Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

O Kha’Zixie, balansie i ważnych wyborach w League of Legends

Drugą wartością tworzenia postaci, o którą Riot wyjątkowo dba, jest podstawowe założenie: “nie ma sensu oferować możliwości wyboru do czegoś, co tak naprawdę nie jest wyborem z powodu swojej jednostronności“. Jeżeli mamy do wyboru 2 opcje i jedna z nich jest gorsza, najczęściej wybieramy tę drugą. Podczas gdy jest to dość proste z założenia, osiąganie możliwości wyboru w grze takiej jak League of Legends nie jest łatwe.

Gracze RPG wiedzą, że używanie buildów uznanych za najlepsze, jest wymagane na wyższym poziomie gry. Wybieranie punktów w mastery tree przed meczem jest bardzo podobne do budowania swojej postaci w RPG-ach. Dostosowanie specjalizacji/run powinno odzwierciedlać własne preferencje lub cel jaki chcemy osiągnąć przez użycie takowych.

“Ważny wybór, aby spełniać swoje założenie, musi mieć wady i zalety – inaczej nie jest ważnym. Jezeli nikt nie rozumie konsekwencji swojego wyboru, nie jest on porywający. W sytuacji, w której zamiast innego i równego wyboru mamy lepszy,  gracze zamiast szukać lepszych i nowych rozwiązań powtarzają to, co jest przyjęte przez prosów. Wspomagamy nowe strategie zapewniając dwie strony medalu w jak największej liczbie aspektów gry.” (source)

Więc po co dostajemy opcje wyboru? Wybór jest tym, co czyni grę ciekawą. Taka jest natura człowieka, że szukamy innych i eksperymentalnych rozwiązań.

To wybory definiują grę. W Lidze jest to oczywista sprawa: pierwszym wyborem jest zlockowanie jednej ze 120 dostępnych postaci.

Ale wybór musi mieć jakieś znaczenie. Link do bardzo interesującego artykułu na Gamasutra.com omawiającego ten temat w aspekcie RPG. Podczas gdy MOBA i RPG różnią się znacznie, jedno i drugie powiązane jest wyborami i drzewkami talentów.

Dobrze zrobiona możliwość wyboru wymaga następujących elementów: (source)

  1. Świadomość – Gracz musi być w jakimś stopniu świadomy tego, co wybiera (poznać opcje).
  2. Konsekwencje w grze – Wybór musi wpływać na zarówno na estetyczny i mechaniczny aspekt gry.
  3. Przypominajka – Wybór jednego, a nie drugiego, musi być na tyle widoczny aby różnice dały o sobie znać.
  4. Jednorazowość – Chodzi tutaj o zablokowanie możliwości powrotu po odkryciu wszystkich konsekwencji wyboru.

Te 4 założenia są z pewnością spełnione w wielu miejscach w Lidze, ale ich obecność lub brak może prowadzić do powstania artykułów takich, jak ten. Jednym z takich wyborów jest: ewolucja umiejętności Kha’Zixa.

Ważny wybór – Zastosowanie u muchy

Jako przypomnienie co ewolucje oferują:

  1. Q – Evolved Enlarged Claws: Additional bonus damage to isolated targets, as well as slightly increased range for auto attacks and Taste Their Fear.
  2. W – Evolved Spike Racks: Number of Void Spike projectiles increased to three and fired in a cone, as well as a more powerful slow. Grants vision of nonstealthed units for a short while.
  3. E – Evolved Wings: Drastically increases Leap range and resets the cooldown on kill or assist.
  4. R – Evolved Active Camouflage: Adds an additional charge to Void Assault and prolongs stealth duration per charge.

Wspaniale! Wybór jest o tyle ważny, że ewolucje umiejętności są wyjątkowo silne. Problem w tym, że jedna z nich musi pozostać niedostępna (istnieje oczywiście quest z Rengarem, ale rzadkość występowania wyklucza to z rozważań).

  1. Jak wskazano w opisie Void Assault, ewolucje są dostępne gdy levelujemy ultimate, czyli do 3 razy. Wiadomym w takim wypadku jest, że kolejność wyboru i umiejętność pozostawiona bez ulepszenia będą nieodwracalne i wpływowe.
  2. Ulepszenia poza zmienieniem efektu umiejętności dodają Khazixowi nowe cechy wyglądu. Wygląd, a szczególnie agresywne kolory mogą wiele zmienić.
  3. Czy kiedykolwiek nie ulepszaliście E? Czy w teamfightach wszyscy przeciwnicy pozostali na low hp? Smutnym jest zatem przypomnienie , że nasze E nie resetuje się.
  4. Jako że w League of Legends nie ma przycisku “zapisz”, ulepszenie danych umiejętności jest  stałe

Trzeci aspekt przypominajek wpływa najbardziej na nasze emocje. Jest on nieco mniej odczuwalny w Lidze niż w różnych RPG, jednak kto nie cieszy się po udanym zastosowaniu przyjętej strategii.

