Strach to zamieszanie, ból jest oświeceniem
Zalety:
- Brak many
- Niezłe przeliczniki pod AP
- Tarcza z umiejętności pasywnej, która jest bardzo silna w wymianach
- Silne obijanie przeciwnika
- Łatwe czyszczenie fal stworków, szybko pcha linię
- Odcina przeciwnika od stworów
- Po szóstym poziomie walki 1v2 mogą się skończyć dla ciebie dwoma zabójstwami (w dalszej części opiszę jak to działa)
- Dobrze wykorzystana superumiejętność może odwrócić losy walki
Wady:
- Umiejętności podstawowe kosztują punkty życia
- Brak mechanizmu ucieczki
- Brak CC (spowolnienie, ogłuszenie itp.)
- Dość łatwy do zgankowania
Moc umiejętności (bazowa)/Ability power (flat) – Również dobrze się sprawdzają. Dają nam dużego kopa do obrażeń, chociaż możliwa jest sytuacja, że wracamy do bazy, ponieważ stracimy życie przez własne umiejętności (szczególnie boli na samym początku, później jest to mniej zauważalne).
Pancerz (bazowy)/Armor (flat) – Najlepsze wyjście. Na topie spotykamy głównie postacie bazujące na obrażeniach fizycznych, więc kop do pancerza zawsze się przyda.
Zdrowie (skalowane)/ Health (scaling) – Również będą dobre, ale pancerz na topie szczególnie na początku przyda się bardziej niż życie.
Hybrydowe przebicie/Hybrid penetration – Wydaje mi się, że nie ma innego wyboru na Mordekaisera. Dają nam przewagą nad twardymi postaciami, wzmacniamy nimi zarówno swoje skille, jak i autoataki.
Przebicie odporności/Magic penetration – Biedniejsza wersja hybrydowych, również dobrze się sprawdzą.
Moc umiejętności (skalowana)/Ability power (scaling) – Jeśli bierzemy quinty pod wampiryzm, te będą bardzo dobrym wyjściem, dadzą nam kopa do AP.
Moc umiejętności (bazowa)/Ability power (flat) – Jeśli stawiamy na początek gry, będą one dobrym wyjściem.
Odporność na magię – Jeśli mamy wolną stronę i wiemy, że nasz rywal będzie zadawał obrażenia magiczne
Podstawowe specjalizacje
Podstawowe specjalizacje, nie ma co się nad nimi rozpisywać. Dają nam obrażenia i przeżywalność czyli to, czego potrzebuje Mordekaiser.
Defensywa
Jeśli nadziejemy się na kontrę, polecam wziąć takie specjalizacje. Znacznie poprawią naszą przeżywalność.
Nauka obijania
Nie korzystam z tej strony na rankedach prawie wcale. Strona ta ma dobre zastosowanie do nauki gnębienia przeciwnika pod jego wieżą, o czym będzie mowa w dalszej części poradnika.

Spamuj spamuj i jeszcze raz spamuj. Staraj się utrzymywać jak najwyższy poziom tarczy, daje ona ogromną przewagę w wymianach i podczas ganku może uratować Ci życie. Ludzie w niższych ligach nie zawsze zwracają uwagę na poziom pasywa, wykorzystaj to.

Umiejętność ta resetuje auto atak. Również, jeśli przeciwnik chowa się z tyłu, można spróbować go tym trafić, uderzając w stwora.

Jeśli wchodzimy w wymiany nie używamy od razu! Daje ona nieco pancerza i odporności, więc jeśli możemy utrzymać pasyw (inaczej staramy się aktywować W zanim zbiją nam całą tarczę) nie opłaca się jej marnować na początku, lepiej zachować to na jakieś CC np. ogłuszenie Renektona, aby przetrwać czas, kiedy nie będziemy w stanie nic zrobić, a tym samym nie będziemy mogli nabić tarczy. W teamfightach rzucaj na inicjatora walk lub na AP/AD carry, jeśli przeciwnik może łatwo ich złapać.

Jest to nasz mechanizm do farmienia jak i gnębienia przeciwnika. Staraj się używać go tak, by trafić nie tylko w przeciwnika ale i w stwory, aby przywrócić sobie więcej życia po zakupieniu itemu pod wampiryzm, jak i nabijaj tym sobie darmową tarczę.

