Rakan jako nowa postać ma wielkie oczekiwania względem graczy, a inni supporci stanowią dla niego nie lada konkurencję. Wielu ludzi twierdzi, że będzie grywalny tylko z Xayah, lecz mimo znaczącej synergii jest wiele powodów do grania nim nawet bez dedykowanej partnerki. Rakan jest najbardziej mobilnym supportem w lidze, dysponuje tarczą, uzdrowieniem i potężnymi narzędziami do inicjacji walk drużynowych, jak i mniejszych potyczek.
Zalety:
- niesamowita mobilność
- sustain
- niezłe obrażenia
- świetna inicjacja
- E, które wybacza nasze błędy i ratuje z opresji
- dobre wymiany dzięki pasywce
Wady:
- papierowy
- wymaga wejścia w przeciwników, aby wykorzystać pełnię swych umiejętności
- bez Xayah u swego boku traci nieco swoich walorów
- Zbanowanie Xayah uniemożliwia zagranie idealnej kombinacji
Większa Esencja Mocy Umiejętności – Wybór, który zwiększy moc wszystkich naszych umiejętności (wliczając pasywa). Polepszy to efektywność naszych tarcz i uzdrowień, które niewątpliwie skalują się dość dobrze z mocą umiejętności. Pozwoli nam to na zmniejszenie przewagi przeciwnika po wymianach, dzięki mocniejszemu uzdrowieniu z Q.
Większy Znak Przebicia Odporności – Częste wymiany są bardzo ważne. Gdy gramy Rakanem, w wymiany wdajemy się często, więc większe obrażenia są dla nas niezwykle istotne.
Większa Pieczęć Pancerza – Jako Rakan często będziemy na froncie, czy to przez nasze W czy ulti. Te runy pozwolą nam na dłuższe przeżycie na polu walki. Pomogą nam też na linii podczas wymian.
Większy Glif Odporności na Magię – Pomocne podczas gry na postacie dysponujące wysokimi obrażeniami magicznymi. Jest to najlepszy wybór na glify.
Najlepsza strona specjalizacji, którą możemy wybrać. Bardzo mocna i łatwa do aktywacji Odwaga Kolosa jest świetnym uzupełnieniem papierowego Rakana, który musi się wbić w przeciwników. Prędkość ruchu przy wyborze tych specjalizacji pozwoli nam na przyjemniejsze gankowanie środkowej alei.
Najczęstszy wybór na supporta. Znacznie osłabia wyznaczonego przeciwnika, a tym samym praktycznie wyłącza go z rozgrywki. Najczęściej używamy na osobie, która zadaje kluczowe obrażenia, czyli przeciwny zabójca lub strzelec. Podczas starć drużynowych dobre użycie Wyczerpania, pozwoli nam zmienić losy rozgrywki. Uwaga! Staramy się nie używać Exhausta dla spowolnienia. Jest to zwyczajnie nieopłacalne, ponieważ ten czar zapewne przyda nam się praktycznie w każdej potyczce.
Gdy gramy jako Rakan, dobrym wyborem jest Podpalenie. Wzmocni się znacznie nasz potencjał na zabijanie podczas fazy linii. Dodatkowo może posłużyć nam jako kontra na postacie leczące się jak Swain , czy osoba leczona przez Sorakę. Nie powinniśmy wybierać Podpalenia, jeśli przeciwna drużyna posiada ogromne obrażenia. Wówczas lepsze jest Wyczerpanie.
Buty – Wybór jest dość ciężki, ponieważ praktycznie wszystkie buty sprzyjają Uwodzicielowi. Na przeciwników z fizycznymi obrażeniami dobrym wyborem jest Ninja Tabi, a jeżeli przeciwnik posiada denerwujące efekty kontroli tłumu zaopatrzymy się w Obuwie Merkurego. Gdy postanowimy roamować, dobrym wyborem są Buty Mobilności, które znacznie zwiększą naszą prędkość ruchu poza walką. Ja jednak zdecydowałem się na Ioniańskie Buty Jasności Umysłu ze względu na brakującą redukcje czasu odnowienia, którą pokrywają właśnie te buty.
