Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Runy AD Carry – by Fnatic Rekkles

Niniejszy post jest aktualny po wprowadzeniu zmian w patchu 4.5.

Witam wszystkich, dziś zamierzam porozmawiać z wami o zmianach na temat strzelców. Obejmuje to zmiany między innymi w runach, specjalizacjach, przedmiotach oraz summoner spellach. Mam nadzieję, że ten wpis okaże się pomocny dla każdego, kto ma problemy z dostosowaniem się do ostatnich nowości.

Pod tym linkiem możecie zobaczyć screeny, które przygotowałem dla Was. Są one dopełnieniem do poniższego tekstu.

miss-fortune-fan-art-647797878078Jako pierwsze, chciałbym porozmawiać o zmianach najbardziej dotkliwych dla strzelców, czyli runach. Esencje (quinty) na kradzież życia zostały znerfione, quinty na prędkość ataku zostały wzmocnione i pieczęcie (żółte runy) na pancerz również zostały osłabione – te trzy zmiany praktycznie całkowicie zmieniły sposoby budowania strony dla strzelców. Dostosowanie się do nich jest absolutną koniecznością.

Zacznę od żółtych run. Pancerz zawsze był podstawowym wyborem i nigdy nie miał sobie równych, lecz teraz po nerfach powinieneś spoglądać na żółte runy Zdrowia jak na swojego nowego przyjaciela. Przeglądając skalujące się Seale, takie jak Zdrowie/poziom czy Pancerz/poziom, dochodzę do wniosku, że nie warto ich wybierać, ponieważ nie dadzą ci takiej przewagi w wymianach jak bazowe runki. Tak więc wybór pozostał już tylko między pancerzem oraz zdrowiem, gdzie pomyślałem, że podzielenie ich nie jest wcale aż takim złym wyjściem. Ja obecnie korzystam z czterech Sealów na pancerz oraz pięciu na zdrowie, co daje mi 4 punkty pancerza i 40 punktów zdrowia.

Teraz pora na Esencje (quinty). Lifesteal został znacząco osłabiony i nie jest już uwzględniany przez profesjonalnych AD Carry, włącznie ze mną. Z nową, wzmocnioną premią do prędkości ataku, to runa na AS powinna być twoim nowym wyborem. Osobiście lubię używać dwie Esencje na Attack Speed oraz jedną na Obrażenia Fizyczne, dzięki czemu utrzymuję równowagę między prędkością ataku i ilością obrażeń. W sumie uzyskuję dzięki temu 11 obrażeń fizycznych oraz 9% Attack Speeda. Jeśli nadal pragniesz używać run z lifestealem, powinieneś odnaleźć odpowiedni kompromis, poprzez wyrzucenie najpierw jednej sztuki runy, po pewnym czasie drugiej, a kilka gier później ostatniej, dzięki czemu nie odczujesz aż tak wielkiej różnicy.

jinx_viPowodem, dla którego wszyscy przerzucamy się na prędkość ataku jest to, iż skracają one także twoją animację ataku, poprzez co możemy podczas każdej wymiany zadać więcej uderzeń. Powinieneś zawsze o tym pamiętać i używać tego na swoją korzyść, nie pozwalając przeciwnikowi na uleczenie się z kradzieży życia, jeśli on nadal korzysta ze starych wersji run.

Marki (czerwone runy) obrażeń fizycznych powinny być również twoim wyborem, zanim rozdzielimy Marki pomiędzy prędkość ataku i obrażenia fizyczne, lecz z nowymi wzmocnionymi Quintami, nie ma potrzeby na korzystanie z czerwonych runek na AS. Co do Glyphów (niebieski runy), uważam je za osobisty wybór i tak należy je traktować. Jak dla mnie najefektywniejsze jest dostosowanie twojego Magic Resistu do przeciwników i dopełnienie ich Attack Speedem. Staraj się dodać więcej Odporności Na Magię, gdy walczysz przeciwko supportom jak Karma czy Annie, a skup się bardziej na Prędkości, gdy grasz przeciwko supportom takim jak Leona czy Thresh.

