Witamy w “Niekonwencjonalnych”, gdzie analizujemy niektóre z bardziej nieszablonowych picków profesjonalnych graczy z całego świata oraz staramy się wyjaśnić, w jaki sposób możesz użyć ich w codziennej rozgrywce lub nawet w grach rankingowych.
Słowem wstępu
W tym tygodniu przyjrzymy się typowemu dla Oceanii wyborowi, jakim jest Cień Wojny, Hecarim. Pierwsze jego zapoznanie z profesjonalną sceną miało miejsce w NA Challenger Series, został wybrany przez nowy nabytek Curse Academy – Keane’a (Koreańczyka, mieszkającego w Nowej Zelandii); jego Hecarim na środkowej alei stał się przebojem, na który zaczęto zwracać uwagę, oraz stałym banem przeciwko temu graczowi w kolejce solowej. Nie będzie więc zaskoczeniem, gdy Keane postanowi wybrać go jeszcze raz w trwającym już Spring Splicie, a nawet mniej zaskakujący będzie fakt, iż zobaczymy go zbanowanego przeciwko Gravity.
Hecarim został przedstawiony widowni Oceanic Pro League przez Cardida, top lanera Legacy E-Sports, gdzie stanął twarzą w twarz z Sionem. Hecarim szybko zaczął się snowballować, lecz nie był w stanie stworzyć przewagi dla swojej drużyny, która w tej grze wyglądała na rozstrojoną, a pozostający jedynym jasnym punktem Legacy E-Sports kucyk wraz z kompanami uległ tego dnia przeciwnikowi.
Hecarim w obecnej mecie
Hecarim zawsze był solidnym wyborem na solo Q, aczkolwiek zarazem cieszył się niskim zainteresowaniem, oscylującym w granicy 4-5% w rozgrywkach rankingowych, osiągając przy tym 50% win rate. Pomimo że Mid Hecarim zyskał na popularności po świetnym debiucie Keane’a, w 80% gier wkracza na wojenną ścieżkę w roli leśnika ze Smitem i to nie bez powodu – jego potencjał gankowania po 6 poziomie jest ogromny za sprawą ulti dającego mu niezrównaną mobilność i wymusza na przeciwnikach ciągłe bycie w gotowości na ganki z raczej niekonwencjonalnych pozycji. Ganki przed 6 poziomem również są bardzo mocne, głównie za sprawą Niszczycielskiej Szarży, dzięki której bardzo łatwo zaskoczyć niczego nieświadomy cel. W patchu oznaczonym numerem 5.1 Hecarim dostał buffa na jedną z jego umiejętności, Ducha Przerażenia – leczenie zostało zwiększone o 30hp na każdym poziomie, co znacząco zwiększyło jego możliwości sustainu w dżungli.
Z obecną metą na topie, która odchodzi od tanków i stała się bardziej różnorodna wraz z początkiem sezonu 5, nie jest zaskoczeniem, że coraz częściej spoglądamy w stronę Hecarima jako dobrej opcji na górną aleję. Podczas gdy postacie tankowate takie jak Dr.Mundo lub Maokai tracą na rzecz postaci bardzo dobrze odnajdujących się w team fightach jak na przykład Lissandra lub Rumble. Hecarim wnosi do gry wyśmienity potencjał do inicjacji drużynowych potyczek, za każdym razem, gdy użyje swojego ulti, sieje spustoszenie w samym centrum team-fightu, a jego Q i W zadają w tym czasie obrażenia obszarowe. Daje również bardzo dobre możliwości do łapania pojedynczych celów za sprawą knock-backu na E.
Top Hecarim, tak samo jak wcześniej Mid Hecarim ma jeszcze spore pokłady potencjału do odkrycia. Mimo, iż jego laning phase jest daleki od ideału, utrudniony przez brak czarów zasięgowych, buff skierowany na jego leczenie z W daje mu niesamowity sustain na lini, oraz sprawia że ciężej zmusić go do powrotu. Bez jakiegokolwiek hard CC jest bardzo trudny do zgankowania, ze względu na jego umiejętność pasywną, która ignoruje kolizję z jednostkami pozwalając mu na wybór dowolnej drogi ucieczki w razie zagrożenia.
Itemizacja
Bez konieczności kupowania itemów skierowanych do dżungli staje się możliwe zbudowanie Trinity Force, olbrzymiego power spike’u dla Hecarima, lub Iceborn Gauntlet’a, dającego olbrzymie bonusy do armora i redukcji cooldownów. Znacznie przyspiesza to progres budowania postaci, co byłoby wręcz niemożliwe w roli leśnika. Jako postać z dobrymi statystykami defensywnymi oraz brakiem realnych korzyści płynących z przedmiotów stricte pod attack damage, idealny build zaczyna się od przedmiotów takich jak Trinity Force lub Iceborn Gauntlet, zapewniających większe obrażenia od umiejętności, dopełnionymi przez przedmioty zapewniające statystyki obronne oraz penetrację armora. Można również zbudować go pod “full tanka”, poświęcając obrażenia na rzecz większej przeżywalności w walkach drużynowych.
