Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Lodowe serce czy Omen Randuina

Tankowate postacie od zawsze były koszmarem dla tych, którzy się na nie napotykali. Pamiętacie tę nafeedowaną Shyvanę, która mogła rozpocząć walki 1v4, wyjść z nich z połową HP i wygrać grę? Popatrzcie jeszcze raz na Match History – na pewno miała kupionego Randuinsa.

Dlaczego Randuins Omen jest taki dobry?

randuin

Randuins był od dawna jednym z najlepszych przedmiotów w grze. Powołując się na statystyki Lolkinga, jest on bardziej popularny niż Dorans Ring i znajduje się w czołowej 15 naczęściej budowanych itemów.
Dzieje się tak ponieważ:

  • Jest to idealny item dla tanków. Daje nam dużą ilość zdrowia, które jest najbardziej uniwersalną statystyką, a całość dopełniona jest dużą ilością armora.
  • Redukujemy attack speed tych, którzy odważą się nas zaatakować. Jest to bardzo efektywne przeciwko ADC nastawionym na autoattackowanie (popularnymi w tej mecie).
  • Jeden z lepszych aktywnych przedmiotów w grze. Obszarowy slow jest bardzo pożądany w teamfightach.
  • Cost efficiency – Biorąc pod uwagę jego statystyki i pasywę jest to jeden z bardziej opłacalnych itemów.

Poniżej przedstawione zostały ewentualne przedmioty, które mogłyby zostać kupione w zastępstwie za Randuinsa. Podane zostały też powody dla których ludzie wolą Randuinsa:

  • Sunfire Cape – Randuin zapewnia większy sustain i jest bardziej opłacalny pod względem golda wydanego na statystyki.
  • Thornmail – brak hp i utility.
  • Warmog’s Armor – Podatny na % damage. Nie posiada żadnych innych defensywnych statystyk do uzupełnienia.
  • Guardian Angel – Brak HP oraz zerowa opłacalność bez pasywu. Dodatkowo, nie zapewnia takiego CC.
  • Frozen Heart – Brak HP i niepotrzebna statystyka (mana) wykluczają go z mety manaless champów.

Chciałbym jeszcze raz rzucić okiem na wyżej wymienione przedmioty, szczególnie na Frozen Heart. Ci, którzy czytali kiedyś artykuły Difftheendera na Cloth9, na pewno pamiętają artykuł “Why Frozen Heart is the Best Item in the Game”.

Wraz ze wzrostem popularności postaci, które nie posiadają many – (Dr. Mundo, Shyvana i Renekton) – Frozen Heart był bezużytecznym przedmiotem na którego kupno traciliśmy pieniądze, a to znaczyło, że był on słaby – co w teorii i matematyce jest nie do pomyślenia. Czas więc odwołać się do potęgi kalkulatora i udowodnić, że FH nie jest aż taki zły!

Patch Changes które buffują Frozen Heart

Ostatnio, w Patchu 4.10 Riot znerfił Randuinsa

  • Zmniejszenie prędkości ataku po byciu zaatakowanym zmniejszone do 10% (z 15%).
  • Zmniejszenie prędkości poruszania się po byciu zaatakowanym – usunięte.

Biorąc pod uwagę buffy, które ADC dostali w ostatnim patchu, Randuins stał się o wiele słabszy niż był i to właśnie ten fakt czyni Frozen Hearta lepszym przedmiotem. Dla tych, którzy zapomnieli efekty Frozen Hearta:

frozen

A tutaj widzimy ostatnie zmiany w patchu:

frozenPatch

Aura redukująca attack speed została znerfiona, jednak w dalszym ciągu jest mocniejsza niż ta od Randuinsa – szczególnie przez jej pewne i trwałe, obszarowe działanie. Mniejszy koszt i większa ilość armora także polepszają nieco sytuację.

Ostatnie zmiany dla Spirit of Ancient Golem zwiększają nasze HP o 25%, oznacza to, że posiadanie większej ilości na każde 100 armora jest łatwiejsze.
Ze wszystkimi tymi zmianami – można by pomyśleć, że frozen heart jest lepszy niż Randuins (gdyby nie ta mana).

