Grając w gry fabularne wcielamy się w postać głównego bohatera. Postać często w czasie kampanii przeżywa podróż emocjonalną, która wpływa na jego zachowanie lub punkt myślenia. Dzisiaj w dziale Poza Ligą zastanowimy się jaki typ głównego bohatera jest najlepszy.
Postać otwarta
Czasem to my kreujemy postać. Jej osobowość czasem jest określona przez twórców, jednak to jak będzie wyglądać i jakie decyzje będzie podejmować zależy od nas. Taki model mogliśmy poczuć choćby w serii Saints Row. W tym pierwszym niezależnie od naszych wyborów postać była stukniętym, lubiącym dobrą zabawę i szukającym wyzwań przywódcą Świętych, a później i całej Ameryki. Mimo wszystko to i tak wybory i droga jaką będzie on szedł zależała od nas. Mogliśmy być równie dobrze troskliwym liderem jak i brutalem i katem. Podobny system mieliśmy w grach ze Star Wars czy grze Avatar na podstawie filmu Camerona, tam jednak nasza osobowość na początku była słabiej zarysowana, ale też nasze czyny znacznie bardziej odbijały się na tonie opowiadanej historii.
Postać zamknięta
W wielu grach wcielamy się w postać już napisaną. Niezależnie od naszych wyborów postać nie zmieniała się ani o milimetr jeżeli twórcy tego nie chcieli. Przykładem może być większość strzelanek jak np. Battlefield 3, lecz i w serii GTA czy South Parku. Naszymi wyborami możemy okazjonalnie wpłynąć na zachowanie bohatera. Jesteśmy w stanie spowodować, że Nico będzie cierpiał z różnych powodów, albo że Dekiel stanie po stronie Cartmana lub Kyle, ale finalnie postać w którą się wcielamy zostaje taka jak chcieli twórcy, a ewentualna przemiana (wykreowana przez nas) jest widoczna dopiero w Epilogu. W grach nastawionych tylko na walkę jest to jeszcze bardziej widoczne, ponieważ postać i jej motywacja jest jedynie tłem do wszechobecnej apokalipsy.
Czasem wcielamy się w tą wykreowaną przez twórców postać, ale to nasze decyzje ją bardzo kreują. Wtedy to my balansowaliśmy moralnością postaci decydując czy jest wcieleniem szatana czy jest miłym altruistą. Taki system postawiony na moralność i relacje dominuje w większości gier RPG takich jak Mass Effect czy Fallout.
Pusta kartka
System najczęściej wykorzystywany w grach online. Nasza postać nie jest ani dobra ani zła, nie emanuje emocjami i na nie nie reaguje. Osobowość bohatera jest zazwyczaj jedynie dodatkiem, który dodajemy sobie w głowie lub ta rzecz jest widoczna jedynie przez nasze słowa na chacie. Większość gier sieciowych opartych na tworzeniu postaci oferuje taki system jak np. GTA Online czy WoW. Ten system jest widoczny czasem w grach Singlowych jak Minecraft czy Pokemon.
W minecrafcie gramy jako losowa przeciętna osoba, która znajduje się w dziwnym świecie, nie wiemy dlaczego, po co, ani nawet co mamy zrobić, wszystko w tym powód dla którego to robimy zależy od nas. Co do poksów: granie niemą postacią pozwala nam na interpretacje gry na własny sposób. Przykładowo w finale Omega Ruby jesteśmy proszeni o uratowanie Hoenn poprzez walkę z Mega Groundonem. Jako gracz możemy stoczyć tą walkę jako bohater ratujący świat, ale równie dobrze możemy kierować się rządzą złapania legendarnego pokemona.
Oczywiście wiele z tych archetypów postaci dzieli się jeszcze na dziesiątki innych, a ja pokazałem jedynie ogólny opis. Mimo wszystko możecie pisać o swoim ulubionym typie bohaterze, samym ulubionym bohaterze i grze z której pochodzi.