Tanky Hecarim zaczyna błyszczeć w mid game, zanim przeciwnicy zdążą skompletować przedmioty na przebicie pancerza oraz odporności, redukuje potencjalne obrażenia skierowane przeciw niemu i zmusza przeciwników do zaangażowania większych sił, by wykluczyć go z rozgrywki lub by wyszedł z potyczek z pustymi rękami. Przedmioty takie jak Banshee’s Veil oraz Randuin’s Omen gwarantują kucykowi niezwykłą wytrzymałość poprzez mid game do late game’u.
Buty to przedmiot “must have” dla Hecarima, a jego pasyw daje kilka ciekawych opcji związanych właśnie z nimi. Boots of Mobility wydają się najlepszym wyborem, aczkolwiek tak nie jest, nie wnoszą żadnych dodatkowych statystyk podczas wymian i powinny być wybierane tylko wtedy, gdy planujemy często roamować. Wybór butów powinien zależeć od tego, w jaki sposób planujemy grać – Ninja Tabi oraz Mercury’s Treads są dobre dla defensywych buildów, z kolei Boots of Lucidity oraz Berserker’s Greaves wybieramy, gdy chcemy zadawać więcej obrażeń. Boots of Swiftness to najlepszy wybór dla zapewnienia sobie stałego bonusu do AD, a dzięki bardzo dobremu przyspieszeniu, które zyskujemy z nimi, nadają się najlepiej do roamowania i tworzenia okazji do zabójstw na innych liniach.
Jedną rzeczą odróżniającą Hecarima od pozostałych top lanerów jest jego umiejętność do roamowania i carrowania innych linii. Poprzez użycie E, może w kilka sekund zjawić się na mid lane, a ulepszając buty tieru drugiego zaklęciem “Homeguard” niemal natychmiastowo po powrocie do bazy może zjawić się na dolnej lub środkowej alei bez konieczności używania do tego teleportu z którego pomocą po udanym lane ganku może wrócić na swoją linie.
Umiejętność bezproblemowego docierania do wrogich carry za pomocą E jest niesamowita, pozwala Hecarimowi łapać najbardziej mobilnych przeciwników i dawać swoim sojusznikom możliwość do wykończenia ich, podczas gdy w innym wypadku łatwo by uciekli. Elixir of Iron pomaga Hecarimowi przetrwać pomiędzy przeciwnikami oraz łatwo inicjować walkę, dając mu bonus do rozmiaru bohatera, zwiększając zasięg ataku, tenacity oraz dodatkowy bonus Ścieżki Żelaza, która daje podążającym nią sojusznikom 15% do prędkości poruszania się.
Czary przywoływacza
Jako top laner Hecarim powinien brać Teleport zamiast Ignite, ponieważ możliwość zabicia przeciwnika na linii przed poziomem 6 jest niewystarczająca, co zmniejsza opłacalność brania tego czaru przywoływacza. Finalny czar zależy od własnych preferencji oraz stylu gry – Flash może być używany jako czar pomocniczy, natomiast Ghost pozwala na efektywne roamowanie oraz dodaje AD z umiejętności pasywnej, wartym uwagi może być również Heal, który zapewnia przeżywalność oraz niewielkie wzmocnienie do prędkości poruszania. Aczkolwiek najbardziej użytecznymi pozostają Flash i Ghost i to pomiędzy nimi powinien zostać dokonany wybór.
Wady
Hecarim posiada również kilka wad. Może mieć problemy z przeciwnikami bazującymi na atakach z dystansu lub przeciw bohaterom posiadającym umiejętności zasięgowe. Problem stanowić mogą również koszty many w początkowej fazie gry; kwestia braków powinna zostać rozwiązana, gdy ukończymy budować Sheena lub Glacial Shrouda, w zależności od wybranej ścieżki budowania. Jeśli nie będzie miał okazji snowballować się w początkowej fazie gry, jego użyteczność szybko spadnie, a Hecarim stanie się inicjatorem-samobójcą lub tankiem, który nie będzie wnosił do walk drużynowych żadnych obrażeń.
Podsumowanie
Ze względu na jego podstawową pozycję – leśnik, wybór Hecarima na górną aleję może zmylić kilku przeciwników, którzy nigdy wcześniej nie walczyli z nim na linii. Pomimo słabości w walce na linii, dobry gracz może samemu odwrócić losy walk drużynowych kilkoma dobrymi inicjacjami. Wraz z mnogością ścieżek budowania zależnej od tego, jak gracz zdecyduje się go używać w danej rozgrywce, kucyk pokazuje swoją wielofunkcyjność oraz staje się solidnym dodatkiem do każdej drużyny.
źródło: http://www.goldper10.com/guide/811-meet-your-meta-top-hecarim.html