Można powiedzieć, że jest jedną z lepiej zbalansowanych postaci w grze. Od czasu jego wypuszczenia przeszedł jedynie drobne zmiany, a jego popularność (początkowo niska) rosła wraz z czasem, którego wymagało opanowanie Luciana. Jest on jednym z trudniejszych championów w swojej kategorii ze względu na nietypowy styl gry jak na ADcarry.
Zalety:
- Wyjątkowo silny na linii, którą może z łatwością zdominować
- Może wygrać 1v1 praktycznie z każdym
- Bardzo mobilny (niskie CD oraz brak kosztów many na dashu)
- Bezpieczny pick przeciwko kompozycjom opartym na AOE, asasynach lub dive’ach
- Ulti zadaje w sumie około 2,5k obrażeń w late, a jego CD wynosi tylko ok. 40 sekund
Wady:
- Ultimate jest dość ciężkie do opanowania oraz może zostać przerwane
- Opiera się bardziej na swoich umiejętnościach niż na auto atakach
- Brak jakiegokolwiek CC
Poradnik powstał na podstawie
Some call it magic… by CrimsonCore.
2x Attack speed/Prędkość ataku – Pozwalają na częściowe pominięcie

2x Lifesteal/Kradzież zdrowia – Tylko na bardzo agresywne linie, gdy wiemy, że jesteśmy na straconej pozycji od samego początku.
4x Armor/Pancerz; 5x Health (flat)/Zdrowie (bazowe) – Takie połączenie zezwala na odpowiednie zbalansowanie wczesnej odporności (zdrowie) oraz skalującej się (pancerz). Można modyfikować to zestawienie, w całości przerzucając się na 9 takich samych runek, chociaż to już zależy od linii, na którą przyjdzie nam grać.
1x Critical chance/Szansa na trafienie krytyczne – Warto umieścić jedną w swoim zestawie by zagwarantować sobie chociaż cień szansy na losowe wygranie linii.
8x Attack damage/Obrażenia od ataku – Polecane szczególnie na początku swojej przygody z Lucianem.
8x Armor penetration/Przebicie pancerza – Doświadczeni gracze, którzy są obeznani z Lucianem i potrafią poprawnie rozkładać swoje obrażenia na pewno docenią te runy.
5x Magic resist (flat)/Odporność na magię (bazowa); 2x Mana regeneration (flat)/Regeneracja many (bazowa); 2x Mana regeneration (scaling)/Regeneracja many (skalowana) – Bardzo lubię korzystać z takiego ustawienia, które jest wg. mnie jednym z najbardziej efektywnych i uniwersalnych. W pewnych ustawieniach warto zastanowić się nad wymianą skalującej się regeneracji, która nie ma wielkiego wpływu na pierwsze fazy gry.
Dokładne wytłumaczenie run w patchu 4.5 znajdziecie we wpisie pod tym linkiem.
21/9/0
Strona nie powinna być wielkim zaskoczeniem. Jedyne zmiany względem ustawienia dla większości innych carry jest brak ulepszenia związanego z trafieniami krytycznymi (na których nie będziemy się aż tak skupiać) oraz zwiększenia obrażeń od umiejętności/autoattacków względem dodatkowej penetracji (która w większości gier wcale aż tak bardzo nam się nie przyda, jak się może na pierwszy rzut oka wydawać).
Więcej informacji uzyskacie w tym artykule Tkanie zaklęć i Zdobienie ostrza – nowe specjalizacje, nowe możliwości.

Powinniśmy używać go jak najczęściej, więc złożenie paru % CDR jest dobrą rzeczą. Oba ataki nakładają efekty przy trafieniu, co czyni go dobrym narzędziem do nakładania efektów tj. redukcja



Główny skill do zadawania obrażeń. Dobrze skaluje się z AD, a jego CD spada z każdym poziomem. Powinniśmy wziąć tą umiejętność na 1 poziomie i rozwinąć ją jako pierwszą.
