Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Statystycznie rzecz biorąc: Ciekawostki rankedowe

Wiemy, że razem z nami lubicie przyglądać się wszelkiego rodzaju statystykom. Wiedząc o tym udało nam się przygotować specjalny artykuł, w którym staraliśmy się wyłuskać najciekawsze rzeczy związane ze statystykami gier rankingowych graczy o wysokich ligach. Wszystkie informacje pochodzą z gier rankingowych Gold+ (chyba, że zaznaczono inaczej). Szczegółowa metodologia znajduje się na dole wpisu.

Najpopularniejsze przedmioty

#NazwaPopularność (Gold+)Popularność (ogólna)
1.
doransblade Doran’s Blade
18.5%16%
2.
sorcerersshoes Sorcerer’s Shoes
17.5%16.6%
3.
infinityedge Infinity Edge
14.7%14.5%
4.
bladeoftheruinedking Blade of the Ruined King
14.7%14.4%
5.
lastwhisper Last Whisper
13.4%11.9%
6.
randuinsomen Randuin’s Omen
13.3%12.2%
7.
zhonyashourglass Zhonya’s Hourglass
12.5%12.1%
8.
sightstone Sightstone
12.4%10.2%
9.
bersekersgreaves Berserker’s Greaves
11.3%11.7%
10.
rabadonsdeathcap Rabadon’s Deathcap
11.1%11.7%
11.
doransring Doran’s Ring
10.7%9.4%
12.
healthpotion Health Potion
9.5%11%
13.
bootsofmobility Boots of Mobility
9.3%8.3%
14.
giantsbelt Giant’s Belt
9.2%9.2%
15.
spiritoftheelderlizard Spirit of the Elder Lizard
9.2%7.6%
16.
sunfirecape Sunfire Cape
8.9%9.6%
17.
trinityforce Trinity Force
8.7%8.2%
18.
mercurystreads Mercury’s Treads
8.6%7.2%
19.
athenesunholygrail Athene’s Unholy Grail
7.9%6.8%
20.
bansheesveil Banshee’s Veil
7.6%5.6%
doransblade Zdecydowanie najpopularniejszym przedmiotem w całym League of Legends jest doransblade Doran’s Blade. Składany zarówno przez AD Carry, jak i niektórych toperów. Swoją popularnością oraz wysokimi statystykami zapewnił sobie zaszczytne pierwsze miejsce na liście najczęściej wybieranych przedmiotów. Na drugim miejscu znajdują się buty zapewniające penetrację – przebijanie się przez przeciwne resisty jest zawsze w cenie (szczególnie od czasu zmian – gdy Riot wprowadził, że procentowa penetracja aplikowana jest przed penetracją flat). Zapewnienie tak cennej statystyki w butach jest rzeczą bardzo problematyczną do balansu – niemalże każdy AP Midder będzie chciał wybrać właśnie te buty. Nie mają one sobie równych jeśli chodzi o stosunek cena/efekt.

infinityedge Trzecie miejsce, Infinity Edge, wydało mi się najbardziej zaskakujące. Przedmiot ten jeszcze do niedawna pozostawał w niełasce – znacznie częściej wybory padały na inne ofensywne przedmioty (głównie thebloodthirster). Jednakże po ostatnich zmianach w itemizacji zdecydowana większość dobrych graczy przerzuciła się na IE właśnie.

mercurystreadsKolejne zaskoczenie to buty i ich kolejność – naturalnym wydawało mi się, że Mercurki będą świeciły triumfy. Jednakże wyprzedzenie ich przez zarówno Berserki, jak i buty mobilności wydaje mi się być dość dziwne.

trinityforce W zestawieniu Top20 nie mogło zabraknąć ulubionego przedmiotu Phreaka, zapewniającego Tons of Damage – Trinity Force. Przedmiot, którego obecność zawsze mocno odczuwamy podczas finałów każdego z sezonów zawsze pozostaje często wybierany, jednakże ostatnie jego zmiany sprawiają, że będziemy obserwować rosnący trend popularności Trinity Force.

Masterki

O ile statystyki dotyczące przedmiotów oferuje wiele z serwisów, o tyle statystyki dotyczące wybieranych specjalizacji oraz run wydają się bardziej unikatowe. Postanowiłem przyjrzeć im się bliżej w poszukiwaniu najbardziej interesujących ciekawostek.