Lub… denerwuje, kiedy takowa nie zadziała (krzyczcie sobie w domu, nie na czacie!).

Inne składniki czyniące wybór ważnym, wzięte z RPG, aktywnie przechodzą do League of Legends. Ewolucje Kha’Zixa są idealnym przykładem takowych. W różnych patchach ustalona jest jednak reguła, według której większość graczy ewoluuje skille, i to właśnie jednostronność i jednoznaczność oraz nadrzędność jednej umiejętności nad drugą, czynią wybór mniej satysfakcjonującym.

Najlepiej gdyby każda z ewolucji zapewniała Kha’Zixowy nowe narzędzie dostosowujące go do sytuacji. Jeżeli zaczynamy grę i z góry wiemy, co będziemy ewoluować, wybór staje się koniecznością.

Balansowanie Khazixa okazało się trudną sprawą.  Widać jak trudnym jest stworzenie znaczącego wyboru.

khaquote

Change…is good

Kha’Zix jest prawdopodobnie poddany największej liczbie zmian z powodu balansu, nie licząc totalnych reworków. Ciągłe wahadło pomiędzy assasynem i fighterem w dalszym ciągu nie zostało zatrzymane. Podczas gdy problemem nie byłoby pozwolenie Kha’Zixowi na spełnianie jednej z tych ról, zastosowanie w obydwu naraz już tak.

Głównym celem Kha’zixa było od zawsze zabijanie najważniejszych celów przed teamfightem lub “Clearup” pod koniec walki. Przed patchem 4.9, Void Assault redukował damage o 50% zmieniając Kha’Zixa w tankowatego fightera który:

  • Wskoczy.
  • Zabije squishies.
  • Pobawi się w chowanego w środku teamfightu.
  • Zabije tanków.
  • Przeżyje.

Wyjątkowy anti-fun.

W końcu, Kha’Zix doczekał się usunięcia redukcji damage na ultimate i execute na Q. W zamian, ulepszone zostało jego W.

Riot chciał sprawić Evolved Active Camouflage tak samo opłacalnym, jak reszta umiejętności co doprowadziło Kha do stanu OP. Trochę czasu zeszło, zanim gracze dostosowali się do zmian – jednak kiedy to nastąpiło, patch 4.9 musiał przynieść nerfy.

Przez takie “latanie w górę i w dół”, Kha’Zix zajmował się innymi rzeczami niż założono. Riot, próbując zastosować możliwości wyboru w grze, doprowadził siebie i niejednego gracza do bólu głowy, jednak w końcu im się udało.

meaningful choice tahalden

Takie wybory, tyle balansu, wow.

Z tyloma zmiennymi, ile League posiada, są granice, które powinny zapobiegać zjawisku “cookie-cuttera” (czyli opcji celującej w najlepsze możliwości). Każda zmiana w cutterach może zmieniać inne aspekty gry na mniej ważne, co czyni ten problem całkiem ciężkim do rozwiązania. Postaci, przedmioty, masterki, runy… Istnieje ogromna ilość rzeczy do “ustawienia” przez gracza, jednak żadne z nich nie jest jedyną opcją do osiągnięcia wygranej. Jeżeli jakaś z kombinacji zaczyna dominować, zmiana jest nieunikniona.

Jest to szczególnie ważne ze względu na podstawowe założenie gry, które mówi, że współpraca i drużyna jest głównym komponentem wygranej. Kompozycje drużynowe z reguły skupiają się na jednym z aspektów gry. Jako przykład, Kompozycja nastawiona na poke skupia się na stałym zadawaniu damage’u z dużej odległości, z potencjałem do disengage’u. Jeżeli przeciwnicy w porę zorientują się, że mamy zamiar grać Poke, mogą dobrać postaci, aby utworzyć hard engage dive comp, przez co taktyka Poke będzie totalnie nieudana, a gra najprawdopodobniej przegrana.