Rubin Widzenia – Pozwala nam on na lepsze dbanie o wizje dzięki czterem ładunkom zamiast trzem. Dodatkowo zapewnia nam 10% skrócenia czasu ładowania się przedmiotów aktywnych, które są dla nas bardzo ważne. Ciekawą alternatywą, na którą decydujemy się dość często jest połączenie przedmiotu startowego z Kamieniem Widzenia. Zapewnia nam to dodatkowe miejsce w ekwipunku, które jest dla nas cenne.
Roszczenie Królowej Lodu – Dobry przedmiot, który zapewnia nam zwiększenie naszych przeliczników oraz ciekawą aktywną umiejętność. Pozwoli nam ona na znalezienie przeciwników i spowolnienie ich. Przeciwnicy schwytani przez naszego duszka, będą łatwym celem dla naszego W. Wolniejsi przeciwnicy oznaczają też łatwiejszy cel dla nas, gdy szarżujemy na nich z naszym ultem.
Talizman Wstąpienia – Jest to lepszy wybór od Roszczenia Królowej Lodu. Po naszej inicjacji zapewnimy naszym sojusznikom prędkość ruchu, która pozwoli im na dobiegnięcie do przeciwników. Pomoże nam też w inicjacji oraz zapewni gigantyczne sumy pieniędzy podczas fazy linii.
Odkupienie – Przedmiot, który wygrywa walki drużynowe. Tak właśnie opisałbym Odkupienie, które powinno znaleźć się w naszym ekwipunku dość szybko. Oprócz świetnego ulepszenia tarcz i uzdrowień z części pasywnej, dysponujemy aktywną umiejętnością, która po 2,5 sekundowym opóźnieniu zsyła leczący promień. Należy używać go rozważnie, ponieważ 2,5 sekundy to w League of Legends sporo czasu.
Naszyjnik Żelaznych Solari – Dość ważny przedmiot, którego aktywna zdolność jest potężna w walkach drużynowych. Tarcza, którą zapewnia nam Naszyjnik Żelaznych Solari spada w szybkim tempie, dlatego musimy użyć jej w kluczowym momencie. Pozwoli nam to na zablokowanie większej ilości obrażeń. Jako Rakan, często jesteśmy w centrum potyczek drużynowych, dlatego tarcza jest dla nas na wagę złota.
Ognisty Trybularz – Zapewnia nam trochę mocy umiejętności oraz skrócenia czasu odnowienia umiejętności. Przedmiot, który aktywuje się zarówno z uzdrowienia po trafieniu Q oraz tarczy z E. Jest to dobry wybór ze względu na niemałe przeliczniki Uwodziciela.
Przysięga Rycerska – Przedmiot, który zapewni nam trochę twardości i uzdrowienia od naszego strzelca. Co prawda przejmujemy część obrażeń, lecz nasz strzelec odnowi nam zdrowie w równie szybkim tempie. Przedmiot rekomendowany, jeśli przeciwnicy często się na nas skupiają i chcą nas szybko wyeliminować.
Słuszna Chwała – Kolejny dość ważny przedmiot dla Rakana. Zapewnia on dużo prędkości ruchu jeśli poruszamy się w kierunku przeciwników. W połączeniu z ultem jesteśmy w stanie zmaksymalizować efektywność naszej inicjacji.
Strażniczy Totem – Startowy przedmiot zapewniający wizję kiedy nie mamy innych wardów. Należy zmienić go na soczewkę praktycznie po pierwszej wizycie w bazie.
Świetna pasywka, która została wprost stworzona do wymian na dolnej alei. Powinniśmy wdawać się w wymiany tylko, gdy jest aktywna. Druga część pasywki to świetny dodatek, dzięki któremu możemy wrócić do bazy nawet w sekundę.