Czynniki w porównaniach

Podstawowe różnice (pomijając pasywki/aktywki):

comparison tableDo pasywek i aktywek przejdziemy później. Skupmy się teraz na podstawowych statystykach i redukcji AS. Bardzo ważny jest fakt, iż Randuins w przeciwieństwie do Frozen Hearta zapewnia nam odporność na magiczne obrażenia (przez swoje hp) tak więc skupimy się teraz na porównaniach przeciwko autoatakującym ADC.

A oto lista czynników które trzeba uwzględnić porównując te dwa przedmioty:

  • HP – ile healtha posiadamy przed kupnem itemów. Czym więcej, tym lepiej dla Frozen Hearta (więcej armora lepiej zeskaluje się z większą ilością hp).
  • Armor Penetration – czym więcej Armor Penetration u przeciwników, tym lepiej dla Randuina, jako że Armor Pen bardziej dotyka Frozen Hearta (traci więcej armora ponieważ bazowo posiada go więcej).
  • Attack Speed – redukcja prędkości ataku jest liczona jako funkcja jej końcowej wartości, co różni się ze sposobem budowy AS. Innymi słowy, kupno daggera nie przedobrzy redukcji AS z Frozen Hearta.
  • Armor (przed zakupem FH/RO) oraz AD przeciwników – Część wspólna obydwu itemów – wpływa na liczbę ataków, które możemy na siebie przyjąć.

Teraz, kiedy wiemy o czym będziemy rozmawiać, omówmy sposoby liczenia i założenia.

Metodologia i założenia

Najłatwiej byłoby założyć, że jesteśmy związani walką z jednym autoatakującym przeciwnikiem, który posiada wszystkie spelle na cooldownie. Jest to bardzo specyficzny scenariusz, ale to z niego najłatwiej i najdokładniej jest otrzymać wyniki. Kluczowym założeniem jest 6% armor pena atakującego (z masterek 21/9/0). Na poniższych grafach posiadamy 100 armora przed kupnem Randuina/Frozen Hearta.

Dodatkowo: W pierwszym zestawie grafów daję 625 hp. Dlaczego? ponieważ Spirit of the Ancient Golem dodaje 25% hp.

Porównany zostanie scenariusz typu “Ile autoataków mogę wytrzymać przeciwko ADC z ____ AD i ___Armor Pen i _____ Attack Speed kiedy wybuduje Randuinsa/Frozen Hearta”.

Pierwsze Wyniki

Jak czytać grafy:

How to

Kliknijcie na obrazki aby zobaczyć pełną rozdzielczość!

4 graph

 

Wyniki nie mają większego znaczenia bez odpowiedniej interpretacji — wszystko co na nich widać to ogólny pogląd na sytuację.

Interpretacja wstępnych wyników

Na pierwszy rzut oka widać, że Randuins Omen to bardzo silny item który może przytankować od 2 do 5 ataków więcej niż Frozen Heart. Ale czy na pewno?

Powyższe wyniki były prowadzone z najlepszego dla Randuinsa punktu widzenia. Dodatkowe bonusy które RO otrzymał:

  • +625HP dla Randuinsa spowodowane 25% HP od Golema
  • Pominięcie ważnego czynnika jakim jest różnica kosztów (wynosi ona 400g).

Ewidentnie widać że Randuins Omen jest lepszy w każdej realistycznej sytuacji — i jest to absolutna prawda.

Key Points

  • Frozen Heart jest tańszy o 400g – do porównania dodamy więc health Ruby Crystala (również 400g).
  • Frozen Heart zapewnia więcej many i cooldown reduction, które pozwalają na castowanie większej liczby spelli, co może pomóc wygrać niejeden teamfight.

Pierwsze z tych zmian wpłynęły w znaczącym stopniu na wyniki przedstawione na wykresach. Zróbmy więc teraz porównanie w wypadku, kiedy to Frozen Heart jest przedstawiony w pozytywnym świetle:

  • +150 HP które otrzymujemy przez różnicę 400g.
  • -100 HP dla Randuinsa – nie zawsze budujemy Golema.