Warto zaznaczyć, że umiejętność może zostać uniknięta w ciągu 0.35 sekundy od jej użycia (informacja istotna przy graniu przeciwko Azjatom albo bardzo moblinym postaciom)

Umiejętność, która dobrze podnosi naszą możliwość kite’u. Maxujemy jako ostatnią, a pierwszy punkt dodajemy na 3 lub 4 levelu.

Świetna umiejętność do unikania skillshotów lub kite’u. Dajemy 1 punkt na 2 poziomie i maksujemy jako drugą, gdyż jej CD spada o 2 sekundy na każdym poziomie oraz koszt many znika na jej maksymalnym poziomie. Usuwa wszystkie slowy z naszego bohatera, a co za tym idzie usuwa także „Chill”, co np. nie pozwoli



Jak zawsze maksujemy ją zawsze kiedy możemy. Może zostać przerwana przez hard CC (nie zadziała m.in. efekt uciszenia). Skaluje się z AD oraz AS (liczba strzałów jest liczona na podstawie prędkości ataku w trakcie aktywacji, więc działa to także z tymi czasowymi buffami; wyjątkiem jest

Kolejność rozwijania umiejętności
R >
Q >
E >
W
Rozwijanie Q skraca czas odnowienia oraz zwiększa obrażenia. Ulepszanie
E zmniejsza cooldown aż o 2 sekundy oraz redukuje koszt many, co jest szczególnie ważne przy ucieczkach. Jeśli chodzi o
W, które w teorii można by było rozwijać, jeśli chcemy więcej obrażeń – bardzo dobrze skaluje się ono z naszymi przedmiotami, zaś sama umiejętność służy głównie do uzyskiwania przyspieszenia, którego wartość nie zmienia się z poziomem.
Summoner Spells
Heal +
Flash
Domyślny wybór od czasu zmian. Nie tylko drastycznie zwiększa nasz potencjał w walkach 2v2, ale również zapewnia więcej bonusów (przyspieszenie, zdejmuje redukcję leczenia).
Barrier +
Flash
Obecnie używane jedynie przeciwko kompozycjom z potężnym burstem (asasyni z ignitem) lub gdy support chce wziąć
heala
Cleanse +
Flash
Przeciwko drużynom, które lubują się w wyłączaniu cię z walki.
Na tę chwilę uważam, że build tu przedstawiony jest najlepszy (póki Lucian lub któryś z tych itemów nie zostanie zreworkowany). W każdym meczu kolejność nabywania przedmiotów powinniśmy dostosować do sytuacji, w której się znajdujemy, więc przedstawię tu tylko listę i uzasadnienie itemów dobrych dla naszego strzelca.
Przedmioty startowe
Nic nadzwyczajnego, każda gra się tak rozpoczyna. Jeśli gra na linii idzie ci niezbyt dobrze, kup Vampiric Sceptera,
buty oraz (przy tragicznej sytuacji) drugiego
Dorana.
Idealnym zakupem po pierwszym powrocie jest BF Sword, ale jeżeli masz wystarczający sustain i brak 1550g w kieszeni, to możesz zdecydować się na
Pickaxe’a.
Mid Game
Nasz build w mid game powinien składać się z: Bloodthirstera (pierwszy przedmiot),
Zeala (z którego przedmiot/dwa później robimy
Trinity),
The Black Cleavera (szczególnie przeciwko kompozycjom obszarowym oraz przy obleganiu wież),
Last Whispera (jeśli zdecydowaliśmy się wcześniej na
Pickaxe’a) lub
Youmuu’s Ghostblade (budujemy na drugi przedmiot, jeśli jesteśmy mocno do przodu lub planujemy być; w normalnych grach budujemy w jego miejsce wybrany przedmiot defensywny). Przeciwko postaciom z niewidzialnością wymieniamy trinket na
czerwony.
