Jest w niej coś z szatana – w końcu to dziewczyna Teemo
Zalety:
- Bardzo mocny 2 i 6lvl (spory burst jak na ADC)
- Niesamowity push
- Świetna animacja AA (łatwe last-hity)
Q jest jednym z najlepszych steroidów do AS w grze
Skok ma spory zasięg i odnawia się po zabiciu lub asyście
Ult zapewnia bardzo mocną obronę przed bruiserami
Wady:
- W early ma “jedynie” przeciętny zasięg
- Jej obrażenia mocno spadają, gdy
Q jest na CD
- Pasywka z
E sprawia, że czasami uciekają nam last-hity (jednak z czasem problem zniknie)
- Dość manożerna w early
Armor/Pancerz – Nie ma innej opcji. Najlepsze seale na ADC i nie tylko.
AD/Obrażenia od Ataku – W połączeniu z Quintami mamy sporo AD i LS na początek, dzięki czemu mamy zapewnione łatwe last-hity oraz trochę sustainu.
Magic resist/Odporność na magię – Przydadzą się, ponieważ w early sporo ADC zadaje magiczny dmg, do tego dochodzi jeszcze poke od supporta.
21/9/0
Zawierają wszystko, co potrzebuje ADC:
AS, AD, AD/lvl, Armor Pene, Bonusy do trafień krytycznych oraz zwiększone obrażenia. Z defensywy mamy wzmocnienie Bariery/Oczyszczenia oraz HP, HP/lvl oraz armor.

Pasywka daje moc Tristanie. Z każdym poziomem dostajemy bonusowy zasięg. Na 18 poziomie mamy 703 zasięgu, więcej ma tylko Kog z włączonym W oraz Twitch z włączonym R. Pasyw napeno nie jest useless, ułatwia nam kite czy bezpieczne niszczenie wież.

Nasz super steryd do AS. 90% AS na 5lvlu skilla to cudowna rzecz, o której marzy każdy ADC. Co tu dużo pisać bez Q bijemy mocno z wielkiego zasięgu, z Q zmieniamy się w potwora, który zabija wszystko i niszczy wieże w bardzo krótkim czasie

Nasz skok o wielu zastosowaniach. Zazwyczaj będzie służył do ucieczki, zmiany pozycji w TFie, dogonieniu kogoś i odskoczeniu. W early (2-3lvl) zadaje dość spore obrażenia dlatego warto go czasem użyć w wymianie. Po 4lvl używamy tylko do ucieczki, ew. do skoczenia za wrogiem i szybkiego wyskoczenia (polecam zapamiętać koszt many). Można nim przeskoczyć przez każdą ścianę na mapie 5vs5, oraz prawie każdą na 3vs3. Sam skok spowalnia też wrogów w okolicy trafienia, ale to tylko miły dodatek, który pozostanie niewykorzystany przez 95% gry.

Skill ten posiada 2 częsci: pasywną i aktywną.
Pasywna sprawia, że minion/potwór/bohater po zabiciu przez nas z AA zadaje trochę obrażeń obszarowych. Można go wykorzystać do szybkiego zniszczenia fal stworów, można też używać do obijania wroga - gdy stoi obok miniona, który zginie po 1 AA, zabijamy go, a przeciwnik otrzymuje trochę obrażeń. Wadą może być nadmierne pushowanie (czasami niewskazane) oraz tracenie części last-hitów w early gamie.
Aktywna część to główne narzędzie do harassu w early, w late służy głównie do redukcji leczenia wrogiego ADC czy np. Swain, Warwick czy Fiddlesticks. Należy jednak pamiętać, że w early zadaje bardzo duże obrażenia (już na 1 poziomie zadaje 110obrażeń).

Nasza cudowna ultima. Podobnie jak skok ma mnóstwo zastosowań: dobicie wroga(najczęściej w early), odrzucenie wrogiego assasyna czy bruisera od nas, wyrzucenie kogoś za ścianę czy ratowanie kolegi z drużyny. Jest bardzo przydatny, jeżeli ktoś z naszych ma GA i padł, stoi nad nim 3-4 osoby, my wtedy wciskamy naszą magiczną Rkę na pół sekundy przed wskrzeszeniem i zbieramy gratulację za zacnego playsa 🙂
Kolejność rozwijania umiejętności
R > E > Q > W
Maxujemy E, gdy nasz support opiera się na poke’u i musimy po trochu “dziabać” przeciwnego ADC. Q jako drugie żeby znacznie zwiększyć nasze obrażenia z AA. W ostatnie, gdyż dla ADC nie oferuje nic poza skróconym CD na nasz escape mechanizm.
