Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Tworzymy League of Legends: Wybory w grze

„Cześć wszystkim!

Czas na kolejny odcinek w naszej serii Wartości Projektanckie League of Legends! Dzisiaj jest z nami Lead Champion Designer, Andrei „Meddler” Van Roon, by podyskutować o istotnych wyborach w League of Legends. Na ten temat można powiedzieć wiele, więc od razu oddajemy mu głos!”

 Chris ‘Pwyff’ Tom

Dlaczego istotne wybory mają znaczenie?

Według nas, istotne wybory w grze są jedną z tych rzeczy, które nadają głębi grze PVP. Możliwość podejmowania decyzji, które będą mieć bezpośredni wpływ na sytuację w grze, jest niezbędna, by rozgrywka była satysfakcjonująca i możliwa do opanowania do perfekcji. Zawsze chcemy nagradzać tych, którzy podejmują najlepsze decyzje.

Wiele interesujących wyborów pozwala również na zróżnicowaną rozgrywkę, gdzie mecze mogą potoczyć się na wiele różnych sposobów. Istotne wybory (zamiast pojedynczych, najlepszych wyborów) dają graczom szansę na ukształtowanie stanu gry w oparciu o ich własne upodobania i o to, w czym czują się najlepsi.

 

Co sprawia, że dany wybór jest istotny?

Istotne wybory wymagają, by gracz miał wystarczającą wiedzę na temat konsekwencji swoich działań. Bez wiedzy (lub chociaż szansy przewidzenia) o tym, co się stanie, „wybór” danej opcji przestaje mieć znaczenie. Nie twierdzę, że gracz musi znać każdy możliwy szczegół, czy wiedzieć dokładnie jak rozegrają się podjęte przez niego decyzje – musi widzieć dość, by podjąć przemyślaną decyzję.

Wymagana jest również znacząca różnica między konsekwencjami danych decyzji. Klarowność sytuacji jest dobra, jednak jeżeli dokonujemy wyboru między niemal identycznymi opcjami lub jeżeli wszystkie wprowadzą do takiego samego wyniku – wybór sam w sobie przestaje być istotny.

Ważne jest też, by oferowane wybory były łatwo dostępne. Jeżeli istnieją trzy warianty danej strategii, ale dwa z nich mogą zostać wykonane jedynie przez top 0.01% graczy (czas reakcji, wymagana ilość akcji na sekundę, etc.), to właściwie eliminuje to jakikolwiek wybór.

Na koniec, aby wybór był istotny, muszą istnieć sytuacje, w których można podjąć wiele różnych decyzji. Jeżeli zawsze istnieje jedna oczywista odpowiedź, nie mamy do czynienia z wyborem a z łamigłówką, którą trzeba rozwiązać. Czasami istnienie jednej poprawnej odpowiedzi jest dobre (zobacz niżej), jednak gry definiowane przez pytania, które raz rozwiązane pozostają rozwiązane na zawsze (zwane również „rozwiązanymi grami”), ryzykują utratę zainteresowania (jeżeli mamy na myśli istotne interakcje w PVP).

Dlaczego brak wyboru jest czasami dobry

Istotne wybory dodają do gry wiele, jednak nie są wymagane w przypadku każdego z jej elementów. Umiejętności mierzone czy wymagające kombosy, na ten przykład, są wystarczająco ekscytujące, nawet jeżeli nie mam tutaj żadnych alternatywnych zagrań. Dodatkowo – zwłaszcza w przypadku gier stawiających nacisk na fabułę – fabuła, świat przedstawiony czy rozwój postaci mogą często usprawiedliwić brak wyborów.

W przypadku League of Legends, brak istotnych wyborów może być usprawiedliwiony, np. jeżeli reszta gry zyska na posiadaniu jednej opcji, lub jeżeli ta opcja jest ceniona przez graczy. Przykładowo, choć wzięcie udziału w wojnie o wizję jest niemal wymagane, jeżeli drużyna chce odnieść sukces, to kontrolowanie wizji w League of Legends tworzy wiele interesujących zagrań – zwłaszcza w pobliżu celów takich jak Baron czy Smok.

Czasami lepiej jest nigdy nie oferować żadnego wyboru. Na przykład, posiadanie rozbudowanej sceny zawodowej skupionej na Summoner’s Rift – zamiast takiej rozbitej między różnymi trybami i mapami – pomaga nam w sprawieniu, by League of Legends było ponadczasową grą z naciskiem na rywalizację i rozwój umiejętności. Nie twierdzę, że inne mapy lub tryby nie mają niczego ciekawego do zaoferowania, jednak istnieje wiele plusów (i minusów) skupienia się tylko na jednej.

 

Jak rozumiemy wybór

Istnieje wiele różnych sposób przedstawienia istotnych wyborów, dlatego przedstawię tutaj kilka przykładów:

 

Wybory pojedyncze kontra wybory ciągłe

Pojedyncze wybory bardzo często mają ogromny wpływ na strategię oraz kształtują przyszłe decyzje, które pojawią się w grze. Nie mówię, że pojedyncze wybory mają dobre i złe odpowiedzi, jednak piątka strategicznie niepasujących do siebie bohaterów może mieć problemy z piątką tworzącą zgrany zespół.

  • Bohaterka wsparcia taka jak Lulu na środkowej alei, czy może zabójca taki jak Zed?

Wybory ciągłe, z drugiej strony, wpływają na grę krok po kroku – za każdym razem, gdy podejmujesz świadomą decyzję, posuwasz się o krok do przodu, lub krok do tyłu od zwycięstwa.

