Życie strzały jest ulotne – składa się tylko z kierunku i zamiaru.
Jest bardzo dobrym pickiem na team, który nie ma dobrej front linii – championów którzy bez trudu mogą doskoczyć do AD carry i starać się jak najbardziej go “uszkodzić” przeróżnym CC. Dlatego jeśli widzimy, że w enemy teamie nie ma championów takich jak Malphite, Nocturne czy Lissandra, to możemy z czystym sumieniem brać Varusa.
Nie oznacza to, że Varusem nie możemy grać na team z np. Malphitem, Lissandrą cz Nocturnem, bo możemy. Tylko wtedy będzie nam dużo trudniej uciec od nich w teamfighcie, z
zadowalającym poziomem życia, a czasami w ogóle przeżyć. W takim przypadku musimy wykazać się bardzo dobrym positioningiem i refleksem przy używaniu flash’a.
Varus ma bardzo dobre wymiany w early gamie. Gdy już mamy nasze 3 skille, czyli tak na 3/4 poziomie możemy zaczynać wchodzić ostro w trade’y. Aczkolwiek pamiętać musimy, że Varus jest squishy i nie ma mobilności, więc inicjować i przyjmować wszelki dmg powinien zawsze support, bo jeśli coś pójdzie nie po naszej myśli, to ciężko będzie nam uciec nie używając flash’a.
Zalety:
- łatwe lasthittowanie
- “zjada” tanków
- bardzo dobre wymiany w early gamie
- mocne ulti, które może spowolnić/uniemożliwić próbę dojścia przeciwników do nas
- znakomity skillset
- posiada dobry stały dmg, jak i burst
- dwie formy obszarowego CC
Wady:
- brak mobilności
- zostanie złapanym to praktycznie wyrok śmierci
- manożerny
- wykorzystanie pełnego potencjału wymaga użycia umiejętności, co może sprawiać kłopot w late game
Runy
Attack damage – ułatwiają lasthittowanie i zwiększają obrażeniaArmor – redukują obrażenia od wrogich carry
Magic resist flat/ per level – pomogą przetrwać burst
Life steal – zwiększają sustain na linii
Alternatywnie możemy spróbować wymienić w tym zestawie marki na Armor Penetration, tylko wtedy możemy mieć trochę problemy z last hittowaniem lub wziąć runy bez life stealu, czyli:
Armor penetration – znacznie powiększą obrażenia zadawane przez nasze umiejętności i autoattacki; jeśli się na nie decydujemy to “W” maksujemy jako ostatnie
Armor
Magic resist
Attack damage – ułatwią last hity[/tab]
[tab]
21/6/3
Osobiście preferuję grać 21/6/3. Dlaczego nie 21/9/0? A no dlatego, że wtedy nie mamy mana regenu i jest nam mega trudno wygrywać bota, czyli harrasować przeciwnika i utrzymywać przy
tym poziom many mniej więcej w połowie.[/tab][tab] Uosobienie Zemsty – W przypadku zabicia kogoś lub asysty, Varus zyskuje tymczasowo premię do prędkości ataku. Jest ona większa, jeśli ofiarą jest bohater. Po zabiciu miniona otrzymujemy premię 20% do attack speeda, a po zabiciu championa lub po zgarnięciu asysty, otrzymujemy aż 40% do attack speeda.
Moim zdaniem jest to bardzo dobry pasyw. Staramy się wchodzić w wymiany po zabiciu creepa, bo mamy wtedy większy attack speed. Przebijająca strzała – Pierwsze użycie: Varus zaczyna napinać łuk, zwiększając zasięg i obrażenia. W trakcie przygotowania do strzału prędkość ruchu Varusa zmniejszona jest o 20%. Po 4 sekundach Varus przerywa naciąganie łuku, lecz zwracana jest mu połowa kosztu many.
Drugie użycie: Varus strzela, zadając obrażenia fizyczne, minus 15% za każdego trafionego wroga (minimum 33%).
