Zalety:
- Ogromny burst
- Spory sustain
- Niebagatelny harass
- Bardzo dobra farma z Q
- Dwa duże AoE
- Ultimate to niesamowite narzędzie do kreowania/inicjowania teamfightów
- Potężne early i mid, a także zbalansowany late game
- Mobilność
Wady:
- Wymaga ogrania – polega na skillshotach
- Melee
- Dosyć zależny od blue
Runy
Magic penetration – Znacznie zwiększą nasze obrażeniaMana regen per level – Dzięki nim nie bedziemy mieć żadnych kłopotów z maną, nawet jeśli nie dostaniemy blue
AP per level – Mocniejsze skalowanie oraz lepszy snowball
AP flat – Większe obrażenia we wczesnych fazach gry[/tab] [tab]
21/9/0
Jeśli przewidujemy, że będziemy mieć słabsze early game, to wybierzmy defensywne ustawienie.
21/0/9
Jeśli nie boimy się o swoje życie i mamy zamiar spokojnie farmić aż do mid game.[/tab][tab] Happy Hour – Po użyciu umiejętności Gragas pije, regenerując 2% maksymalnego zdrowia przez 4 sekundy.
Może się wydawać, że 2% to mało, jednak jeśli spamujemy naszymi umiejętnościami, to nasze życie będzie się zauważalnie odnawiało. Toczenie beczki – Gragas rzuca w kierunku wyznaczonego miejsca beczkę, która wybucha po aktywowaniu lub po 5 sekundach. Wrogowie w polu rażenia mają zmniejszoną prędkość ataku.
Jego podstawowa umiejętność do ...wszystkiego. Duże AoE dmg i potencjalnie niskie CD daje Gragasowi przyjemną farmę, a także możliwość harassowania wroga. Ma bardzo duży zasięg (jeden z największych, jeżeli nie największy harass na midzie), który pomaga na range miderów. Dzięki niemu praktycznie nie da się nas zoutfarmić. Pijacka Furia – Gragas przez 1 sekundę pije alkohol z beczki, co odnawia jego manę. Następnie napitek wzmacnia go, zwiększając zadawane przez niego obrażenia oraz redukując te otrzymane.
Zwiększa nasz sustain na linii. Gragas bardzo pluje się z many, jeżeli będziemy chcieli grać ofensywnie. Umiejętność jest darmowa, więc używamy jej kiedy tylko możemy. Pamiętajmy też, że redukuje dmg fizyczny wroga o 10% i zwiększa nasze AD, co przyjemnie kumuluje się z naszym E i pomaga w farmieniu (Gragas należy do midów, którymi z AA farmi się łatwo). Natarcie – Gragas szarżuje w kierunku celu oraz koliduje z pierwszą jednostką, na którą wpadnie, zadając obrażenia pobliskim wrogom, spowalniając ich jednocześnie . Obrażenia te rozdzielone są między trafione jednostki.
Nasz OP escape/dash/gap closer/dmg deal/slow. Gdyby nie ta umiejętność, nasz Grubas nie byłby tym samym champem. Ma bardzo niskie CD i zasięg flasha. Daje nam to teoretycznie kompletną odporność na ganki. Jeżeli tylko będziemy grali na samym środku linii, to wrogi jungler nie będzie nas nękał. Wybuchająca Beczka – Gragas rzuca w wybranym kierunku beczką, która wybucha przy uderzeniu, zadając obrażenia i odpychając przeciwników.
Nerf this nuke RIOT! Największy (obok Ziggsa) AP AoE spell w grze. Dodatkowo to bardzo silny knockback, który potrafi całkowicie zmienić oblicze teamfightu/ganku. Ten skill ma zasadniczo tylko jedną wadę. Można zespuć ulta, co mało doświadczonym alkoholikom zdarza się często. Gdy zaczynałem grać Gragiem, to zamiast wpychać Carry w naszą stronę, wpychałem takiego Nasusa lub Volisia i przegrywaliśmy walkę.[/tab] [tab]
Kolejność rozwijania umiejętności
R > Q > E > W
Im szybciej wymaksujemy Q, tym lepiej. Przeciwko pewnym Adekom na midzie można rozważyć wczesne rozwijanie “W”, ale są to sporadyczne przypadki.Summoner Spells
+ /
Flash przyda się jako dodatkowy sposób ucieczki, jeśli użyjemy naszego “E” ofensywnie.
Ignite to całkiem niezła opcja, zwiększa nasz burst.
Czasami Bariera jest lepsza od Ignite’a, szczególnie jeśli będziemy stać z tyłu podczas walk.
