Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Malzahar i mid lane

Malzahar, Prorok Pustki, jest jednym z najmocniejszych mid lanerów. W zdecydowanej większości gier, jakie widziałem, czy to na midzie, czy na topie, Malzahar wygrywał linię bez wielkiej pomocy junglera.

Zalety Malzazhara

Swoją moc Malzahar zawdzięcza umiejętności malzahareE (Złowieszcze Wizje), która odnawia 10/14/18/22/26 pkt. many, ilekroć jednostka, na której znajduje się „bańka”, zostanie zabita. Pozwala to też na łatwe i bezpieczne farmienie z dużej odległości, może również posłużyć do nękania przeciwnika z bezpiecznej odległości. Czas odnowienia jest dość niski i mało odczuwalny, natomiast zasięg jest dość duży. Jego malzaharqQ (Zew Pustki) ma olbrzymi zasięg, ucisza i zadaje dość spore obrażenia w late game, co pozwala odwrócić przebieg team fightów. I jego jedyny, ale zdecydowanie potężny suppress z malzaharrulti (Uścisk Piekieł). Przeciwnik nie może nic zrobić, a my niszczymy go w 2,5 sek.malzaharwW (Sfera Nicości) umiejętność ta zadaje obrażenia w zależności od maksymalnego zdrowia naszego celu.
Reasumując, jeśli nie będziemy zbytnio za teamem ani zbytnio przed nim (czyli w idealnej pozycji, na której ciężko będzie nas zabić), możemy wykorzystać wszystkie swoje atuty. Czyli zapobiec reakcji przeciwnika naszym malzaharqZewem Pustki, następnie obierając najsłabszy (lub najbardziej niebezpieczny) cel, rzucamy nasze malzahareZłowieszcze Wizje, które po wykonaniu swojego zadania najprawdopodobniej wskoczą na następnego wroga, a jeśli przeciwnicy są w grupie, używamy malzaharwSfery Nicości, aby uzyskać maksymalny DMG. Naszego R używamy, tylko jeśli zajdzie taka potrzeba, tzn. jeśli przeciwnik jest wyjątkowo niebezpieczny, a my chcemy mieć pewność, że nie ucieknie.
Większość mid lanerów potrzebuje blue buffa, lecz malzahareE Malzahara rozwiązuje ten problem.

Jak grać Prorokiem?

Do poziomu szóstego nie powinniśmy próbować robić jakichś plejsów, bo i tak nam to zbytnio nie wyjdzie (chyba że nasz przeciwnik kompletnie nie ogarnia). Powinniśmy do 3 lvl dobijać miniony auto atakami, a gdy już damy 2 lvl naszemu malzahareE, możemy zacząć farmić za pomocą tej umiejętności. Z początku może to okazać się trudne, lecz w momencie, gdy załadujemy swój pasyw i przyzwiemy nasze pierwszego „Tyfusa” (pusklę), farmienie okaże się bajecznie łatwe. W miarę możliwości powinniśmy obijać naszego przeciwnika malzahareE w taki sposób, by po dobiciu ostatniego miniona przeskakiwało ono na przeciwnika. Gdy osiągniemy 6 lvl, gra stanie się prostsza. Jeśli czujemy, że nie damy rady szybko zniszczyć naszego przeciwnika z linii, to wołamy naszego kochanego junglera.
Jeśli udało nam się obić przeciwnika, to jest „już z górki”, ponieważ gdy przeciwnik się do nas zbliży, musimy nałożyć 2/4 umiejętności, by mieć pewnego i łatwego killa. Zawsze musimy nałożyć malzahareE, w miarę możliwości powinniśmy uciszyć wroga za pomocą malzaharqQ, a jeśli jesteśmy pewni, że przeciwnik nie da rady uciec, rzucamy malzaharwW pod jego nogi i obowiązkowo wykańczamy go naszym malzaharrultem. Może się zdarzyć, że przeciwnik będzie miał 100-200 hp po wykonaniu naszego combo, więc powinniśmy skrócić jego męki za pomocą ignitePodpalenia.
Czyli ogólnie rzecz ujmując, przeciwnicy mają nikłe szanse na przeżycie naszego combo. Jeśli przeciwny jungler zdecyduje się na gank, to najlepiej użyć na nim naszego malzaharqQ, by zminimalizować szanse na śmierć.
Obowiązkowo powinniśmy kupić jak najszybciej visionwardTotem Wizji i postawić go w krzaczkach na rzece lub zaraz przy niej, co zapewni nam dobrą wizję. Zwykły totem stawiamy w krzakach przy midzie po drugiej stronie (zależnie gdzie postawiliśmy Totem Wizji).

Przedmioty

Krew mnie zalewam gdy widzę graczam który kupuje morellonomiconMorellonomicon lub athenesunholygrailBluźnierczy Graal Athene. Osobiście po pierwszym powrocie kupuję catalysttheprotectorKatalizator Ochronny, który pomaga przeżyć, gdy w przeciwnej drużynie jest nadpobudliwy jungler, który za często wchodzi na naszą linię. Oczywiście jak najszybciej kupujemy rodofagesRóżdżkę Wieków, która zapewnia nam hp, manę (na częste combo) i 100 AP, gdy mamy 10 ładunków. Kolejny kupujemy rylaiscrystalscepterKryształowy Kostur Rylai, który spowalnia nasze ofiary, jak i zapewnia nam kolejną porcję AP i HP. Następnie tradycyjnie zhonyashourglassKlepsydra Zhonyi, która uratuje nas od focusu w team fightach, oraz rabadonsdeathcapZabójczy Kapelusz Rabadona (wiadomo po co). Jako ostatni item kupujemy ludensechoEcho Luden (jeśli przeciwnicy mają mało odporności na magię) lub voidstaffKostur Pustki (gdy chociaż jeden przeciwnik ma dużo odporności na magię). Oczywiście w międzyczasie musimy kupić sorcerersshoesObuwie Maga z dowolnym zaklęciem.

