanów z wardami. Około 6 minuty jungler wraca się i zmienia talizman na redtrinket1 czerwony. Support kupuje sighstone’a w okolicach 8 poziomu, ale nie zmienia talizmanu na czerwony. Zamiast tego na 11 poziomie kupuje bluetrinket3 ulepszony niebieski trinket w celu polepszenia teamfightów. Jungler w tym samym czasie ulepsza swój redtrinket3 czerwony talizman, a top laner przesiada się na redtrinket2 zwykły czerwony trinket.

W tej sytuacji topper ma możliwość regularnego czyszczenia Barona z wardów. Ulepszony czerwony trinket na junglerze jest w stanie wyczyścić krzaki wokół barona, dając Wam całkowitą kontrolę nad najważniejszym buffem. Support w takiej sytuacji powinien stawiać pinki i zwykłe wardy, aby jeszcze bardziej wzmocnić Waszą kontrolę. ADC/MID powinni używać swoich yellowtrinket2, aby zapewniać stałą wizję na wszelkich drogach w okolicach barona. Jeśli w okolicy nawiąże się walka (do czego powinniście dążyć) support może natychmiast użyć bluetrinket3 talizmanu, aby zapewnić Wam pełną wizję i umożliwić łatwe wyczyszczenie teamfightu.

Jednakże nie polecam kupowania niebieskiego talizmanu zbyt często – wymaga on zbyt dużej ilości koordynacji do właściwego użycia. Zamiast tego Wasza drużyna powinna mieć:

  • 2x redtrinket3 ulepszony czerwony talizman
  • 2x yellowtrinket3 ulepszony żółty talizman
  • 1x – albo czerwony albo żółty talizman (w zależności od potrzeb na top lanerze)

Ten układ sprawdza się idealnie w większości kompozycji.

Pinki

Pinki w dalszym ciągu istnieją, jednak ich funkcja została w dużym stopniu zmieniona. Obecnie kosztują 100 złota, trwają wiecznie, ale są widzialne i spadają po 5 uderzeniach. Niestety nie jest możliwe zapewnienie stałej prawdziwej wizji we wszystkich typowych miejscach. Aby najlepiej wykorzystać pinki, musisz używać ich całkowicie inaczej (głównie defensywnie), a najlepiej stawiać je w nietypowych miejscach, zapewniających dobrą wizję. Staraj się trzymać je z dala od typowych ścieżek przeciwników, aby nie mogli ich zniszczyć. Oto kilka dobrych miejsc do postawienia pinka:

vision1

Górna strona rzeki

vision2

Dolna strona rzeki

Najlepsze miejsca na pinki to miejsca, które zapewnią obronną wizję przed dive’ami i invade’ami. Jeśli grasz jako ADC i masz wolne 100 złota przy pierwszym powrocie, prawie zawsze powinieneś kupić pinka i postawić go na redzie/blue (w zależności od strony). Jako ADC pozwalam supportowi i junglerowi używać ich pinków do innych działań strategicznych (np. kontrola wizji na bocie i kontrola smoka). Jeśli gram jako top/midder kupuję pinka przy pierwszym lub drugim powrocie i stawiam go chroniąc górnego buffa. Oba pinki zapewnią stałą kontrolę buffów Twojej drużyny – aż do czasu zauważenia przez przeciwnika. Jednakże nawet wtedy przyjmuje się, że spełniły swoją rolę – zauważyły przeciwnika.

Oto podstawowe wardy defensywne, chroniące Twoje buffy

blue red

Jak widzisz ward chroniący buffa nie zapewnia wizji na samym buffie. Pink stawiany w tym miejscu ma znacznie dłuższy średni czas życia, a i tak umożliwia Ci zobaczenie ruchów przeciwnika, przekradającego się po Twojej jungli. Pozwoli Ci także na zobaczenie reda ściąganego do krzaków – co powinno zwrócić Twoją uwagę.

Dodatkowo możesz postawić pinka dokładnie pod dragonem – umożliwi Ci to kontrolę leża, a dodatkowo warda tego wyjątkowo ciężko wyczyścić:

drag

Podsumowanie

Aby skutecznie używać wardów i talizmanów musisz posłużyć się swoim doświadczeniem i kreatywnością. Grając, ćwicząc i testując nowe rzeczy poprawiasz swoje umiejętności. Różne drużyny, różne kompozycje, różni gracze, różne strategie dają Ci nowe okazje do ćwiczenia. Jeśli poświęcisz odrobinę czasu na eksperymenty nie tylko rozwiniesz się jako gracz, ale pomożesz też całej społeczności. Ja jedynie chcę zapewnić Ci dobre podstawy. Powodzenia i baw się dobrze!

źródło: http://cloth5.com/eye-opening-visions-trinket-and-ward-usage/

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.