[/tab][tab]
Start
Jest to obecnie jeden z najlepszych startów na Gragasa. Nasz dosyć wysoki, wbudowany sustain wraz z regeneracją z Dorana pozwoli nam długo wystać na linii.Bezpieczny wybór, który pozwala nam szybko zakupić łezkę.
Przeciwko agresywnym postaciom, opierającym się na skillshotach.
Mid game
Do tego możemy dokupić lubCore build
Bardzo dobry build, który da nam ogromne obrażenia oraz zwiększy naszą przeżywalność.[/tab][tab]
Alternatywy
Jeśli wrogi AP carry jest nafeedowany.Zamiast łezki możemy budować szybkie Morello – ograniczy regenerację zdrowia przeciwników.
Gdy przeciwnicy przesadzają z HP i potrzebujemy pasywki Liandry’s. Stosować tylko w wyjątkowych sytuacjach, ponieważ nasze umiejętności nakładają osłabioną wersję obrażeń.
Czasami możemy budować ją na pierwszy item; przydatne, jeśli chcemy być mage tankiem.
Jeśli strasznie boimy się o nasze życie.
[/tab][tab]
Wrogowie
Nie powinna stanowić problemu przed 6 poziomem. Gdy już takowy zdobędzie, musimy ją zmusić do chase’owania nas, co da nam możliwość popchnięcia jej pod naszę wieżę. Może Cię zoutfarmić. Trzeba uważać na jej burst i CC z E, które zbija naszę szarżę. 7/10Bardzo łatwa. Może trzymać dystans ile chce, ale skoro jest dalej niż my od farmy, to szybciej wbijemy 6 i ją zniszczymy, którymś z naszych combosów. Mimo to nie radzę grać super ofensywnie. Preferuję środek i częste freezowanie linii. 5/10
Zabierzcie stąd ten shit! Największy counter na Gragasa, który ma mechanikę zrobioną specjalnie pod tego pijaka. Nie wchodzimy w ŻADNE wymiany, gdyż ma swoje poronione E i pasywkę. Gdy widzimy, że w nas wjeżdża z Q, to nie używamy swojego E, gdyż przenikamy przez fizza, więc tylko on zada tym dmg. Starajmy się zbić mu psotnika i natychmiast poprosić o gank (najlepiej gdybyśmy mieli Nocturna). 9/10
Robimy z niego kompletną miazgę już na początku. Nie dość, że mamy lepszego escape’a, to jeszcze nasz burst jest na początku większy. Outfarmimy ile wlezie i nie dajemy mu gankować, gdyż może wrócić silniejszy. 5/10
Zalecam surrender lub AFK. To oczywiście żart, ale to, co ten pan z nami robi, jest nie do przełknięcia. Zaharassuje, zabije i pushnie. Nie dajemy się zabić i staramy się farmić ile możemy. Oczywiście Zhonya’s core i to migiem! 8/10
Meh. Ten papierek nie ma nic do zaoferowania. Może i ma tego bursta, ale my mamy E i unikniemy meteorytu, gdy szybko zareagujemy, a wtedy Veigar bb, gdyż wpadamy w niego i ginie. 5/10
Tego wojownika nie dotykamy bez ganku. Ma za mocne early. Nie mówię, że jest w stanie nas zabić samodzielnie (pluje się z many), ale ja nie lubię stać z 50hp pod więżą i modlić się, że nie ma flasha i Q w pełnej gotowości. Budujemy armor i staramy się nafeedować z ganków. 8/10
Każda strona mówi, że kontrujemy Katarinę. Jest to prawda. Katarina nie poradzi sobie z siłą Gragasa w żadnej fazie gry. Początek należy przeboleć, gdyż będzie harassowała ze sztyletów, ale po 6 już nie żyje. 4/10
Trochę owni, ale ma tylko jedną umiejętność i OP heala. Gdy spali leczenie pewnie zmieni się w pumę. Wtedy będzie ją ciężko trafić z beczki. Musimy zostawić ulti na właśnie tę pogoń, gdyż tego skilla na pewno nie uniknie. 8/10
Boli. Nie radzę pickować Gragasa na niego. Może nas nieustannie harrasować ze swoim combo. Many szybko nie straci, a po szóstym poziomie ma porównywalny sustain do naszego. Jedyny sposób na niego to budowanie się pod Hp i czekanie na mocny gank. 8/10
Wygrana linia. Wystarczy nam trochę ogrania Gragasem i Swain tuli turreta po oddanym first bloodzie. Mamy od niego większe obrażenia. On ma te swoje dot-y, ale my wpadamy w niego i nasze combo burstuje i zabija go w chwilę. Należy uważać na jego snare’a – unikamy go z naszego E. 6/10
Na pewno żadnych wymian przed 6 levelem. Dostaniemy stuna i Q, a w końcu skończy się na ganku i śmierci. Lepiej wytrzymać start i wyczekać aż spali W na farmę. Wtedy wpadamy na E i zabijamy karciarza. PS:Twisted Fate ma z E wzmocniony autoatak po kilku rzuconych kartach. Gdy takowy posiada lepiej nie farmić, gdyż możemy zostać mocno obici. Lepiej poczekać aż spali E na creepa i wtedy zająć się farmą. 7/10
