Analitycy, casterzy oraz gracze przykładają dużą wagę do fazy banów/picków (zwaną też fazą draftu). Przekonani są, że drużyna może wygrać mecz jedynie poprzez dobre lub złe wybory bohaterów. Chciałbym przeanalizować i rozpracować ten proces. Do analizy użyję przykładów faz draftu z NA LCS, ponieważ specjalizuję się w scenie amerykańskiej, chociaż większość z nich będzie miała przełożenie na inne regiony. Będę też używał konceptów stworzonych wcześniej przez innych analityków takich jak Montecristo i GentelmenGustaf; gorąco zachęcam do zapoznania się z ich materiałami. Zgadzam się z Monte na temat jego kategorii picków/banów, więc będę bazował na tej strukturze. Jeżeli nigdy nie słyszeliście jego rozważań na temat tej fazy gry, to zapraszam tutaj.
Kategorie picków:
W mojej analizie wyszczególnię 5 różnych kategorii picków. Będą to: power picks, counter picks, optional picks, pocket picks oraz combo picks. Power picks to championi, którzy są szczególnie silni w aktualnej mecie. Counter picks to reakcja na działania przeciwnika lub tego, co może on zrobić w grze. Optional picks to postacie, które sprawdzają się w wielu rolach, co daje możliwość zamian pozycji i innych tego typu zagrań. Pocket picks to championi, w których specjalizują się poszczególni gracze, zaś combo picks są bohaterami wybranymi do stworzenia naszej wcześniej opracowanej kompozycji.Generalnie jest wiele filozofii pochodzących z różnych źródeł na temat kategorii picków. Gracze mają skłonność do zauważania tylko dwóch rodzajów: blind picki (które biorą przeciwko każdemu matchupowi) oraz counter picks (które biorą, aby wyłączyć z gry przeciwnego bohatera). Dzieje się tak, ponieważ na ogół tylko te kategorie są stosowane na soloQ. Trenerzy i analitycy znacznie skuteczniej wychwytują power i combo picki, ponieważ częściej widzą zarys strategii i silnych kompozycji.
Power Picks: Branie postaci z mety
Nie jest to zaskakujące, że ten typ wnosi najwięcej do drużyny. Są to picki, które definiują jednoznacznie kompozycję i warunki zwycięstwa. Na ogół ich zalety nie ograniczają się jedynie do fazy linii, której zazwyczaj nie dominują i nie próbują wdawać się w wymiany. Przykładowo




Power picks są definitywnie przeciwieństwem counter picków, jednakże są bohaterowie, którzy dominują każdą linię. Przykładem jest



Counter Picks: trzymanie swojego przeciwnika w garści
Po wybraniu mocnego picka, w celu dodania siły do naszej kompozycji, czas na counter picki, które pozwalają częściowo osłabić rywali. Kontrowanie przeciwnika zmusza go do walki z ciężkim dla niego matchupem, odcina go od bohaterów, którymi czuje się pewnie lub stanowi dobrą odpowiedź na kompozycję wroga. Większość z tych picków zostaje zostawiona na koniec fazy draftu, zazwyczaj na potrzeby linii 1v1. Możemy wskazać kontry skierowane na linię (np.


Parę najlepszych counter picków jest też wybieranych na początku draftu (np. Renekton,
Lulu). Są to bohaterowie, którzy nie kształtują w zbyt dużym stopniu gry, ale mocno wpływają na kompozycję przeciwników.
Renekton może spokojnie pokonać na linii takich bohaterów jak
Yasuo,
Lee Sin czy
Jax, więc wybór tego bohatera jest dobry do zmuszania wrogów do trzymania się z dala od tych postaci. Za to
Lulu mocno kontruje większość asasynów (wszystkich oprócz
LeBlanc), więc jest dobrym wyborem na zatrzymania prób snowballu z strony bohaterów takich jak
Kha’Zix,
Zed czy
Fizz.
Pocket Picks: Element zaskoczenia
Pocket picks to jeden z najbardziej interesujących aspektów w League of Legends i dobra droga do pokonania swoich przeciwników. Są to bohaterowie, którym gracze poświęcają najwięcej czasu na grę. Może to prowadzić do stworzenia nowych, ciekawych sytuacji i zmienić naturę linii.

