Niektóre z tych danych mogą być na pierwszy rzut oka ciężkie do odczytania ze względu na wartości procentowe (to samo z niektórymi modyfikatorami obrażeń, np. Butcher czy Block), więc pominąłem takie masterki, lecz pomyślałem, że miło byłoby zobaczyć ile złota jest warta każda z pozostałych.
Drzewko ofensywne
Nazwa specjalizacji | Oferowane statystyki oraz koszt złota | Wartość złota każdego z punktów |
Fury | 5% AS, przy 33,3 złota dla 1% AS | 41.675/83.35/125.025/166.7 złota |
Sorcery | 5% CDR, przy 37.5 złota dla 1% CDR | 46.875/93.75/140.625/187.5 złota |
Brute Force | 10 AD na 18 poziomie, przy 36 złota dla 1 AD | 144/252/360 złota |
Mental Force | 16 AP na 18 poziomie, przy 21.75 złota dla 1 AP | 130.5/239.25/348 złota |
Feast | Przyjmując 6,3 minionów na falę i zabicie każdego z nich, przywracasz sobie 12.6 zdrowia i 6.3 many co 30 sekund, które przynosi 2.1 HP/5 sekund i 1.05 Many/5 sekund. 1HP/5 sekund przy 36 złota i Many/5 sekund @ 60 złota za punkt | <138.6 złota |
Martial Mastery | 5 AD, przy 36 złota na 1 AD | 180 złota |
Arcane Mastery | 8 AP przy 21.75 złota na 1 AP | 174 złota |
Warlord (Przypadek 1) | Ponieważ 1AD jest warte 36 złota, Warlord jest wart 1,8 złota za każde dodatkowe AD, jakie masz. Dla przykładu, posiadanie AD marków (czerwone runy), jeden Quint na AD (duże runy), wszystkie punkty AD w ofensywnym drzewku specjalizacji, i Long Sword na pierwszym poziomie, otrzymasz 10,8+5,55+10=26,53 AD | 0.72/1.26/1.8 złota za każde dodatkowe AD. 47.43 złota. |
Warlord (Przypadek 2) | W późnej fazie gry, na 18 poziomie z Infinity Edge, zestackowanym BT i Last Whisperem (z powyższymi masteriesami i runami), otrzymamy: 70+100+40+37,98=236,53 AD | 446,4 złota |
Arch Mage (Przypadek 1) | Ponieważ 1AP jest wart 21,75 złota, Archmage jet wart 1,0875 złota za każde AP, które masz. Dla przykładu, posiadanie AP Quintów, wszystkich dostępnych bonusów AP z ofensywnym drzewku specjalizacji i Doran’s Ring na pierwszym poziomie, otrzymujesz 15,89+15=30,89 AP | 0.435/0.76125/1.0875 złota za każde AP. 33,6 złota |
Arch Mage (Przypadek 2) | W późnej fazie gry, na 18 poziomie z Rabadonem, Zhonyą, Void Staffem i DFG (wraz z powyższymi masteriesami i runami), otrzymamy: 120+120+120+74+24 = 454 AP | 493.7 złota |
Frenzy | Dodaje od 0% AS do 15% AS, przy 33.3 złota na 1% AS | 0-499.5 złota |
Devastating Strikes | 6% Penetracji odporności magicznej, przy 28.57 złota na 1% penetracji. 6% Penetracji pancerza, przy 30.43 złota na 1% penetracji | 118/236/354 złota |
Wniosek: Najbardziej interesujące specjalizacje ofensywnego drzewka mają procentowe bonusy i redukcje. Z tego powodu trudne jest oszacowanie efektywności procentowych w porównaniu z bazowymi zwiększeniami/redukcjami. Najciekawsze do zanotowania są specjalizacje takie jak Martial Mastery oraz Arcane Mastery, które są bardziej warte swojej ceny na dziewiątym poziomie niż ich odpowiedniki zwiększające się z poziomem. Feast prawdopodobnie jest najmniej warty z całego drzewka. Riotowi raczej udało się osiągnąć ich cel, takich jak “9 punktów na wczesną fazę, 21 na późną fazę”. Pod koniec gry AD Carry może osiągnąć >2000 złota (nie wliczając procentowych masteriesów) tylko z samych specjalizacji.