R > Q > E > W
Taki skillorder stosujemy, gdy nasz suport może przytrzymać wrogiego ADC, żebyśmy wykorzystali potencjał płynący z Q. Osłabi to nieco nasz push, ale wzmocni dłuższe wymiany i szybkość niszczenia wież, czy zabijania smoka.
Summoner Spells
+
Najpopularniejszy zestaw na ADC w S3. Flash zapewnia nam darmowego blinka ze sporym CD, a bariera pochłania sporą ilość obrażeń w early. W mid czy late nie jest aż tak odczuwalna.
+
Cleanse jest zamiennikiem bariery. Jedyną wadą mogą być słabsze wymiany na pierwszych lvl (tracimy tarcze absorbującą sporo obrażeń). Jednak w late jest wg. mnie bardziej użyteczny. Prawie zawsze biorę przeciwko następującym postaciom: Nasus, Leona, Ashe, Varus, Taric czy Nautilus.
Przedmioty startowe
lub
Najlepszy możliwy start na ADC. Daje nam wszystko co potrzebujemy, a jego LS staje się efektywniejszy od 2 potek już po 60 autoatakach. Jednak wciąż można startować z Long Swordem i 2ma potkami, jeżeli ktoś tak lubi. Inne starty nie są warte uwagi.
Koniec fazy linii. Jeżeli dobrze farmiliśmy, to powinniśmy mieć już nasze core itemki. Berserki są tanie i trochę zwiększą nasz DPS oraz mobilność. Drugi doran zapewni nam wystarczający sustain i survi (2 dorany to aż 160hp) oraz troszkę obażeń. Pierwszym dużym przedmiotem, który powinniśmy złożyć jest IE. Daje nam wszystko co potrzebne: sporo dmg ( AS mamy z Q), kryty ( dzięki Q jeszcze więcej) oraz pasyw niezbędny na każdym ADC. Jeżeli przeciwny bot lane opiera się na poke’u, dobrze jest poprzedzić IE kosą na LS. Jeżeli z jakiegoś dziwacznego powodu zdecydowaliśmy się na Statika, kupujemy Avarice Blade’a po 2gim Doranie.
Typowy full build, bardzo podobny jak buildy na innych ADC opierających się głównie na AA i mocnych krytach. Mamy wszystko to co standardowo powinien mieć ADC: Spory AS nawet bez Q, mocne kyty, które dzięki LW będą bolały nawet opancerzonych wrogów. BT zapewni nam mocniejsze kryty i sporo LS. Ostatni item (czasem przedostatni) to coś na defa. Ja osobiście najczęściej kupuję QSS. Dlaczego? Zapewni nam on usunięcie wszystkich CC i różnych efektów (usuwa Death Mark z ulta Zeda, zrzuca na ziemię rybkę Fizza itp.), z możliwością ulepszenia w QSS z bonusem do AD.