Pocket picks zazwyczaj są stosowane przez drużyny grające na niższych poziomach w celu odnoszenia szybkich zwycięstw przeciwko lepszym przeciwnikom. Na przykład: TSM jest najlepszą drużyną pod względem mechaniki, której gracze (oprócz TheOddOne) biorą udział w rywalizacji o tytuł MVP swoich pozycji w NA. Gdy dochodzi do gry przeciw nim, wybranie bohaterów z mety nie da drużynie zwycięstwa, ponieważ TSM po prostu rozgromi bohaterów i kompozycje, które widzieli już wiele razy. Jednak kiedy drużyny decydują się wyciągnąć swoje asy z rękawa, zaczynają zdobywać inicjatywę w grze. Wybór Teemo jest chyba najbardziej znanym przykładem z gry TSM przeciwko C9 w pierwszym tygodniu NA LCS 2014. TSM wygrywa gry nie tylko poprzez roaming Bjergsena, ale też przez jego umiejętności. Tylko paru miderów z całego świata jest w stanie dorównać i iść łeb w łeb grając przeciwko niemu. Hai wiedział, że nie jest w stanie stawić czoła Bjergsenowi 1v1, więc wybrał postać, która jest w stanie karać za wszystkie próby roamu –
Teemo. Każdy grzyb, w który wszedł nie tylko midder TSM, ale też cała drużyna, przy próbie roamu lub zdobywania wież, smoków itp. ograniczała ich możliwość na zrobienie czegokolwiek. Z tego powodu C9 było w stanie wyrwać z rąk TSM zwycięstwo. EG jest kolejną drużyną, która używała pocket picków takich jak
Soraka/
Urgot oraz
Yasuo na topie, aby tryumfować nad swoimi przeciwnikami. Byli w stanie wykiwać Scarrę poprzez wczesny wybór
Gragasa, a potem skontrowanie jego
Ziggs’a kombinacją
Zed/
Pantheon (mid/jungle). Były midder DIG myśląc, iż
Gragas idzie na środkową aleję wybrał szalonego Yordla. W rzeczywistości jednak Innox wybrał
Gragasa na topa, co pozwoliło mu na snowball i w końcu na zwycięstwo jego drużyny.
Ważne jest, aby pamiętać, że takie rzeczy zdarzają się cały czas na najwyższych poziomach esportu, a pocket picki stają się bardzo szybko strong pickami. Kiedy Dignitas było na szczycie tabeli na początku sezonu 3, wybór Diany przez Scarrę szybko uczynił ją dla niego i innych miderów strong pickiem. W bliższych nam czasach
LeBlanc, którą spopularyzował Shiphtur w NACL, bardzo szybko stała się jednym z najsilniejszych picków w NA LCS. Pocket picki mają jeszcze jedną zaletę – wymuszają bany. Jest to równoznaczne z pozostawieniem większej ilości strong picków dostępnych, które powinny dać drużynie większą elastyczność oraz możliwość zagrania sprawdzoną i dobrą kompozycją, która zazwyczaj jest banowana.
Optional Picks: Moc opcji
Kiedy jakiś bohater jest w stanie być zarówno topperem, junglerem, miderem, jak i supportem lub po prostu świetnie wpasowuje się w kompozycję niezależnie od roli grającej przez niego, to właśnie jest to optional pick. Aktualnie jest w mecie dość mało takich bohaterów, ale gdy są oni silni to na ogół wprowadzają do drużyny wiele elastyczności, co czyni twoją kompozycję mniej czytelną.






Combo Pick: Filar kompozycji
Combo Pick to champion, który jest na tyle silny, aby wybrać go w celu uzyskania jak najlepszej synergii z resztą. Ci bohaterowie na ogół nie są grani zbyt często, do czasu wybrania takiego compu, gdzie mogą zabłysnąć. Powrót









Podsumowanie: Faza Draftu
Żaden z wyborów/banów nie może zostać zakwalifikowany do jednej kategorii. W każdej grze zobaczymy inny syl grania daną postacią.



Drużyny złożone tylko z power picków są kontrowane, ale drużyna złożona tylko z counter picków nie tworzy spójnej kompozycji. Zespoły dość szybko przyzwyczajają się do grania z pocket pickami swoich kolegów z drużyny. Najlepsi z nich dostosowują się do gry i zdobywają zwycięstwo. Teamy złożone tylko z optional picków zapominają o sile danego bohatera w przeznaczonej mu oryginalnie roli, a drużyny z pięcioma combo pickami nie mogą rywalizować z innymi 1v1. W ten sposób, każda drużyna musi posiadać po trochu z każdej kategorii picków. Muszą mieć pewność, że ich kompozycja zapewnia wszystkie podstawy potrzebne do sukcesu. Muszą grać poprawnie i starać się przeczytać myśli przeciwników, ale samemu nie zostać odczytanym.
Żródło: http://cloth5.com/getting-outpicked-a-short-guide-to-lcs-drafting-phase/