logo

Czy rework faktycznie wzmocnił Ashe?

Po wprowadzeniu w ostatniej aktualizacji na serwery live (patch 5.9) reworku Ashe wiele osób zaczęło twierdzić, że postać ta stała się obecnie jednym z najmocniejszych ADC, jednak jeden z zagranicznych serwisów opublikował artykuł w którym przeanalizowane zostają skutki owych zmian dzięki czemu rozstrzygnięta może być kwestia czy owy rework faktycznie usprawnił tego championa. Zacznijmy od przypomnienia sobie na czym dokładnie polegały owe zmiany:

Bazowe Statystyki:
  • Szybkość lotu auto-ataków została zwiększona z 2000 do 2500
  • Wartość przyrostu Attack Speedu na poziom została zmniejszona z 4 do 3.33

(Pasyw):

  • Stara Wersja: Gdy nie znajduje się w walce, Ashe zyskuje ładunki Skupienia. Gdy osiągnie 100 ładunków, jej następny podstawowy atak będzie trafieniem krytycznym.
  • Nowa Wersja: Ataki i umiejętności Ashe spowalniają przeciwników o 5/11/17/23/29/35% (wartość spowolnienia zwiększa się odpowiednio po osiągnięciu 1/4/7/10/13/16 poziomu) na 2 sekundy. Auto-ataki wyprowadzone w przeciwników z nałożonym Frost Shotem będą zawsze uderzać krytycznie zadając 110 (+Critical Strike Chance*[1+Critical Strike Damage]) % obrażeń, jednak Ashe nie może trafić krytycznie w żaden inny sposób.

 (Q):

  • Stara Wersja: Po użyciu umiejętności, podstawowe ataki Ashe spowalniają jej o 15/20/25/30/35% na 2 sek. cel. Efekt pochłania manę przy każdym ataku.
  • Nowa Wersja: Pasyw: Nakładanie spowolnienia z pasywa Ashe zapewnia stack Focusu na 4 sekundy (efekt ten stackuje się do 5 razy)
    Aktyw: Ashe pochłania wszystkie nagromadzone stacki Focusu zyskując 20/25/30/35/40% bonusowego Attack Speedu i zwiększając wartość spowolnienia z pasywa o 20% na 4 sekundy. Jeśli pochłonięta zostanie pełna pula stacków focusu to Ashe podczas auto-ataków zacznie wystrzeliwać serię strzał zadających w sumie obrażenia równe 1.15/1.20/1.25/1.30/1.35 całkowitego AD Ashe (każda strzała zadaje obrażenia równe 0.23/0.24/0.25/0.26/0.27 całkowitego AD)

(W):

  • Koszt many został zmniejszony z 60 do 50
  • Szerokość pocisku została zwiększona z 1 do 20
  • Czas odnowienia został zmniejszony z 16-4 do 12-4 sekund
  • Ilość wystrzeliwanych strzał została zwiększona z 7 do 9
  • Przeciwnicy otrzymują od teraz obrażenia tylko z jednej strzały

(E):

  • Zasięg został zwiększony z  2500-5500 do globalnego
  • Czas odnowienia wynoszący dotychczas 60-40 sekund został zastąpiony czasem ładowania wynoszącym 90-50 sekund (Ashe może naraz przechowywać dwa ładunki)
  • Usunięto pasywny przyrost złota

Enchanted Crystal Arrow (R):

  • Wartość spowolnienia nie zależy już dłużej od poziomu Q, a zawsze wynosi ono 50%

Teraz przyjrzyjmy się obrażeniom zadawanym przez Ashe w momencie, w którym zbudowaliśmy już Infinity Edge i Phantom Dancera. Wybieramy ten moment w grze, gdyż zarówno dla starej jak i nowej wersji tej postaci była to chwila, w której ich moc znacznie się zwiększała. Z tymi dwoma przedmiotami pasyw nowej Ashe sprawia, że jej uderzenia krytyczne zadawać będą 193% obrażeń. Na potrzeby analizy obrażeń załóżmy, że w tym momencie Ashe ma 190 AD posiada 13 poziom a jej Q jest zmaksowane, a w samej analizie nie bierzemy pod uwagę armoru czy jego penetracji. W takiej sytuacji ilość zadawanych obrażeń przez naszą postać prezentuje się następująco:

NowaStara
Ilość obrażeń zadawanych przez uderzenia krytyczne193%250%
Szansa na uderzenia krytyczne100% (z pasywem)55%
Pierwszy auto-atak190 dmg475 dmg
Drugi auto-atak366.7 (z pasywem)~ 308.3
Całkowita ilość obrażeń po dwóch atakach456.7~783.3
Po trzech auto-atakach823.41091.3
Po czterech auto-atakach1190.11399.9