Jest to jeden z moich ulubionych utlów w grze. Jeśli przeciwnik gankuje, a ty nie masz jak uciec, walcz. Ulta rzuć na tego przeciwnika, którego szybciej zabijesz, ponieważ duch czasami zapewnia również drugie zabójstwo i pchniętą wieżyczkę na linii. W teamfightach używaj na przeciwnym AD Carry, jeśli go zabijecie, to macie darmowe obrażenia na waszą korzyść. Również może tankować wieże.
Kolejność rozwijania umiejętności
R >
E >
Q >
W
W prawie każdej grze maskuje umiejętności w ten sposób. Dużo obrażeń, dużo leczenia, więcej pasywa.
R >
W >
E >
Q
Jeśli dostajemy baty na linii, to opłaca się wymaksować W jako pierwsze. Użycie go zapewnia nam na czas działania pancerz i odporność na magię.
Summoner Spells
+
Mechanizm doganiania i ucieczki + redukcja leczenia. Najlepszy zestaw na Mordekaisera, podpalenie pomaga przy zabezpieczaniu fragów i ma bardzo dobrą synergię z ulti.
+
Jeśli ktoś lubi latać po mapie można wziąć teleport, ale wtedy trzeba zmienić build tak, by wzmocnić obrażenia w czasie; do tego pozbawiamy się Ignite’a, przez co przeciwnik ma większe szanse na przeżycie ulta.
+
Nie zalecam, nie posiadamy żadnego mechanizmu ucieczki przez co jesteśmy podatni na ganki. Również sprawa podobnie ma się z healem, który w patchu 4.10 dostał nerfa na buffa do prędkości.
Przedmioty startowe
Na topie zazwyczaj nadziewamy się na AD, więc to jest jedno z najlepszych rozwiązań na start. Można z tego potem zbudować Seeker’s Armguard, który dobrze skaluje się na Mordekaiserze. Zamienniki na start w zależności od przeciwnika. Ja preferuję:
Buty +
4 HP potiony na wypadek przeciwnika z umiejętnościami mierzonymi
Rejuvenation bead +
5 potów +
ward na pasywną linię
Doran’s shield +
potion jako alternatywa
Clotha +
5 potionów
Amplifying tome +
potion jeśli chcemy jak najszybciej zdominować linię i mamy przeciwnika, który nie jest w stanie nam zagrozić
Sprawdza się w prawie każdym przypadku. Jeśli mamy nadmiary złota lub potrzebujemy w drużynie nieco fizycznych obrażeń, WOTA można zamienić na
Hextech Gunblade’a lub jeśli potrzebujemy pancerza robimy
Rewolwer i z
Seeker’s Armguarda robimy
Zhonye. Nie zapominaj o wardach, które mogą uratować życie Tobie lub twoim towarzyszom z drużyny. Jeśli przeciwnicy mają dużo AP lub dużo osłabień, można spokojnie wziąć
Mercury’s Treads lub jeśli mają samych AD, którzy mogą tobie zagrozić bierzemy
Ninja Tabi.
Końcowe itemy różnią się od tych na mida, ja preferuję robić Mordekaisera pod anty-tanka, który może przeżyć w walkach i zadać sporą ilość obrażeń. Bardzo dobrze również sprawuje się tutaj Spirit Visage, który wzmacnia nam wszelkie efekty leczące. Co do trinketa, to jeśli z drużyny tylko jedne osoba ma tego
czerwonego, ty też dokup. Jeśli jednak brakuje wizji rozwijamy
żółtego trinketa w zależności od potrzeby.
![]() | Jeśli dominujemy linię, zamieniamy któryś z defensywnych itemów. Duży kop do obrażeń. |
![]() | Zamiennik za defensywny item, pozwala szybko wykluczyć cel z walki. Ma całkiem niezłą synergię z ultimatem. |
![]() | Jeśli dominujemy całą grę, można spokojnie wziąć ten przedmiot. |
![]() | Jeśli to my jesteśmy celem dla przeciwników, jest to bardzo dobre wyjście. |
![]() | Jeśli przeciwnik nastawia się pod odporności; bardzo dobrze się sprawdzi w połączeniu z ![]() ![]() |
![]() | Całkiem ciekawe wyjście, w połączeniu z ![]() ![]() ![]() |
![]() | Jeśli rywale mają jakieś długie CC lub dużo magicznych obrażeń, może być dobrym wyjściem. |
![]() | Jeśli przeciwnicy opierają się na autoatakach, jest to dobra alternatywa. |
Opis kontrowania
Staraj się jak najbardziej gnębić przeciwnika w szczególności z E, to go odstraszy od podchodzenia do farmy.Łatwi rywale
![]() | Mordkeaiser skutecznie może go outfarmić, spamujemy z ![]() ![]() |
![]() | Tak jak w większości przypadków, spamujemy z ![]() ![]() |
![]() | Może i jest on twardy, ale nie jest w stanie nam zagrozić, uważaj tylko na jego ulta, ponieważ jeśli jungler przyjdzie mu z pomocą, może to się źle skończyć dla Ciebie. |
![]() | Unikaj ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() | Farm od strony rzeki i stój za swoimi minionami, nie daj mu się złapać w siatkę tym bardziej, kiedy spodziewasz się ganka. Jeśli wskoczy na ciebie z ulta, nie da ci zwyczajnie rady pod warunkiem, że masz gotowe całe combo (no chyba, że jest nafeedowany np. przez junglera). Jeśli tylko farmi z krzaków, stań od strony rzeki i staraj się rzucać E w stwory i w krzaki, w których jest. |
![]() | Utrzymuj pasywa na jak najwyższym poziomie. Jeśli nie dajesz jednak sobie rady, kup najpierw ![]() |
Trudni przeciwnicy
![]() | Mimo iż walczy w zwarciu niszczy Mordekaisera 1v1. Nie wychylaj się, Mordekaiser nie posiada many, więc farm pod wieżą. Poproś junglera o ganka, jeśli nie dajesz sobie rady. |
![]() | Może jego umiejętności nie mają dużo większego zasięgu, ale ta minimalna różnica jest wystarczająca, by gnębić cię na linii. Jak w przypadku Jaxa, farm pod wieżą i proś o ganki |
![]() | Nieco irytująca postać niszcząca twój pancerz. Chwila nieuwagi i możesz rzucić swoje combo na klona. Staraj się nie wchodzić z nim w wymiany. W sytuacji gdy gra bardzo agresywnie pamiętaj, że twoje ![]() |
![]() | Nie zawsze wygrasz wymiany, jego trutka po prostu niszczy twojego pasywa. Jeśli jednak nie dajesz sobie rady na początku, poproś o ganka |
![]() | Jeśli przeciwny Vladimir wie jak umiejętnie korzystać z plamy, wtedy może Ci zagrozić. Jeśli jednak nie jest on “ogarnięty”, bez większych problemów powinniśmy go pokonać |
![]() | Może on nas trzymać na dystans poprzez swoje obijanie. Opłaca się przeciwko niemu kupić szybciej buty. |
Synergie
![]() | Jeśli jego gank po 6 lvlu zakończy się sukcesem, a Tobie uda się zdobyć ducha + klon Shaco przeżyje, możecie podjąć za jednym zamachem nawet dwie wieże. |
![]() | Mordekaiser nie jest zbyt mobilny, dlatego jego latarnia pomoże nam wbić się w walkę, jak i złapany przez niego przeciwnik szybko staje się martwy. |
![]() | Jego obrażenia w czasie są bardzo pomocne przy naszym ulcie. |
![]() | Jeśli jesteś inicjatorem, jej pasyw, W i R pozwolą Ci bezkarnie gnębić przeciwników. |
![]() | Jej E blokuje wszystkie osłabienia, więc wejście do walki nie będzie stanowić problemu. W połączeniu z Kayle jesteś nie do zatrzymania |
Early game
Gnębimy przeciwnika na tyle, ile możemy. Wymiany w większości przypadków są po naszej stronie, pod warunkiem, że nie nadziejemy się na kontrę. Jeśli pushujesz, dokup wardy. Są one niezwykle ważne, ponieważ łatwo jest nas zgankować.Mid game
Tutaj mamy dwie opcje. Zejść z linii i chodzić z teamem lub farmić. Ja stawiam na tę drugą opcję, nawet jeśli nie uda nam się zdobyć dużej liczby fragów, nadrobimy to farmą. W sytuacji gdy sojusznicy dostają baty, zejdź z linii.Late game
Jeśli mamy inicjatora, to idziemy za nim, jeśli jednak sami inicjujemy, prosimy drużynę o aury np.