Przykładowe itemy końcowe
























Ofensywa
![]() | Przedmiot, który rushujemy zawsze! Porównując go do Trinity Force zdziwimy się, że obrażenia, które zadajemy po zbudowaniu jednego z nich są bardzo podobne. Jednak jeśli doliczymy sustain, który oferuje nam BT oraz fakt że jest o 500g tańszy, to chyba każdy zgodzi się ze mną, iż BT jest lepszą opcją na pierwszy item. |
![]() | Buty możemy kupić w początkowej fazie gry, gdy nie stać nas na BF lub Pickaxe’a. Potem zazwyczaj przekształcamy je w Berserkery, chyba że potrzebujemy redukcji CC, a nie mamy czasu, aby czekać na kupno Zephyra. Z ulepszeń najlepszy będzie Furor – daje nam dobrą możliwość kite’u oraz pozycjonowania się w czasie teamfightów. Jeżeli musimy szybko wracać z sklepu do naszych sojuszników, kupmy Homeguardy. W przypadku, gdy musimy dość często używać Flasha możemy rozważyć zakup Distortionów. Alacrity nie jest opłacalne dla naszej postaci – lepiej kupić Furory. |
![]() | Dawana nam przez niego procentowa redukcja armora efektywnie wyniesie 33,11%. Doliczając do tego 6% z naszych masterek mamy razem aż 39,11% redukcji armora. Dla porównania ![]() |
![]() | Chyba najlepszy item dla naszego czarnoskórego bohatera. Biorąc pod uwagę, że zapewnia nam dużą ilość różnych statystyk, świetnie wypełnia braki naszego bohatera. MS oraz AS pochodzący z ![]() ![]() ![]() |
![]() | Sam item (nie licząc 20 punktów penetracji) jest dość mało opłacalny. Jednakże po uwzględnieniu jego bonusu do przebicia pancerza oraz złożeniu LW oraz TBC staje się on bardzo dobrym itemem dla nas przeciwko graczom idącym stricte w armor. Jeżeli mamy dużą przewagę na linii to ten przedmiot da nam najwięcej obrażeń pochodzących od naszych umiejętności, jednakże po jego zakupie nie będziemy mieli już slota na żaden przedmiot defensywny. Jego aktyw znów świetnie współgra z naszym ulti. Powinniśmy też pamiętać, aby użyć tego przedmiotu chwilę przed ultimatem, gdyż zwiększy nasz AS (który wykorzystujemy na kilka ataków i lepsze ustawienie się), a przez to także ilość zadanych obrażeń. |
![]() | Jest to dobry przedmiot na naszego Luciana z uwagi na to, że nasz ultimate oraz pasyw nakłada efekty na trafieniu o wiele szybciej niż jakikolwiek inny ADC. Powinniśmy jednak wystrzegać się kupowania go na drugi przedmiot, gdyż będzie nam brakowało AS do dobrego kitowania przeciwników. Po jego kupieniu mamy na celu otwieranie walk drużynowych za pomocą naszego R, aby nałożyć na przeciwników jego pasyw. Najlepiej złożyć go po tym jak nasza postać osiągnie lvl 11, gdyż w tym momencie nasze ulti zyskuje bardzo dużo mocy. |
![]() | Dla większości ADC jest to prosty zamiennik w late game za buty. Jednakże dla Luciana może być to core item, gdyż świetnie podnosi nasze możliwości kite’u. Z uwagi, ze nie daje nam zbyt dużo obrażeń powinniśmy składać go w końcowej fazie gry, chociaż ![]() ![]() |
![]() | Osobiście uważam, że build Luciana powinien opierać się na łagodnym połączeniu obrażeń od autoattacków oraz umiejętności, zaś ten przedmiot kompletnie nie pasuje do tej charakterystyki. Nie zabraniam nikomu budowania go, chociaż są znacznie lepsze przedmioty. Podobnie sprawa ma się z ![]() ![]() ![]() |
Defensywa
