Zapolujmy na Zło!
Muszę na początku ostrzec, że Vayne jest jedną z najtrudniejszych postaci do opanowania. Początkującym polecałbym trochę mniej wymagających championów tj.


Zalety:
- Świetne skalowanie do late game
- Duży potencjał w walkach 1 na 1
- Mobilna, praktycznie nie da się jej uciec
Wady:
- Niskie bazowe statystyki
- Niewielka wytrzymałość oraz podatność na efekty kontroli tłumu (jak każdy carry)
- Słaby laning phase, problemy z odpychaniem fal stworów
- Niski zasięg oraz brak poke
- ‘E’ czasami się buguje (zazwyczaj na naszą korzyść)
1x Obrażenia od Ataku/Flat AD – Za pomocą tej jednej runy uzupełniamy wcześniejsze dwie. Pozwoli nam na lepsze wymiany oraz dobijanie pod wieżą. Jeśli nie mamy run na prędkość ataku, to możemy również używać run 3xAD
2x Kradzież Życia/Lifesteal – Polecane jedynie na naprawdę niewyobrażalnie trudne linie (


Pancerz/Armor – Niezastąpione na każdej postaci. Znacznie zmniejszają obrażenia zadawane nam przez rywali.
Obrażenia od Ataku/Flat AD – Łatwiejsze last hity oraz mocniejsze wymiany – czyli wszystko, czego potrzebujemy
Przebicie Pancerza/Armor Penetration – Jeśli umiemy perfekcyjnie dobijać stwory oraz nastawiamy się na późniejsze fazy gry.
Odporność na Magię/Magic Resist – Podobnie jak z pancerzem. Zredukują obrażenia od wrogiego supporta oraz carry tj. Varus czy Kog’Maw. Jedyne, nad czym można się tu zastanawiać, to czy wybrać wersję podstawową, czy skalującą się. Ja bym polecał skalującą, ale jeśli ktoś nie jest pewien, niech wybierze 4 bazowe oraz 5 skalujacych.
21/9/0
Typowa strona dla AD carry. 21 punktów w drzewku ofensywnym zwiększą obrażenia, a pozostałe umieszczone w defensywie pozwolą przetrwać dłużej.
W zależności od preferencji można przełożyć punkty z Feast/Uczty do Double-Edged Sword/Miecza obosiecznego lub z Warlorda/Pana wojny do Dangerous Game/Niebezpiecznej gry.

Każdy gracz wie, żeby nie gonić Singeda. Nie każdemu jest jednak wiadome, że przed Vayne nie da się uciec. Idąc w stronę wrogiego championa zyskujemy o 20% więcej speeda niż dają podstawowe buty. Pasyw nie tylko pomoże nam w wymianach na linii i podczas pogoni za bojaźliwymi przeciwnikami, ale pozwala również wykrywać pułapki zastawione przez rywali - jeśli podczas wchodzenia w krzaki zyskasz dodatkowe 30MS, to radzę uciekać.

Potężna umiejętność, jednak niedoceniania przez początkujących graczy przez mały zasięg przewrotu. Pomimo tego, że nie pozwala przechodzić przez ściany, to świetnie nadaje się do skracania/zwiększania dystansu. Dodatkowy damage czyni z niej bardzo dobre narzędzie do wchodzenia w wymiany. Najważniejszym zastosowaniem jest jednak unikanie lecących w nas pocisków oraz pozycjonowanie się (np. żeby użyć 'E'). Gdy użyjemy Akrobacji podczas ulti, stajemy się na chwilę niewidzialni.

Wymarzona umiejętność dla AD carry. Nieuchronne obrażenia zależne od maksymalnego zdrowia celu są praktycznie nie do skontrowania. Oczywiście efekt uzyskamy dopiero po detonowaniu 3 ładunków na jednostce, co wbrew pozorom nie jest takie łatwe w walkach. Srebrne Bełty czynią prędkość ataku niezwykle pożądaną statystyką na Vayne.

