Ilość czarów przywoływacza, które możemy wybrać grając na środkowej alei, jest naprawdę pokaźna. Oprócz Flasha, który jest niezbędnikiem na wszystkich postaciach, możemy zobaczyć zestawione z nim: Exhausta, Ignite’a, Barierę, Cleanse’a, Ghosta, Heala czy Teleport. Wymienione tu zostały wszystkie dostępne na Summoners’ Rift czary oprócz Smite’a, który jest zarezerwowany dla junglerów. Spośród nich wybrałem dwa – Barierę i Cleanse’a – i postaram się opisać, w jakich sytuacjach należy je wybierać.
Bariera
Bariera jest czarem, który daje nam tarczę osłaniającą nas przez dwie sekundy. Wiele osób może myśleć, że jest to mniej wartościowy wybór od Heala, który leczy dwie osoby, dodaje prędkości poruszania się, a także nie można go wyczekać, ponieważ zdrowie dodawane przez niego jest permanentne. Należy jednak pamiętać, że Bariera też ma swoje plusy – zapewnia większą ilość pochłoniętych obrażeń, jej czas odnowienia jest wyraźnie krótszy (bazowo o minutę), nie jest redukowana przez efekt Głębokich Ran, a także daje tyle samo, gdy zostanie użyta na pełnym zdrowiu (przykładowo gdy widzimy, że zaraz pożre nas Cho’Gath). Jeśli mamy pewność, że nasz przeciwnik z linii wybierze Ignite’a jako swój drugi czar – bo na przykład gra Zedem – powinniśmy wybrać Barierę kosztem Heala (w tym konkretnym przypadku warty rozważenia jest również Exhaust). Bariera może zostać użyta nawet podczas trwania efektów kontroli tłumu (z wyjątkiem przygwożdżenia), a więc możemy ją wybrać, gdy widzimy, że przeciwnicy mają tego typu efekt połączony z dużą ilością obrażeń – może nam to pozwolić przeżyć podczas walk drużynowych. We wczesnej fazie gry Bariera potrafi zapewnić nam “nieśmiertelność” na czas jej użycia w potyczkach, ponieważ większość postaci nie jest w stanie przebić się przez tarczę. Należy jednak pamiętać, że jeżeli przeciwnik ma jakikolwiek efekt, który nas unieruchomi, może przeczekać dwie sekundy i dopiero uderzyć. Z tego powodu najlepiej użyć tego czaru, gdy uciekamy i mamy pewność, że przez czas trwania Bariery będziemy mogli się poruszać.
Cleanse
Drugi z opisywanych czarów pod względem działania znacząco różni się od Bariery. Cleanse po użyciu usuwa z nas wszystkie efekty kontroli tłumu (oprócz podrzucenia i przygwożdżenia), a następnie zapewnia nam skrócenie czasu trwania kolejnych tego typu efektów użytych na nas przez najbliższe trzy sekundy. Nie wszyscy wiedzą jednak, że zdejmuje on także negatywne efekty innych czarów przywoływacza, a więc Ignite’a i Exhausta. Może to zostać wykorzystane podczas potyczki z przeciwnikiem, który niekoniecznie zwraca uwagę na to, jak możemy użyć naszego Cleanse’a. Niestety, czar ten nie może zostać użyty podczas trwania odrzucenia (takiego jak R Lee Sina czy R Gragasa) i połączony z Flashem, aby bezpiecznie uciec – taką mechanikę zapewniają QSS i pomarańcze Gangplanka. Warto też wspomnieć, że wszelkie efekty kontroli tłumu nakładane na samego siebie (jak spowolnienie z W Blitzcranka czy uciszenie z pasywki Rumble’a) także nie mogą zostać zdjęte przy użyciu Cleanse’a. Gdy przeciwnicy mają dużo postaci zapewniających wszelkiego rodzaju unieruchomienia, które są łatwe do zaaplikowania ( Elise, Twisted Fate, czy Ryze), warto rozważyć wybór tego czaru. Druga sytuacja, w której może się on przydać, to posiadanie Exhausta lub Ignite’a przez przeciwnika. Przykładowo, jeśli gramy Cassiopeią przeciw Corkiemu na linii, możemy przewidywać, że wziął on Exhausta jako swój drugi czar. W takiej sytuacji Cleanse może pozwolić nam wygrać z nim wymiany, co sprawia, że staje się on wartościowym wyborem. Niezależnie od powodu, dla którego zdecydowaliśmy się na taki zestaw czarów, musimy pamiętać o tym, żeby używać go od razu po tym, jak dostrzeżemy zagrożenie – przez trzy i pół minuty będziemy musieli radzić sobie bez niego, ale za to prawdopodobnie ciągle będziemy mieli Flasha.
Jaki zestaw czarów przywoływacza wybieracie na środek? Czy, Waszym zdaniem, istnieje jakiś szczególny matchup, w którym można zaskoczyć rywala? Znacie jakieś inne zastosowania tych dwóch czarów? Piszcie w komentarzach!