Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Jungla w S4: specjalizacje i przedmioty według OddOne’a

Poniższy tekst jest tłumaczeniem poradnika TheOddOne’a. Generał zdecydował się go umieścić, aby przybliżyć wszystkim graczom nowości przedsezonu sezonu czwartego. Mamy nadzieję, że skorzystacie z nich i łatwiej będzie Wam odnaleźć się w jungli.

Przedmioty



Wriggle's Lantern

Mam wrażenie, że przedmiot ten jest użyteczny jedynie w Ligach, w których faza linii nie kończy się przed dwudziestą minutą (wieże nie są zabijane, a drużyny nie zaczynają się grupować, aby zajmować objectivesy (dragony/barony/wieże/inhibitory). Zamysłem tego przedmioty jest dostawanie dużych ilości złota, jeśli ustawicznie czyścisz junglę. Jednakże, jeśli na Twojej lidze faza linii nie jest odpowiednio długa, efekt pasywa jest bardzo mizerny, ponieważ ludzie z linii zaczynają zabierać Twoją farmę (zarówno sojusznicy, jak i przeciwnicy). Problemem pasywu jest, że wpływa on tylko na potwory z jungli, a te będą przecież często czyszczone przez Twoich sojuszników (jeśli nie trwa już faza linii). Dodatkowo oddajesz też buffy co jeszcze bardziej wpływa na zmniejszanie użyteczności tego pasywu. Statystyki dawane przez ten przedmiot są słabe, współczynnik koszt/efekt jest niski i musisz dostać z pasywu/stawiania wardów aż 567 złota, aby zwrócić różnicę w koszcie i wartości statystyk. To nie jest dobry przedmiot dla junglerów, mających dostęp do znacznie efektywniejszych przedmiotów opartych na Maczecie. Lepiej jest przecież zbudować item na late game niż zmarnować 1800 złota na przedmiot, który służy głównie do farmy.

Przedmiot ten pozwala na stawianie wardów co 3 minuty co powinno być wystarczające w połączeniu z odpowiednim trinketem, aby wnieść odpowiednią ilość wizji do drużyny.

Kto powinien kupić:
Shyvana, a w teorii także autoatakujący junglerzy jak Yi czy Fiora pod warunkiem, że faza linii trwa powyżej 20 minut.

Nie kupuj jeżeli:
Faza linii kończy się wcześniej, lubisz gankować lub robić objectivesy przed 20 minutą.



Spirit of the Ancient Golem

Przedmiot ten niewiele się zmienił – jeśli jungler potrzebuje przedmioty z maczety, ale nie ma sprecyzowanych potrzeb często wybierze ten przedmiot, ze względu na bezpieczne statystyki jakie zapewnia (bez znaczenia jak idzie gra). Jest to jedno z niewielu źródeł tenacity w grze oraz przedmiot dający jedne z najlepszych statystyk defensywnych. Pozwala być Ci bardziej mobilnym, ponieważ skraca czas działania CC, a co za tym idzie i skuteczność stun-locka. Często championi umierają ponieważ dostają się w łańcuch CC po którym są miażdżeni wszelkiego rodzaju obrażeniami (i skillshotami, które wyjątkowo łatwo trafić). Tenacity pomaga w takich sytuacjach skracając czas trwania efektów kontroli tłumu. Dzięki temu ciężej Cię zabić – zawsze ciężej jest zabić przeciwnika, który ma pełną kontrolę nad postacią, niż tego kompletnie unieruchomionego. Wszystkie pozostałe statystyki dawane przez ten item (życie oraz skrócenie czasu odnowienia) są przyjemne – praktycznie każdy jungler będzie zadowolony z tego przedmiotu, bo statystyki te dobrze skalują się do późniejszych etapów gry. Nowy pasyw Conservation także jest ciekawie skonstruowany i z pewnością wynagradza nerf na ilość życia (-150 od poprzedniej wersji). Bohaterowi który posiada ten przedmiot ów pasyw pozwala na skuteczne robienie ganków i objectivesów pomiędzy czyszczeniem campów w jungli.