Najtrudniejsza do zastosowania umiejętność w arsenale Vayne. Jej efektywność zależy nie tyle od nas, co od wroga, który bezmyślnie ustawił się w pobliżu ściany lub wieży. Początkowo zasięg odrzucenia jest trudny do opanowania, a ogłuszenia raczej losowe, ale z czasem to minie. Za pomocą 'E' możemy nie tylko uciekać, ale również przerywać wymiany na linii/detonować 3 ładunek naszego 'W'.

Istna wisienka na torcie oraz niedawno osłabiona umiejętność (zmiany miały zbalansować Vayne). Jest to jedno z najlepszych ulti dla zabójcy. Staramy się go używać przed przystąpieniem do każdej poważniejszej walki, ponieważ ma ono nie tylko zastosowania ofensywne, ale również defensywne. Sekundowa niewidzialność w połączeniu z przyspieszeniem pozwoli uciec z najgorszej opresji.
Kolejność rozwijania umiejętności
R > Q > W > E
Jest to kolejność nastawiona na mocniejsze krótkie wymiany oraz unikanie licznych skillshotów. Moje ulubione ustawienie, chociaż w zależności od stylu gry może być ono słabsze niż ustawienie nr 2.
R > W > Q > E
Dzięki szybszemu rozwijaniu “W” zadamy więcej obrażeń – szczególnie dobrze komponuje się to z budowanym przez nas BotRK’iem. Preferowana kolejność w przypadku dłuższych wymian i budowania przez przeciwników zdrowia.
Summoner Spells
+
Obecnie jest to najlepszy czar, który będziemy chcieli stosować w każdej grze. Zapewnia wszystko, czego potrzebujemy, by przetrwać. Flash pomoże nam uciec, jeśli zapędzimy się zbyt daleko za zabójstwem.
+
Bariera jest jednym z najpotężniejszych czarów, jednak jest słabsza od Heala, którego będziemy stosować w praktycznie każdej grze.
+
Spowolniona lub ogłuszona Vayne to zazwyczaj martwa Vayne; jednak nie, jeśli ma Oczyszczenie. Nie jest ono aż tak dobre, jak Bariera (głównie ze względu na możliwość szybkiego zbudowania QSS), ale przeciwko postaciom tj. Taric będzie naprawdę przydatna.
+
Wbrew pozorom jest to wyśmienite rozwiązanie przeciwko wszelkiej maści asasynom, którzy walczą w zwarciu. Musisz jednak zadbać, żeby twój support posiadał Heala, bez którego ciężko będzie przetrwać pierwsze fazy gry.
+
Bardzo ryzykowne i agresywne połączenie. Preferowane jedynie na solo/2v1 liniach, gdzie chcemy koniecznie zdobyć przewagę oraz zabójstwa.
Przedmioty startowe
Najpopularniejszym obecnie startem na strzelcach jest Doran’s Blade. Daje nam dodatkowe zdrowie oraz obrażenia i do tego bardzo przyzwoity sustain. Na pewno wartym uwagi wyborem jest również
Doran’s Shield, który zamiast większych obrażeń i leczenia daje nam regenerację oraz pasyw redukujący obrażenia otrzymywane od wrogich postaci. Szczególnie dobry wybór na postacie tj.
Caitlyn czy
Zyra, które nieustannie będą nas obijać.
Alternatywą, którą można by było jeszcze rozważyć jest czerwony eliksir na górną aleję, ale tylko przeciwko bardzo agresywnym postaciom.
lub
+
Najlepszy przedmiot, który można zbudować. Nie tylko ma bardzo przyjemną ścieżkę budowy (składa się z mniejszych fragmentów, które można tanio dokupić), ale również oferuje wszystkie potrzebne nam statystyki. Dzięki obrażeniom od ataku będziemy mieli wyjątkowo ułatwione dobijanie stworów, zaś prędkość ataku i efekt pasywny zwiekszą nasz potencjał w walkach. Co prawda aktyw ma zasięg mniejszy o 100 jednostek od naszego podstawowego ataku, ale i tak stanowi jeden z najlepszych sposobów ucieczki spośród oferowanych przez przedmioty. Zeal jest wprowadzeniem do kolejnych części naszego buildu.