![]() | Przydatny, gdy musimy się bronić przeciwko innemu carry lub bruiserami. Dodawane przez niego 500 HP przyda się także przy walce z magami. Zazwyczaj nie jest opłacalny przeciw AD asasynom, takim jak Zed czy Talon, gdyż budują oni dużo przebicia pancerza. |
![]() | To jest chyba jedyny item, który warto złożyć, gdy musimy bronić się przeciwko AP asasynom, aoe skillom oraz CC. Wydłuży on czas naszego życia przy walkach przeciw bohaterom opartym na AP oraz zablokuje jedną umiejętność (co 25 sec), dlatego ważne jest, abyście zwracali uwagę na ten CD, gdyż czasem może wam to uratować życie. |
![]() | Dobry item, gdy nie mamy Cleanse, a go potrzebujemy. Przydatny przeciw takim bohaterom jak Warwick, Skarner, Amumu, Malzahar itp. Potem możemy go rozwinąć do ![]() |
![]() | Dobry przedmiot przeciwko AD asasynom takim jak Zed. Dzięki niemu będą musieli poświęcić więcej czasu aby cię zabić, gdyż większość z nich bazuje na długich cooldownach do uzyskania możliwości ponownego zabicia kogoś. Dostajesz też szansę na zabicie ich, gdyż zazwyczaj zmarnują już swoje ulti. |
![]() | Pomimo braku dawanego armora item ten jest świetny przeciwko bohaterom opartym na poke’u oraz burscie. Słabo za to sprawdza się przeciwko DPS champom takim jak Wukong, Riven, Lee Sin itp. |
Łatwi rywale
![]() | Pomimo niewielkiej przewagi zasięgu, jesteś w stanie zniszczyć ją przy agresywnej grze. Kup buty wcześnie, żeby zredukować dystans i jej spowolnienie. |
![]() | Jeśli unikniesz jego ![]() ![]() |
![]() | Główną przewagą jaką posiadamy nad Sivir jest zasięg (mamy o 50ptk większy). Jej ![]() ![]() |
Trudni przeciwnicy
![]() | Jest ona jednym z najsilniejszych supportów w aktualnej mecie. Jeżeli znajdujemy się w zasięgu jej autoataków to powinniśmy mieć świadomość, że jest w stanie w tej chwili wyrzucić na nas całe swoje combo. Przed wymianami zawsze sprawdź ilość jej stacków na pasywie! Polecam wziąć ![]() ![]() ![]() |
![]() | Ma on o wiele silniejsze early od nas. Staramy się unikać wymian, ponieważ nigdy go w nich nie pokonamy. Powinniśmy starać się go harasować tak, aby nie otrzymywać od niego większych odpowiedzi. Najlepiej pushować linię, co ograniczy jego możliwość do stackowania pasywu. Podczas walk starajmy się zmusić go do niezłapania topora w celu zmniejszenia jego obrażeń. |
![]() | Spodziewajmy się dość mocnego harassu z jej strony. W wymianach starajmy się używać naszego Q + pasyw. Jest ona o wiele lepsza od nasz w pushu, więc na początku polecam mocno popychać linię do przodu, aby potem nie zostać zepchnięty pod towera. Starajmy się jak najlepiej unikać jej W, gdyż zadaje dość duże obrażenia i ma spory zasięg. Zwracaj uwagę na pozycję przeciwnego supporta, gdyż Jinx jest w stanie szybko wkroczyć do walki za swoim pomocnikiem, gdy ten trafi swoje CC. |
![]() | Jej przewaga zasięgu będzie mocno boleć, ale tylko w tym jest lepsza od nas. W early starajmy się farmić jak najlepiej, a linię lekko pushować w jej stronę. Najlepiej, jeżeli na linii znajdziemy się szybciej niż ona, dlatego staramy się jak najszybciej pomóc junglerowi. Jeżeli już zaczyna nas poke’ować z autoataków to starajmy się oddawać jej z pomocą naszego Q. Przed pierwszym powrotem starajmy się nie zostać mocno w tyle z minionami. Jeżeli uda nam się w miarę wygrać linię to polecam kupić BF Sworda na pierwszy item. W innym wypadku polecam zaopatrzyć się w Vampiric Scepter, Pickaxe lub drugi Doran’s Blade. W naszych runach powinny znaleźć się runy na lifesteal. |