  • Zostać w alei i farmować, spróbować ganku na dolnej alei, czy może spróbować ukraść niebieskie wzmocnienie przeciwnika?


 

Ciągle dostępne kontra ograniczone

Wybory, którą są dostępne ciągle, zwykle wiążą się z opanowaniem efektywności. Wiedza o tym, kiedy czegoś użyć, rzadko wygrywa grę sama w sobie, jednak ciągłe wykorzystywanie tej wiedzy w praktyce często przechyla szalę zwycięstwa na twoją korzyść w trudnych grach.

  • Czy powinienem użyć mikstury zdrowia, gdy mam prawie pełne zdrowie, by zoptymalizować moją efektywność w dżungli? A może lepiej ją zachować, jeżeli i tak planuję się wrócić do bazy?

Ograniczone wybory są dostępne tylko w określonych sytuacjach, dlatego zwykle ich wpływ na wynik gry jest dużo większy. Jest to pewna forma efektywności, z dodatkiem wiedzy na temat tego, jakie konsekwencje będzie mieć taki wybór.

  • Gdy odwiedzam sklep, to czy lepiej wydać moje złoto póki mogę, czy lepiej zachować je na większy zakup? Jeżeli wydaję złoto, lepiej kupić Wampiryczny Kostur czy Buty i Długi Miecz?

 

Taktyczne kontra strategiczne

Taktyczne wybory to takie, które związane są z mechaniką walki oraz błyskawicznym podejmowaniem decyzji.

  • Pod jaki kątem Morgana użyje Mrocznego Uwiązania? W którą stronę zrobić unik, jeżeli w ogóle?

Z drugiej strony wybory strategiczne to takie, które opierają się na podejmowanie długofalowych decyzji, które z kolei dyktują tempo rozgrywki.

  • Czy lepiej walczyć z nimi pod Baronem, czy może pozwolić im go zrobić a samemu zniszczyć inhibitor?

 


Choć część powyższych przykładów bezpośrednio reprezentuje to, co mamy na myśli mówiąc o istotnych wyborach, chciałbym jeszcze podyskutować o przyszłości, nim wpis ten stanie się zbyt długi.

Gdzie możemy być lepsi

Choć istotne wybory stoją teraz u podstaw naszego projektowania, to nie zawsze tak było. Z tego względu jest kilka obszarów w grze, które chcemy ulepszyć. Kilka przykładów:

 

Strategia

Chcemy, by League of Legends miało więcej interesujących strategii, z których drużyny mogą skorzystać, by wygrać mecz. I choć jest to przede wszystkim zależne od różnorodności w wyborze bohaterów, chcemy, aby było wiele sposobów na zwycięstwo – przez kontrolę celów w grze, dywersję, wymuszanie walk drużynowych, polowanie na pojedyncze cele, etc.

 

Bohaterowie

Niektórzy bohaterowie działają w zbyt podobny sposób, przez co wybór między nimi sprowadza się do tego, który jest silniejszy, zamiast do zdecydowania się, który zestaw umiejętności będzie lepszy dla drużyny. Staramy się uwypuklić tę różnicę kiedy tylko możemy – przykładowo, zarówno Trundle jak i Jax są wojownikami, jednak wybieramy ich z różnych powodów (inicjowanie, zaprzestanie walki, oraz skuteczność przeciwko twardym celom kontra duże obrażenia w połączeniu z wysoką skutecznością przeciwko auto-atakującym bohaterom).

Z drugiej jednak strony, Mundo i Shyvana są odrobinę zbyt podobni. Obydwoje są twardymi wojownikami, którzy zadają obszarowe obrażenia w czasie, próbując powoli wykończyć przeciwnika przy użyciu prędkości poruszania się. Nie twierdzę, że nie są to dobrze bohaterowie, czy że nie istnieją między nimi żadne różnice (jeden sprawdza się lepiej w dłuższych walkach, drugi lepiej inicjuje), jednak z pewnością moglibyśmy zaoferować ciekawszy wybór między nimi. Dlatego właśnie skupiamy się na znalezieniu unikalnego stylu gry w przypadku nowych bohaterów, oraz aktualizacji starych.

 

Przedmioty

Niektóre role w grze mają bardzo interesujące wybory, jeżeli chodzi o przedmioty. Bohaterowie korzystający z mocy umiejętności, mogą przykładowo wybierać między Łzą Bogini i Czarcim Kodeksem czy Klepsydrą Zhonyii a Rabadonem. Niemniej jednak, nie wszystkie role mają taki wybór. Strzelcy zwykle skupiają się na bardzo podobnych zestawach przedmiotów. Z tego względu staramy się stworzyć dużo ciekawsze możliwości, przykładem niech będą zmiany w Krwiopijcy, sytuujące go jako końcowy przedmiot zapewniający obrażenia i obronę. Stary Krwiopijca, dla porównania, miał największe obrażenia w grze oraz kradzież życia, przez co mówił po prostu „zbuduj mnie na każdym strzelcu, zawsze będzie warto”.

 

Przyszłość

Powyższe to jedynie kilka przykładów tego, gdzie możemy zaoferować więcej istotnych wyborów w League of Legends. Warto pamiętać, że w systemach takich jak czary przywoływacza, runy, specjalizacje, czy nawet pozycje alei na mapie, moglibyśmy się jeszcze bardziej zagłębić w szczegółach. Na koniec, jeżeli macie własne pomysły, lub uważacie, że coś można poprawić, dajcie nam znać w komentarzach

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.