Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

Dominion Poradnik – Strategia (3/10)

Obecna meta na Dominionie zakłada grę z 4 osobami na topie i jedną na bocie. Główny powód to taka sama odległość, którą muszą pokonać obie drużyny, żeby dotrzeć do Windmilla. Wiatrak to najtrudniejszy punkt do zajęcia. Fioletowi mogą z łatwością przejąć Drill, niebiescy Rafinery. Windmill stanowi główny punkt walki o dominację. Ta część skupia się na strategii gry na górze mapy, bot zostanie omówiony później.

Early Game

Gra zaczyna się w 1:20. Obie drużyny wysyłają czterech bohaterów na topa, z czego jeden zatrzymuje się, żeby przejąć punkt przy bazie (dla fioletowych Wiertło, dla niebieskich Rafineria). W ciągu pierwszej minuty gry, obok Wiatraka powinna zacząć się walka. Teamfight może chwilę potrwać (najdłuższy, z którym się spotkałem trwał cztery i pół minuty). Ogólnie rzecz biorąc, są dwie metody na rozpoczęcie walki o ten punkt.

Jeżeli Twój teamcomp opiera się na poke’u, możesz stanąć obok punktu i obijać przeciwników, którzy usiłują go zająć. Pozwoli to łatwo doprowadzić do bezpośredniej walki. Przykład takiej kompozycji to Brand, Jayce, Jarvan i Janna. Przeszkadzaj przeciwnikowi i nie pozwalaj mu się do siebie zbliżyć. Im dłużej będziesz to ciagnąć, tym masz większe szanse na wygraną.

Jeśli Twoja drużyna nie sprawdza się najlepiej w zaczepianiu, musisz zebrać drużynę i najzwyczajniej wbić się w przeciwnika. Dobra kompozycja do engage’u to Jarvan, Xin Zhao, Leona, Annie. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek walki, warto sprawdzić ile revive’ów pozostało przeciwnikom.   Tylko pamiętaj o rozsądku. Nie wbijaj się we wrogiego Ezreala, który ma flasha/barierę i jest chroniony przez team. To, że nie mam revive’a, nie znaczy, że nie możesz przegrać takiej walki.

Lunar-Revel-Sona-Fanart

Niezależnie od doboru postaci, postaraj się w miarę szybko zużyć stacki Soul Anchora przeciwnika. Jeżeli wszyscy mają po stacku, nie walczysz 4v4, tylko 8v8. Nawet jeśli przeciwnicy już przejmą Wiatrak, pamiętam że możesz tam wrócić i go odebrać. Zwróć uwagę na ich HP i spróbuj się tam dostać bezpośrednio.
Role i kompozycje

Wybierając grupę na topa, masz do wyboru wachlarz możliwości budowy drużyny. Musisz uważać, żeby nie wybrać championów zadających ten sam rodzaj obrażeń. Budując team zadaj sobie kilka pytań:

  • “Mamy dobry poke, ale czy damy sobie radę w bezpośredniej walce? “
  • “Czy nie mamy za dużo squishy postaci, które przegrają w late?”
  • “Czy mamy niewystarczający poke, ale jesteśmy w stanie zaatakować bezpośrednio przeciwnika?”

Team z 5 postaciami na poke wydaje się być dobrym pomysłem, ale taka drużyna szybko zostanie ściągnięta w walce. Jeżeli pozwolisz przeciwnikowi utrzymać się do late, możesz mieć problem.

Posiadanie w takiej drużynie championa jak Leona, pozwoli na utrzymanie wroga daleko od squishy sojuszników. W teamie jest potrzebny balans pomiędzy obrażeniami, poke’iem, łatwością inicjacji, AD i AP. Może i nie nie wygląda to zbyt prosto, ale na początek wystarczy trzymać się kilku zasad:

  1. Czy moja drużyna zadaje tylko obrażenia magiczne/fizyczne? Wybierz postać, która zadaje inny rodzaj obrażeń.
  2. Czy mam poke? Wybierz championa, który ma świeny poke. (Zyra?)
  3. Czy mam w teamie kogoś wystarczająco twardego? Weź dobrego tanka, który utrzyma przeciwnika daleko od innych.

Picki muszą się ze sobą dobrze komponować. A Ty sam też musisz być dobrym sojusznikiem. To ciągle gra drużynowa. Zaskakujące? Nie ma o co się kłócić.
Storm Shields

(Nazywane przez League wiki “Greater Relics”, ale nie widziałem nigdy tej nazwy w użyciu). Po walce o Wiatrak, obie drużyny będą próbowały zająć tarczę. Jeśli Twoja drużyna straciła Windmill, ale odpowiednio obiła przeciwnika, powinieneś być w stanie bez problemu wziąć buffa.

Tylko proszę, nie biegnij bez sensu na środek mapy, byleby wziąć tarczę.  Jeżeli tam pójdziesz, przeciwnik będzie Cię widzieć – tarcze same w sobie mają true vision i są widoczne na mapie.  Jeżeli dasz się złapać i zabić podczas channelowania shielda, pozwolisz wrogowi wziąć swojego buffa i dasz im przewagę liczebną w walce. Widziałem mnóstwo gier przegranych właśnie przez zajmowanie tarczy w złym momencie.

