Paniczny strach odczuwany na widok Zeda w przeciwnej drużynie jest uzasadniony. Dobry Zed potrafi farmić jak szalony oraz pchać swoją linię, gdy nie ma na niej rywala. Jak na asasyna przystało, wskoczenie w środek wrogiej drużyny, zabicie kogoś, a następnie ucieknięcie to dla niego pestka – jakby tego było mało, ma bardzo dobre ganki i pasuje do kompozycji większości drużyn.
Tak wygląda to w teorii lub na bardzo wysokim poziomie gry. Paraliżujący nas strach sprawia, że nawet mierny Zed wygra z nami linię.
Najgorszy scenariusz to taki, w którym wrogi Zed jest nieprawdopodobnie mobilny, zabija każdego (nawet tanka) w 4 sekundy, spokojnie daje sobie radę 1v2, kompletnie ignoruje wieże, zaś my mamy wrażenie, że na klawiaturze ma on tylko jeden przycisk – “wyeliminuj wrogą postać”.
Ogólne możliwości kontrowania: Zhonya;
Seekers Armguard; budowanie dużych ilości pancerza (przynajmniej do czasu złożenia
penetracji przez Zeda); duże ilości życia;
Bariera; mobilność; duży burst oraz efekty kontroli tłumu;
Exhaust;
QSS; tarcze i inne wzmocnienia, które utrzymają nas przy życiu (np.
ulti Kayle).
Zeda nie powstrzymają: postacie o niskiej mobilności/wytrzymałości; championi z dużą liczba skillshotów, kierowani przez przeciętnych graczy; drużyny, którym brakuje burstu oraz CC.
Statystyki kupowane przez Zeda: procentowe obrażenia, prędkość ataku, przedmioty zwiększające jego obrażenia;
więcej obrażeń fizycznych;
penetracja pancerza;
mobilność;
wytrzymałość.
Kontrowanie Zeda na linii: niewiele postaci możemy nazwać bezpośrednimi kontrami na Zeda. Na zdecydowanej większości linii przewaga jest po jego stronie lub zależy w ogromnym stopniu od umiejętności graczy. Wynika to ze świetnego skalowania Zeda – może on grać pasywnie przez kilkanaście minut bez tracenia czegokolwiek.
Championami, które radzą sobie dobrze z Zedem są Kayle oraz
Lissandra. Charakteryzuje je możliwość unieruchomienia Zeda lub zablokowania jego ultimate, które stanowi lwią część jego obrażeń. Decydując się na jedną z tych postaci musimy mieć na uwadze kompozycje obu drużyn – to, że radzimy sobie dobrze z Zedem na linii, nie oznacza, że będziemy efektywnie uzupełniać drużynę w walkach.
Jeśli koniecznie chcemy skontrować Zeda, to najlepszym wyborem będzie Kayle, której dobrze rzucony ultimate może całkowicie zablokować obrażenia Zeda. Jej zasięg na linii jest przydatny do odcinania
ninji od farmy. Z popularniejszych championów można również wymienić
Oriannę (mocny poke, tarcza, ultimate świetny do przytrzymywania drużyny Zeda w walkach,
Ahri (całkiem
mocne CC, liczne odskoki oraz obrażenia na podobnym poziomie),
Annie (ogromne obrażenia i spory zasięg, przyzwoity buff do pancerza),
Gragasa (obrażenia, mobilny, redukcja obrażeń) i
Vladimira (jest w stanie uniknąć
ulti Zeda, wspaniale radzi z nim sobie na linii, ale odstaje w mobilności).
Większość miderów będzie miała problemy z usidleniem Zeda. Jeśli ma on trochę oleju w głowie, to nie podejdzie do ciebie, aż nie będzie pewien, że ma szanse na zabójstwo; do tego czasu będzie cię intensywnie obijał lub wchodził w krótkie wymiany. Oznacza to, że postacie takie jakZiggs,
Lux,
Karthus,
Fizz,
Ryze,
Morgana (i inne) mogą zostać obite i wtedy
zultowane lub ściągnięte z pełnego poziomu zdrowia do zera w jednym pojedynku. Dodatkowo jest on w stanie uniknąć umiejętności takich jak ulti
Karthusa,
Fizza,
Lux czy
Ziggsa swoim ultem. O ile nie zaopatrzyłeś się wcześniej w
Zhonyę, to wymiana najprawdopodobniej będzie na korzyść
Zeda.
Zed jest przykładem postaci, która zabija innych zabójców oraz ma mocniejszy poke od championów opartych na obijaniu. Szybkie zbudowanie Seekersa trochę zmniejsza te problemy, jednak miderzy jak
Diana,
Brand,
Kassadin,
Kennen,
Katarina,
Nidalee,
Syndra,
TF,
Veigar czy
Zyra będą odczuwać braki many i/lub CC. Nie są zdolni zadać takich samych obrażeń jak on ze względu na jego zasięg oraz mobilność. Dodatkowo każdy, kto korzysta z many szybko ją straci na bezsensowny poke – Zed spokojnie wyleczy się dzięki
lifestealowi.