W kompozycjach nastawionych na wczesne walki (szczególnie dotyczy rozgrywek drużynowych) dobrym pierwszym przedmiotem będzie Bloodthirster, który jest znacznie potężniejszy podczas niszczenia wież.
Jest to przykładowy build, który powinien być modyfikowany w zależności od kompozycji obu drużyn oraz przebiegu gry. Jako drugi przedmiot zazwyczaj chcemy złożyć Statikka (jeśli jest przed 25 minutą oraz chcemy mieć obrażenia obszarowe i lepszą farmę) lub
Phantoma (jeśli nastawiamy się na walki i potrzebujemy mobilności). Następnie składamy
Last Whispera (dla większych obrażeń oraz penetracji; tylko, jeśli wrogowie budują pancerz i pomijają zdrowie) lub
Bloodthirstera (większe obrażenia dla celów o niskim poziomie zdrowia oraz jeszcze mocniejsze leczenie) lub
Infinity (jeśli jesteśmy najważniejszym źródłem obrażeń zespołu oraz nie jesteśmy w stanie nakładać naszego “W” przez cały czas).
Posiadając 2 z 5 wymienionych wyżej przedmiotów powinniśmy rozejrzeć się za jakimś przedmiotem defensywnym (opisane są w zakładce Alternatywy). Gdy już takowy zakupimy, możemy wykończyć nasz build kolejnym przedmiotem z powyższej piątki lub zastanowić się nad dalszą defensywą (tylko, jeśli przeciwnicy zużywają dosłownie wszystko, żeby nas zabić, a nasza drużyna nie potrafi nas bronić). Dopełnieniem buildu powinny być eliksiry – czerwony możemy kupować już przy 3 przedmiocie, zaś z
niebieskim oraz
oracle czekamy do 5/6 przedmiotu.”
![]() | Obecnie jeden z lepszych przedmiotów defensywnych na carry. Wszystkie potrzebne nam statystyki oraz pasyw, który jest naprawdę solidną alternatywą, jeśli nie umiemy używać ![]() |
![]() | Jedyny z przedmiotów defensywnych, który możemy bezkarnie złożyć jako 3 przedmiot. Dzięki niemu zdejmiemy wszystkie osłabienia nałożone na naszą postać oraz efekty kontroli tłumu. W połączeniu z ![]() ![]() |
![]() | Jeszcze rok temu byłaby to obowiązkowa pozycja w naszym buildzie, jednak czasy się trochę zmieniły. Mimo spadku popularności, ![]() ![]() |
![]() | Można tu wstawić również ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() | Co prawda Trinity jest przedmiotem, który budowano kiedyś na top lane (bruiser Vayne!), ale nie jest on najgorszy. Daje nam naprawdę wiele statystyk. Aż za dużo, jak na jeden slot. W połączeniu z naszym “Q”, którego używamy bardzo często oraz ![]() ![]() |
![]() | Jedyną sytuacją, w której będziemy składać ten przedmiot jest końcówka gry, gdy każdy ma po kilka tysięcy sztuk niepotrzebnego złota w plecaku, a my aż tak nie potrzebujemy butów. I tylko za buty będziemy go wymieniać. |
![]() | W ramach ciekawostki powiem, żeby tego nie składać. Nasze “W” nie jest nakładane na cele poboczne (przez pewien czas istniał bug, który uniemożliwiał kompletnie używania “W”, ponieważ 3 ładunki nakładane w tym samym czasie wzajemnie się resetowały). |
Sojusznicy