Moim zdaniem po buffie tego skilla najbardziej opłaca się go maksować. Co prawda trudno jest zawsze nim dobrze trafiać, aczkolwiek gdy opanujemy go do perfekcji, zadaje on monstrualne obrażenia. W najgorszym przypadku, gdy jesteśmy odcinani od farmy przez przeciwników, dzięki temu skillowi możemy jako tako dobijać creepy. Kołczan Rozkładu – Bierna: Podstawowe ataki Varusa zadają dodatkowe obrażenia magiczne i nakładają Rozkład. Inne umiejętności Varusa detonują Rozkład, zadając obrażenia magiczne, zależne od maksymalnego zdrowia celu.
Na 5 lvlu, po detonacji 3 stacków, skill ten bierze 15% maksymalnego zdrowia przeciwników. Dzięki temu jesteśmy w stanie w oka mgnieniu zabić enemy tanka. W early game pozwala nam on łatwiej farmić i zwiększa on nasze możliwości w wymianach. Pomimo jego zalet nie rozwijamy go pierwszego, bo nie jest on aż tak przydatny do zabijania championów z mniejszą liczbą życia. Grad Strzał – Varus wystrzeliwuje grad strzał, zadających obrażenia fizyczne i plugawiących obszar na 4 sek. Splugawiona ziemia spowalnia wrogów oraz osłabia działanie efektów uzdrawiających o 50%.
Skill ten dostał nerfa, dlatego moim zdaniem nie opłaca się go już maksować. Ma on fajny pasyw na supportów z healem i ma slowa, więc staramy się inicjować nim wymiany - używamy go pierwszego, potem stackujemy auto ataki i następnie detonujemy je z Q. Łańcuch Zepsucia – Aktywna: Varus wysyła mackę zepsucia, która zadaje obrażenia magiczne i unieruchamia pierwszego trafionego, wrogiego bohatera na 2 sekundy. Zepsucie rozprzestrzenia się ku niezainfekowanym wrogim bohaterom, zadając im obrażenia i unieruchamiając ich, jeśli do nich dotrze.
Bardzo dobre ulti. W szczególnych przypadkach jesteśmy w stanie zesnearować nawet 5 osób. Za jego pomocą, możemy zainicjować teamfight lub powstrzymać przeciwników do dotarcia do nas. W early i mid gamie przytrzymuje wystarczająco długo przeciwników na bocie, by ich zabić.
Staramy się jak najwięcej go używać na linii, żeby zgarnąć jak najwięcej killi.[/tab] [tab]
Kolejność rozwijania umiejętności
R > Q > E > W
Osobiście używam tej opcji, bo tak jak mówiłem “W” nie jest aż tak dobre na championów z małą ilością życia. W wymianach na linii Q i E jest raczej efektywniejsze.R > Q > W > E
Drugą opcję możemy używać na naprawdę tanky kompozycje, czyli np. na bocie Urgot + Soraka, czy coś w ten deseń.Summoner Spells
+ / [/tab][tab]Start
Osobiście kupuję zawsze Doran’s Blade. Aczkolwiek widziałem jak niektórzy kupują buty + 4 hp poty, lub Long Sworda + 2 hp poty. Moim zdaniem Doran jest lepszy, ale to kwestia gustu.Dlaczego Doran? A no dlatego, że za każdego hita dostajemy +5hp, dodatkowo gdy mamy runy pod lifesteal, to za każdego hita dostajemy ok. 12 hp. W modzie jest szybkie pushowanie linii, co pozwala nam się bardzo mocno wyleczyć.
/ Po pierwszym powrocie staramy się kupić buty + bf sworda, lub od razu berserki + vampiric scepter. Gdy zostanie nam trochę trochę kasy, ok. 500g, to możemy kupić dodatkowego Doran’s Blade.
