Wielu nowych graczy często zadaje sobie pytanie – jak i kiedy powinno się zabijać smoka? Drugi najsilniejszy po Baronie potwór na Summoner’s Rift jest w wielu meczach bardzo ważny i może mieć decydujący wpływ na przebieg rozgrywki. Więc, zadając jeszcze raz tytułowe pytanie, w jaki sposób skutecznie zdobywać smoka?
Dlaczego opłaca się zabijać smoka?
Zaczynając od najprostszego – po co w ogóle podejmować zabicie dragona? Do tego musimy przypomnieć sobie jakie mamy smoki i co one oferują:
– Infernal Dragon – Prawdopodobnie najpopularniejszy wśród graczy smok, zwiększający nasze AD i AP o 8%/16%/24%. Wpasowuje się on w praktycznie każdy teamcomp i zawsze można znaleźć dla niego zastosowanie. Jest on szczególnie skuteczny dla drużyn, które już przed jego wzięciem posiadały przewagę nad przeciwnikiem – Infernal Dragon znakomicie pomoże w powiększaniu tej przewagi.
– Ocean Dragon – Prawie równie pożądany jak jego wcześniej wymieniony braciszek, wodny smok przyznaje nam regenerację 4%/8%/12% brakującego HP i many jeśli nie braliśmy udziału w walce przez ostatnie 8 sekund. Jest to dragon którego efekt jest chyba najbardziej widoczny – każdy lubi widzieć regenerowane zdrowie i manę praktycznie za darmo. Przydaje się to drużynie skupiającej się na poke’owaniu, a potem walce, lub na drużynie, która dużą część gry będzie siege’ować towery przeciwnika. Wtedy liczy się tylko i wyłącznie przetrwanie.
– Mountain Dragon – Mniej popularny niż jego poprzednicy smok ziemi oferuje nam 10%/20%/30% bonusowych obrażeń turretom i epickim potworom jako true damage. Oczywiście przydaje się on przy częstym pushowaniu/splitpushowaniu, siege’owaniu oraz sprzyja szybkiemu kończeniu gry. Jest on jednak bardziej tankowaty niż inne smoki więc jego podejmowanie może nie skończyć się dobrze, ponieważ Twoja drużyna może po prostu nie zdążyć go zrobić. Pomimo tego, według mnie jest on niedoceniany przez większość graczy. Bonusowy dmg zadawany obejctive’om potrafi być piekielnie ważny w niektórych grach.
– Cloud Dragon – Przyznający 15/30/45 movement speed’a poza walką. Cloud Drake jest z reguły lekceważony przez większość graczy soloQ oraz podczas profesjonalnych rozgrywek. Jego znaczenie i wpływ na rozgrywkę jest absolutnie minimalny i z reguły zabija się go tylko po to, aby pojawił się następny. Sytuacje, w których smok powietrza miałby znaleźć zastosowanie, to gra, w której Twoja drużyna wykonuje dużo rotacji po mapie i często przemieszcza się z jednego miejsca do drugiego – wtedy bonusowy MS jest jak najbardziej potrzebny.
Elder Dragon
W trochę innej sytuacji znajduje się pojawiający się na mapie po 35. minucie Elder Drake. Jest on o wiele silniejszy niż reszta jego paczki i jego zabicie nie może się wiązać z lekkomyślną decyzją i pingiem na jego ikonkę. Buff Elder Dragona przyznaje 45(+45 za każdego “zwykłego” smoka wziętego wcześniej) true damage’a na wszystkich autoatakach oraz spellach jako damage over time, oraz wzmacnia wszystkie poprzednie smoki żywiołów. Smok ten jest jednak bardzo, bardzo wytrzymały, oraz zadaje on dość duże obrażenia. Dlatego zasada podejmowania go jest podobna, jak w przypadku Nashora – można albo go wytrade’ować za Barona, zabić go po wcześniejszym unicestwieniu przeciwnej drużyny, albo, w ekstremalnym przypadku, można spróbować zabić go niezauważenie, jest to jednak bardzo ryzykowna akcja, której niepowodzenie może skończyć się zostaniem wyłapanym, oddaniem Elder Drake’a i przesądzeniem losów gry. Naturalnie, dziadek wszystkich smoków najlepiej działa w połączeniu z co najmniej jednym dragonem zabitym przed nim, jednak zabicie go nawet bez smoków na koncie, często może skutkować w lepszych rezultatach niż po zgładzeniu
Barona.