Kto powinien kupić:
Każdy jungler będący jednocześnie tankiem pierwszej linii np. Jarvan, Vi, Shyvana czy Hecarim
Każdy kto potrzebuje przedmiotu do jungli, aby pomóc mu z tempem czyszczenia, ale jednocześnie nie pasują mu inne przedmioty (np. Elise)

Kto może sobie darować:
Junglerzy, którzy ie potrzebują przedmiotów do jungli, aby skutecznie czyścić campy (np. Lee Sin czy Olaf, ale i tak mogą się wyposażyć w ten przedmiot)



Spirit of the Elder Lizard

Po kilku testach okazało się, że przedmiot ten jest całkiem dobry na niektórych bohaterach, o ile wyjdą oni na wczesną przewagę. Dzięki zakupie Elder Lizarda możesz całkiem łatwo snowballować. Oferowane statystyki są nieco bardziej ryzykowne, jeśli jesteś bohaterem pierwszej linii i nie jesteś asasynem. Niestety jeśli zostaniesz zniszczony zanim dotrzesz do przeciwnika, to dodatkowe AD okaże się totalnie nieprzydatne. Bonusy tego itemu są szczególnie mocno odczuwane na wczesnych etapach gry, jeśli zdołasz wysunąć się na prowadzenie (powiedzmy jeden czy dwa kille od wczesnych ganków) – przeciwnik często nie będzie w stanie poradzić sobie z dużymi obrażeniami pochodzącymi od tego przedmiotu. Zauważ, że wielu bohaterów nie będzie w stanie efektywnie używać Lizarda chyba, że dysponują jakimś spamowalną umiejętnością zadającą fizyczne obrażenia. Bounty Hunter jest przyjemnym pasywem – może dać Ci naprawdę tony złota, jeśli jest dużo walk drużynowych. Pamiętaj, że po kupieniu tego itemu powinieneś do nich dążyć i robić “playsy”, aby w pełni wykorzystać przewagę, jaką daje na wczesnych etapach gier. Jeśli jednakże zaczniesz odstawać, to Lizard przestanie być aż tak efektywny.

Kto powinien kupić:
Każdy bohater z wieloma źródłami obrażeń AD, który feednie się w early jak np. Vi, Wukong, Nocturne

Kto może sobie darować:
Bohaterowie, którzy mają słabe early
Bohaterowie, którzy dysponują zbyt małą ilością wywołania proców (np. Hecarim – obecnie tylko jego AA i hecarimq Q wywołują efekt)



Spirit of the Spectral Wraith

Spectral Wraith to prawdopodobnie drugi najgorszy przedmiot dla junglerów (po latarni). Głównym tego powodem jest pasyw, który nie daje spellvampa, a jedynie przywraca życie z potworów w jungli, co okazuje się bezużyteczne w teamfightach. Pomimo tego, jest całkiem ok na kilku specyficznych junglerach, ale i tak często będzie lepiej wydać złoto na inne przedmioty. Statystyki jakie daje są słabe poza junglą i lepiej wydać 2000 złota na AP czy przedmioty zapewniające prawdziwego Spell Vampa, żeby i tak czyścić junglę z pełnym HP. Osobiście bardzo nie lubię Spectral Wraitha, bo nie pomaga junglerom, którzy tego potrzebują (np. Maokai) i daje statystyki, które nie są przydatne poza zabijaniem potworów w jungli.

Po pełnym dniu testów stwierdzam, że poza Evelynn (która jest bardzo mocnym pickiem), przedmiot ten snowballuje grę podobnie do Elder Lizarda, ale nie robi wiele, jeśli jesteś w plecy. Próbowałem go na Gragasie, Dianie czy Amumu, ale nie odczuwałem jego ogromnego wpływu na grę jeśli zaczynaliśmy przegrywać. Ancient Golem może okazać się bardziej użyteczny, jeśli przegrywasz – w takich sytuacjach często nie masz jak farmić swojej jungli, a statystyki defensywne będą wtedy znacnzie bardziej przydatne. Jeśli jesteś jednak na prowadzeniu pasyw zapewnia Ci świetne źródło snowballu i ciężko jest Cię powstrzymać.

Kto powinien kupić:
Bohaterowie, którym przyda się 50 AP i mają słaby sustain w Jungli: Evelynn, Diana, Amumu (Golem jest preferowany), Gragas (golem jest preferowany)

Kto może sobie darować:
Championi wyposażeni w naturalny sustain w jungli (Fiddle) czy bohaterowie pierwszej linii oparci na AP (Maokai czy Cho)

Specjalizacje

Jungler Team Solo Mid zdecydował się przygotować trzy odrębne strony specjalizacji dla junglerów.

elise

Elise dobrze działa z masterkami 21/9/0, bo jest hybrydą. Lubię tę stronę specjalizacji – pozwala na ogromne obrażenia i daje nieco wytrzymałości, jako że zawsze znajdziesz się na pierwszej linii.

shyvana

Standardowa stroną masteriesów na Shyvanę, ale dobra jest także na Olafie czy Jarvania. Ogromna ilość defensywy i przyzwoita ilość ofensywy dzięki tylko 9 punktom.

vi

Standardowa strona dla Vi czy Lee – daje im niesamowitego kopa mocy i pozwala szybko eliminować przeciwników (chyba, że są naprawdę nafeedowani lub budują się na tanków)

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.