Jako drugie chciałbym porozmawiać o zmianach dotyczących twoich Specjalizacji, które mają całkiem duży związek z nowymi runami, których będziesz używał. Uczta (dająca +3 zdrowia, +1 many za zabójstwo. Wcześniej dawała +2/+1) będzie teraz świetnym dopełnieniem do twego braku lifesteala, zwłaszcza na początku dostosowywania się do zmian. Zawsze staraj się grać tak, by odnieść korzyści podczas wymian na linii. Runy i specjalizacje są narzędziem, które bardzo ci w tym pomogą.



jinxJak już napisałem, umieściłem screeny moich preferencji w albumie, którego link podałem wcześniej. Sprawdźcie koniecznie!

W patchu 4.5 Riot także zapowiedział zmiany w Summoner Spellach. Najważniejsze dotyczą heal Uleczenia oraz exhaust Wyczerpania. Bardzo prawdopodobne, że teraz to ich będziesz używał. Ja już się odzwyczaiłem od barrier Barierki, ponieważ czuję, że Heal i Exhaust dają mi o wiele więcej korzyści.

Dlaczego wybieram heal Heala? Powinieneś rozważyć wybranie Uleczenia, gdy mierzysz się przeciwko ciężkiej, tankowatej drużynie przeciwników. Ci wytrzymali top-lanerzy będą w 99% przypadkach budować jako pierwsze jakiś ofensywny przedmiot. Na przykład renekton Renekton lub Shyvana z ravenoushydra Krwiożerczą Hydrą + reszta tankowatych przedmiotów. Dzięki wprowadzeniu premii do prędkości ruchu oraz usunięciu redukcji leczenia, uciekanie przed tankami oraz gonienie ich nigdy nie było równie proste!

Kiedy biorę exhaust Exhausta? Jestem wręcz pewien, że wielu z was skrytykuje ten pomysł, lecz wraz ze zmianą redukcji obrażeń z 30% do 50%, to okaże się niezwykle cenne podczas pojedynków z bohaterami spod górnej alei (np. jax Jax, irelia Irelia), środkowej (np. zed Zed) czy dżungli (np. nocturne Nocturne). Uleczenie i Barierka zazwyczaj nie pomogą w tych przypadkach, podczas gdy wyczerpanie (o ile zostanie odpowiednio użyte) jest niezwykle efektywne. Daj Exhaustowi trochę czasu, popróbuj z nim kilka gier, a jestem pewien, że tego nie pożałujesz.

Na koniec, chciałbym wspomnieć o czymś, co wspomniałem przy omawianiu Exhausta – popularność asasynów jest ostatnio niesamowicie wysoka! Jestem pewien, że w ostatnim czasie grałeś przeciwko drużynom złożonym z trzech asasynów. Jest to kolejna zmiana, którą musisz uwzględnić – a dokładniej, będziesz musiał zwracać większa uwagę na swoje wybory do buildu.

jinxBudowanie defensywnego przedmiotu jako trzeciego, a w niektórych przypadkach jako drugiego, może wcale nie okazywać się najgorszą decyzją, jeśli dwoje wrogich tanków zdecydowało się na dwa thornmail Thornmaile. W takich przypadkach powinieneś nabyć dwa przedmioty z kradzieżą życia (bladeoftheruinedking BotRK jako 4. przedmiot + thebloodthirster BT, który zawsze musi być pierwszym kupionym itemem), doda ci sporo wytrzymałości, a jednocześnie nie sprawi, że zaczniesz odstawać z obrażeniami.

Jeśli ktoś wcześniej nie zajrzał do albumu ze screenami, to polecam obejrzenie ich pod tym linkiem.

Mam nadzieję, że udało mi się pomóc. W razie pytań dajcie znać poniżej, postaram się na jak najwięcej odpowiedzieć. I dziękuję za wsparcie w głosowaniu do All-stars, jesteście wspaniali!

PS: Jeśli spodobał się ten wpis, zagłosujcie za Rekklesem w wyborach do turnieju All-stars. Głosować możecie tutaj: LINK.

Źródło

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.