Zapewne wielu z Was spotkało się z takimi terminami jak “agresywny styl gry”, “agresywne zagranie” czy też “agresywny flash” . Intuicyjnie każdy gracz wie z czym to się je oraz jak to wygląda. Entuzjaści takich zagrań podczas rozgrywki często balansują między zyskaniem przewagi nad przeciwnikiem, a stratą, która może ich doprowadzić do nieodwracalnej porażki. W tym poradniku przybliżę Wam, na czym dokładnie polega agresywna gra oraz jak przy takim stylu wykorzystać swój potencjał.
Czym jest Agresywny Styl Gry?
Agresja, z pobieżnej definicji, jest to zachowanie mające na celu wyrządzić szkodę. W grze będzie to oznaczać wywieranie ogromnej presji na przeciwniku poprzez częste wymiany, wymuszanie walk 1v1, oraz częste ganki bądź roaming. Musicie jednak pamiętać, że agresywny styl gry nie oznacza wykonywania tych czynności na okrągło. Trzeba wyczuć odpowiedni moment czy też mieć odpowiedni level oraz powerspike. Część postaci wymaga na początku pasywnego stylu gry, aby mieć przedmioty pozwalające na agresywne zagrania. Najlepszym przykładem takiej postaci jest Kassadin.
Gracze często popełniają błąd grając nim agresywnie od pierwszych minut. Wdają się w niepotrzebne wymiany, zostają łatwo zgankowani i przez to przegrywają linie.
Agresywny styl gry to przede wszystkim wymuszanie sytuacji na linii oraz mapie i nie ma w tym żadnej specyficznej filozofii, jak to robić. Ryzyko w tym przypadku to Wasze drugie imię, jedynie można je zminimalizować, do czego właśnie przejdziemy.
Jak grać agresywnie na linii?
Granie agresywne różni się na poszczególnych rolach, ale opiera się na tych samych aspektach.
Aspekty, o których należy pamiętać, to :
0)CD Umiejętności oraz pozycja przeciwnika
1) Wizja
2) Odpowiedni poziom, ekwipunek
3) Czary Przywoływacza
4) Eliksiry
5) Sytuacja na mapie
0) Jest to zarazem najważniejszy, jak i najtrudniejszy aspekt do opanowania.
Musicie znać lub potrafić oszacować CD umiejętności przeciwnika. Przy agresywnych zagraniach jest to bardzo ważny element, ponieważ za każdym razem, gdy przeciwnik użyje jakiejś umiejętności pozostawia on lukę, którą można wykorzystać na agresywne zagranie. Przykład: Orianna zużywa Q+W aby zabić miniony, przez najbliższe 6 sekund mamy nad nią przewagę i jest to idealny moment, by zagrać odważniej.
Drugą rzeczą jest pozycja przeciwnika na linii. Jeżeli przeciwnik wchodzi w zasięg naszych umiejętności czy ataku, można wymusić walkę.
1) Wizja
Użycie trinketa, postawienie kontrol warda w krzaku, utrzymywanie dobrej wizji, to podstawa przy agresywnych zagraniach. Minimalizuje to ryzyko, że zostaniemy zaskoczeni podczas walki, szczególnie przez wrogiego junglera.
WSKAZÓWKA: Jeżeli grasz postacią, która może gonić przeciwnika (np: Riven, Vayne, Draven, Katarina, itp) i masz żółty lub niebieski trinket, zachowaj go na gonitwę za przeciwnikiem. Przeciwnik najczęściej będzie uciekał do krzaków. Dzięki zachowanemu trinketowi zniwelujemy ryzyko anulowania ataku czy wciągnięcia nas w pułapkę.
2) Odpowiedni poziom i ekwipunek
Te dwie rzeczy wiążą się z powerspikem naszej postaci. Najlepszym przykładem jest sytuacja na dolnej linii: duo, które pierwsze zdobędzie 2 poziom zaczyna grać bardzo agresywnie. Może też być to wbicie 6 poziomu przed przeciwnikiem czy kupienie przedmiotu, takiego jak Sheen.