![]() | Alternatywa dla BT. Da nam więcej AS (imo zbędne, gdy mamy już PD), trochę AD i LS oraz najważniejsze: pasywny on-hit bijący za 5% AKTUALNEGO HP celu (im mniej nasz cel ma hp, tym mniej ten on-hit bije) oraz aktyw zabierający 15% max hp, leczący nas oraz kradnący MS. W teorii item idealny, w praktyce słabo się skaluje z krytami (krytykuje tylko 25AD, BT daje nam 100), aktyw nie jest nam niezbędny, gdyż mamy nasz zacny range, skok i ulta. Jednak za przemawia fakt, że on-hi dobrze skaluje się z AS, czyli naszym Q. Jeżeli zdecydowaliśmy się na ten przedmiot, należy go rushować przed IE, a jako 3 item wstawić LW. |
![]() | Opcjonalny przedmiot defensywny. Kiedy go złożyć? Jeżeli drużyna nas broni, czyli nawet jak padniemy, to po wstaniu coś zrobimy. Drugi przypadek, to gdy snowballujemy i w mid gamie mamy sporą przewagę i ważne jest to, abyśmy nie padli. |
![]() | Słabszy zamiennik PD. Daje mniej kryta, mniej AS, nie zapewnia bezkolizyjności. Co daje? Badziewne piorunki bijące 100mdmg w 4cele. Niestety bez magic pene nic nie zrobimy więc nie. |
![]() | Gdy wrogi team nie ma dashy i/lub jest łatwy do wykite’owania. |
![]() | Def item, jeżeli enemy to 4ad + support. Aoe slow oraz redukcja as i ms po zaatakowaniu nas połączone ze sporą dawką HP i armora. |
![]() | Na teamy opierające się na CC. Osobiście dość często buduję, z racji tego, że AS z berków nie jest aż tak cenny jak redukcja CC na niektóre teamy np. Nasus top, Fiddlestick/Seju/Naut jungla, Anivia/Kassadin mid, Varus/Ashe ADC i Leona/Taric support. |
![]() | Dobry item przeciwko poke teamom. Jeżeli w enemy teamie jest Nidalee, AP Ezreal, Jayce czy caster jak LeBlanc czy Lux, który ściąga nas na kombo, Banshee jest zazwyczaj najlepszym defensywnym przedmiotem. |
![]() | Alternatywa dla Banshee. Zamiast HP mamy AD, zamiast bańki co 25s tarczę pochłaniającą 500 magicznych obrażeń co minutę. Tarcza uaktywnia się, gdy poziom naszego zdrowia spadnie poniżej 30%. Można wziąć, jeżeli enemy AP nie mają CC (na CC mamy QSS), ani poke’u (lepszy będzie Banshee). Czyli można wziąć np. na nafeedowaną Akali czy Katarinę. |
Trudne linie
![]() | Ma lepszy zasięg w early, przez co może nas bezkarnie obijać jednak w mid gamie sytuacja się wyrównuje, a w late on zarywa od nas. Farmić, chyba że support ma możliwość żeby ją przytrzymać ( Tresh, Blitz, Taric, Leona). |
![]() | Ma mocny burst przed 6, a po 6 dochodzi mocny poke. Tą linię ustawiają supporci ( zazwyczaj early jest jego, ale mid-late nasze). |
![]() | Outdamaguje nas. Jeżeli ma supporta z mocnym CC, to pozostaje nam farmienie i czekanie – my na tym lepiej wyjdziemy, ponieważ Draven to postać, która MUSI zabić kilka razy na linii. |
![]() | Denerwujący poke i blink. Sytuacja wygląda tak: my go raczej nie zabijemy ( przez jego E, chyba żę użyjemy szybko E+R+ignite od supporta), ale on nie ma prawa nas ubić (chyba że dostał mega ogarniętego supporta). Tak czy inaczej late jest nasze. Na linii unikać Q (najlepiej stać za minionami). |
![]() | Tę linię przegramy. Jeżeli dostał Leone, Tresha lub Tarica to pozostaje nam farmienie, gdyż on wygra każdą wymianę. W late też ma mocny buff do AS oraz dasha, ale nie ma zasięgu. Należy to wykorzystać. Jest też łatwiejszy do ubicia przez assasyna czy bruisera. |
Do pokonania
![]() | Podobne ( może nawet lekko mocniejsze early). Linia w 100% zależna od supporta. Early mamy równe, mid game należy do niej (ult), ale late jest nasze. Nie daj się obijać z Q na linii, to szybko się wypruje z many. |
![]() | Irytujący przeciwnik. Nigdy nie lubię na niego grać. Ma irytująca pasywkę, denerwującą niewidkę oraz bardzo mocne early za sprawą dmg z E. Jego ult daje mu moc, dlatego polecałbym na szczurka innego adc. Tristana ma po prostu słabszą i linię i tfy. |
