Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

“Szczerość jest najważniejsza” – wywiad z trenerem Alliance

 

Po raz pierwszy w historii europejskich rozgrywek League Championship Series, Fnatic nie znajduje się na pierwszym miejscu. Team stworzony przez Froggena pokonał ich 3-1 i wygrał fazę finałową mistrzostw zorganizowanych podczas Gamescomu. Alliance, team stworzony dzięki rozpadowy starej drużyny, wspiął się na wierzchołek rozgrywek, stając się pierwszą drużyną podważającą dominację Fnatic w europejskich rozgrywkach. Historia drużyny jest zapewne bardzo ciekawa, dzisiaj jednak skupimy się na trenerze ALL, Jordanowi “Leviathanowi” Thwaitesowi i na tym, jak pomógł on biało-szarym zawodnikom osiągnąć cel.

Na początku rozgrywek ALL było zaledwie cieniem tego, co widzimy teraz, a problemy z komunikacją były wyraźnie widoczne. Sprawa nie wyglądała najlepiej, hype zamienił się w drwiny i szyderstwa. Drużyna złożona z najlepszych graczy Europy miała ewidentne problemy i przewidywano ich rychły koniec. Early game ALL był idealny lecz bany i picki, rotacje i zarządzanie grą było raczej denne.

Po rozmowie z Tabbzem na skype okazał się, że jednym z aplikantów był Leviathan. Po coachingu COL i CST szukał pracy, tak więc Alliance przyjęło go na swojego trenera. Zapraszamy do krótkiego wywiadu z osobą, która poprowadziła ALL do wygranej.

Witamy! Czy mógłbyś przybliżyć naszym czytelnikom kim jesteś i co robisz jako coach w ALL?

Cześć wszystkim! Jestem Jordan “Leviathan” Thwaites i jestem trenerem dywizji LoL-a w drużynie Alliance. Zajmuję się różnymi rzeczami w porozumieniu z graczami, wliczają się w to: planowanie scrimów, przeprowadzania ćwiczeń praktycznych lub dopracowania strategii.

Gratulacje zwycięstwa! Jakie to uczucie wygrać przed tłumem ludzi na Gamescomie?

Wygranie tak ważnego turnieju przed ogromnym tłumem jest świetne. Całe moje doświadczenie z Gamescomem jest nie do zapomnienia – z pewnością najlepsze jakie miałem do tej pory.

Odpowiedziałeś już na to pytanie na swoim ask.fm, ale dla tych którzy nie śledzą cię uważnie, jak zacząłeś swoją przygodę z coachingiem?

Poznałem się z paroma ludźmi na różnych LAN-ach, okazało się potem, że są oni zawodnikami NACS. Pewnego razu oglądaliśmy razem OGN i ADC drużyny poprosił mnie o analizę ich gry drużynowej. Później ciężko pracowałem i starałem się udowodnić moją wartość.

Jak ważna jest rola trenera? Nawet drużyny ze sceny NA/EU CS takie jak H2K zatrudniają trenerów.

Trener zajmuję się głównie wzrostem umiejętności graczy – ulepsza to, co już wiedzą oraz uczy ich nowych rzeczy. Jestem dodatkową parą oczu, które widzą błędy w mechanikach. Nikt nie chce grać źle, nie zawsze jednak zauważa swoje błędy. Moją rolą jest wychwycenie takowych i naprawienie ich.

Jesteś obecnie Diamond 1 na serwerze NA. Jeden z analityków powiedział, że nie trzeba być na wysokim elo, aby skutecznie spełniać rolę trenera. Jak prawdziwe jest to twierdzenie? Jak twoje doświadczenie pomaga w pracy?

Faktycznie, nie trzeba być high elo, aby prowadzić analizę i trening, ale uważam, że lepiej jest mieć wiedzę na temat możliwości graczy. Jeżeli wymagamy od nich konkretnych zagrań, osoba z high elo ma lepsze porównanie na temat możliwości wykonania takowych. Podczas przerwy w sezonie gram solo queue i znajduję swoje błędy poprawiając swoją grę, jednak poczas sezonu, kiedy trzeba planować scrimy i analizować grę drużyny, nie można zdążyć z graniem solo queue. Ogólnie, high elo nie jest ważnym atutem trenera, ponieważ nie jest możliwym utrzymanie konkretnego rankingu przez dłuższy czas, jednak bycie wysoko na drabince rankingowej otwiera możliwości potwierdzenia konkretnych zagrań.