Chodzi o to, aby mieć świadomość na jakim poziomie i z jakimi przedmiotami nasza postać jest silniejsza od przeciwnika.
3)Czary Przywoływacza
Uwzględnienie czy my oraz nasi sojusznicy, jak i nasi przeciwnicy, użyli czarów.
4) Eliksiry
Uwzględnienie czy my i nasi przeciwnicy mają eliksiry, które będą leczyć podczas i po walce.
5) Sytuacja na Mapie
Głównie chodzi o junglera przeciwnika. Jeżeli jest on po drugiej stronie mapy albo gankuje w danym momencie inna linie, daje nam to możliwość na agresywne zagrania.
Im szybciej i precyzyjniej potraficie uwzględnić te aspekty podczas swoich zagrań, tym większy potencjał uzyskacie oraz zminimalizujecie ryzyko niepowodzenia. Doświadczeni gracze potrafią uwzględnić te szczegóły w parę sekund, o ile nie szybciej.
Przykładowo można na początku obijać przeciwnika, aby zużył potiony, następnie przy sposobnej okazji wymusić walkę 1v1, prawdopodobnie zużyje flash’a
Wtedy przez kolejne 5 minut macie dużo sposobności na agresyne zagrania, w dodatku wasz jungler będzie miał łatwiejszego gank’a.
Co z junglą?
Jeżeli gracie jako jungler i chcecie grać agresywnie, to dobrze jest mieć postać, która jest do tego stworzona.
W jungli najważniejszy jest “timining” oraz dynamika jej prowadzenia. Grając agresywnie skupiacie się na jak najkrótszych ścieżkach i jak najszybszych campach, aby kontrolować ruchy przeciwnego junglera lub gankując przed nim. Najczęstszym błędem w takim playstylu jest robienie golemów i raptorów za jednym podejściem. Zamiast robić coś takiego, powinniście wybrać jeden camp. Przykładowo raptory aby zgankować mida. Jeżeli nie ma możliwości na zrobienie ganka, nie zastanawiacie się, tylko idziecie zwardować jungle przeciwnika. Jeśli jesteście pewni, że wam się uda, możecie zabrać campy przeciwnika. Gdy nie macie już możliwości na zrobienie czegokolwiek, dopiero wtedy idziecie na golemy. Agresywny playstyle charakteryzuje się wchodzeniem do jungli przeciwnika i częstymi gankami. Dopiero po zrobieniu swojej roboty skupiacie się na wyczyszczeniu campów do końca. Dobrze jest też czytać mapę bez wizji – to znaczy – starać się przewidzieć gdzie może być jungler przeciwnika. To bardzo ułatwi wam podjęcie kolejnych decyzji.
Co dalej? Jak grać gdy już się skończy laning phase?
Aby grać agresywnie, po pierwsze musicie mieć ogólną przewagę w itemach i doświadczeniu. Ogólne taktyka polega na zapushowawywaniu przeciwnika i pomaganiu sojusznikom poprzez inicjowanie walk, wyłapywaniu czy robieniu tower dive’wów. Czyli innymi słowy robieniu presji. Samą presję można robić przez jak najszybsze branie minionów przeciwnika. Wtedy przeciwnik musi się skupić na odpushowaniu swojej linii. Łatwo jest wówczas zrobić wizje i przewidzieć ruchy przeciwnika. A gdy potrafimy przewidzieć ruch przeciwnika, możemy z łatwością pokusić się o agresywniejsze zagranie.
Jeżeli przegraliście linie czy też po prostu jesteście do tyłu, radzę skupić się na robieniu bardzo dobrej wizji i farmieniu, aby nadrobić stratę.
Podczas środkowej (mid) i późniejszej (late) fazy gry, agresywne zagrania są już bardziej specyficzne pod daną rolę. Przedstawię ogólny zarys. Zacznijmy od góry.