Prawdopodobnie jedynym asasynem zdolnym stawić czoła Zedowi jest Talon – wszystko za sprawą jego
uciszenia, które użyte w odpowiednim momencie nie pozwala Zedowi zadać obrażeń. Talon ma jednak znacznie słabsze skalowanie oraz problemy z maną.
Kha’Zix jest w stanie dogonić i złapać Zeda, ale średnio poradzi sobie w przypadku jego pasywnej gry.
Kontrowanie Zeda kompozycją drużyny: czasem możemy przyjąć, że Zed wygra linię, ale nasza drużyna dobrze sobie z nim poradzi w late game.












Top lane nie jest łatwy dla Zeda. Irelia z nowym
Trinity i
BotRKiem jest zdolna dogonić i zabić Zeda.
Jax jako jeden z najlepszych wojowników w grze powinien wytrzymać bez problemu na linii.
Malphite ma ogromną wytrzymałość i redukcję AS; 2 mocne efekty kontroli tłumu na pewno się przydadzą.
Udyr jest praktycznie nie do zabicia dla Zeda.
Rumble ma tarczę i wspaniałe obrażenia obszarowe – jeśli nie jesteś w stanie zabić Zeda, to pozbądź się jego drużyny.
Garen swoim
uciszeniem sprawi, że Zed dwa razy pomyśli, zanim podejdzie w zasięg.
Przy dobrym czasie reakcji drużyny, Rammus i
Shen pozwolą wyeliminować Zeda zanim zdąży użyć choćby jedną umiejętność.
Postacie wsparcia (szczególnie te z tarczami) mają duży potencjał – Lulu,
Janna czy
Thresh zablokują Zedowi dostęp na tyły naszej kompozycji, ale ich mała wytrzymałość wystawia je na ogromne niebezpieczeństwo.
Zainteresował Cię Zed? Zapoznaj się z naszym poradnikiem do tego świetnego zabójcy!
Zachowanie Zeda w walkach drużynowych oraz jak sobie poradzić: Efektywność tego asasyna w dużym stopniu zależy od tego, gdzie znajdzie się po swoim ulcie. Nie wciągaj go w środek swojej drużyny – jego obrażenia obszarowe będą siały spustoszenie. Pozwalanie się obijać przed walką również nie jest najmądrzejszym pomysłem. Kluczem do zwycięstwa jest zmuszenie drużyny Zeda do nieprzemyślanego zareagowania na jego ultimate. W naszym interesie jest, by użył go jak najgorzej.
Sfrustrowany Zed będzie starał się za wszelką cenę wyeliminować najważniejszego członka naszej drużyny. Jeśli jest on do tyłu, to będzie starał się wymienić 1v1, oddając nam mniej wartościowego siebie. Na przyjęcie przez niego takiej strategii powinniśmy odpowiedzieć wabieniem go i zużyciem jego ultimate – gdy jego właściciel będzie martwy, gra stanie się znacznie łatwiejsza.
W sytuacji, gdy Zed jest naprawdę sfeedowany, starajmy się zainicjować, gdy będzie on miał mało energii, co obniży efektywność jego ulti lub po prostu wyłapmy carry z jego zespołu. Jeśli nasza kompozycja ma mocne CC oraz burst, rozłóżmy nasze umiejętności – zużycie wszystkiego na jednego Zeda z pewnością nie polepszy naszego położenia. Czasem warto poświęcić np. supporta lub junglera dla dobra zespołu – utrata jednej postaci może pozwolić nam na zabranie w odwecie kilku zabójstw lub smoka czy
barona.
Posiadanie w drużynie mocnego tanka/midera, który łatwo skóry nie sprzeda jest dobrym powodem do agresywnej gry. Wywierajmy nieustanną presję na wrogów i bądźmy pewni siebie. W pewnym sensie możemy zignorować Zeda – nie będzie on w stanie zagrozić naszemu tankowi, a jeśli spróbuje wskoczyć na nasze tyły to nie uzyska pomocy od reszty drużyny.
Walka, która kończy się wyparowaniem jednego z naszych carry oraz ucieczką Zeda na hp wyższym niż 50%, zwykle jest uznawana za przegraną. Usiłuj zdobyć czas, opóźniaj grę.
Nie żałuj zasobów na obijanie Zeda. Rzadko kiedy będzie miał szansę wyleczyć się na creepach (a jeśli podejdzie, to zawsze można go zabić), a niski poziom zdrowia ograniczy jego możliwości ofensywne.
Jeśli grasz AD carry, to jedynym i radami, których mogę ci udzielić – weź barierę i módl się, by Zed się nie nafeedował. Wybór mobilnego carry jak
Ez czy
Tristana ułatwi ci trochę ucieczkę. Jeżeli w każdej walce giniesz, bez względu na to, czy twoja drużyna cię osłania, czy nie, to napisz im, żeby skupili się na ofensywie, a ty odciągaj Zeda z dala od swoich sojuszników – pozwól im wygrać 4v4.
Artykuł powstał na podstawie Anti-Guides: Zed