Patch 7.19 przyniósł ze sobą wiele zmian. W szczególny sposób dotknęły one Azira oraz Xin Zhao. W tym artykule przyjrzymy się temu pierwszemu.
Zacznijmy od krótkiego opisu zmian, jakie zostały wprowadzone dla Azira:
– Piaskowy Szturm ( Q) – Zmniejszony zasięg rzucenia w nagrodę za zwiększoną długość włóczni żołnierzy. Krótszy czas odnowienia oraz lepsze obrażenia bazowe kosztem słabszego skalowania z mocą umiejętności. Po użyciu
Q żołnierze grupują sie bliżej siebie.
– Powstańcie! ( W) – Krótszy czas ładowania żołnierzy (amunicji), ale także zasięg tworzenia i rozkazywania jednostkom. Jednostki zadają zmniejszone obrażenia drugorzędnym celom, lecz wyrównuje się to na poziomie 11. Azir dostaje kilkusekundową dodatkową prędkość ataku, gdy posiada przywołanych więcej, niż dwóch żołnierzy.
– Ruchome Piaski ( E) – Tarcza jest przyznawana zaraz po rzuceniu
E oraz skaluje się z mocą umiejętności. Wszystko kosztem krótszego czasu jej działania. Po trafieniu bohatera Azir tworzy za darmo żołnierza.
– Zdobycz Imperatora ( R) – Żołnierze blokują teraz doskoki tylko, jeśli same są w ruchu. Nieco skrócony czas odnowienia oraz zwiekszona ilość jednostek ściany.
Początkowa faza gry
Nie ma się co oszukiwać. Myślę, że nikt nie zaprzeczy, jeśli stwierdzę, że wprowadzone zmiany negatywnie wpłynęły na fazę linii Imperatora Pustki. Zmniejszone obrażenia przeciw grupom stworów oraz znacznie skrócony zasięg wydawania rozkazów żołnierzom sprawiły, że Azir musi podejść o wiele bliżej do minionów bądź bohatera w celu zaatakowania. Warto dodać, że wykonanie dostatecznie “długiego” combo E +
Q jest teraz utrudnione.
Wszystko to sprawia, że Imperator Pustyni jest o wiele łatwiejszym celem do zgankowania, niż jego poprzednia wersja. Co więcej R blokuje doskoki tylko podczas rzucania, a sami żołnierze zadają stosunkowo niewielkie bazowe obrażenia.
Fakty te stanowią dodatkowe utrudnienie i w rezultacie postać praktycznie nie jest w stanie się skutecznie bronić takimi postaciami, jak Zed czy
Katarina. W skrócie
Azir w fazie linii stał się bardziej podatny na ganki oraz stanowi łatwiejszy cel dla wrogich zabójców.
Środkowa i Końcowa faza gry
Jeżeli jakimś cudem przetrwamy fazę linii nie feedując uprzednio swoich przeciwników, możemy rozpocząć granie 1v9. Posiadanie pierwszych trzech przedmiotów (np. Ząb Nashor’a,
Kryształowy Kostur Rylai,
Kostur Pustki) pozwala
Azirowi na wykorzystanie w pełni swoich możliwości. Riot Games chciało, aby Imperator Pustyni opierał się jeszcze bardziej na zadawaniu jak największej ilości ataków z
W, dlatego inwestycja w przedmioty pod attack speed oraz AP daje niewyobrażalną moc.



Obrażenia, jakie Azir zadawał z
W w końcowej fazie gry jeszcze przed zmianami były na wysokim poziomie. Teraz dzięki dodatkowej prędkości ataku oraz możliwości posiadania większej ilości żołnierzy na polu bitwy jest w stanie siekać swoich przeciwników ze zdwojoną siłą.
Podsumowanie
Zmiany, jakich doświadczył Azir, sprawiły, że postać wymaga nieco więcej umiejętności, niż dotychczas. Dotyczy to w szczególności fazy linii, która jest jego najsłabszym punktem, a także pozycjonowania się w teamfightach. Utrudnione stało się również zadawanie jak największej ilości obrażeń z racji, że bohater pracuje na zwiększonej prędkości ataku.
Postać warto polecić w szczególności ówczesnym mainom Azira, a także ludziom, którzy poszukują wymagającej postaci dającej znakomite efekty przy odpowiednim wyćwiczeniu jej. Nie mogę zasugerować tego wyboru osobom, które nie miały dotychczas styczności z Imperatorem Pustki, bądź niewiele nim grali.
Osobiście oceniam wprowadzone zmiany na plus, gdyż nie dość, że odświeżyły Azira, to ponadto sprawiły, że granie tą postacią jest bardziej wymagające i dające lepsze rezultaty.