Akali
Poradnik do Akali w sezonie 3
Do dyskusji zapraszam pod ten link.
Akali jest asasynem będącym w stanie w mgnieniu oka zabić wroga. Jej zadaniem jest eliminowanie postaci ważnych dla przeciwnika tj. AD oraz AP carry. Niezwykła mobilność i ogromne obrażenia połączone z wykorzystywaniem energii zamiast many czynią z niej jednego z najlepszych championów w swojej klasie. Widywana zarówno na midzie jak i na topie, w poprzednim sezonie także można było zaobserwować Akali w jungli.
Zalety:
- niesamowite obrażenia w jedną osobę
- niewidzialność
- korzysta zarówno z AP jak i AD
- spora mobilność
- przy odpowiednim buildzie wściekle się leczy (i nie mam na myśli 5*BT)
Zalety:
- zazwyczaj słabnie w late
- ulti ograniczone ładunkami
- słaby laning przed 6
- Oracle oraz Pink Wardy utrudniają jej życie
- brak CC oraz niska wytrzymałość
- silence/stun wyklucza ją z walki
Opis umiejętności:

Pasyw, który wymusza na nas użycie określonych run i masteries. Zapewnia spory sustain i dobre się skaluje.

Główne źródło obrażeń. Aktywacja znaku jest kluczowa do zadania jak największej ilości obrażeń.

Nasz jedyny skill obronny. Zapewnia 8 sekund bezpieczeństwa, ale postaci tj. Lee Sin lub Lulu są w stanie nas odkryć – warto o tym pamiętać.

Narzędzie głównie do farmy, uaktywniania Q oraz zadawania obszarowych obrażeń w walce. Zwracaj uwagę na energię, zawsze lepiej użyć Q niż E.

To co czyni Akali prawdziwym asasynem. Milion doskoków czyniących przeciwne flashe bezużytecznymi. Rzecz jasna nie możemy tym dowolnie skakać przez ściany, ale w linii prostej nikt nam nie ucieknie.
Runy:
Akali jest jedną z niewielu postaci, które wymagają swojej własnej strony run by uaktywnić pasyw na samym początku gry. Wiem, że osoby, które nie będą main’ować Akali nie mają zamiaru takowej układać. W takim wypadku najlepsza będzie strona z full AD runami (czerwone + brązowe), która uaktywnia spell vamp. Zaś dodatkowe obrażenia do auto attacków i tak będziemy mieli dzięki zakupowi rewolweru.
7* AD, 2*magic penetration – 7 AD marków jest potrzebnych do uaktywnienia pasywa (w połączeniu z masterkami). Zaś te od Mpen zwiekszą nasze obrażenia.
Armor/HP per lvl – Armor na topa, zaś hp na mida. Ustawiamy według pozycji, na której częściej gramy.
AP per lvl/Magic resist per lvl – Podobnie jak wyżej. Skalujace się AP na topa w połączeniu z armorem, zaś magic resist per lvl na mida – pozwolą łatwiej zdominować przeciwnika.
AP – dodatkowe obrażenia (Akali jest głównie AP) oraz zapewniają aktywację pasywa.
21/9/0:
Takie, a nie inne drzewko ofensywne zapewni nam aktywację pasywa (razem z runami). W drzewku defensywnym możemy sobie zamienić mres na armor w zależności od przeciwnika.
Masterka, która dodaje 5% AP do obrażeń z autoattacków łączy się z pasywem.
Kolejność rozwijania umiejętności:




Ult to oczywistość. Q to nasze główne źródło obrażeń, a lepsza farma z E jest lepsza od częstszej chmurki.
Summoner Spells


Start:



Jeśli wygrywamy:





Build, który zapewnia nam maksymalne obrażenia i w pełni wykorzystuje nasz potencjał. Rewolwer dodaje AP i daje sustain, potrzebny to wytrzymania na linii. Rabadon i Lich Bane znacznie zwiększają nasze możliwości. Czysto matematycznie Rabadon jest nieznacznie lepszy, chociaż ja osobiście preferuję Lich Bane – wchodzi z nim lepszy burst.
Jeśli źle nam idzie/jesteśmy kontrowani:





Tu potrzeba kilku słów wyjaśnienia. Jest to wersja defensywna – zawsze używaj jej przeciwko postaciom, które cię kontrują. Pasek na HP znacznie poprawia twoją wytrzymałość, dzięki niemu nie składasz się na combo. Hextech dla sustainu, zaś DFG ma nadrobić braki w obrażeniach spowodowane opóźnionym budowaniem AP (pamiętaj, żeby użyć aktywa z DFG na początku walki). Później kończymy Hextecha.
Alternatywy i wykończenie buildu:



















Przyjaciele:
Akali, jak każdy asasyn, dobrze komponuje się z postaciami, które pomogą nam dostać się do przeciwnika i ułatwią zabicie go.
Jego ulti ogranicza wizję przeciwników, którzy nie są w stanie skutecznie ochronić swojego carry. Podobnie jak
może przykleić się do przeciwnika, gwarantując wam wygraną walkę.
Jest w stanie rozepchnąć wrogów, torując nam drogę do wrogiego carry.
Wskoczą we wrogów przed nami, skupiając na sobie CC – mniej zostanie na nas
Akali ukrywająca się w chmurce + ulti Shena
Jednym słowem, każdy kto ma jakiekolwiek CC.
Kontry na Akali:











Porady:
- im dłużej trwa gra, tym mniej powinieneś polegać na swojej niewidce
- w walce masz dwa zadania: zabić przeciwnych carry oraz skupić na sobie uwagę wroga próbując ich zabić
- wskakując w przeciwnego carry wywal absolutnie wszystko – złam jego morale i zmuś do poddania się bądź dramatycznej ucieczki na low HP (której oczywiście nie przeżyje)
- odpowiednio wprowadzona do walki Akali działa jak single-target Katarina
- Akali nie ma many (nie no co ty?!) – spamuj Q na linii ile wlezie
- dzięki “plamie” możesz spokojnie farmić lub harassować przeciwnika bez obaw o rewanż
- walcz w pobliżu przeciwnych minionów – jeśli sprawy pójdą nie po twojej myśli, pomogą ci się wycofać
- ward + ult może uratować ci życie podczas ucieczki w jungli
- używając W tracisz focus minionów, dragona oraz barona
- znak z Q możesz aktywować dzięki E, R oraz aa
- Goniąc/uciekając użyj W jako spowalniacza
- sposoby na harass na linii – Q + niewidka w przeciwnika, R lub E (by zachować dystans), wycofanie się
- jeśli użyjesz W w miniony, przeciwnik zazwyczaj odsunie się z tamtego miejsca
- exhausta, ignite oraz umiejętności aktywne tj. W Irelii lub Koga, ult Olafa, przeczekuj w plamce będąc niewidzialnym