- Generalnie na Mordekaisera nie ma jednolitego buildu. Buduj to, co może Ci się przydać. Jeśli potrzebujesz pancerza, to rozbuduj
Seeker’s Armguarda do
Zhonyi itp.
- Twoje Q resetuje autoatak. Wykorzystaj to do zadania jak największej ilości obrażeń.
- Utrzymuj wysoki poziom tarczy, ponieważ to ona zapewnia Ci siłę w wymianach.
- Nie zawsze musisz uciekać od sytuacji 1v2. Jeśli przeciwnicy nie są bardzo wytrzymali, postaraj się zabić tego, którego wiesz, że zabijesz szybciej. Może to odwrócić losy walki i poprzez nieuwagę przeciwników możesz zabić ich obu. Na dodatek, jeśli twój duch przeżyje, postaraj się podjąć wieżę.
- Jeśli przeciwnik broni się pod wieżą, staraj się uderzać go z E tak, by obrywały również jego miniony. Wtedy gdy wieża Cię uderzy, zabierze tylko pasywa i ewentualnie kilka punktów życia.
- Jeśli przeciwnik ma jakieś CC, które pomoże przeciwnemu junglerowi cię zabić lub jeśli jungler sam takie posiada, nie pushuj za mocno. Może się to źle skończyć dla ciebie, jeśli nie zdążysz lub nie będziesz miał okazji zrobić combo.
Śmiej się przeciwnikom prosto w twarz sterując ich duchem. Naucz się jak zmiażdżyć przeciwnika na linii i pokonać wrogie formacje w trakcie teamfightów. Dzięki poradnikowi wzniesiesz się na wyżyny umiejętności, a Mordekaiser stanie się Twoim drugim imieniem.
Ostatnia aktualizacja została wykonana 27 czerwca 2014