Toplane:
– Agresywni toplanerzy po zdobyciu przewagi powinni zapushowywać przeciwnika pod sam turret albo wręcz splitpushować, czyli atakować wieżę, gdy tylko jest okazja, szczególnie, gdy teleport jest aktywny. Warto jest mieć przy tym dobrą wizję. Taka strategia odwraca uwagę przeciwnika i stawia pod presją wyboru. Rzucić się na ciebie i próbować zabić, czy zignorować twój push i zrobić teamfight 5v4. W każdej grze będzie to inaczej wyglądać. Musicie oszacować co się bardziej opłaca. Gdy macie teleport w razie potrzeby możecie się pojawić gdy drużyna będzie was potrzebować. Bez teleportu lepiej zapushowac przeciwnika i dołączyć do teamu na piechote czy po prostu roamować po mapie i pomagać sojusznikom. To spowoduje, że przeciwnik musi wybrać czy bronić wieżę przed minionami czy pomóc swoim sojusznikom. Zazwyczaj przeciwnik wybiera tą drugą opcję, po paru takich zagraniach miniony same zniszczą turreta albo zostawią na tak niskim poziomie zdrowia, że będzie łatwo go dobić.
Midlane:
– Wszystko zależy od tego, jakim rodzajem postaci postnanowiliście grać. Na midzie mogą grać assasyni (Kata, Ahri, Zed, Fizz), nukerzy (Veigar,Zoe), control mage’e (Malzahar, Orianna, Xerath), tanki (Galio), marksmani (Corki, Lucian) <To jest mój osobisty podział> . Trzeba znać możliwości danej roli.
–Assasyni : Skupiacie się na roamowaniu i szukaniu walk 2v1 lub 1v1, a gdy już jesteście nafeedowani, 1v2 czy nawet 1v3. Chodzi o to, aby cały czas jakiś przeciwnik był wyeliminowany z gry. Jeżeli nie możecie wygrać 1v1 na linii, zapushowujecie przeciwnika i roamujecie na bota lub topa tak często, jak tylko możecie. Po uzyskaniu przewagi w ten sposób, będzie o wiele łatwiej wygrać wam linie. W late game wyłapujecie pojedyncze cele. Jeżeli przeciwnik się zgrupuje w 5, najlepiej schować się gdzieś na uboczu i zaatakować gdy przeciwnik zainicjuje walkę lub wyeliminować kogoś przed walką, wszystko zależny od waszych umiejętności.
Moja wskazówka do Ahri: Ostatnio wymyśliłem taktykę, która bardzo dobrze się sprawdza na poziomie platyna i diament: Jest to roam na bota na 3 lvlu. Na linii trzeba zrobić tak, aby wasz canon (czyli trzecia fala) przeżył i wszedł pod turret przeciwnika. Od razu idziecie na bota i robicie ganka. Botlane ma wtedy 2lvl i jeszcze nie warduje krzaków. Zrobiłem tak kilka razy i za każdym razem wyszło, po takiej akcji większość botlane’ów samoistnie wygrywa.
– Nukerzy : Tutaj za wiele nie trzeba mówić, podstawą jest wyfarmić się na linii, a później oneshotować skillami co tylko da się. Wystarczy nie dawać się złapać, dobrze się pozycjonować i mieć dobrą wizję. Najbardziej agresywnym zagraniem ze strony nukera jest flash i kliknięcie jednego klawisza.
– Control mage’e : Są najbardziej uniwersalni i opisywanie możliwości agresywnych zagrań nie ma sensu, bo jest ich naprawdę dużo. Jednak, gdy ma się przewagę, polecam dużo roamować zamiast siedzieć na jednej linii. W końcu chcemy grać agresywnie. Będziecie mieli wtedy więcej okazji na wykorzystanie swojej przewagi, aby pomóc swoim sojusznikom w trudnej sytuacji. Gdy będzie wam to wychodzić, gracze zaczną was postrzegać jako lidera, a po grze nagrodzą was honorami.
