League of Legends, zaprojektowane przez Riot Games, jest najczęściej graną na świecie grą komputerową. Darmowa oraz wieloosobowa rozgrywka, która powstała w 2009 roku, posiada ponad 70 milionów zarejestrowanych użytkowników oraz 32 miliony ludzi grających przynajmniej raz w miesiącu.
Nawet w branży gier komputerowych, która skłonna jest do dynamicznych zmian, League of Legends pojawiło się i urosło niesamowicie szybko. Dlaczego tak się dzieje?
Riot Games zostało założone przez Marca Merilla (szefa firmy) oraz Brandon Becka (CEO). Beck pracował jako główny konsultant do strategii rozwoju dla firmy Bain and Company, w której to specjalizował się mediami oraz rozrywką. Merill natomiast był analitykiem w USBank oraz managerem korporacji Advanstar Communications. Obaj są fanami gier komputerowych. Riot games zostało stworzone z zamiarem rozkręcenia branży gier typu MOBA, które pierwotnie były stworzone przez Bliizarda (SC i WC). Marc Merril mówi, że wraz z League of Legends chcieli oni dokładnie zadbać o cztery ważne aspekty gier MOBA: sposób gry, społeczność, esport oraz intelektualną rozrywkę.
Jednym z kluczy do sukcesu LoLa jest fakt, że gra jest darmowa. Była to jedna z niewielu gier powstałych w Ameryce stworzonych z zamiarem bycia darmową oraz niedziałającą na zasadzie pay2win.
“Kiedy Marc i ja założyliśmy Riot games, większość graczy była zmuszona do płacenia 60 dolarów za grę na konsolę czy pc” mówi Brandon.
W tym momencie, wszystkie darmowe aplikacje dominują wszystkie sklepiki na telefonach, a gry w wersji “trial” są w podobnej pozycji co pełne tytuły. Większość tradycyjnych “subscribe MMO” przeniosło się na tryb free-plus-upgrade, zaś większość ważnych i nowych gier jest darmowa. Przez ostatnie osiem lat dziedzina gier komputerowych przeszła rewolucję. “Ważne jest dla nas to, że gracze nie wahają się powiedzieć nam, co spieprzyliśmy” mówi Beck.
Merril i Beck nie posiadają oddzielnych biur w budynku Riotu w Santa Monica. Wszyscy twórcy gry oraz pracownicy siedzą w jednym, otwartym miejscu, a komunikacja pomiędzy pracodawcą i pracownikiem jest niesamowita. Założyciele starają się, aby ich pracownicy byli zainteresowani pracą i osiągają to poprzez grupową pracę całych zespołów. Merril mówi: “Jedną z najważniejszych wartości jest wymagający kongres pracowników, często więc nagradzamy tego, który spisuje się na nich najlepiej. Jest to zwykle ktoś, kto łamie wszystkie reguły oraz postanowienia, aby osiągnąć coś niezwykłego”.
Brandon Beck mówi, że wiele się zmieniło w branży gier, od kiedy Riot został założony, ale jedna sprawa pozostaje taka sama – ważne jest doświadczenie graczy z grą. Jeżeli firma dostarcza to, co gracze chcą uzyskać, polecą to także swoim znajomym.
“Nowością jest sposób dystrybucji wyboru firmy”, mówi Beck, “Czy firmy powinny próbować promować się same? Jaka jest rola reklamy na dzisiejszym rynku gier? Ogromnym aspektem, który wpłynął na nasz sukces, jest promowanie siebie samego. Oczywiście, kiedyś występowały bariery pomiędzy firmą, a graczami, ale staramy się je usuwać jak najszybciej”.
Riot zainwestował miliony dolarów w rozwój sportów elektronicznych, zmieniając grę League of Legends w międzynarodowy sport, a napędzanie profesjonalnego gamingu przez streamowanie gier było ogromnym sukcesem. Wszelkiego rodzaju turnieje są nadawane od trzech lat i oferują fanom gry pozostanie w związku z League of Legends, nawet kiedy nie mają czasu sami zagrać.
W tym momencie Riot musi skupić się na wygraniu z rosnącą konkurencją na rynku gier komputerowych. Ogromne firmy, jak Warner Bros, czy Zynga oraz Blizzard, podążają śladami sukcesu LoL’a, ale takie już zagrożenie bycia najlepszym.