![]() | Pomimo niewielkiej popularności krowy w ostatnich miesiącach, jest on bardzo solidnym partnerem dla Vayne. Jego CC oraz leczenie utrzymają nas przy życiu na tyle długo, by zdobyć odpowiednią ilość złota na niezbędne przedmioty. Posiadamy również bardzo duży potencjał zabijania (o ile uda nam się połączyć nasze ogłuszenie z combo Alistara) |
![]() | Thresh jest jednym z najlepszych supportów. Jego liczne efekty kontroli tłumu ułatwią nam pojedynki/ucieczki/walki drużynowe. 2 efekty praktycznie unieruchamiające przeciwnika ułatwią nam trafienie naszym ![]() |
![]() | Postać, o której sile dowiedzieliśmy się stosunkowo niedawno. Wszystkie narzędzia do utrzymania nas przy życiu, którymi operuje będą niesamowicie pomocne w przypadku bardzo agresywnych linii. |
![]() | Uniwersalny support wnoszący wiele do drużyny. Mamy świetny potencjał do odstraszania i odpędzania od farmy wrogów. Pamiętajmy, że mamy bardzo niską wytrzymałość – połączenia tj. Graves + Taric mogą zabić jednego z nas w mniej niż 2 sekundy. |
![]() | Mimo spadku popularności na profesjonalnej scenie ma ona sporo zastosowań na soloQ. Jej poke oraz umiejętności przytrzymają Vayne przy życiu nawet w najgorszych sytuacjach. |
Przeciwnicy
![]() | Ma ona znaczną przewagę zasięgu, którą dobry gracz jest w stanie wykorzystać. Będzie nam bardzo ciężko wchodzić w pełne wymiany (więcej o tym później). Jeśli nie jesteśmy w stanie wejść w zasięg, by wymienić atak za atak – użyjmy naszego ![]() |
![]() | Wymiany z nim to prawdziwy koszmar. Im dłużej się bijemy, tym większe obrażenia nam zada. Najlepiej grać pasywnie, a wszelkie ofensywne zagrania konsultować z supportem – jak się wbijać, to ze wszystkim oraz ze wsparciem partnera. Postarajmy się nałożyć 3 ładunki na “W”, a następnie wycofać. |
![]() | Co prawda został bardzo osłabiony, jednak mamy tak mało zdrowia, że stanowi dla nas zagrożenie. Za nic w świecie nie wymieniamy się atak za atak. |
![]() | Mimo, że świetnie ze sobą współpracują, to dobra Nami jest w stanie zniszczyć Vayne. W połączeniu z np. ![]() |
![]() | Jeśli uda jej się złapać Vayne w ![]() |
![]() | Pomimo swojego zasięgu oraz mobilności, Ezreal jest jednym z najłatwiejszych przeciwników. O ile będziemy unikać jego ![]() ![]() |
Early game
Jeśli uważnie zapoznaliście się z poprzednia zakładką, to zauważyliście, że praktycznie każdy pokonuje Vayne na linii. Jest to po części prawdą, ponieważ bardzo niski poziom zdrowia nie pozwala nam na zbyt agresywne wymiany. Wiele zależy jednak od supportów – to oni przez kilka pierwszym minut kreują układ sił na dolnej alei.Jako postać, która zaczyna błyszczeć dopiero w późniejszych fazach gry, naszym głównym zadaniem powinno być dobijanie stworów, a w ekstremalnych przypadkach jedynie przetrwanie.
Zdobywanie złota jako Vayne nie jest takie trudne, ponieważ poza przyjemną animacją ataku posiadamy również nasze Q, które resetuje nasz podstawowy atak (jeśli wykonamy atak, a następnie użyjemy Q, to drugi atak będziemy mogli wykonać od razu, bez względu na naszą prędkość ataku). Możemy obić niektórych przeciwników na pierwszym poziomie, ponieważ nasze Q daje nam całkiem przyzwoity bonus do obrażeń.
Na drugim poziomie wybieramy