Chrisbjors_Lol_VivsjinxNajczęściej wybieranym przez przywoływaczy drzewkiem jest drzewko ofensywy. Jest to obecnie najbardziej popularny wybór na rozmieszczenie 21+ punktów masterek. Prawie 70% osób umieszcza punkt w masterce Havoc będącej zwieńczeniem drzewka ofensywnego. W przypadku drzewka defensywnego 11,5% ogółu graczy wybiera specjalizację Tenacious – będącej na szczycie drzewa defensywnego. Jeśli zaś chodzi o drzewko utility, to Wanderer jest wybierany jedynie przez 6% graczy.

Uznawana przez wielu za jedną z najbardziej bullshitowatych masterek – Runic Blessing (tarcza na starcie), jest wybierana przez 2,3% graczy z poziomu Gold+ podczas rozgrywek rankingowych.

Legendary Guardian będący czteropunktową masterką zapewniająca odporności za każdego wroga znajdującego się w pobliżu jest specjalizacją, którą wbrew pozorom nie wszyscy inwestujący w drzewko defensywne rozwijają do końca. Odpowiednio jeden punkt w specjalizacje przeznacza 0,8% graczy, 2 punkty 1,3% graczy, 3 punkty 2,2% graczy, a 4 punkty 6,2% graczy. Dla porównania trzypunktowa masterka Hardiness (flat armor) jest brana odpowiednio przez 2,9% graczy (1 punkt), 1,4% graczy (2 punkty) i 16,4% graczy (3 punkty).

Przeciętnie 11,5% graczy, którzy inwestują 3 punkty w masterkę Veteran’s Scar (+12 bazowego zdrowia za każdy wydany punkt) nie wybiera specjalizacji Juggernaut (+3% zdrowia).

ryze1Vampirism to jedna z najmniej popularnych specjalizacji – Diament+ wybierają ją jedynie w 1,7% przypadków (jeśli pod uwagę weźmiemy wszystkich graczy to procent ten wynosi 2,9).

Masterkę Expanded Mind (zwiększa maksymalną manę) wybiera łącznie 2,9% graczy (0,4% – jeden punkt, 0-4% – dwa punkty, 2,1% – trzy punkty). Chcielibyśmy w tym momencie pozdrowić wszystkich graczy Ryze’a i przesłać im serdeczne życzenia od Morello.

Gracze z platyny znacznie częściej wybierają specjalizacje generujące złoto – ich średnia wyboru jest o prawie trzy punkty procentowe wyższa niż przyciętna.

Połączenia postaci

#Połączenie% (Gold+)WinRate (Gold+)
1.
  Lucian – Thresh4.3%51.9%
2.
  Lee Sin – Thresh3.4%45.8%
3.
  Tristana – Thresh3.3%50.7%
4.
  Lee Sin – Lucian3.1%51%
5.
  Caitlyn – Thresh3.1%46.7%
6.
  Tristana – Lee Sin2.5%50.1%
7.
  Leona – Lucian2.4%54.2%
8.
  Morgana – Lucian2.4%55.7%
9.
  Caitlyn – Lee Sin2.4%46%
10.
  Ezreal – Thresh2.2%44.6%


To co wszystkim rzuca się od razu w oczy to występowanie AD Carry oraz supportów (no i Lee Sina). Jest to bardzo smutna statystyka – ze względu na mały wybór championów, którzy dają sobie radę na dolnej alei bardzo często widzimy non stop te same picki (ostatnie patche przyniosły nieco zmian, aczkolwiek dalej daje się dostrzec małą różnorodność). Podobnie w przypadku supportów – Thresh jest zdecydowanym faworytem i jednym z najczęściej wybieranych supportów na poziomie Gold+.

Runy

Quintessences
#Nazwa RunyPopularność (Gold+)Popularność (ogólna)
1.
 Greater Quintessence of Attack Damage
43.7%46.8%
2.
 Greater Quintessence of Ability Power
31.8%32.1%
3.
 Greater Quintessence of Life Steal
12.9%12.7%
4.
 Greater Quintessence of Attack Speed
9.8%7.7%
5.
 Greater Quintessence of Movement Speed
8.4%6.5%
6.
 Greater Quintessence of Armor
7.1%6%
7.
 Greater Quintessence of Health
3.4%2.5%
8.
 Greater Quintessence of Armor Penetration
2.4%3%
9.
 Greater Quintessence of Gold
2%1.7%
10.
 Greater Quintessence of Magic Penetration
1%1.2%

Quinty to królestwo run flat zapewniających boost już na pierwszym poziomie. Dzięki runom dającym +AD/+AP nasze early jest mocniejsze. Nieco rzadziej używane są runy zapewniające lifesteal czy ostatnio rosnące na popularności quinty na Attack Speed.

