Witamy w pierwszej – dogłębnej analizie w naszym cyklu wartości projektanckich League of Legends Kilka tygodni temu omawialiśmy filary projektanckie w League of Legends i obiecaliśmy dogłębniejsze przypatrzenie się każdemu z nich.
Dziś jest z nami Richard „Nome” Liu – projektant środowiska i przejrzystości w League of Legends. Poza omawianiem kwestii przejrzystości rozgrywki, Nome opowie wam również o decyzjach, które doprowadziły do stworzenia zegarów w dżungli. Wysłachajcie więc, co na temat przejrzystości ma nam do powiedzenia Nome i dlaczego jest ona tak ważna dla League of Legends jako całości!
Chris ‘Pwyff’ Tom
Czym jest Przejrzystość?
Artykuł ten został napisany przez projektanta środowiska i przejrzystości – Richarda „Nome’a” Liu
Czy jesteście w stanie dokładnie zauważyć, w którym miejscu mapy znajdujecie się podczas walki drużynowej?
Gdy spoglądacie na tabelę wyników, czy jesteście w stanie porównać ilość zabitych stworów, z ilością stworów zabitych przez przeciwnika, w mniej niż trzy sekundy?
Przy pierwszym użyciu (bez czytania opisu), czy jesteście w stanie zrozumieć jak działa dana umiejętność?
Zagłębiając się w temat, musimy zadać sobie ważne pytanie: ile właściwie informacji potrzebuje gracz, by podjąć odpowiednią decyzję oraz ile warstw dodatkowych informacji można dodać nim podejmowanie wyboru zmieni się w analizowanie zbędnych danych?
Ważne gdzie i w jaki sposób informacje są prezentowane. Gdy zaktualizowaliśmy Shyvanę, efekty jej ataków w zwarciu zostały przeniesione i wpłynęły na opis jej umiejętności, ponieważ to tam stawały się najbardziej istotne!
Takie (i więcej) wyzwania, na co dzień podejmuje grupa odpowiedzialna za przejrzystość rozgrywki i to właśnie oni wierzą, iż można poprawić ten aspekt League of Legends. Jak wspomnieliśmy w naszym deweloperskim blogu o wartościach projektanckich, przejrzystość rozgrywki jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na ewolucję League of Legends, a naszą misją jest sprawić, by gracze walczyli jedynie ze swoimi przeciwnikami, a nie z samą grą.
Ale czym tak naprawdę jest przejrzystość rozgrywki? Przejrzystość jest wszechobecna. Jest nią wszelka wizualizacja graficzna, rozgrywka, architektura i wiele innych pomniejszych elementów. W League of Legends przejrzystość rozgrywki odnosi się do dostępności informacji, jak również do ich celowego zamaskowania. Możemy przytaczać oczywiste korzyści – takie jak np. dokładniejsze poruszanie się stworów w wyznaczonym dla nich kierunku, lecz nie po to tu dziś jesteśmy.
A więc, po co? Z wypuszczeniem Dżunglowych Zegarów na PBE poczuliśmy, iż jest to dobry moment, aby omówić przejrzystość rozgrywki na płaszczyznach, które jeszcze odkrywamy oraz przedstawić wam, w jaki sposób chcemy polepszyć rozgrywkę.
Dżunglowe Zegary: Dążąc do Mistrzostwa
Odgrzewając to, o czym mówiliśmy w wartościach projektanckich, musimy zaznaczyć, iż League of Legends składa się na trzy aspekty w dążeniu do mistrzostwa: indywidualne kompetencje, praca zespołowa i umiejętność dostosowania się. Skupimy się na tym pierwszym. Znajomość rozgrywki jest swoistym gulaszem, na który składa się wiele umiejętności, lecz możemy zaryzykować stwierdzeniem, iż jej główne elementy zależą od: zdolności mechanicznych, świadomości sytuacyjnej oraz wiedzy o samej grze.Większość z tych cech jest uniwersalna dla League of Legends i przejawia się inaczej w zależności od mapy, trybu oraz bohatera, jakim gramy. Niemniej jednak, wspomnieliśmy, iż nie wszystkie z nich mogą być zaaplikowane do ogólnego doświadczenia z grą. Są to na przykład: brak przymusu kontrolowania wielu jednostek, czy choćby branie pod uwagę schematu ruchu stworów.