Mid game
Kupujemy jeden z trzech poniższych itemów:Jeśli skupiamy się głównie na naszych skillach/mamy w drużynie jakiegoś buffa do attack speeda
Zdecydowanie poprawia nasze wymiany na linii; najlepszy wybór, jeśli przegrywamy
Zwiększy obrażenia pochodzące z naszych ataków
a do tego
Przykładowe full buildy
[/tab][tab]Uzupełnienie buildu
Poza większym attack speedem i szansą na kryta zwiększa on naszą mobilność, dzięki czemu będziemy mogli lepiej się ustawić przed walkąStosowany przede wszystkim do pushowania; w late game można wymieć go na coś innego
QSS jest przydatny przeciwko dużym ilościom CC; ulepszenie robimy jak najpóźniej
Bardzo ważny, jeśli przeciwnicy budują dużo armora
Daje nam “drugą szansę”
Można go zbudować przeciwko bruiserom bez doskoków
Wrodzy casterzy zjadają cię za szybko? Żaden problem
[/tab][tab]
Wrogowie
Po dobrym grabie będzie nam ciężko uciec. Staramy się jak najlepiej unikać grabów i pokeować przeciwników, żeby ich hp stale było niskie.Ma mega duży burst. Przykładowo gdy gramy na lane np. Graves+Zyra i gdy Zyra złapie nas swoim snarem, to na szóstych lvlach od razu umieramy. Generalnie Varusa kontruje mocny burst.
Przyjaciele
Jest idealna do Varusa. Ma ulti, które spowalnia i podrzuca przeciwników, Jej “E” dodaje Varusowi DMG + spowalnia przeciwników, którzy będą mieli duże trudności z ucieczką bez użycia summoner spelli. Dodatkowo Nami ma jeszcze “Q” czyli stuna, kolejne CC, które pozwoli Varusowi z łatwością zgarniać kille.Graby. Graby. Graby. Za ich pomocą się feedujemy. Nafeedowany Varus = GG
Masa CC. Podobnie jak Blitz i Thresh, wraz z Varusem tworzą “Kill Lane”, idealny do zabijania.
Działa podobnie jak lane z Leoną. Stun Tarica + slow Varusa pozwolą nam zabijać.
Bardzo dobrzy do poke lane’u. Trudniej nam będzie zabić, ale za to stale będziemy przeciwnikom odbierać HP. Lulu będzie również dobra na team z dobrym front lanem. Jej ulti może nam nie raz ocalić życie.
[/tab][tab]
Early game
W early gamie staramy się jak najszybciej dobić 3 lvl i do tego czasu nie wchodzić w trade’y. Na 3 lvlu możemy już spokojnie wymieniać się obrażeniami, bo powinniśmy mieć je większe od przeciwnika.Gdy mamy agresywnego supporta to staramy się jak najczęściej zonować przeciwnika. Stale zjadamy przeciwnikowi HP i w końcu staramy się go zabić, lecz jednocześnie trzeba pamiętać o wardach, żeby enemy jungler nie zrobił nam “pleców”, bo trzeba pamiętać, że nie mamy mobilności.
Mid game
W mid gamie możemy spokojnie zabijać. Mając ulta z np. Leoną/Threshem/Blitzem przeciwnik powinien się w ogóle nie ruszyć i tylko patrzyć jak zjadamy mu HP. Aczkolwiek cały czas trzeba pamiętać o wardach.Late game
Gdy zaczną się już teamfighty trzeba pamiętać o dobrym positioningu. Musimy uważać, by nie dać się złapać, ale stać dostatecznie blisko, żeby zadawać DMG. Nie jest to takie łatwe.Grając ogólnie AD carry trzeba mieć na uwadze to, że każdy nasz błąd może przegrać grę. Trzeba również pamiętać, żeby najpierw zaatakować 2-3 auto atakami i następnie użyć Q lub E, by je zdetonować.
[/tab][tab]
Wskazówki
- Staraj się używać Q lub E zawsze po dwóch lub trzech auto atakach
- Nie marnuj ulta. W teamfightach raczej zachowuj je, żeby zablokować enemy front lane i utrudnić im dostęp do ciebie
- Pamiętaj o pasywie. Dobij creepa i następnie zaatakuj przeciwnika.
- Q używaj nawet gdy przeciwnik nie ma stacków z “W”. Wraz z runami pod Armor Penetrację skill ten zada ogromny DMG.
- Pamiętaj o wardach. Gdy nie ma ich na bocie, nie pushuj, freezuj linię.
- Zaczynaj wszelkie wymiany z “E”, bo spowalnia ono przeciwnika i obniża efekt heala.
- Gdy przegrywasz bota i przeciwnik cię zone’uje staraj się przynajmniej dobijać creepy z “Q”.