aa (podstawowy atak) + aa + Q do przodu (jeśli wróg ucieka) + aa.
aa + Q (w bok lub do tyłu, jeśli jesteśmy gonieni) + aa + E (w tym samym czasie, co zwykły atak)
Wraz z runami do obrażeń oraz powinniśmy być w stanie dobić każdego stwora na linii. Przedkładajmy farmę nad walki z wrogiem, jednak nie dawajmy się swobodnie obijać – jeśli rywal gra bardzo agresywnie i nawet nie patrzy na miniony, to lepiej jest podjąć walkę, niż zostać zepchniętym z linii.
W razie wrogiego ganku starajmy się odepchnąć najbardziej niebezpiecznego oponenta – czy to support z potężnym CC, czy dżungler z dwoma buffami.
Mid game
Pierwszym prawdziwym przeskokiem w mocy naszego championa będzie zakup

Każdą dłuższą wymianę staramy się prowadzić do 6 ładunków. Postarajmy się ogłuszyć naszego przeciwnika, dzięki czemu nie będzie on w stanie oddać nam obrażeń.
Staramy się uczestniczyć w akcjach drużynowych, ale nie zaniedbujemy farmy. Jesteśmy w stanie spokojnie zostać samemu na linii, ponieważ niewiele postaci da nam radę w bezpośrednim pojedynku. Jeśli praktykujemy ten styl gry, poprośmy naszego supporta, by zapewnił nam wizję lub sami zaopatrzmy się w wardy.
Late game
W walkach drużynowych możemy pełnić dwie role – typowego źródła obrażeń (polecane, jeśli nasi sojusznicy zbudowali raczej defensywne przedmioty). W takim przypadku podążamy za naszą drużyną, pozwalamy się chronić oraz bijemy wroga, który stanowi dla nas największe zagrożenie.Drugi styl to własnoręczne zabijanie przeciwników (spokojne możemy je praktykować, gdy nasi sojusznicy są w stanie sami zadać ogromne obrażenia lub nasz odpowiednik w przeciwnej drużynie czyni znacznie więcej szkód od nas).
Staramy się być bardzo mobilni i jak najczęściej zmieniać pozycję. Unikajmy wrogich czarów i dbajmy przede wszystkim o swoje bezpieczeństwo. Jesteśmy bardzo podatni na mobilnych zabójców tj.


Im więcej razy detonujemy nasze

Gra Vayne wymaga od nas podejmowania bardzo przemyślanych decyzji. Zadajemy ogromne obrażenia, ale jesteśmy jednocześnie na nie bardzo podani. Nawet najmniejszy błąd może przerodzić się w klęskę naszą, a w konsekwencji także drużyny.
Trzymajmy się blisko naszego supporta oraz innych członków drużyny. Jeśli znajdziemy się zbyt daleko od nich, nie będą oni nam w stanie pomóc w razie zagrożenia.
- Tak jak wspomniałem, nasze
Q resetuje nasz podstawowy atak. Wykonując przewrót i stojąc przy scianie, otrzymujemy drugi natychmiastowy atak bez zmiany pozycji. Znacznie przyspiesza to robienie jungli oraz dragona czy barona.
- We wczesnych etapach gry wizja jest dla nas bardzo ważna, ponieważ tylko dzięki niej będziemy w stanie odepchnąć i ogłuszyć rywala. Poprośmy supporta o zabezpieczenie obu krzaków na linii.
- Nasze ultimate ma na tyle niski czas odnowienia, że możemy go używać stosunkowo często.
- Z rozwagą używajmy naszego
E. Jest ono przydatne do przerywania umiejętności takich jak
ulti Nunu.
- Granie Vayne polega praktycznie tylko na podstawowych atakach, więc wymuśmy na naszej drużynie wizję w trakcie walk. Bez niej jesteśmy bezużyteczni.
- Wrogowie posiadający
oracle lub
różowe wardy są dla nas śmiertelnym zagrożeniem, ponieważ nie jesteśmy w stanie wymanewrować ich naszą niewidzialnością.
- Nasze ultimate trzykrotnie zwiększa bonus otrzymywany z naszego pasywa. Wykorzystaj to podczas pogoni.
- Podczas pojedynku 1v1 w late game celnie trafione ogłuszenie zazwyczaj pozwala nam wygrać walkę.
Ostatnia aktualizacja została wykonana 25 kwietnia 2014