Nowe zegary w dżungli są przyczepione do górnej części ekranu. Nie będą przekazywać żadnych nowych, czy choćby ukrytych informacji. Będą raczej prezentować istniejące już informacje w sposób wizualny.
Zegary dżunglowe w tym przypadku służą jako rozwiązanie dla ważnej informacji będącej przedstawioną w niepraktyczny sposób. Muszę przyznać, iż pojawiło się wiele dyskusji na temat tego, czy taki poziom informacji powinien być dostępny.
Z jednej strony, wszyscy zgadzamy się ze stwierdzeniem, że orientacja odnośnie celów w dżungli jest ważnym elementem umiejętności. Na ten przykład: nie informowalibyśmy was o tym, czy wasz przeciwnik wszedł w zasięg waszego ataku, będąc w mgle wojny, czy choćby o tym, jaki jest stan czasu odnowienia jego umiejętności. Interakcja z przeciwnikiem jest rzeczą świętą i dlatego nigdy nie będziemy w nią ingerować.
Jednak z drugiej strony (i to właśnie skłoniło nas do zmiany nastawienia) dżungla to niezmienne środowisko. W przeciwieństwie do bohaterów i czasu odnowienia umiejętności, potwory zawsze będą tam, gdzie się ich spodziewamy i zawsze odrodzą się we wcześniej ustalonym czasie. Z pomocą czasu wiadomości na czacie, można było ustalić moment ich odrodzenia, jednak wtedy wszystko zależało od tego, czy ktoś zechciał o tym pamiętać. Musimy tutaj oczywiście wspomnieć o wpływie oprogramowania stron trzecich, które dolało oliwy do ognia, lecz w pozytywny sposób, ponieważ tylko utrzymały nas w przeświadczeniu, iż wprowadzenie takiego elementu do klienta gry jest zgodne z naszymi wartościami.
W końcu zadaliśmy sobie pytanie, czy analiza takich danych, jak czas odrodzenia potworów w dżungli (czas, który jak już wcześniej wspomnieliśmy, często bywał rozwiązywany poprzez szybkie kalkulacje oparte o czat) oddawał równomierną satysfakcję graczowi i doszliśmy do wniosku, iż przeradzał się w zwyczajną rutynę zamiast stać się znaczącą wartością.
Wieże: Jak wdrażana jest przejrzystość
Ten blog nie ma na celu omawiania jedynie zegarów w dżungli (mimo, iż w znacznym stopniu odnoszą się do kontekstu) i dlatego chciałem omówić inne odzwierciedlenia przejrzystości. Nie mamy zamiaru ujawniać wszystkich informacji. Przejrzystość powinna być rozmyślna. Gra, która ukazuje każdy skrawek informacji tworzy paraliż informacyjny zaś gra, która je wszystkie ukrywa, doprowadza do archiwizowania informacji w głowie i nie pozwala cieszyć się rozgrywką z chwili na chwilę. Zadaniem dobrego projektowania jest umiejętne przedstawienie informacji (lub ich zatajenie), by stworzyć interesujące sytuacje.Niezmiernie ważnym jest, by gracze wiedzieli, kiedy stają się celem wieży. Z drugiej strony, ważnym jest by pozostawić miejsce, w które gracze mogą zostać zwabieni, aby kilka strzałów od takiej wieży otrzymać.
By przedstawić przykład, w którym przejrzystość jest ważna do pewnego stopnia, możemy spojrzeć na wieżyczki. Niezmiernie ważnym jest, aby zrozumieć kiedy gracz staje się celem wieży, ponieważ jej ataki są bardzo silne i podlegają innemu wachlarzowi zasad. Dla przykładu: ignorują część pancerza oraz zadają więcej obrażeń z każdym kolejnym uderzeniem. Nie chcąc pozwolić, aby wierze posiadały tak przesadną moc zostały „zaopatrzone” w nieznikający laser prowadzący do ich celu, efekt dźwiękowy alarmujący, gdy te w nas celują, a także jasne kule energii wystrzeliwane w naszym kierunku. Czego jednak wieże nie posiadają, to stały wskaźnik zasięgu (poza grami przeciwko SI oraz grami dla początkujących).