Większy dmg output czyni z Cassiopei mały meszek, który niszczymy pod każdym wzgledem. Mamy lepszy harras z Q, mocniejszy burst, a jej zdolność do przeżycia pozostawia wiele do życzenia. Przeżyjemy jej harras do straty jej many i powrotu do bazy, a jak wiemy, linię wygrywa ten, kto schodzi z niej najrzadziej do sklepu. 4/10
Tylko nie to! Silny pick przeciw naszemu grubasowi. Mocno nas outfarmi, jeśli nie mamy zapasu many na Q. Wymiany mamy słabe, a Diana ma jeszcze swoje R. Bez zbudowania survi i magic resa nie damy rady. Jedyne w czym wygrywamy to sustain, ale to nadrabia tym, że i tak wrócimy do bazy po HP, a ona zostanie zadowolona na linii z kasą gotową na katalizator ochrony. 9/10
Dość kontrowersyjny pick na Gragasa i odwrotnie, bo o ile silence nas niszczy, to mamy nasz strong AA i po skończeniu Q Kassadina spokojnie go burstujemy na pół HP. Po szóstym levelu jest dość ciekawie, ale nie jest wcale trudno. Nie inicjujemy nic z ulta. Czekamy aż w nas wskoczy. Straci swojego ulta i wtedy przerzucamy Kassadina pod naszego turreta i bijemy wszystkim, czym się da. Nie sądzę, żeby przeżył. Mimo to nie radzę ryzykować; ja wiele razy próbowałem i nie zawsze wychodziło. To zależy też od poziomu graczy oraz systuacji na mapie. Nie jestem w stanie osądzić, która z tych postaci kontruje drugą. 7/10
Nie ma się co rozpisywać. Bez nerfów była prosta, a teraz to po prostu najlepszy pick na Akali. Nie ma lepszej kontry na Akali. 2/10
Bardzo ciekawe starcie dwóch silnych burstów, wymagających opanowania mechaniki postaci i samej gry. Tak jak przy Kassadinie trudno mi określić kto kogo niszczy. Gragas ma zdecydowanie mocniejszy harras. Q to jego core dmg, zaś u Syndry R, którego nie zużywa się do harrasu. Syndra natomiast ma E, które niszczy dasha grubasa, więc w tym przypadku jest dość wyrównanie. Grałem kilka razy Gragas vs Syndra i odwrotnie, i szczerze mówiąc z każdego starcia wychodziłem zwycięsko, ale to chyba kwestia ogrania na midzie, a nie tego, co kogo kontruje. 7/10
Niezbyt miłe doświadczenia. Gragas nie lubi uciszeń, ale skoro AD mid ma mniej atack dmg na początku od AP Castera, to znaczy, że coś jest nie tak, ponieważ poza samym silencem, Talon, nie jest w stanie położyć pijaka na combo, zaś odwrotnie tak. Mimo tego, że w takim starciu wygrywa Gragas, to przez zdolności Talona do outfarmienia, nie radzę go pickować na tego assasyna. 7/10
[/tab][tab]
Early game
Spokojnie, bez zbytniej agresji. Jeśli wróg jest na tyle nierozważny, by w nas wpadać, to możemy pokusić się o killa, ale nie radzę, ponieważ nie wiemy, czy jungler nie czeka na nasze wysuniecie się. Jeśli nie mamy zwardowanych krzaków, to nie ryzykujemy śmiercią. Nasz wróg pozna jeszcze naszą siłę, a tymczasem spokojnie farmimy, to co możemy i pomagamy sobie Q i naszym W, którego używamy kiedy tylko się da. Oczywiście jeśli nasz jungler ma dość CC lub dmg by zgankować i dać nam killa na tym levelu, to nie możemy odmówić. Nie ryzykujemy niczego oprócz straty farmy, ale w zamian dostajemy stracone summoner spelle wroga lub nawet jego zgon.Mid game
Tutaj zaczynamy regularnie roamować. Gragas to świetna postać do gankowania, ponieważ ma slowa i knockbacka oraz wystarczające obrażenia, by dać killa na innej linii. Jeśli nasz jungler trzyma stały poziom, wprost proporcjonalny do enemy junglera, to bierzemy (raczej prosimy) każdego blue buffa. CD i mana regen to dla nas skarb. Oczywiście nie muszę mówić o tym, że w tej fazie jesteśmy silni i możemy snowballować grę na midzie.Late game
Spokojne pozycjonowanie się, ładowanie swojego dmg w jak najwięcej celów – to jest to, co mamy robić. Naszego E używamy tylko po to, by się ustawić lub zwiać. Jeśli w early i mid mieliśmy problemy z farmą, to teraz nasze Q niszczy grupy w sekundę, więc nadrabiamy farmę ile wlezie. [/tab][tab]Wskazówki
- Creepy rozstawiają się szeregowo. Najpierw magowie, zaś z przodu wojownicy. Celuj między nie tak, by eksplozja beczki trafiła jak najwięcej creepów.
