Postaci, których zadanie polega na wspieraniu drużyny, nazywane są supportami. Zostały stworzone po to by chronić marksmanów lub innych członków zespołu. Niektórzy z nich muszą inicjować walki, a inni zadbać o zwiększenie utility w drużynie. Do wypełnienia tych zadań stworzone zostały różne postaci, na przykład Braum jest doskonałym obrońcą, Leona świetnie inicjuje walki, a Janna posiada zestaw przydatnych umiejętności, lecz istnieją jednak postaci, które początkowo miały zająć się czymś innym niż wspieraniem, a obowiązki supporta wykonują jakby były stworzone właśnie z myślą o dolnej alei. Jeśli chcecie dowiedzieć się skąd przybyli supporci pokroju Nautilusa, Zyry czy Annie , to zapraszam do czytania.
Nietypowi supporci, którzy zamieszkali na bocie
Zyra
Zyra swoją popularność zyskała w drugim i trzecim sezonie gry, nie wiadomo skąd wziął się pomysł na tę postać jako supporta, była popularna na wszystkich profesjonalnych scenach. Zyra jako support zapewnia bardzo skutecznie działające CC – E i jej R , które potrafią odmienić losy walk drużynowych, jak i uprzyjemniają grę na linii. Poza dobrymi CC, Zyra była jednym z pierwszych supportów, który pomimo braku statystyk wnosił duże ilości obrażeń do walk drużynowych ( kiedy była popularna, supporci byli bardzo ubodzy w złoto i nie mogli zapewnić sobie tyle obrażeń co dzisiejsze wsparcie), obijanie przeciwników za pomocą Q oraz sadzonek W , nie tylko ich denerwowało, a także dawało szansę naszej drużynie by nagle stworzyć świetny teamfight, buffując porozstawiane sadzonki i wykończając poobijanych przeciwników za pomocą R, które było świetną inicjacją. Na linii Zyra również sprawia niemałe problemy – trzyma z daleka przeciwne wsparcie jak i junglera za pomocą E i R, a przy trafieniu wraz z dodatkiem pozostałych umiejętności, może przekształcić ich działania w triple-killa dla naszego ADC. Zyra jako support przetrwała do dzisiejszych czasów, choć nie jest tak populana jak niegdyś, są oczywiście osoby które nadal jej używają i traktują ją jako porządnego supporta. Jedno jest natomiast pewne – rzadziej widzimy Zyrę na środkowej alei niż jako wsparcie, do którego została przypisana nie przez twórców gry, a samych graczy.
Annie
Annie niezwykle popularna stała się w sezonie trzecim, gdzie była bardzo agresywnym supportem jak na ten czas, wiele osób zauważyło, że Annie jako wsparcie sprawia ogromne problemy, duże bazowe obrażenia, łatwa inicjacja oraz porządne CC sprawiły, że niechętnie grano na tę postać, a wręcz się jej obawiano. Annie jako support na linii z łatwością może obijać przeciwników aby następnie za pomocą stuna z umiejętności pasywnej, zainicjować walkę i zdobyć zabójstwo. W walkach drużynowych również sieje postrach, zwłaszcza kiedy posiada jakiś przedmiot zapewniający trochę AP. Meta stosująca Annie na supporcie swój początek miała w Chinach, a osobą która sprawiła, że Annie-Support stała się sławna na cały świat jest były zawodnik Royal Club – Tabe, był on pierwszą osobą, która zastosowałą Annie jako supporta na profesjonalnej scenie. Gracze idąc w ślady Tabe sprawili, że Annie jako wsparcie przeżyła do tej pory. Nestety odkryto również jej wady – Annie nie jest w stanie ochronić swojego sojusznika zbyt długo, gdyż pasywka pozwala jej tylko na jeden stun, który może wykorzystać do inicjacji lub do ochrony (kiedy to przeciwnik inicjuje), z tego otóż powodu aby pozbyć się problemu zaczęto pickować przeciwko niej drużyny all-in, które mają na celu po prostu wbić się w naszą drużynę i nie pozwolić Annie na solidną inicjację. Annie jako wsparcie, zawsze będzie dobrym i niezawodnym pickiem, trzeba jednak uważać na postacie, które mogą uchronić sojuszników przed jej burstem, a mowa tu o królującym obecnie Tahm Kenchu czy też Braumie, jednak jeżeli czujemy się na siłach jako Annie lub też widzimy, że nasz Lucian ma ochotę zrobić double killa swoim R na stojących w stunie przeciwnikach, to dlaczego nie pomóc mu właśnie za pomocą tego “nietypowego” supporta?