Taki wskaźnik znacznie poprawiłby przejrzystość odnośnie wież – nikt temu nie zaprzecza. Scenariusz, podczas którego jeden gracz nęka drugiego pod wieżą jest nam dobrze znany i bardzo wpływa na decyzyjność oraz zachowanie graczy. Gdyby taki wskaźnik został zaimplementowany na stałe, mielibyśmy do czynienia z walką agresora i wskaźnika zamiast agresora i obrońcy. Walka ograniczałaby się do bardziej umiejętnego obiegania linii zasięgu, niwelując tym samym szansę na interesujące sytuacje w rozgrywce.
Świętość Przejrzystości
Ostatnim punktem, który chcę tu omówić jest fakt tego, jakie wytyczne odnośnie przedstawiania i ukrywania informacji ustaliliśmy. Chcę pokrótce opisać, kiedy informacje są dostępne (istnieją), ale ukryte przed okiem gracza.Za dobry przykład w tym miejscu posłuży nam aktualizacja graficzna Zrównania z Ziemią Karthusa. Poprzedni efekt i cząsteczki ignorowały charakter przestrzenny tej umiejętności, gdzie nowy o wiele lepiej przedstawia jej funkcjonalność. Podchodząc do tej zmiany, moglibyśmy się kłócić, że niedokładne rozlokowanie cząsteczek wprowadza do gry element oszustwa, a taki stan rzeczy bezpośrednio koliduje z przejrzystością, jako jedną z podstawowych wartości projektanckich. Gra nigdy nie powinna oszukiwać gracza. To gracz powinien zwodzić innych graczy!
Łatwo było ukryć stare cząsteczki, lecz rezultat okazał się być zwodniczy. Nowe klarownie komunikują nam, co dzieje się podczas rozgrywki.
Wiemy więc, iż tworzenie rozgrywki poprzez umyślne niedomówienie nie pozwala na indywidualny rozwój gracza. Jeden Karthus może być lepszy od drugiego w sensie strategicznym i taktycznym, lecz jeśli ten lepszy przegrywa tylko dlatego, że nie wie (lub nie widzi), iż wybuch kuli następuje po użyciu umiejętności w zaznaczonym miejscu, nie jest to porażka wynikająca z braku umiejętności. Celem przejrzystości jest udoskonalenie sposobu przedstawienia informacji tak, by obie strony mogły dokonywać rozważnych wyborów. Jeśli gracz przegrywa (w powodu braku zdolności mechanicznych, czy wiedzy o rozgrywce), powinien przegrywać z powodu większych umiejętności przeciwnika, a nie ze względu na sprzeczności w zasadach gry.
Naprzód!
Jesteśmy niezmiernie podekscytowani mogąc sprawiać, że League of Legends staje się coraz bardziej czytelne i zrozumiałe – byśmy wszyscy mogli skupić się na dążeniu do mistrzostwa. Choć przez długi czas szukaliśmy odpowiedniego sposobu, aby wyrazić przejrzystość Ligi, sposobność ta stała się rzeczywistością i otwiera nam furtkę do rozwoju gry. Mamy nadzieję, że uda nam się szlifować przejrzystość League of Legends, tak byśmy mogli w pełni przekazać pałeczkę graczom oraz ich umiejętnościom gry.Niemniej jednak czekamy niezmiernie na wasze opinie dotyczące wszystkich aspektów, jakie zostały dziś omówione, i pamiętajcie, by postawić nas do pionu, jeśli przypadkiem się potkniemy! Jeżeli macie pytania, przemyślenia lub sugestie odnośnie tego jak ulepszyć grę pod względem przejrzystości, zostawcie swoje komentarze poniżej.