![]() | Ma on małą, a jednak zauważalną przewagę zasięgu. Wchodząc w wymiany starajmy się nie używać dasha, gdyż przyda się on do odwrotu lub uniknięcia jego Q. Na starcie polecam starać się uzyskać 2 lvl przed nim, a około poziomu 6 zamrozić linię w okolicy naszej wieży. Nie używajmy naszego ulti do rozpoczynania walk na linii, gdyż stajemy się wtedy łatwym celem dla jego super umiejętności. Co do Summonerów standardowo wybieramy Flash, a co do Heala, to możemy zastąpić go Cleansem, z uwagi na potęgę ulti naszego przeciwnika. Jeżeli nasz support nie zapewnia nam jakiegoś leczenia, to rekomenduję zaopatrzenie się w runy na LF lub w Vampiric Scepter na początku gry. |
Synergie
![]() | Thresh jest jednym z najpotężniejszych supportów. Można łączyć z nim praktycznie każdego ad carry z dobrym skutkiem. Posiada mocne CC, disengage, latarnie bardzo często ratującą życie oraz moim zdaniem zbyt mocne autoataki w early. To wszystko pozwala zdominować i zone’ować przeciwny botlane odcinając ich od last hitów i expa. |
![]() | Uniwersalne połączenie. Nami mimo, że ostatnio trochę mniej grana, nadal jest bardzo silna. Jest tu potencjał do zabijania jak i przetrwania cięższych linii. Nami dzięki swojej bańce pozostawia szerokie pole manewru Lucianowi. Jej buff do autoataków z E jest strasznie potężnym skillem, który współpracuje z naszym pasywem, a W daje jako taki sustain na linii. Zarówno ulti jak i Q może być używane do przerywania inicjacji przeciwnika, często ratując nam skórę. |
![]() | Lucian posiada świetny potencjał do zburstowania przeciwnika, a Leona do takich zadań jest jak znalazł. Pasyw Leony zgrywa się świetnie z pasywem Luciana, przez co można wyciągnąć niesamowite obrażenia. Nie jest to najlepsza linia go grania przeciwko botlane’om z sustainem bądź disengagem. |
Early game
Wczesne spushowanie swojej linii pozwoli uzyskać ci dominację – osiągniesz drugi poziom szybciej od przeciwników i będziesz mógł przycisnąć rywali do wieży. Przeciwnik grający defensywnie będzie znacznie łatwiejszym celem do trafienia z twojego
Mid game
Jeden z najlepszych okresów w grze dla Luciana. Umiejętności zadają najwięcej obrażeń, a dobrze trafione ulti masakruje szeregi wrogów. Weź pod uwagę fakt, że z proponowanym buildem jesteś bardzo papierowy i najmniejszy błąd może kosztować cię życie.Late game
Starajmy się używać naszego pasywa jak najczęściej, gdyż to bardzo podniesie nasz DPS. Do wymian używajmy combo Q + Pasyw, gdyż używanie W lub E nie jest opłacalne ze względu na ich koszt. Do harasu na linii polecam używać Q (np. na minionach). Reszta skilli nie do tego celu przeznaczona. Walki staramy się rozpoczynać z użyciem W, aby nałożyć jego umiejętność pasywną, potem Q, a na końcu używamy naszego ultimate z bezpiecznej odległości (pamiętajmy, że nasze R ma aż 1400 zasięgu). Po każdym użyciu umiejętności powinniśmy zadać obrażenia z naszej umiejętności pasywnej. Starajmy się oszczędzać naszego
Ostatnia aktualizacja została wykonana 12 kwietnia 2014