Dobry balans oznacza zatem, że nie może istnieć strategia, która jest dobra we wszystkim. Ze względu na konkurencyjną naturę gry, taka strategia byłaby głównym celem dla każdej drużyny (subiektywnie patrząc, Morgana do czegoś takiego doprowadza). Wszystkie te rzeczy zebrane naraz czynią League of Legends bardzo trudnym do zbalansowania: jeżeli dana strategia staje się dominującą, musi zostać jak najszybciej zbalansowana, do takiego stopnia, kiedy jest ona nie za silna i nie za słaba. Zmiana taka wymaga od designerów wiedzy typu “Czemu X jest silne, a Y słabe”. Posiadanie takiej informacji jest już pierwszym i podstawowym krokiem do dobrej zmiany.

Dobrym przykładem jest często występujący laneswap. Jeżeli matchup z duo lane przeciwników jest  zbyt trudny, gracze decydują się na zmienienie topa i bota. Podczas gdy jest to wyjątkowo interesująca strategia, otwierająca drogi do wielu nowych rozwiązań, nie powinna być to jedyna droga do mocnego early game. Drużyna traciła zbyt mało na laneswapie, a Riot pracując w ostrożny sposób znalazł idealne rozwiązanie. W gronie wielu zmian wartość wczesnego Dragona zwiększała się przez kolejne patche. Jeżeli na topa zostaje wysłany ADC i Support, nie można w tak łatwy sposób walczyć o smoka. To z kolei doprowadziło do ADC na solo lane, a Topa z Supportem na bocie. Pewnym jest, że gracze są krok przed Riotem w kwestiach balansu gry, a kółko nigdy się nie zamknie.

Perfekcyjny Balans vs. Perfekcyjny Brak Balansu

Idealnie, każdy wybór powinien mieć podobne w wartości opcje. Perfekcyjny balans oznaczałby, że każdy champion pasuje do każdej kompozycji. Oczywiście, to czyniłoby grę nudną.

Pięknem gry takiej jak League jest właśnie brak totalnego balansu.

Wlicza się w to różnicowanie strategii i dróg do zwycięstwa, z których każda ma plusy i minusy. Balansowanie gry przez Designerów skupia się w takim przypadku na zapewnieniu takiej samej wartości plusów i minusów dla każdej ze strategii. Przez lata Riot stał się bardziej skrupulatnym i odpowiedzialnym za wprowadzane zmiany, a takowe są przemyślane i testowane przez dłuższy czas. Wymaga to jednak od graczy cierpliwości i znoszenia strategii i postaci uznanych za najlepsze o patch dłużej.
To pozwala nam na stworzenie strategii na poziomie macro, poprzez wykorzystywanie postaci na poziomie micro. Zawsze jednak strategie te są balansowane przez przeciwną drużynę, która również dąży do wygranej. Jeżeli dokonamy jakiegoś wyboru w grze, (np. Kha’Zixem, chcemy lepiej czyścić jungle czy duelować się? Decydujemy tutaj o wyborze Evolved Enlarged Claws lub Evolved Spike Racks) przeciwnicy mają możliwość adaptacji (invade lasu Kha’Zixa czy nie?). To prowadzi do kolejnej wartości designerskiej, counterplay, o której z pewnością kiedyś napiszemy!

Podsumowanie

Ważnym wyborem w League jest taki, który posiada dwie strony medalu. Zapożyczając się z gier RPG, “mekki wyboru” i otwartego świata — opcje te muszą spełniać 4 podstawowe założenia:

  1. Gracz musi być świadom swojego wyboru.
  2. Wybór musi w znaczącym stopniu wpływać na grę.
  3. Wraz z biegiem rozgrywki, gracz musi pamiętać o dokonanym wyborze.
  4. Wybory są stałe: nie wszystko można cofnąć

Większość aspektów Ligi stara się pokryć z tymi założeniami. Kha’Zix i jego system ewolucji jest przykładem dobrze wykonanego i zastosowanego wyboru. Systemy takie są jednak trudne do zbalansowania, a ich dostosowanie zajmuje wiele czasu – Kha’Zixa balansowano 2 lata.

Ważne wybory czynią grę ciekawą i wciągającą. Jeżeli tylko jedna strategia jest uznawana za poprawną, a używanych jest tylko 16 postaci, gra staje się nudna. Balansowanie zróżnicowanej gry jest trudnym zadaniem, do którego potrzebna jest cierpliwość i znajomość mechanik.

Czy myślicie, że Riot tworząc Ligę Legend stworzył wiele dobrych i potrzebnych wyborów? Gdzie powinni poprawić mechaniki i naprawić swoje błędy? Zapraszam do komentowania!

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.