Witajcie drodzy czytelnicy – dzisiejszego dnia serwujemy Wam pierwszy z wpisów pochodzących ze strony Cloth5.com, a traktujących o graniu Melee Ad Carry. Całą serię znajdziecie na ich stronie pod wdzięcznym tytułem “Melee Carry Monday” – my postaramy się nieco nadrobić zaległości i w miarę na bieżąco tłumaczyć kolejne wpisy. Nie przedłużając – zapraszamy na podróż do świata mężnych bohaterów!
Podstawy grania rolą melee carry'ego
Dlaczego lubimy tę rolę? Melee carry może chodzić po całej mapie i nie bać się o swoje życie. Pojedynki z “grubymi” bruiserami czy 2-sekundowe burstowanie ADC przeciwnika nie są dla nich większym problemem niż zabicie komara. Problemem jest osiągnięcie tych możliwości przez bardzo trudny lane phase.
‘Witamy w Świecie Melee Carry’ to nie narzekanie na to, jak słabi ADC Melee są w tym momencie. Ja staram się przedstawić działające i aktualne buildy dla tych championów oraz doradzić Wam, jak grać tą rolą w obecnym metagame.
Dzisiejszy temat rozmowy: Czym jet Melee Carry/Glass Cannon build? Jak silny może być taki build/champion?
Czym jest Melee/Glass cannon?
Fiora/Gangplank/Master Yi oraz Tryndamere to podstawowa grupa postaci określanych mianem Melee Carry. Ich skill set to głównie boost do statystyk powiązanych z AD oraz autoattackami. Są oni dlatego najmocniejszymi duelistami w lategame. Nikt normalny nie zbudowałby Xina/Irelii na typowego Melee adc – brak jakichkolwiek steroidów wspomagających autoattackowanie jest wyjątkowo bolesny, a kit tych champów jest nastawiony raczej na tankowanie.
Shaco oraz Poppy to dwie postaci bazujące na autoattackach. Dlaczego nie są opłacalne jako adc? Ogólnie rzecz biorąc, można rozważać ich budowę jako ADC, ale ich skillset jest nastawiony raczej na szybkie zabójstwo przeciwników (Tak jak Zed). Generalnie, możecie uznać, że część tego poradnika będzie użyteczna również w graniu AD assassinami takimi jak Riven, Pantheon czy Talon.
Jak silny jest melee carry?
5-item Ad Yi build – 0 steroidów w tym momencie.
Nie wchodząc głębiej w mechaniki specyficznych championów, spodziewać się można ok. 300 ad, ~1.5 AS i 50% crit chance. Dodatkowo, Lifesteal pomoże przetrwać teamfighty troszkę dłużej.
Założenie grania Melee Adc to przetrwanie do lategame, w którym to jesteśmy nie do zatrzymania. Aktualnie, buildy dla Melee Adc są uznawane za najsilniejsze w grze. Niestety, ale kontrowanie takowych jest w obecnym metagame łatwe, a skupienie na early game’owym pushowaniu turretów wyklucza melee adc z turniejowych rozgrywek.
Gdy zdobędziemy solidny i lategamowy build, jesteśmy w stanie w mgnieniu oka zabić większość przeciwów. 700 damage crity razem z 1.5 attack speedem to matematyczne potwierdzenie wyższości tych buildów. Ogólnie, w pojedynkach 1v1 Melee Carry zawsze wygra z każdym innym. Niestety, League of Legends to gra, która nie opiera się na wygrywaniu pojedynków 1v1, a na grze zespołowej. Budowanie Glass Cannona ma wiele złych stron, które warto wyeliminować. Bez gruntownego zastanowienia się nad tym, jakie słabe strony posiada ADC oraz jak je zwalczać przez swoje akcje podejmowane w grze, nie możemy efektywnie grać melee adc.
Krótka pierwsza część na rozgrzanie i zachęcenie do czytania kolejnych. Omówimy w nich z osobna championów, poszczególne aspekty gry melee adc oraz ogólne podsumowanie tej roli. Zapraszamy!