Tak wygląda sytuacja gdy używamy tylko auto-ataków i choć widać, że im większą ilość ciosów wyprowadzimy tym bardziej efektywna staje się nowa Ashe, jednak zbliżenie się choćby do ilości obrażeń zadawanych przez starą wersję tej postaci zajmuje bardzo dużo czasu. Oczywiście jeśli pasywa nałożymy przy użyciu naszego W to wtedy już pierwszy atak zada zwiększoną ilość obrażeń, jednak nadal po dwóch atakach zadamy mniejszą ilość obrażeń (733.4<~783.3 ) ale w takiej sytuacji nowa Ashe wyprzedzi starą z obrażeniami znacznie szybciej. Teraz przyjrzyjmy się ile obrażeń w stosunku do auto-ataków starej Ashe zadaje Q nowej wersji tego championa:

Pierwsze uderzenie256.5475
Drugie uderzenie495~308.3
Całkowita ilość obrażeń po dwóch uderzeniach751.5783.3
Całkowita ilość obrażeń po trzech uderzeniach1246.51091.3

 

Nowe Q Ashe bardzo szybko przewyższa obrażeniami auto-ataki starej nawet jeśli nie wyprowadzimy pierwszego ciosu przeciwko wrogowi spowolnionemu poprzez nasz pasyw. Nie uwzględniamy w tym nawet dodatkowego 40% AS, które nowe Q przecież też przyznaje.Różnica pomiędzy nowym Q a starymi auto-atakami zwiększa się wraz z kolejnymi przedmiotami.

Istnieje jednak kilka rzeczy, które mogą spowodować iż nowa Ashe nie będzie tak mocna jak wydaje się to po samych liczbach, a w dodatku mogą one spowodować że nie będzie miała ona szans przebić się na e-sportową scenę:

  • Zmienianie celu: Stara Ashe mogła zmieniać cel w środku teamfightu bez utraty obrażeń, dzięki czemu mogła ona zawsze atakować optymalny cel znajdujący się w zasięgu , bez obawy o utratę obrażeń kiedy jej pierwszy cel ucieknie z zasięgu lub umrze.
  • W: Umiejętność ta nie została zmieniona jeśli chodzi o same obrażenia, jednak staje się ona znacznie słabsza kiedy niektórzy przeciwnicy umiejętnie blokują dużą ilość strzał lub chcemy kogoś trafić przez falę minionów.
  • Q: Jako, że do optymalnego użycia potrzebujemy 5 stacków, a sama umiejętność ma stosunkowo duży czas odnowienia spella tego zazwyczaj możemy użyć tylko raz na teamfight. Zebranie pięciu stacków jest proste jeśli dobrze użyjesz swojego W lub potrafisz zachować stacki poprzez atakowanie minionów/przeciwników, jednak w sytuacji gdy walka toczy się w pobliżu dragona czy barona lub gdy zostanie ona nagle zainicjowana nie jest to już takie proste. Drużyny otrzymują ostrzeżenie kiedy zdobędziesz 5 stacków więc przeciwnicy mogą po tym jak aktywujesz umiejętność unikać walki lub chcieć przeszkodzić ci przy użyciu CC.
  • Sustain dmg: Tabelki zamieszone powyżej pokazują, że Ashe straciła dużo obrażeń z auto-ataków, a nawet więcej jeśli weźmiemy pod uwagę fakt iż w teamfighcie będzie ona musiała zmieniać cel lub kiedy jej W zostanie zablokowane. Dodatkowo bazowo straciła ona trochę AS aby zrekompensować bonus z Q co jest bardzo dużym nerfem w momencie gdy nie używa ona tej umiejętności.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

  • E: Umiejętność ta zyskała dwa stacki i ma teraz zasięg globalny co sprawia, że może ona stać się bardzo mocna na e-sportowej scenie, jednak usunięcie generującego złoto pasywa opóźnia powerspike Ashe.
  • Stary Pasyw: Na maksymalnym poziomie po 9 sekundach od zaprzestania auto-ataków posiadając IE i PD zyskiwaliśmy 100% szansę na uderzenie krytyczne na początku teamfightu, dlatego uwzględniliśmy to w pierwszej tabeli.
  • Szansa na szybkie wyeliminowanie przeciwnika: Stara Ashe mogła łatwo zniszczyć przeciwnika dzięki kombinacji ulta, gwarantowanego uderzenia krytycznego, W i 1-2 auto-ataków użytych na większości ADC/Midów/Supportów. Obecnie nie masz gwarantowanego uderzenia krytycznego, a twoje Q wymaga nastackowania w związku z czym przeciwnik zyskuje możliwość ucieczki.
  • Spowolnienie: Jej spowolnienie jest takie samo jak wcześniej, jednak staje się silniejsze jeśli naciśniesz Q
  • Nowa Ashe usuwa czynnik losowy, jednak on nie jest już tak istotny w momencie gdy masz IE+PD. Z tymi przedmiotami w większości przypadków czynnik losowy faworyzował starą Ashe.

źródło: http://www.goldper10.com/article/1596-is-ashe-on-59-really-stronger.html

Jeśli zauważyłeś literówkę/błąd we wpisie - prosimy o zgłoszenie tego poprzez specjalny formularz kontaktowy - dzięki automatycznemu systemowi powiadomień będziemy mogli błyskawicznie usunąć błąd.




Top