Więcej wyników - comeback Frozen Hearta!

Tutaj widzimy jak prezentują się wykresy z podanymi wyżej zmianami:



b 4 graph

Widać tutaj że w bardziej realistycznym scenariuszu, Frozen Heart wydaje się być lepszym wyborem! W tym momencie możemy być nieco zdziwieni:

Frozen Heart jest zarówno gorszy jak i lepszy niż Randuins Omen – zależnie od sytuacji. Jak zdecydować co budować?

Przejdźmy do analizy wyników aby pomóc Wam na Summoners Rift!

Numerkami

Różnica w efektywności Randuina i Frozen Hearta wynosi +/- 5 autoataków, zależnie od tego jak długo trwa rozgrywka i kiedy nabyliśmy Omen. Kiedy postanowiłem napisać tę analizę, spodziewałem się, że to Randuins wygra wszystkie porównania. Miłe zaskoczenie spotkało mnie, kiedy uświadomiłem sobie jak blisko siebie znajdowały się obydwa przedmioty, szczególnie w scenariuszach wspomagających FH.

Czego dowiemy się o obydwu przedmiotach?

  • Obydwa przedmioty są stosunkowo silne vs. autoatakujacym postaciom.
    • Wynika z tego, że decyzję podejmujemy na podstawie potrzebnych pasywnych umiejętności (aoe slow/as redukcja).

Czynniki wpływające na decyzję:

Ogólne drzewko decyzyjne

Porozmawiajmy więc o teoretycznej sytuacji, w której nie możemy się zdecydować na kupno Omena czy Frozen Hearta.

question

Randuin’s Omen wiedzie prym gdy:

  • Gramy przeciwko mocnym AP. Health z Randuinsa da nam więcej niż Mana z FH.
  • Jesteśmy championem bez many – Randuins jest w tym wypadku lepszy lecz Frozen Heart nie jest tragiczny (w najlepszym wypadku jest po prostu dobry) jeżeli CDR daje nam jakieś przyjemne bonusy.
  • Posiadamy 40% cdr.
  • Nie budujemy innych przedmiotów pod HP/posiadamy niskie bazowe HP.
  • Posiadamy umiejętności skalujące się z Armora/Healtha i uzupełnimy drugą ze statystyk nasze survivability (np. Rammus).
  • Potrzebujemy AoE spowolnienia dla lepszego CC.

Z Frozen Heartem sprawa wygląda następująco:

  • Skalujemy się z większą ilością armora, many i CDR (np. Malphite czy Maokai) – Wolimy FH.
  • Nie będziemy w środku teamfightu, aby użyć Randuinsa – Frozen Heart może być preferowany.
  • Nie mamy możliwości zmuszenia przeciwników do zaatakowania nas — Frozen Heart może być lepszym wyborem.
  • FH wolimy również gdy przeciwnik ma dużo autoatakujących postaci…
  • …oraz gdy posiadamy wysoki bazowy HP.

Ważną sprawą dotyczącą FH jest fakt, iż ten item posiada aurę.

Niezależnie od wszystkiego, redukcja attack speedu i DPS-u przeciwników będzie ciągła i pewna. Frozen Heart jest po prostu idiotoodporny.

W przeciwieństwie do Randuina, nie trzeba podejmować decyzji kiedy i jak zmaksymalizować działanie Frozen Hearta – to po prostu działa!

Itemizacja

Zarówno FH jak i RO wymagają Wardens Mail. Jako część wspólną, zignorujemy go. Całość zamyka się więc w wyborze pomiędzy Glacial Shroudem i Giants Beltem.

glacial vs giant

A oto moje przemyślenia:

  • Giant’s Belt – Podstawowy przedmiot z HP.
    • Pomaga ci w walce przeciwko każdemu typowi obrażeń.
      • Sunfire Cape, Warmog’s Armor, Frozen Mallet i Rylai’s – jednak prawdopodobnie nie będziesz budować Rylaia
    • Kosztując 1000g jest to najdroższy podstawowy przedmiot (poza B.F. Swordem i Large Rodem). Wymaga oszczędzania przez pewien czas, opóźniając troszkę power spike.
  • Glacial Shroud – Uniwersalny item, który pomaga w wielu aspektach gry.
    • Duża ilość CDR i Armora.
      • Elise Malphite i Maokai to przykłady postaci, na których wszystkie statystyki z Glacial Shrouda są przydatne
    • Tanie składowe przedmioty: 400 g za Sapphire Crystal i 300 za Cloth Armor.
    • Nie zapewnia takiej samej ochrony jak Giants Belt, chyba że mamy powyżej 1900hp.
    • Mana i armor na górnej alejce pomagają w dłuższych wymianach i ogólnym survivability na linii.