Drzewko defensywne
Nazwa Specjalizacji | Oferowane statystyki oraz koszt złota | Wartość złota każdego z punktów |
Recovery | 2 HP/5 sekund, przy 36 złota dla 1HP/5 sekund | 36/72 złota |
Enchanted Armor | 5% dodatkowe pancerza i odporności na magię (skrót MR), przy 20 złota dla 1 punktu Pancerza i 20 złota dla 1 punktu MR | 0.5/1 złota za każdy dodatkowy punkt Pancerza i MR |
Veteran Scars | 36 HP, przy 2.64 złota dla 1 HP | 31.6/64.3/95 złota |
Hardiness | 5 Armor, przy 20 złota dla 1 punktu Pancerza | 40/70/100 złota |
Resistance | 5 MR, przy 20 złota dla 1 punktu MR | 40/70/100 złota |
Swiftness | 10% zredukowane efekty spowolnień, przy 14.67 złota dla 1% zredukowanych efektów spowolnień | 146.67 złota |
Perseverance (Przypadek 1) | 3% brakującego zdrowia jako HP/5 sekund, przy 36 złota dla 1HP/5 sekund. 500 zdrowia, brakuje połowy. | 90/180/270 złota. |
Perseverance (Przypadek2) | 3000 zdrowia, brakuje połowy. | 540/1080/1620 złota |
Tenacious | 4 punktów Pancerza i 2 punkty MR za każdego pobliskiego wrogiego bohatera, przy 20 złota/punkt pancerza i MR | 0 (jungler) – 150/300/450/600 (teamfight) złota. |
Runic Shield | 50 HP za wyjście z bazy, przy 2,64 złota dla 1 HP | <132 złota (<, ponieważ później nie może zostać zregenerowane) |
Legendary Guardian | 15% nieustępliwości, przy 3.29 złota dla 1% nieustępliwości | 49.3 złota |
Wniosek: Enchanted armor jest dobre na bruiserach, którzy kupują dodatkowe wartości pancerza (Tak, Leonko, patrzę na ciebie), ale nie na asasynach, AD Carry i pozostałych członkach drużyny. Perseverance jest RADYKALNE. Nie przypominam sobie żadnej innej masterki, która daje tak dużo złota, jak ta. Ta specjalizacja jest lekkim wzmocnieniem dla bohaterów jak Dr. Mundo czy Volibear. Tenacious jest naprawdę dobre, a nawet lepsze, jeśli wzięte razem z Enchanted Armorem. Runic Shield jest całkowitą głupotą. Nie chciałbym tego wybierać, nigdy. Kalkulacja między Legendary Guardian] i Swiftness jest dziwna, ponieważ do obliczania tych statystyk możemy używać specyficznych przedmiotów (np. Mercury’s Treads czy Boots of Swiftness). Nie radziłbym niedoceniania ich tylko dlatego, że ich wartość w złocie jest niewielka.