Kiedy powinno się podejmować zabicie smoka?
Na zdobycie smoka również jest kilka sposobów.
- Wzięcie smoka solo – Najbardziej czasochłonna i ryzykowna metoda z wszystkich wymienionych. Mam tu na myśli głównie solowanie smoka we wczesnych fazach gry, gdy potrafi to zajmować naprawdę dużo czasu. Jungler traci wtedy również dużo expa i hp, dlatego ta metoda jest opłacalna tylko, gdy smok, którego jungler będzie zabijał, jest opłacalny do wzięcia – przecież nikt nie będzie poświęcał czasu i golda żeby zabić Cloud Drake’a. Jednak gdy mowa jest o Infernalu, wtedy więcej leśników będzie miało chrapkę, żeby zabezpieczyć go szybko.
- Sneaky dragon – Masz
Barda w teamie? Dlaczego więc nie użyć by jego
portalu i nie zabić dragona we trójkę bez wiedzy enemy botlane’u? Ten sposób jest o wiele bezpieczniejszy niż poprzedni przede wszystkim dlatego, że będzie was tam dwójka lub trójka, zamiast tylko Ciebie, więc macie większą szansę na przeżycie, a może nawet zbaitowanie i zabicie jakiegoś przeciwnika. Wymaga on jednak podstawowej komunikacji ze swoimi teammate’ami, co czasami może być ciężkie.
- Dragon jako nagroda za zabicie wroga – Właśnie zabiłeś wrogiego junglera i midlaner’a, a nie ma żadnej linii do spushowania? Cóż, dobrze, że na mapie jest jeszcze dragon! Pingujesz jego ikonkę na mapie i wraz z drużyną szybko pędzicie w stronę dragon pita. To chyba jedno z najlepszych uczuć jako leśnik – dwie marte osoby w enemy teamie i do tego smok wzięty za free. Lepszy jest tylko
Nashor.
- Trade objective’ami – Gdy twój toplaner jest dive’owany przez 3 osoby podczas gdy Ty kręcisz się obok dragona, to najlepsze, co możesz zrobić to albo wyczyścić drużynie przeciwnej całą farmę, albo zabić dragona. Przecież i tak nie zdążysz na topa. Często kończy się to dość dobrym tradem fraga na topie plus kilku summoner spelli za smoka.
- Ukradnięcie smoka przeciwnikom – Bardzo niekonwencjonalny sposób na zgarnięcie drake’a dla swojej drużyny polegający na użyciu
smite’a lub jakiejś innej umiejętności do zestealowania smoka przeciwnikom, po tym, jak oni zadali mu pełny damage. Niestety metoda ta często jest nadużywana (szczególnie w niższych dywizjach) i prowadzi do bezsensownego używania
flash’a lub umierania. Proszę, nie róbcie tego w moich grach rankingowych.
Jak poprawnie zwardować smoka?
Blue side
Te 3 wardy+sweeper/pink w dragon picie powinny zabezpieczyć nas przed praktycznie każdym zagrożeniem, można by jeszcze rozważyć zwardowanie krzaka przy bocie, aby uniknąć ataku od strony rzeki.
Red side
W przypadku czerwonej strony potrzeba nam jednego lub dwóch wardów więcej oraz standardowego sweepera na dragonie.
Jak ważny jest dragon w waszych grach? Zdarzyło się wam wygrać mecz dzięki wystackowaniu smoków? A może przegraliście kiedyś przez throw na Elderze? Piszcie w komentarzach!