Sezon trzeci zbliża się ku końcowi, dlatego chcielibyśmy zaprosić Was do wspólnej podróży po banach w sezonie trzecim. Korzystając z serwisu LoLmatches postaramy się przybliżyć co postacie, które w danym czasie spędzały sen z powiek przywoływaczom. Sprawdzimy jak nerfy i buffy zmieniały tendencje ludzi do pozbywania się niewygodnych picków z rozgrywki.
Patch 3.1.0.1
Pomimo zakończenia przedsezonu część graczy dalej nie wiedziała jak w początkach nowego sezonu będzie się kształtowała meta. Najwięcej banów dostawały postacie, które dysponowały świetną inicjacją oraz obszarową kontrolą tłumu (CC). Powszechny strach wzbudzał też Shen – co wydaje się dziwne, jako że w tamtym czasach dysponował dość niskim win-ratio wynoszącym 47.82% (na rozgrywkach rankedowych) / 48% (na rozgrywkach normalnych). Jak widzimy początki sezonu to okres, w którym Darius miał jeszcze opinię stosunkowo dobrego picku (oscylował w okolicach 50% win ratio – 50,7% na rozgrywkach normalnych i blisko 50% w rankedowych).
Patch 3.2.0.40
Bany w kolejnym patchu w dużym stopniu wypływały z sytuacji, która miała miejsce podczas rozgrywek LCS – w początkowej jej fazie mogliśmy obserwować zwiększoną popularność Xina w jungli, co bezpośrednio przełożyło się na jego obecność na liście najpopularniejszych banów. Podobnie sprawa ma się z
Kayle – jej obecność w rozgrywkach LCSowych w dużym stopniu sprawiła, że to właśnie ją banowano dość często. Przypomnijmy, że
Kayle grywana była zarówno na jungli, jak i na midzie. Ze względu na swoje ulti oraz spore obrażenia i utility była chętnie wybierana (a co za tym idzie i banowana) przez przywoływaczy.
Patch 3.3.0.199
W poprzednim patchu Akali zaliczyła drobne zmiany w swoim
pasywie – od teraz nie wymagałą ona specjalnej strony run specjalnie dla siebie, a jej obie zdolności pasywne były od razu aktywne. Buff ten (bo nie ukrywajmy, był to buff) sprawił, że na krótką chwilę zagościła jako jedna z najczęściej banowanych postaci.
Pomimo, że Amumu oberwał w tym patchu nerfem (zmniejszone obrażenia na
(Q) oraz obszar działania na
ulti) dalej był w czołówce najchętniej banowanych championów.
Zaskakującym jest fakt mocno niestabilnej “formy” Kha’Zixa – z 5 pozycji w poprzednim patchu spadł na 7 (przy braku zmian w jego mechanice).
Warto zwrócić uwagę także na ciekawy fakt, czyli opóźnionego wpływu patchy na metę. Efekt ten związany jest z niezdolnością niektórych graczy do analizowania danych patchy. W patchu 3.03 Kayle dostała nerfa (zmiany w
(Q) ). Pomimo nerfa, dalej była w czołówce banowanych postaci (w tym oraz w następnym patchu) – spadek popularności banowania jej obserwujemy dopiero w patchu 3.5. Efekt ten był tylko spotęgowany trwającym sezonem LCS, w trakcie którego graczom zdarzało się brać udział w rozgrywkach na innym patchu, niż aktualnie obowiązujący.
Patch 3.4.0.78
W poprzednich patchach obserwowaliśmy rosnącą popularność eliminowania Vi z rozgrywek. Patch 3.4.0.78 to okres najczęstszego używania tej postaci – pojawiała się ona w 12,78% rozgrywek normalnych i 15,06% rozgrywek rankedowych (pomimo sporej ilości banów!). Vi pomimo stosunkowo rzadkich zmian w swoich “numerkach” była co jakiś czas odstawiana na półkę, aby po chwili wrócić “do mety”.
Ostatnim omawianym bohaterem będzie Elise – była ona w dziesiątce najczęściej banowanych postaci w każdym z patchy. W zależności od popularności innych championów także Elise przeżywała swoje wzloty i upadki (szczególnie po użyciu rapela), jednakże zawsze była w ścisłej czołówce. Dzięki wszechstronnemu skillsetowi i dostępowi do 7 skilli była ona z dużą częstotliwością wykorzystywana zarówno w rozgrywkach amatorskich, jak i profesjonalnych (gdzie zaliczyła występy w roli toppera, middera, junglera i supporta – jeśli widziałeś rozgrywkę turniejową z Elise jako AD Carry koniecznie podrzuć nam jakieś informacje). W patchu 3.4 zaliczyła drobne zmiany (m.in zasięg na
Q), ale pomimo tego dalej pozostała niesamowicie grywalna na wielu pozycjach.
Patch 3.5.0.71
Patch 3.5 to tak naprawdę dwa oddzielne patche, które w bardzo dużym stopniu wpłynęły na wygląd Leageu of Legends. W pierwszym z nich wprowadzano Zaca do ligi oraz całkowicie zreworkowano
Karmę (do postaci w jakiej znamy ją obecnie). Z większych zmian pierwszej części patcha należy również wspomnieć dość znaczący nerf
Rumble’a, który jest swoistym fenomenem jeśli chodzi o win-ratio. Druga cześć patcha nazwana została “V3.5 (Balance update)”. Faktycznie Riot przyłożył się do zmian w balansie i swoje łapsko położył na wielu postaciach (m.in.
Akali,
Karma,
Kayle czy
)
Po raz pierwszy zauważyliśmy przebijanie się Zeda do czołówki postaci w League of Legends. Po wejściu (13 listopad 2012) przez długi czas szukano dla niego odpowiedniej pozycji. Ustabilizował się na midzie, jednakże na czasy swojej świetności turniejowej musiał nieco poczekać. Gdy nadeszły czasy “mety asasynów” to
Zed szybko objął palmę pierwszeństwa. Po wyjściu aż do patcha 3.06 Zed zaliczał stosunkowo niewielkie zmiany w balansie – w patchu 3.03 zlikwidowano dość irytujący bug, który sprawiał, że jego
było czasami rzucane w losowym kierunku.
Patch 3.5 to pierwszy patch, w którym Thresh zaczął być banowany na masową skalę. Jest to kolejny z championów, który pomimo oczywistej opekowatości przez pewien czas nie mógł na stałe zagościć na scenie turniejowej (należy przy tym brać poprawkę na fakt, że w serii LCS grano na starszej wersji LoLa niż na serwerach live – o czym już wspominaliśmy)
Jeśli chciałbyś przeczytać więcej ciekawostek statystycznych o grze w trzecim sezonie (lub zwyczajnie chcesz doczytać informacje o pickach i banach do końca sezonu) udostępnij ten wpis i zostaw swoje sugestie w komentarzach.