Drzewko użytkowe
Nazwa Specjalizacji | Oferowane statystyki oraz koszt złota | Wartość złota każdego z punktów |
Fleet of Foot | 1.5% MS, przy 15 złota dla 1% MS | 7.5/15/22.5 złota |
Meditation | 3 Many/5 sekund, przy 60 złota dla 1 MP/5 sekund | 60/120/180 złota |
Strength of Spirit | 1 HP/5 sekund przy 300 Many, przy 36 złota dla 1 HP/5 sekund | 36 złota za każde 300 Many |
Alchemist | Przedłuża czas trwania mikstur oraz eliksirów o 10% | 3.5 złota dla każdej kupionej miksturki, 25 złota dla niebieskiego eliksiru i 35 złota dla czerwonego eliksiru |
Culinary Master | 20 HP i 10 Many przy aktywowaniu, w połączeniu z masterką Alchemist jest 23% bardziej wydajny niż miksturka i 10% niż miksturka many | 46.55 złota dla ciasteczka, jednak musisz wydać 35 złota, by je zakupić |
Greed | 1.5 złota/10 sekund | 75/150/225 złota, przyjmując grę trwającą 25 minut |
Vampirism | 3% kradzieży życia i wampiryzmu zaklęć, przy 44 złota dla 1% KŻ i 27.5 złota dla 1% WZ | 71.5/143/214.5 złota |
Scavenger | 1 złoto za każdym razem, gdy w pobliżu zginie wrogi minion. Przyjmując 6,3 minionów na falę i zabicie każdego z nich, ta wartość wynosi 6,3 złota/30 sekund (2,1 złota/10 sekund) | <315 złota, przyjmując grę trwającą 25 minut |
Wealth | +40 startowego złota | 40 złota |
Expanded Mind | 5% zwiększona Mana, przy 2 złocie dla 1 punktu Many | 0.04/0.07/0.1 złota dla każdego dodatkowego punktu Many |
Bandit | +15 złota przy zabójstwie/asyście (wręcz), +5 złota przy autoattacku we wrogiego bohatera (zasięgowi) | Wręcz: 135 złota, przyjmując statystyki 1/1/8 Zasięgowi: 0-10 złota/10 sekund. |
Intelligence | 5% CDR i 10% CDR przedmiotów, orzy 37.5 złota dla 1%CDR | >75/131.25/187.5 złota |
Wanderer | 5% MS, gdy poza walką | 75 gold, gdy poza walką |
Wniosek: Drzewko użytkowe jest najcięższe do sprecyzowania, ponieważ po prostu różnorodność ich efektów nie znajduje się na żadnych przedmiotach, lub są to tylko poboczne efekty droższych itemów. Meditation nie jest wcale taka zła, podczas gdy Strenght of Spirit jest wbrew pozorom wydajna. Można osiągnąć 180 złota przy posiadaniu 1500 dodatkowej Many. Alchemist jest warte znacznie mniej złota, niż się spodziewałem. NIEMNIEJ JEDNAK jest bardzo przydatna dla każdego, kto kupuje Flaszkę, ze względu na możliwość ciągłego odświeżania.
Culinary Master jest interesującą specjalizacją. Bazowałem kalkulację na tym, jak bardzo skuteczna jest w porównaniu z miksturką zdrowia i many. Oczywiście, czym więcej kupujesz, tym bardziej Culinary Master jest wydajny. Greed oraz Scavanger razem generują sporą ilość złota, które jest potem dodatkowo uzupełnione dla tych, którzy kupują Ancient Coin (po nerfach Targona).
Expanded Mind jest warte tylko dla tych, którzy pragną kupić łezkę, lecz nawet wtedy jest ona warta tylko dla tych, którzy opierają się w dużym stopniu na manie (np. Ryze czy Singed). Bandit dla walczących wręcz wydaje się odrażające, lecz dla walczących na dystans może przynieść całkiem spore dochody złota. Niemniej jednak by być wydajnym, wymagają one określonych warunków, które prawie nigdy się nie zdarzają.
Intelligence jest masterką Sorcery z drzewka ofensywnego, z lekko ulepszonym działaniem. Wanderer jest świetne dla tych, którzy planują dużo roamować.
tl;dr: Drzewko ofensywne jest bardzo zbalansowane. Wybór może być ciężki, poza masterką Feast. Złoto otrzymywane w późnej fazie jest ogromne. Drzewko defensywne niesamowicie wzmacnia bohaterów opierających się na regeneracji. Żadna inna specjalizacja nie jest tyle warta, co Perseverance. Nigdy nie wybieraj Runic Shield’a. Drzewko użytkowe jest po prostu… użytkowe. Wybierz Alchemist, jeśli zamierzasz kupić Flaszkę. Ciężko jest tu stwierdzić dokładne wartości złota, ponieważ efekty z tego drzewka są rzadko spotykane w trakcie gry.