Meta na mobilność? Też bądź mobilny! Sprawdź mobilne How2Win

/dev: o nagrodach za Porażenie

Wiele osób pytało nas, dlaczego usunęliśmy nagrody za Porażenie w sezonie 2017. Ponieważ pytanie się powtarza, uznałem, że to dobry moment, by wytłumaczyć założenia projektanckie stojące za tą zmianą.

Zacznijmy od celów, które ma spełniać dżungla:

  • Wszystkie klasy i pozycje powinny mieć interesujące problemy do rozwiązania we wczesnej fazie gry.
  • Gdy jedynym wyborem dla dżunglera jest miejsce wykonania ganku, w rezultacie otrzymujemy małą pulę dżunglerów i bardzo powtarzalne doznania dla dżunglera i walczących w alejach.
  • Dżungla na wczesnym etapie gry działa najlepiej wtedy, gdy gracze, mając na uwadze wyzwania, jakie stawia dżungla, muszą wyważyć silne i słabe strony swojego bohatera, aby wywierać presję w alejach.

Co to oznacza w kontekście nagród za Porażenie?

HISTORIA NAGRÓD ZA PORAŻENIE

Nagrody za Porażenie zostały wprowadzone w sezonie 2015 początkowo w celu zapewnienia dżunglerom nowych metod przetrwania w coraz trudniejszych warunkach dżungli, bez przejmowania się, że walczący w alei zagarną te możliwości dla siebie. Zakładaliśmy, że nagrody za Porażenie ułatwią nam kontrolowanie rosnących wyzwań, z jakimi mierzyli się dżunglerzy, ale gdy tylko zostały wprowadzone, szybko zaczęły sprawiać problemy. Ilość mocy, którą dawały te jasno określone nagrody, bardzo różniła się pomiędzy poszczególnymi bohaterami. To zmusiło nas do osłabienia w trakcie sezonu zarówno obozów, jak i nagród, by zapobiec całkowitemu zdominowaniu wszystkich przez dżunglerów, którzy najefektywniej wykorzystywali premie z Porażenia. Gdy dopracowaliśmy się takich wersji nagród za Porażenie, które można było łatwo wyważać, okazało się, że stają się one coraz mniej ekscytujące dla użytkowników.

Początkowo konstruowaliśmy nagrody za Porażenie z założeniem, że będziemy je zmieniać, wypróbowywać dostępne opcje i rozszerzać system z biegiem czasu. Rzeczywistość była taka, że (1) zajmowały one mało miejsca w bilansie mocy, co pozostawiało niewiele swobody w projektowaniu rozszerzeń, (2) skala wykorzystywania nagród za Porażenie była znacznie niższa od zamierzonej na niemal każdym poziomie gry poniżej profesjonalnego oraz (3) po wzmocnieniu nagród w celu rozwiązania problemów zaczęły one w zbyt dużym stopniu wpływać na bohaterów wyznaczonych do gry w dżungli.

W SKRÓCIE: mieliśmy system, który w niewielkim stopniu wpływał na grę, a jego skuteczne wykorzystanie wymagało znajomości zawiłych sekretów. Brakowało jasnego sposobu jego poprawienia lub rozwinięcia.

FLUKTUACJE DŻUNGLI

Chociaż problemy z nagrodami za Porażenie nie ustępowały, dżungla, w którą były wbudowane te nagrody, pozostawała stabilna przez dłuższy czas. Od dawna staraliśmy się ustalić, co jest dla nas najważniejsze odnośnie dżungli; dżungla z sezonu 2015 była próbą zwiększenia zróżnicowania bohaterów, ale osiągnęliśmy to przez znaczne zwiększenie nagród w postaci złota i doświadczenia za potwory. Bardzo wyraźnie było to widać w grze na poziomie profesjonalnym, w której stworzono wiele strategii opartych na kłusowaniu, co zmuszało nas do separowania dżungli w coraz większym stopniu. Za każdym razem, gdy musieliśmy zmienić coś w dżungli i próbowaliśmy używać nagród za Porażenie jako narzędzi do rozwiązania problemu, okazywało się, że są one niewystarczająco skuteczne. Za każdym razem przekonywaliśmy się, że bezpośrednie zmiany w obozach są znacznie efektywniejsze i łatwiejsze do zrozumienia.

W połowie sezonu 2016, podjęliśmy wewnętrzną decyzję, by usunąć nagrody za Porażenie. Musieliśmy tylko znaleźć dogodny moment, by przeprowadzić tę zmianę. A ponieważ wymagało to kompletnego ponownego wyważenia dżungli, czekaliśmy na przedsezon, by mieć czas także na wbudowanie kilku pozytywnych efektów, które w założeniu miały zapewniać nagrody za Porażenie. Uważamy, że większość korzyści z nagród za Porażenie została przeniesiona na inne elementy podczas zmian przeprowadzonych w dżungli w tym sezonie. Na przykład:

  • Zróżnicowanie szlaków: Poszczególne nagrody za Porażenie miały zapewniać narzędzia, które miałyby różną wartość dla różnych dżunglerów. Celem było stworzenie zróżnicowania szlaków w zależności od bohatera wybranego do gry w dżungli. Nagrody nie sprawdziły się na tym polu. Jedyne elementy różnicujące przejawiały się w bardzo szerokich kategoriach, takich jak wykorzystywanie do czyszczenia obozów czarów w odróżnieniu od ataków podstawowych.

    Uważamy, że zmiany w obozach dokonane w sezonie 2017 faktycznie wprowadzają większą liczbę opcji zapewniających większe zróżnicowanie między bohaterami. Uważamy także, że obozy dają nam lepsze możliwości ich wyważania, co oznacza, że możemy łatwiej korygować przypadki krańcowe bez poważnego zaburzania przypadków przeciętnych.

  • Czas gry w dżungli: Porażenie czerwonego wzmocnienia było bardzo wydajnym narzędziem, które zapewniało wielu dżunglerom wystarczającą do gankowania ilość zdrowia. Przenieśliśmy część tej premii do zdrowia do samego Porażenia, chcąc zachować tę opcję i upewnić się, że Porażenie pozostaje narzędziem, które umożliwia dżunglerom stosowanie różnych sztuczek w pojedynkach. Będziemy przyglądać się dżunglerom, którzy mają mniejsze szanse na przetrwanie, by stwierdzić, czy wciąż mogą skutecznie wpływać na grę.
  • Narzędzia wizji: Porażenia Brzytwodzioba i Wilka zapewniały narzędzia wizji dla dżunglerów, którzy zaczęli na nich polegać, przy czym niektóre klasy polegały na nich w większym stopniu niż inne. Zabójcy mają teraz dostęp do umożliwiającego czyszczenie obozów cichaczem Mrocznego Ostrza, podczas gdy Totemy Kontroli i Rozkwit Wróżbity umożliwiają kontrolę obszarów i celu.

Jak pokazywały to (raz za razem) nagrody za Porażenie, dżungla jest miejscem bardzo wrażliwym na zmiany i wprowadzanie metod kontroli oraz wyważania mocy bohaterów. Będziemy się przyglądać, jak gracze dostosują się do nowej dżungli oraz zaczniemy opracowywać nowe strategie i optymalizacje, jednocześnie jesteśmy gotowi naprawiać wszelkie nadużycia w grze. Pozostaniemy także otwarci na nowe i ekscytujące zmiany ewolucyjne.

Do zobaczenia na Summoner’s Rift!

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.