Lśniące Pióro – Rakan miota w przód zaczarowanym piórem. Jeśli trafi wrogiego bohatera lub potężnego potwora, zadaje mu obrażenia magiczne i napełnia swój płaszcz magią. Po krótkiej chwili obszar dookoła Rakana zostaje objęty leczeniem. Leczenie aktywuje się natychmiast, jeśli Rakan dotknie sojusznika.Jest to nasze główne narzędzie do wygrywania wymian. Możemy nim strzelać zarówno by obić przeciwnika, bądź użyć go, gdy zbliżymy się do przeciwnika przy pomocy Wielkiego Wejścia. Po ucieczce uleczymy się, a tym samym powiększymy przewagę nad przeciwnikiem.
Wielkie Wejście – Rakan skacze do przodu i ląduje (w dobrym stylu) w wybranym miejscu. Po wylądowaniu zatrzymuje się na krótką chwilę dla widowiskowego efektu, a następnie wyskakuje do góry, wyrzucając w powietrze pobliskich przeciwników.Jest to nasze główne narzędzie do inicjacji oraz ucieczki, jeśli trzeba. Podczas fazy linii możemy zaatakować przeciwników za pomocą tej umiejętności, dorzucić Q, auto atak i uciec za pomocą Tańca Bojowego. Umiejętność posiada pewien minus, jeśli ktoś rzuci na nas efekt kontroli tłumu jak ogłuszenie, bądź podrzucenie, wtedy nasze Wielkie Wejście nie podrzuci.
Taniec Bojowy – Rakan doskakuje do sojusznika, osłaniając go od obrażeń. Taniec Bojowy może zostać użyty ponownie przez kilka sekund, nawet na tym samym celu. Jeśli celem umiejętności jest Xayah, Rakan spieszy jej na pomoc z większej odległości.Podczas fazy linii oraz potyczek drużynowych, powinniśmy używać tej zdolności do wycofania się z walki, gdy reszta naszych umiejętności będzie się odnawiać.
Lotność – Rakan rzuca się do biegu, zaczarowując swój płaszcz i rzucając urok na widownię. Gdy Lotność jest aktywna, Rakan urzeka wszystkich przeciwników, których dotknie, i zadaje im obrażenia (działa raz na każdego bohatera). Pierwszy bohater, którego dotknie, zapewnia mu ogromny przyrost prędkości ruchu.Tą umiejętnością inicjujemy, uciekamy, a nawet zadajemy obrażenia. Bazowe obrażenia tej umiejętności jak i przelicznik są pokaźne. Podczas trwania tej umiejętności możemy używać innych umiejętności. Jeśli boimy się inicjować, możemy poczekać aż ktoś inny to zrobi. Wtedy odpalamy ulta, i wskakujemy za pomocą Wielkiego Wejścia lub Tańca Bojowego. Umiejętność odpalamy, gdy widzimy kilku przeciwników obok siebie, aby zmaksymalizować jej użyteczność.
Skill order:
R> Q> E> W
Maxowanie umiejętności w przypadku Rakana jest dość niepewne. W zasadzie każdą jego umiejętność możemy ulepszać jako pierwszą. Sugeruję wybranie Q, które pozwoli nam na częstsze obijanie przeciwników podczas fazy linii oraz zapewnimy lepszy sustain naszemu strzelcowi. Jeśli linia wydaje się trudna, a trafianie Q jest dla nas problemem powinniśmy zdecydować się na E.
Starajmy się inicjować na linii zawsze, kiedy mamy naszą pasywkę. Pozwoli nam to na wyjście z wymiany z mniejszymi obrażeniami. Jeśli nie możemy trafić naszym Q, powinniśmy rzucić je po wejściu z W. Nie powinniśmy się bać inicjować walk drużynowych, ponieważ w przypadku nieudanego rozpoczęcia możemy uciec z miejsca wypadku. Jeśli widzimy kogoś, kto wykazuje chęć rozpoczynania walki, możemy to wykorzystać i wejść tuż za nim. Nie bójcie się wybierać Rakana, gdy nie ma jego partnerki. Jest on solidny z nią, jak i bez niej.