Stwierdzam więc, iż Frozen Heart wygrywa w pojedynku “co łatwiej budować”, chyba, że nie kupujemy zbyt często i możemy sobie pozwolić na wyczekanie na Giants Belta.

Kompatybilność Postaci

Powodem, dla którego Frozen Heart nie jest taki dobry na jaki wygląda jest bardzo mała liczba postaci na scenie Ligi Legend potrzebująca survivability, CDR oraz many. Postaciami, które mogą coś wyciągnąć z Frozen Hearta są:

  • Braum
  • Elise
  • Jax
  • Orianna
  • Thresh
  • Ryze

malphite

Wraz z buffami do attack speedu, Malphite staje się lepszym pickiem ze względu na jego redukcję AS, a Frozen Heart Malph jest koszmarem każdego adc.

Randuinsa natomiast można budować na wszystkim: od ADC przez junglerów i midów po toplane. W tej części nie ma dyskusji – Randuins wygrywa.

Aktyw vs Pasyw

Obydwa przedmioty mają niesamowite efekty. Randuin’s ma możliwość spowolnienia całego przeciwnego teamu podczas gdy Frozen Heart redukuje znacząco damage każdego AD. Jest wyjątkowo trudnym wyłonienie zwycięzcy gdyż scenariusze w League of Legends nie są powtarzalne. W zależności od teamcompu musimy podjąć decyzję o zakupie przedmiotu.

Parę pytań pomocniczych – aby rozwiązać wszelkie wątpliwości:

  • Czy potrzebujesz więcej CC czy więcej redukcji damage?
  • Czy twój team ogólnie potrzebuje więcej CC?
  • Czy stała redukcja AS o 15% jest bardziej potrzebna niż 2s slow?
  • Czy peelujesz dla swoich carrych czy wskakujesz na backline przeciwników?

Podsumowanie

Na początek, witamy wszystkich leniwych!

Tym, którzy przeszli przez tę wyczerpującą wycieczkę po wykresach, dziękujemy.

Przeciwko Autoatakującym – zależy od posiadania lub nie Spirit of the Ancient Golema – różnice wynoszą 5 autoataków w jedną lub drugą stronę, w zależności od HP. W bardziej realistycznych scenariuszach, FH i RO są bardzo podobne w byciu efektywnym, defensywnym przedmiotem.

Przeciwko wszystkiemu innemu Randuin’s Omen wygrywa dzięki swojemu HP.

Dla postaci – Randuins każdemu zapewnia te same statystyki defensywne działając podobnie na wszystkich postaciach z gry. Wartość Frozen Hearta różni się w zależności od specyfiki postaci (np. FH na Ryze będzie lepszym przedmiotem niż FH na Riven).

Itemizacja – Frozen Heart wygrywa jako że jego składowe przedmioty są bardziej potrzebne w mid game.

Pasywy Duża ilość czynników decyduje tutaj o ich efektywności. Pewne jest jednak to, że umiejętność pasywna FH sprawia, iż cały team jest bardziej odporny na AS wszystkich pobliskich przeciwników co powoduje, że jest on bardziej niezawodny.

Ogólnie Wydawać by się mogło, że nie doszliśmy do niczego w całym podsumowaniu. Po części jest to prawda – zarówno FH jak i Randuins są dobrymi itemami a ich wybór jest sytuacyjny. Pewnym jest jednak to, że więcej zastosowań, zarówno jeżeli chodzi o champion pool jak i sytuacje w grze, ma Randuins.

źródło: http://cloth5.com/randuins-vs-frozen

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.