Witajcie!
Jakiś czas temu mówiliśmy o tym, że zastanawiamy się nad przejściem na system 10 banów. Ponieważ jesteśmy zadowoleni z jego funkcjonowana, z radością zawiadamiamy, że będzie on stosowany w rozgrywkach lig profesjonalnych i półprofesjonalnych od początku sezonu 2017. Poniżej chcę przedstawić nasze przemyślenia na temat tego systemu — jakie są jego cele, jak będzie działał i dlaczego najpierw zmieniamy bany w rozgrywkach profesjonalnych.
Dlaczego więcej banów?
Uważamy, że zmiany dotyczące fazy wyborów/banów w rozgrywkach profesjonalnych mogą doprowadzić do zwiększenia różnorodności bohaterów i strategii gry. Udostępnienie większej liczby banów zachęci do rozszerzenia puli bohaterów i częściej będziemy oglądali poszczególnych bohaterów na Summoner’s Rift — dzięki czemu oglądanie fazy wyboru będzie dla fanów ciekawsze i bardziej wciągające. Plan polega na tym, by dać każdej drużynie dwa dodatkowe bany w trakcie draftu; ban w środku ma zachęcać do dostosowywania się do sytuacji i nagradzać drużyny, które lepiej przewidują strategie planowane przez przeciwników, a następnie szybko je kontrują.
Sprawdziliśmy te teorie we współpracy z profesjonalistami, przetestowaliśmy kilka różnych rozwiązań i wzięliśmy pod uwagę opinie zawodników zgłaszane podczas wprowadzania zmian. Podobnie jak w przypadku każdej innej zmiany nieustannie słuchamy komentarzy fanów i profesjonalistów. Również teraz, gdy wprowadzamy dodatkowe bany.
Dobieranie w rozgrywkach zorganizowanych
Uważamy, że ulepszenia systemu wyboru/banów mogą zapewnić liczne korzyści. Będą się one jednak nieco różniły w rozgrywkach profesjonalnych lub innych rozgrywkach zorganizowanych od zwykłych gier. W rozgrywkach zorganizowanych gramy ze stałą grupą, wiemy, kim są nasi przeciwnicy i jak grają, a może nawet graliśmy przeciwko nim już wcześniej. Tymczasem w grach dobieranych dostosowujemy się do nowej grupy i nie dysponujemy żadnymi początkowymi informacjami o drużynie, z którą się zmierzymy. W rezultacie oba te przypadki wymagają nieco innych zmian, jeśli mają zapewnić im korzyści.
Wybory/bany w rozgrywkach zorganizowanych
Pierwsza część wyboru bohatera będzie taka sama jak obecnie: obie strony banują 3 bohaterów, a potem dokonują wyborów. Najpierw wybierają niebiescy, potem dwa razy czerwoni, następnie dwa razy niebiescy i wreszcie jeszcze raz czerwoni. Potem następuje druga faza banów, w której obie strony na zmianę dokonują banów dwa razy, zaczynając od czerwonych. Następnie odbywa się finalna faza wyboru, w której czerwoni wybierają raz, niebiescy dwa razy i czerwoni ostatni raz.
Wybraliśmy tę wersję po jej wielokrotnym przetestowaniu i zbadaniu innych wersji draftu z udziałem profesjonalistów i półprofesjonalistów z całego świata. Ponadto zadbaliśmy o to, aby ta zmiana nie prowadziła do wydłużenia czasu fazy wyboru/banów.
A co ze zwykłymi, dobieranymi grami?
Poprawiona faza wyboru/banów w zwykłych grach pojawi się nieco później niż w rozgrywkach zorganizowanych. Wciąż oceniamy, jakiego rodzaju zmiany w fazie wyboru/banów mają największy sens w przypadku zwykłych gier, biorąc pod uwagę inne okoliczności (nieznani sojusznicy, brak informacji o przeciwnikach).
Przejście na 10 banów wygląda bardzo zachęcająco, szczególnie dlatego, że jeden ban na gracza zapewnia wszystkim osobom jednakowy udział w fazie banowania. Cele banów są jednak nieco inne (np. nie banujecie niezwykłego wyboru, wiedząc, że wroga drużyna lubi nim grać).
Ilość czasu, jaki upływa przed przejściem do gry, także stanowi szczególnie ważny problem w zwykłych grach, biorąc pod uwagę liczne opinie, że czas od wciśnięcia „Graj” do faktycznego rozpoczęcia gry wydaje się za długi. W rezultacie wśród opcji, którym się przyglądamy, znajduje się skrócenie czasu na wybór bohatera.
Zapewne będziemy mogli powiedzieć więcej o naszych planach dotyczących zmian w fazie wyboru/banów w zwykłej grze na początku 2017 r. Tymczasem, jeśli macie jakieś przemyślenia na temat wyboru/banów w rozgrywkach profesjonalnych lub zwykłej grze, dajcie nam znać!
Meddler
źródło: http://eune.leagueoflegends.com/pl/news/esports/esports-editorial/wiosenny-split-10-banow-w-grach-profesjonalnych