Morgana
Potencjał Morgany jako supporta odkryto podczas trwania sezonu czwartego. Gracze zwrócili uwagę, że umiejętności Morgany są bardziej przydatne podczas używania ich w pobliżu sojuszników, trafione Q gwarantuje zabójstwo, a E rzucone na sojuszniczego marksmana chroni go przed CC wrogiej drużyny, R można natomiast użyć w dwóch celach – jednym jest ogłuszenie przeciwników gdy ci próbują wedrzeć się do naszych carrych, a drugim jest inicjacja przy użyciu Flasha . Morgana świetnie spisuje się jako support gdyż jej umiejętności, świetnie współgrają z większością marksmanów, a postać ta sama w sobie nie potrzebuje wysokich obrażeń by wnieść sporo zamieszania na Summoner’s Rift. Do końca nie wiadomo kto rozpopularyzował Morganę, najprawdopodobniej grano nią gdyż większość graczy zauważyła jak mocnym wsparciem jest Morgana. CC innych supportów nie było przydatne z powodu kontrowania niemalże każdego z nich za pomocą E Morgany, która sama posiada uciążliwe efekty kontroli tłumu, aż proszące się o drugą Morganę w przeciwnej drużynie, co niestety niemożliwe jest podczas rozgrywek rankingowych czy też turniejowych. Jednak, jak każdy się domyśla, nikt nie jest niepokonany – podczas trwania olbrzymiej sławy Morgany, niezwykle popularne stały się supporty, które mogły wykorzystać jej słabości – były to postacie, które łatwo obijały przeciwników, czy też zapewniały sojusznikom długi pobyt na linii np. Lulu czy Sona , a mowa tu o fakcie, że Morgana nie posiada umiejętności które zapewniają sustain sojusznikowi, a sama w sobie posiada jedynie pasywkę , która daje jej trochę spellvampu, przez co ciągły poke czy też długi sustain przeciwników, na pewno utrudni, a być może wykluczy ze wczesnej fazy gry, przeciwny bot lane. Morgana jako nietypowy support okazała się jedym z trafniejszych wyborów graczy, gdyż do tej pory świetnie spisuje się na dolnej alei, a przez jej wysoką popularność przez jakiś okres czasu trzeba było zaprzestać gry ulubionymi supportami typu Thresh czy Leona .
Nautilus
Nautilus obecnie rzadko kiedy grany jest w jungli, pomimo faktu, że to właśnie z myślą o niej został stworzony. W sumie to niewiadomo skąd wzieła się idea na Nautilusa jako supporta, wiele graczy na różnych forach twierdzi, że zaczęła używać go jako supporta zaraz po jego wyjściu, wiadomo natomiast, że osobą która jako pierwsza użyła go na profesjonalnej scenie oraz rozsławiła go w Ameryce był Daerek “LemonNation”. Podczas wywiadów twierdził, że od początku uważał Nautilusa za porządnego supporta, gdyż posiada on spore obrażenia, niemałą ilość silnych CC oraz jest bardzo dobrym tankiem, jednak kiedy chciano przypisać Daerekowi, że to on wprowadził Nautilusa jako wsparcie, wiele osób temu zaprzeczyło i stwierdziło, że postać ta grana jako support była już bardzo długo, z tym, że po prostu nie była na tyle popularna, co zawdzięczamy właśnie Lemonowi. Nautilus jako support świetnie może ochronić drużynę jak i zainicjoać walkę, trafienie za pomocą jego Q , a następnie użycie R (lub też na odwrót R, a potem Q- zależnie od sytuacji), zapewnia zabójstwo nawet gdy przeciwnik posiada Flasha , szczególnie gdy ten zostaje “złapany” wałęsając się samotnie po mapie. W walkach drużynowych natomiast świetnie potrafi wyłączyć wrogiego carry, jego tony CC są bardzo uciążliwe, a pozbycie się ich wiąże się z przymusem “ubicia” tego niezwykle silnego tanka. Nautilus nie tylko potrafi przyjąć na siebie ataki wroga – zadaje on również spore jak na tanka ilości obrażeń , a budowany z przedmiotami które zapewniają utility (np. Frozen Heart , Righteous Glory , Locket of the Iron Solari ), staje się jeszcze przydatniejszy dla drużyny, co tylko utwardza przekonanie jak bardzo pasuje on na supporta.
Trundle
Trundle jako support stał się popularny w sezonie piątym. Pomysł na ten nietypowy pick wywodzi się z Chin, jednak nie do końca wiadomo dlaczego i przez kogo stał się tam tak bardzo popularny. Wiadomo natomiast, że osobą która spopularyzowała go w Europie jest były zawodnik Fnatic, YellOwStaR. Użył on Trundle jako supporta jako pierwszy na scenie europejskiej, swój pomysł czerpiąc prosto z Chin. Trundle na bocie jest królem trade’ów, budowany pod full tanka jest w stanie zadać ogromne ilości obrażeń, zmniejszając przy tym statystyki przeciwnych carrych, poprzez wysysanie armoru i resistów za pomocą R . Niezwykle silne są też jego CC, uciążliwe slowy z Q oraz dobrze użyte E nie tylko denerwują przeciwników, ale idealnie nadają się do inicjacji czy ucieczki, a gdy weźmiemy pod uwagę zwiększony attack speed, movement speed oraz efekty leczenia, gdy ten znajduje się w swoim W , zyskamy wspaniałego supporta który jest królem trade’ów “2v2” jak zarówno “2v3” – można powiedzieć, że Trundle łączy w sobie dużo zalet innych supportów, bowiem jest tankiem, posiada duże utility i nawet pomimo budowy pod full-tanka potrafi wykrzesać z siebie dużą ilość obrażeń, a do tego jako jeden z nielicznych supportów świetnie przydaje się przy pushowaniu wież. Z Trundlem w pobliżu nikt nie będzie chciał się zbliżyć do naszego ADC, a jeśli będzie do tego zmuszony, najpierw będzie musiał pokonać twardą ścianę, jaką jest troll support.
A może wy gracie jakimś niestandardowym bohaterem na dolnej alei? Pochwalcie się szybko, zanim jakiś profesjonalny zawodnik ukradnie cały wasz splendor!