Jednym z większych wyzwań stojących na drodze trenera jest zdobywanie respektu graczy. Jak udało ci się zdać ten egzamin tak łatwo?

Jedną z ważniejszych rzeczy jakich nauczyłem się podczas coachingu jest szczerość podczas rozmowy z graczami. Nie boję się przyznać do błędu lub odpowiedzieć “nie wiem” kiedy jestem pytany o coś, o czym faktycznie nie wiem nic. Szczerość i zaufanie to podstawa dobrego coachingu i zdobywania zaufania graczy, a drużyna ALL posiada sporo jednego i drugiego.

W League of Legends linia pomiędzy trenerem i analitykiem jest bardzo cienka. Czym jest dla ciebie ta linia?

Każdy ma swoją definicję dla opisania tych dwóch ról, jednak jako trener czuję się bardziej odpowiedzialny za graczy i ich prowadzenie – jestem jedynym, który rozwiąże problem czy odda ostateczny głos w sytuacjach kiedy problematyczne jest porozumienie na temat fundamentów gry. Analityk jest natomiast proszony o dokładniejszą analizę gry i spojrzenie na rozgrywkę z perskepktywy trzeciej osoby, która nie jest emocjonalnie związana z drużyną. Jest bardzo ciężko, aby ktokolwiek został zarówno trenerem i analitykiem.

Przemyślenia na temat gier w EU? Kto był najtrudniejszym przeciwnikiem?

SK gra obecnie najlepszą grę pod względem strategicznym i to oni sprawiają mi najwięcej problemów w przygotowaniu do grania przeciwko nim. Nie wiem kto jest największym przeciwnikiem na linii, mogę jednak powiedzieć, że nasze przygotowania do picków i banów podczas półfinałów były zdecydowanie najtrudniejsze.

Jakie problemy sprawa trenowanie drużyny na odległość? Czy przylot na Gamescom odbił się na skuteczności treningu?

Kiedy już poznasz graczy na żywo i możesz zobaczyć jak idzie im życie, masz większe pojęcie o nich samych. Spotkanie na pewno pomogło poznać mi graczy personalnie, co jest zupełnie inne od rozmowy na skype czy przez telefon.

Podporządkowanie się kolejnym patchom gry jest trudnością, której inne sporty nie posiadają. Czy patche również wpływają na sposób treningów?

Tak, zdecydowanie wpływają na sposób i jakość, głównie przez sposób podejścia do gry. Niektóre drużyny posiadają stałe strategie, którymi lubią grać, jednak ja wolę nie ograniczać nas do jednego stylu – po prostu gramy w LoL-a. Każdy patch to zagadka tak więc trenerzy i analitycy prowadzą wyścig do szybszego podporządkowania się do zmian. Zaraz po wejściu patcha szukamy najbardziej optymalnej drogi do zwycięstwa. Trenowanie zmienia się wraz ze zmianą strategii w metagame. Zmiany w priorytetach objective’ów i timingu są tutaj najważniejsze.

Niedawno w wywiadzie, Froggen powiedział, iż liczy on na bootcamp w Korei. Czy można w tej chwili potwierdzić coś na ten temat?

Jestem przekonany, że się tam wybierzemy. Musimy teraz znaleźć najlepsze rozwiązanie do przeprowadzenia bootcampu. Miejsce CLG wyglądało na zaniedbane i opuszczone. Być może zorganizujemy coś dla innych chętnych drużyn, jednak nie wiemy nic konkretnego na ten moment. Sprawa powinna się wkrótce rozwiązać. W międzyczasie zostajemy w Europie i gramy tutaj do czasu, kiedy zarząd rozwiąże nasze problemy.

Dziękujemy za odpowiedzi na pytania. Czy jest coś, co chciałyś dodać?

Chciałbym podziękować naszym sponsorom: Hyperx, Monster Energy, XMG, Planetside2, LogitechG, Axe, Design by Humans i Need for Seat. Znajdziecie mnie na twitterze pod @Leviathanlol. Dziękujemy za wsparcie fanów – wiemy, że jesteście najlepsi w kibicowaniu nam i wspieraniu nas w naszym zadaniu zdobycia mistrzostw świata!

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.