![]() | Unikać Q i wygraliśmy. Linia mocno zależna od supportów, jeżeli ma leone to witamy 3h stuna 🙂 |
![]() | W early ją niszczymy. W midgamie z borkiem ona niszczy nas. W late nawet do nas nie podejdzie – różnica zasięgów jest zbyt duża. Dobrze jest, jak support postawi pinka na linii po 6lvl. |








Early game
Wyrywamy sklepikarzowi Dorana i wraz z naszym towarzyszem idziemy na linię. Dobrze jest wejść w drugie krzaki na lini (Fioletowi oraz Niebiescy) lub opcjonalnie w krzaki na rzece (tylko Niebiescy). Jeżeli mamy E, a przeciwnicy się zbliżą od razu używamy E+AA, łączone z CC od naszego suppota. Często w ten sposób można zabić papierka. Jeżeli przeciwnicy pomagali junglerowi, należy delikatnie pushnąć linię i wbić szybciej 2gi poziom, żeby od razu rzucić się na przeciwników. Używamy E, walimy z AA i w razie potrzeby używamy naszego skoku, który po zabójstwie się nam odnowi. Pamiętajcie jednak, że w early miniony biją bardzo dużo więc należy uważać. Jeżeli się udało to dobrze, jeżeli nie farmimy i czekamy na 6lvl. Na 6 należy ponownie zrobić all-in. Nasz ult oraz E mają całkiem ładną bazę, co w połączeniu z CC i/lub dmg od supporta decyduje o zabójstwie. Pamiętajcie, żeby używać skoku tylko do ucieczki. Lepiej nie zabić i nie paść, niż zabić i zginąć.Mid game
Jeżeli jesteśmy jeszcze na linii, dobrze jest wziąć wieżę. Pamiętajcie też o smokach – zapewniają bardzo dużo złota i to globalnego. Jeżeli natomiast przeszliśmy na mida, nasza drużyna powinna powinna nas w miarę możliwości bronić. Nasz zasięg zwiększa się z każdym poziomem, więc coraz łatwiej przyjdzie nam zadawać obrażenia. Używamy ulta do obrony siebie lub kolegi z drużyny. Skok zapewni nam duże możliwości pozycjonowania. Dobrze jest rzucić E na wrogiego ADC (zmniejszenie LS), lub na postaci typu: Swain, Warwick, Fiddlesticks (z dużym leczeniem).Late game
Przyszedł nasz czas. 703 zasięgu, 90% AS z Q oraz full (lub prawie full) build. Dzięki W oraz R bardzo ciężko nas dorwać. Jeżeli nasz support nas pilnuje, to prawie pewne, że przeciwnicy nas nie zabiją. Bijemy ile się da, zawsze cel, który znajduje się najbliżej w kolejności od najgroźniejszego. Nie ma sensu lecieć na wrogich carry – to by było samobójstwo. Lepiej bić tanków lub bruiserów, chyba że wrogi carry jest w naszym zasięgu – wtedy błyskawicznie go eliminujemy. Odrzucamy najgroźniejszego anty-carry z enemy teamu, skok przyda się do unikania cc lub odskakiwania od wrogów.- NIGDY nie marnuj skoku – to twój jedyny escape mechanizm przed 6lvl
- Zapamiętaj kosz many skoku – pozwoli ci to swobodne jego używanie
- Poćwicz last-hitowanie z pasywem E – to jedna z ważniejszych rzeczy na Tristanie
- Graj agresywnie na lvl 2 oraz 6 – wiele osób nie docenia early dmg Tristany
- Twój support nie musi brać Exausta – często ignite będzie lepszym rozwiązaniem
- Podczas skoku możesz użyć Flasha, co pozwoli na wykonywanie efektownych ucieczek czy pogoni. Trzeba jednak poćwiczyć ten manewr, najlepiej na customie
- Za pomocą skoku możesz odskoczyć w bezpieczne miejsce, gdy leci w nas stun Tarica czy ultimate Nautilusa. Stun zostanie nałożony w miejscu, w którym pocisk do nas doleci, czyli często daleko od wrogów
- Możesz uratować sojusznika za pomocą swojego ultimate’a
- Gdy robisz zjawy czy wilki, dobrze jest szybko zabić małe stworki dla rozprysku z E
- Używając QSS ściągniesz nie tylko CC, lecz także niektóre ultimate’y np. usuniesz Death Mark Zeda, rybke Fizza zrzucisz na ziemię, a ult Nautilusa zniknie, gdy to ty będziesz jego głównym celem.
Naucz się grać Tristaną – dowiedz się jak ją budować, jakie skille wybierać i jak grać, aby stać się prawdziwym postrachem SoloQ.
Ostatnia aktualizacja została wykonana 12 listopada 2013