Dlaczego pieczęci z życiem są lepsze od tych z pancerzem?
Dla top lanerów, mid lanerów oraz nawet dla niektórych supportów runki pod czysty health są o wiele silniejsze niż runki z armorem. Nawet przeciwko kompozycji przeciwników skupionej na zadawaniu damage z AD, Armor seale nie były lepsze od Flat Healthów. Dodatkowo dają one o wiele więcej do obrony przed magicznymi obrażeniami. Quinty na skalujące się HP są strasznie efektywne i działają niesamowicie z czystym healthem na zółtych runkach.
Dla przedstawienia Wam całego doświadczenia wybrałem Jaxa. Jest to standardowy top laner z porządnymi statystykami startowymi a jego ultimate zapewnia dodatkowy Armor/Magic Resist, które działają idealnie z runkami na Hp.
Dochodzimy tutaj do pierwszego wniosku: runki na HP działają o wiele lepiej z championami, którzy posiadają wbudowane dodatkowe resisty.
Jest to runepage 1 – standardowy dla Jaxa. Są tacy, którzy wolą mieć na tej stronie attack speed lub lifesteal – ja jednak wybrałem standardowy układ runek aby ułatwić sobie obliczenia.
Runepage 2, w którym używamy zamiast Quint i Seali na Ad i Armor, te na healtha. Przeliczając to na late game (lvl 18), wychodzimy o 120g lepiej niż na runepage 1. Poświęciliśmy tutaj damage w wymianach na linii na wytrzymałość.
Wyniki
Podczas gdy gramy na runepage 2, do poziomu 7 mamy zaledwie o 5 efektywnego HP (EHP)* mniej przeciwko postaci zadającej obrażenia fizyczne. Na poziomie 7 wyrównujemy ten wskaźnik, a od poziomu 7 w górę wychodzimy lepiej na posiadaniu drugiej strony. Na poziomie 18 posiadamy o 60 EHP więcej (przeciwko AD). Podczas trwania ultimate Jaxa, zyskujemy aż 108 EHP.
Wszystko wygląda jeszcze lepiej, gdy linia jest przeciwko postaci zadającej obrażenia magiczne. Wtedy na pierwszym poziomie zyskujemy 74 dodatkowe EHP a na poziomie 18, 342. Gdy Jax użyje swojego Ultimate na 18, posiada on dodatkowe 429 EHP.
Słabą stroną używania runek na HP jest strata damage. Średnio, na poziomie 18 tracimy 11.7 Damage per Second w teamfightach. Wydaje się jednak, że wymiana ta jest opłacalna. Dla porównania, runepage 1 daje nam 7-8% redukcji obrażeń podczas gdy runepage 2 wyrównałby się z runepage 1 dopiero wtedy, gdy otrzymamy 600 damage. Na poziomach 1-7 600 damage najczęściej oznacza recall do bazy. Runki na HP wydłużają w takim razie nasz czas jednorazowego pozostania na linii w early game.
Niestety, ze względu na słabsze resistance, runki te są o wiele słabsze na junglerach. Postaci które posiadają leczenie oraz nie budują defensywnych przedmiotów (ADC, Sona, Soraka, Nami) nie zyskają dużo na graniu z runkami pod HP. Dla wzmocnienia ich EHP lepsze będą standardowe runepage. Bruiserzy z sustainem (lifesteal czy skille) wybudują prawdopodobnie defensywny item i dzięki temu mogą w pełni wykorzystać bonusowy EHP z runek HP.
Podsumowując:
Używanie runepage 2 jest o wiele bardziej opłacalne niż runepage 1. Podczas gdy różnice wydają się minimalne, warto zauważyć że runy generalnie nie wprowadzają zbyt wiele. Używane są po to, aby zwiększyć możliwości gracza na tyle, na ile to możliwe. W zależności od matchupów i postaci która obecnie jest używana można próbować różne kombinacje runepage. Aktualnie, najbardziej opłacalna (teoretycznie) strona z runami to przedstawiony powyżej runepage 2.