ADC:
– Gdy gracie ADC musicie sobie uświadomić, że w late game, o ile do niego dojdzie, wszyscy będą chcieli was zabić. Jako ADC raczej unikacie agresywnych zagrań, lepiej wykorzystać okazje i odpowiednią pozycje, aby wygrać teamfight. Jeżeli zdobędziecie bardzo dużą przewagę podczas laning phase, wtedy cała gra idzie z górki, wystarczy robić presje i nie dać się wyłapać. Największym błędem bardzo często popełnianym przez prawie wszystkich ADC, nawet w diamencie, jest “overextending” – czyli pozostanie zbyt długo i za daleko na linii samemu. Przeciwnicy tylko czekają, aby wyłapać samotnego ADC. Lepiej pójść z drużyną i razem brać objective’y. Oczywiście możecie próbować ograć przeciwników solo, musicie tylko się zastanowić czy wam się to opłaca, czy po prostu za dużo nie ryzykujecie.
Support:
-Tutaj sprawa ma się w dość oczywisty sposób. Supportów ogólnie dzieli się na Utility (Janna Soraka Nami), Tanków (Alistar Leona Taric) i AP/pokerów (MF, Xerath, Zyra). Każdym z nich można zagrać agresywnie i najczęściej od supporta będzie zależeć jak się potoczy teamfight. Tutaj agresja supporta raczej będzie polegać na prowadzeniu drużyny i inicjowaniu walk, zamiast stać z tyłu i czekać na odpowiednią okazję. Aby wykorzystać swój agresywny styl gry, warduj głęboko i staraj się, aby sojusznicy podążali za tobą, możesz też zorganizować pułapkę przy ważnym objective’je np. smoku. Staraj się wyłapać przeciwników tak, aby to zawsze było korzystne dla twoich sojuszników. Najczęstszym błędem jest inicjowanie bez zastanowienia albo, gdy sojusznicy są za daleko.
Jungla:
– Tutaj też wszystko zależy od tego, jaką rolę sobie wybierzecie. Czy to będzie Fighter (Shyvana, Xin), Assasin (Kha Zix, Rengar) czy Tank (Mao Kai, Sejuani)
Assasin’a opisałem juz na przykładzie mida. Co do Fightera i Tanka, w late game staracie się być albo drugim toplaner’em albo drugim support’em. Zazwyczaj to wy musicie zainicjować walkę, szczególnie tower dive. Po drugie, jeżeli macie przewagę powinniście wchodzić do jungli przeciwnika i kontrolować go w ten sposób, nawet zabić, jeżeli jesteście w stanie. Jeśli jesteście dość wytrzymali, nie bójcie się poświęcić dla drużyny. Warto jest zaryzykować, bo dzięki temu drużyna może zyskać przewagę. Gdy zaś przeciwnik podejmuje się smoka czy Barona – szczególnie Barona – nie bójcie się wbić, żeby spróbować zgarnąć tego potwora. Im więcej razy spróbujecie, tym lepiej zacznie wam to wychodzić.
Podsumowując
Pamiętajcie, że Agresywny Playstyle nie jest jedynym sposobem na wygranie gry. Jednak jeżeli podejmujecie się takiego stylu gry bo wam po prostu odpowiada czy macie to we krwi, musicie sobie usystematyzować pewne rzeczy, przyłożyć wagę do szczegółów, wtedy zmniejszycie to ryzyko niepowodzenia, które od początku na was ciąży. To takie szczegóły i aspekty decydują o tym, kto jest lepszy, a kto gorszy. Ten poradnik ma zwrócić uwagę jedynie na to, o czym często większość graczy zapomina przy takim playstylu. LoL jest bardzo sytuacyjną grą i nie da się konkretnie opisać, jak powinno się grać agresywnie. Trzeba być przy tym jednocześnie kreatywnym, umiejętnym i ostrożnym.