- Redukcja attack speeda to coś, czego nie lubi żaden ADC, więc postarajmy się trafiać beczką właśnie w niego.
- Beczka rzucona w krzaki przez chwilę wykrywa obecność wroga. Jest to bardzo przydatne, gdy czujemy oddech wrogiego junglera na plecach.
- Nie zapominamy o tym, że Q można zdetonować – to nie raz znaczy być lub nie być dla naszego wroga.
- Pij “W” do końca! Jeśli tego nie zrobisz Gragas nie beknie i nie dostanie niczego oprócz many.
- Radzę poćwiczyć sobie używanie E, sprawdzić wszystkie ściany na mapie, zobaczyć przez jaką nie uda się nam przejść.
- Nie bądźmy zbyt chciwi. Jeśli wróg ma low Hp, to nie szarżujmy w niego. Może stoi za creepami, które przyjmą nasz dmg. Jeżeli gramy na wroga z jakimś gap closerem (np. Kha’Zix), to używajmy kombinacji E i Q, gdy w nas wskoczy. Wtedy możemy pokusić się o killa, ponieważ oponent nie ma escape’a (załóżmy, że nie ma również flasha) i możemy go zabić, wykonując te same combo ponownie.
- Gdy chcemy rzucić szybciej nasze ulti, to wtedy szybko szarżujemy do przodu i już po włączeniu E, rzucamy R w pożądane miejsce. Wtedy ult poleci błyskawicznie, bez zbędnej animacji.
- Oczywistością jest, że jeżeli chcemy dobrego ganku po 6 lvlu, to najpierw ciskamy R za plecy wroga i wtedy nasz jungler ma ułatwioną robotę.
- R ma duży zasięg, więc możemy się pokusić o steal blue lub smoka.
- W tf staramy się naszym ultem wykreować akcję, tak, by nasi bruiserzy/assasini byli blisko carry wroga, a wrogowie zdala od naszego ADC. R Gragasa rozbija teamfight na dwie części. Staramy się (zaraz po wycastowaniu ulta) wpaść w ich midera wraz z bruiserem, co skończy się dla wrogów szybką porażką.
Combo
EQR – Standard. Nic trudnego do wykonania, ale trzeba uważać, by przy ulcie nie popchanć wroga w złą stronę, gdyż może uciec, a wystarczyłoby poczekać na nasze E.REQ – Trochę na opak, ale jest moc. Rzucamy beczkę za plecy i gdy wróg leci w naszą stronę zatrzymujemy go szarżą i kończymy Q. Dobre do szybkich inicjacji, ale wymaga trochę ogrania.
QR – To też dziwne, ale działa. Otóż załóżmy, że gramy sobie na midzie i udało nam się obić wrogą…Cassiopeię do około 450Hp. Wiemy, że na 6 poziomie z Q bijemy ponad 250, a z ulta też coś koło tego. Odliczając resist wroga możemy przejść do egzekucji. Rzucamy Q niedaleko Cassiopeii, ale tak, by zasięg ulti wystarczył. Gdy beczka już sobie leży, musimy wycelować ultem w Cassio tak, by knockback popchnął ją prosto w nasze Q. Cassiopeia będzie przeklinać tego Grubasa do końca gry.
QR – Niby to samo co 3, ale wersja do team fightów. Do tego przydaje się albo złe pozycjonowanie wroga, albo jakieś CC (Amumu będzie ok). Gdy nasz Amumu zamyka 5 wrogów w swoim ulcie w miarę bilsko siebie, wtedy wykonujemy nasze combo. Rzucamy beczkę, potem R i detonujemy Q. Mega burst, wrogowie kompletnie rozbici i obici. GG
[/tab][/tabs]