lol___blackfrost_anivia_hd_by_xrazerxd-d6z1m1r

Glyphy - glify (niebieskie)
#Nazwa RunyPopularność (Gold+)Popularność (ogólna)
1.
 Greater Glyph of Magic Resist
64%60.6%
2.
 Greater Glyph of Scaling Magic Resist
22.5%19.5%
3.
 Greater Glyph of Ability Power
10.1%13.5%
4.
 Greater Glyph of Scaling Ability Power
5.9%5.7%
5.
 Greater Glyph of Cooldown Reduction
5.7%4.5%
6.
 Greater Glyph of Attack Speed
5.2%5.2%
7.
 Greater Glyph of Attack Damage
3.1%6.6%
8.
 Greater Glyph of Armor
3%3.6%
9.
 Greater Glyph of Mana Regeneration
2.5%1.8%

Niebieskie to królestwo run odporności na magię. Razem runy skalujące i flat są wybierane na ponad 85% championów. Drugim wyborem są runy dla magów, którzy muszą zdominować early – dzięki wybraniu AP (jeśli gramy przeciwko postaci AD, przeciwko której Magic Resist jest bezużyteczny) są w stanie jeszcze bardziej zdominować swojego przeciwnika.

akali_and_the_blood_moon_by_viniciustavares-d5xyhjw

Marki/Znaki (Czerwone)
#Nazwa RunyPopularność (Gold+)Popularność (ogólna)
1.
 Greater Mark of Attack Damage
51.7%54.1%
2.
 Greater Mark of Magic Penetration
29.1%27.3%
3.
 Greater Mark of Armor Penetration
7.6%8.7%
4.
 Greater Mark of Armor
6.6%6.2%
5.
 Greater Mark of Attack Speed
6.5%6.1%
6.
 Greater Mark of Critical Chance
6.3%5.2%
7.
 Greater Mark of Hybrid Penetration
6.3%5.3%
8.
 Greater Mark of Ability Power
2.5%5.1%

Księstwo ofensywno-penetracyjne. Marki wybierane są praktycznie tylko jako poprawiacze ofensywy. Czasy full armor (czerwone+żółte) zdały się minąć – obecnie najpopularniejsza jest jedna z form penetracji, bądź też zwykłe zwiększenie obrażeń od ataków (ponad 50% przywoływaczy właśnie je stosuje). Znajdujące się na szóstym miejscu marki szansy na trafienie krytyczne to efekt umieszczania przez wielu graczy jednej runy na critical chance (rozwiązanie to gorąco polecamy – z jednej strony strata 1 AD nie jest w żadnym stopniu bolesna, w drugim jedno trafienie krytyczne może nam ustawić całą linię).

lol___jarvan_iv___pec_by_nprox_pec-d3exqbr

Seale - pieczęcie (Żółte)
#Nazwa RunyPopularność (Gold+)Popularność (ogólna)
1.
 Greater Seal of Armor
84%82.4%
2.
 Greater Seal of Health
8.3%5.1%
3.
 Greater Seal of Scaling Health
7.5%5%
4.
 Greater Seal of Scaling Armor
3%2.8%
5.
 Greater Seal of Ability Power
2.3%4.5%
6.
 Greater Seal of Attack Damage
1.9%5.4%
7.
 Greater Seal of Mana Regeneration
1.3%1.5%
8.
 Greater Seal of Magic Resist
1.3%2%

Przechodzimy do żółciaków, gdzie niepodzielnie rządzą runy na Armor. Pomimo nerfa (i to bardzo znaczącego) w dalszym ciągu pozostają najpopularniejszym wyborem. Jednakże w obecnej mecie coraz częściej nie jest to 9 run na armor – są one mieszane wraz z runami na zdrowie (flat lub skalującymi się) – w zależności od bazowych statystyk danego championa (i liczby stron run u danego gracza) pojawiają się połączenia 6/3 (najpopularniejsze) 5/4 czy 7/2.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas ciekawostki spodobały się Wam. Planujemy kolejny artykuł przygotować zbierając ciekawostki statystyczne dotyczące konkretnych championów – jeśli chcesz zobaczyć ciekawostki dotyczące twojego ulubionego bohatera/bohaterki wystarczy, że zostawisz informacje w komentarzu pod wpisem. Najpopularniejsze wybory zostaną zanalizowane już wkrótce.

Metodologia

Dane zostały zebrane jedynie z gier rankingowych (więc każdy z przywoływaczy miał minimum 30 poziom). Przeanalizowano ponad 16 milionów gier – dane do analizy zostały zebrane 24 lipca 2014. Jeśli nie zostało stwierdzone inaczej to statystyki dotyczą gier rankingowych na poziomie Gold+ (z goldem włącznie).

http://www.leagueofgraphs.com/rankings/items

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.