Żeby ją zająć, musisz ją channelować przez 5 sekund. Damage championów przerywa ten proces. (Uwaga: Ignite tu nie zadziała).  Jeżeli ktoś Cię zaatakuje podczas channelingu, będziesz musiał poczekać 3 sekundy, zanim znowu spróbujesz.

Storm Shieldy są świetnym buffem i znacznie pomagają drużynom podczas teamfightów, ale nie są warte Twojego życia.  Zanim się nimi zajmiesz, spójrz na mapę i sprawdź czy masz ewentualne wsparcie teamu.



Tarcze mają true vision, co oznacza, że dopiero gdy obie zostaną zabrane, postaci z niewidzialnością będą mogły przejść tamtędy niezauważone.  Do zdjęcia wizji potrzebne jest przejęcie obu tarcz!
Kapliczki

To jest kapliczka. Na mapie znajdziesz trzy takie obiekty, jeden na bocie, jeden koło Wiertła i jeden koło Rafinerii (na wcześniejszej mapie oznaczone żółtymi kwadratami). Zwróć uwagę, na buffa jakiego dostała Nidalee – białe kółko pokazuje efekty kapliczki. Nie używając speed shrinów, robisz sobie pod górkę. Strategia mapy opiera się przede wszystkim na mobilności. Zwykłe przebiegnięcie przez te punkty daje Ci przewagę nad kimś, kto tego nie robi. Rammus korzystający z kapliczek jest niewiarygodnie szybki, pozwala mu to na wywarciu presji na wrogim bot lanerze lub szybko się dostać do walki na topie.
Apteczki

Mały czerwony krzyż na środku obrazka to apteczka. Pewnie się tego nie spodziewałeś, ale apteczka przywraca postaci część życia i drugiego zasobu. Są bardzo ważne w grze na bocie – omówimy to później. Na topie są równie przydatne. Wykorzystanie kilku z dziesięciu miejsc na mapie pozwala na przechylenie szali teamfightu na swoją stronę.

Jest jeden trick, którego znajomość pomoże Ci w grze. Na minimapie widzisz apteczki jako zielone krzyże. Jeśli jeden z nich nagle zniknął, oznacza to, że zabrał ją przeciwnik. To pozwoli Ci na zlokalizowanie przeciwnika na mapie.
Przejmowanie punktów

Grafika przedstawia “punkt” na Dominionie, nazywany także turretem (wieżą). Heimerdinger zajmuje punkt, podczas gdy cap Pantheona został przerwany przez bandaże Amumu. Gdy punkt zostanie zajęty, zostaną się spod niego respić miniony. Każda fala składa się z jednego dużego melee miniona i dwóch małych magów. Duży jest warty 60 golda, a małe po 30. Pamiętaj, że creepy będą się pojawiać tylko, gdy punkt obok został zajęty przez przeciwnika.

Na przykład: Jeśli fioletowi zajmą Wiatrak, miniony pojawią się jeśli niebiescy zajęli Rafinerię. Jeśli niebiescy mają Wiatrak, miniony pojawią się tylko jeśli fioletowi zajęli Wiertło. Jeżeli w drugim scenariuszu Wiertło jest neutralne, creepy się nie zrespią.

Jedyną metodą na zwycięstwo na Dominionie jest utrzymanie większej liczby punktów od przeciwnika. Utrata 2HP za zabijanie przeciwnika lub zajmowanie punktów kończy się, gdy zdrowie Nexusa spadnie do 100HP. Od tego momentu jedynym sposobem jest trzymanie wież. Sytuacji może być masa – Ty możesz mieć jeden punkt, 4 inne mogą być neutralne; ważne, żeby przeciwnik tracił punkty. Im większą masz przewagę, tym szybciej wygrasz. Właśnie dlatego kiedy jesteś na zwycięskiej pozycji, zajmuj kolejne punkty póki możesz (i nie trać poprzednich!)

dominion-art-4_599x330

Wieże mogą być sojusznicze, neutralne lub wrogie. Żeby przejąć punkt musisz go najpierw zneutralizować, a później zająć dla swojego teamu. Przez cały ten czas korzystasz z channelingu – nie możesz podjąć innej akcji. Zajmowanie możesz przerwać w dowolnym momencie, na przykład kiedy będziesz chciał ominąć włócznię wrogiej Nidalee. Atakując punkt z drużyną, najlepiej jest, kiedy jeden gracz zajmuje punkt, a inni próbują odciągnąć i zabić przeciwników. Kiedy chociaż jeden sojusznik zajmuje się wieżą, ta nie będzie nikomu zadawać obrażeń. Oczywiście – wróg będzie usiłował przeszkodzić, a tak samo jak przy Shieldach po przerwaniu capu nie będziesz mógł próbować ponownie przez około 3 sekundy. Zajmowanie na zmianę, gdy przeciwnik ciągle Ci przerywa jest dobrym pomysłem, zwłaszcza jeśli na punkcie masz tanka.

Pamiętaj tylko, że Ignite nie przerywa channelingu.

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.