Podsumowując, morellonomiconMorellonomicon lub athenesunholygrailGraal Athene dają nam odnowienie many, której nie mamy zwykle za wiele. Różdżka Wieków daje nam hp, byśmy dłużej wytrzymali, i manę, byśmy mogli dłużej nękać waszych wrogów. rylaiscrystalscepterKostur Rylai daje nam efekt spowolnienia, gdy przeciwnik jest pod działaniem naszej umiejętności.
Przykładowa sytuacja: mamy mało hp po team fight’cie, goni nas łapczywy zedZed; wiemy, że gdy popełnimy jeden błąd, to nas szybko dobije, a nawet bez tego jest szybszy od nas o 15 jednostek ruchu. Większość graczy liczy na cud „może zdążę uciec”, doświadczony gracz powie sobie “yolo”, rzuci pod nogi przeciwnika malzaharwSferę Nicości, a nasz Kostur spowolni przeciwnika, pozwalając nam bezpiecznie uciec.
zhonyashourglassKlepsydra Zhonyi – dobry, lecz niekonieczny przedmiot. Gdy jesteśmy focusowani zawsze i wszędzie, to czemu by nie. Lecz zwykle nie potrzeba nam ratowania się nim, ponieważ i tak już mamy arsenał CC i DMG, więc rzadko pojedynczy przeciwnik do nas może podejść niebezpiecznie blisko.
ludensechoEcho Luden – wcześniej wspomniałem, że nasze malzahareZłowieszcze Wizje (E) przeskakują po zabiciu. Nie raz mi się zdarzyło dobić za pomocą ludensechoEcho Luden, bo akurat blisko słabego przeciwnika znajdowało się malzahareE, a przez przypadek naładowałem je do 100%. Bum! i przeciwnik leży.
voidstaffKostur Pustki – Jeśli w drużynie przeciwnej jest tank, który nas DOCENIA i kupuje dużo odporności, to nie należy się wahać, tylko dokonać tego zakupu, ponieważ mamy % do przebicia odporności.
sorcerersshoesObuwie maga (zaklęcie alacrityŻwawość) – Dlaczego Żwawość? Uważam, że homeguardObrona terytorialna nadaje się tylko do szybkiego wyjścia z bazy, by dokonać kontrataku lub dotrzeć do wewnętrznej wieży, którą musimy bronić. A Żwawości używam, by szybciej od przeciwników poruszać się po rzece, jungli i linii, co często zapewnia mi przewagę. Dlaczego? Bo przeciwnik nie może mnie dogonić lub uciec przede mną.

Kiedy wybrać Malzahara?

Jeśli widzimy u przeciwnika luxLux, syndraSyndrę lub ziggsZiggsa, to możemy się spodziewać bardzo trudnej gry ze względu na zasięgi umiejętności, jak i duże obrażenia, na które jesteśmy wrażliwi w early game. Natomiast widząc katarinaKatarinę, pierwszą myślą, jaką mamy w głowie, powinien być ten pan. Malzahar dobrze radzi sobie na zedZeda, dianaDianę, vladimirVladimira, yasuoYasuo. Czyli na postacie, których boi się większość Bronze’ów i Silverów. Jeśli będziemy mainować Malzahara, to możemy być pewni, że nikt nie da nam rady.
luxLux – postać ta ma większy zasięg od nas i dość denerwujący pasyw. Jej superumiejętność jest prawie nie do uniknięcia (jeśli nie zużywamy Flasha) i zadaje kosmiczne obrażenia w ułamku sekundy.
syndraSyndra – ma jednego z tych specyficzny stunów, które niszczą Malzahara. Otóż jeśli użyje ona E i napotka jedną z kul, to zostanie takowa kula odepchnięta z lekkim opóźnieniem. Dlaczego o tym mówię? Nasze ult ma ponad 120 sekund odnowienia na szóstym poziomie, więc idzie odczuć jego marnotrawstwo. Jeśli użyjemy ulta na Syndrze z maksymalnego zasięgu, a ta trafi nas kulą, to nawet podczas trwania naszego ulti przerwie je. Dodatkowo jej pasyw sprawia, że ma dość spory dmg.
ziggsZiggs – jego W ma opóźnienie, więc może przerwać nasze ulti. Ma też dość denerwujące Q z krótkim czasem odnowienia i dużym zasięgiem, dzięki czemu może nas obijać, a my nic na to nie poradzimy.
zedZed/yasuoYasuo/dianaDiana/vladimirVladmimir/katarinaKata/itp. – strategia jest taka sama lub różni się minimalnie. Zawsze staramy się obić przeciwnika naszym E. Jeśli zbytnio się do nas zbliży, wyrzucamy nasze combo, używamy igniteIgnite i na koniec ulti, licząc, że przeciwnik nie zdąży uciec po końcu naszego ulti.

Jest to artykuł nadesłany przez Czytelnika Wojtka na konkurs zorganizowany przez portal How2win.pl. Pod tym linkiem znajdziesz więcej informacji oraz uzyskasz wiedzę, w jaki sposób napisać i wysłać swój własny tekst, który będzie być może pozwoli Ci wygrać 50 zł PSC.

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.