Riot pierwszy raz od ponad 1,5 roku postanowił przeprowadzić zmiany w specjalizacjach. Co prawda są one mało znaczące i dotyczą wyłącznie drzewka użytkowego, lecz może to zapowiadać szeroko idące innowacje, które wkrótce zawitają na serwer testowy. Czy przebudowa masterek jest potrzebna? Warto dodać, że sezon 5 jest pionierskim, jeśli chodzi o brak zmian w tym elemencie gry.
Postacie
Yasuo
Pierwszy AD midlaner, na którym budowanie przedmiotów skracających czas odnowienia jest bezużyteczne. Jednak nie masterka Czarnoksięstwo sprawiła, że postać ta jest niemożliwa do zbalansowania.Pokutnik za sprawą swojej umiejętności pasywnej podwaja swoją szansę na trafienie krytyczne. Specjalizacja Szał (trafienia krytyczne zwiększają prędkość ataku o 5% na 3 sekundy (kumuluje się do 3 razy)) sprawiła, że bohater wypuszczony na początku czwartego sezonu był zwyczajnie za mocny. Niedługo potem otrzymał nerfy, które dają się mu we znaki do dnia dzisiejszego.
Gnar & Rek'sai
Dwie postacie opierające się na podobnej mechanice. ZarównoRozrabiaka, jak i Furia Pustki bazują na prędkości ataku i skróceniu czasu odnawiania. Możliwość wyboru przez nich masterek Czarnoksięstwo oraz Furia znacznie ułatwia im start podczas rozgrywki na Polach Sprawiedliwości. Mimo że pierwsze kroki tych bohaterów na serwerach live były skrajnie odmienne (zbyt mocna Rek’sai, bardzo słaby Gnar), to przy każdym potencjalnym buffie/nerfie twórcy gry musieli bardzo uważać na system specjalizacji.
Kalista
Wprowadzenie tej postaci było prawdziwą rewolucją w świecie League of Legends. Po raz pierwszy graczom została zabrana możliwość anulowania auto ataków. W zamian za to dostaliśmy jedną z najciekawszych mechanik: escape po każdym z podstawowych uderzeń. Umiejętność ta nie byłaby niczym niezwykłym, gdyby nie fakt, że stackuje się ona z prędkością ruchu. Masterka Zwinne kroki przy niewielkim wydatku zapewnia nam aż 1,5% dodatkowego MS (co dla Kalisty jest często zbawienne). Dodatkowo jest to Marksman opierający się na “władowaniu” jak największej ilości AA i użyciu swojego Rozdarcia, które ma za zadanie wykończyć przeciwnika. Niewątpliwie pomaga w tym specjalizacja Furia, która jest standardowym wyborem dla Strzelców, lecz wyjątkowo skutecznym w przypadkuWłóczni Zemsty.
Azir
Gwóźdź do trumny obecnych specjalizacji. Jego mechanika opierająca się na prędkości ataku, a do tego umiejętność pasywna zapewniająca 1.25% AS za każdy 1% skrócenia czasu odnawiania to najlepsze pole do popisu dla kombinacji masterek Furia+Czarnoksięstwo. Nic dodać, nic ująć, po prostu OP. Zbyt OP.
Zmiany w Jungli
Smok
Mimo że zmiany w smoku były bardzo duże, tylko jeden aspekt jest bezpośrednio związany ze specjalizacjami. Po zabiciu trzeciego Dragona otrzymamy premię w wysokości 5% naszego obecnego MS. Prosta matematyka pokazuje, że np.Lux ze standardowymi masterkami na APcarry jest w stanie osiągnąć blisko 400 prędkości ruchu posiadając w ekwipunku jedynieObuwie Maga. (Nie wspominając o takich postaciach jak Janna czy Hecarim).
Baron
Zmiany w najpotężniejszym stworze na Summoner’s Rift także nie były bez znaczenia dla specjalizacji. Od teraz posiadacz Namiestnika Barona może skrócić swój czas powrotu do bazy do 4 sekund. Dodając do tego masterkę Kroczący przez wymiary, nasz okres powrotu zmniejsza się aż do trzech sekund (czyż nie OP?).
Buffy
W sezonie 2015 obniżono czas trwania następstw wywoływanych przez buffy do 2 minut (wcześniej 2,5 minuty). W zamian otrzymaliśmy znacznie mocniejsze efekty przez nie wywoływane. Masterka Znajomość Run zwiększa o 20% czas trwania efektów, co przy niewielkim koszcie może okazać się zbawienne dla postaci takich jak:Anivia, Swain czyKarthus, gdyż z nawiązką rekompensuje nam zmiany wprowadzone na początku obecnego sezonu.
Zmiany w patchu 5.10
Bandyta
Zyskujesz 3 sztuki złota (8 sztuk złota w przypadku postaci walczących wręcz) za każdym razem, gdy zaatakujesz wrogiego bohatera. Efekt nie zadziała na jednym bohaterze więcej niż raz na 5 sekund.
Zdecydowany buff w porównaniu do poprzedniej sytuacji, szczególnie jeśli lubimy prowadzić pasywną grę opierającą się na farmieniu i harasie niż na szybkich zabójstwach. Istnieje dość spore prawdopodobieństwo, że ten element gry okaże się za mocny i będziemy mogli zobaczyć tę specjalizację nie tylko na supporcie, ale też na midzie lub topie.
Inspiracja
Otrzymujesz +10/20 punktów doświadczenia co 10 sekund, gdy przebywasz w pobliżu sojusznika na wyższym poziomie.
Niesamowity ukłon w stronę bohaterów wsparcia, ale przede wszystkim dla Barda. Wędrujący Opiekun jako support, który często musi pozostawić swojego Strzelca samotnie, aby pozbierać dzwonki, które nie rekompensują mu w pełni straconego doświadczenia. Wracając na linię musi nadrobić stracony exp, a przy użyciu Inspiracji będzie to niezwykle proste.
Inteligencja
Skraca czas odnowienia umiejętności o 2/3,5/5% oraz przedmiotów o 8/14/20%.
Znaczący buff dla tej specjalizacji. Skrócenie czasu odnawiania itemów dość mocno odbije się na Zboczu góry, Talizmanie wstąpienia, Rozszczepieniu Królowej Lodu oraz Solari. Supporci w dużej mierzę opierają się właśnie na tych przedmiotach. Zwiększy to prawdopodobnie ilość itemów użytkowych, które będziemy mogli zaobserwować u postaci wspierających. Sztandar Dowódcy, ZZ Portal oraz Omowy Niszczyciel mogą znów wrócić do łask graczy.
Medytacja
Przywraca 0.5/1/1.5% brakującej many co każde 5 sekund. Masterka ta wymieniła się miejscami na drzewku z Powiększonym Umysłem (dodaje +25/50/75 many).
Buff dla supportów opierających się na umiejętnościach (np. Morgana, Sona), lecz znaczący nerf dla APcarry opierających się na manie. Najprawdopodobniej od momentu wprowadzenia nowych wersji tych masterek na serwery live, ciasteczka przestaną być widywane na midzie.
Wędrowiec
Zwiększa prędkość ruchu o 20, gdy postać nie uczestniczy w walce.
Specjalizacja ta jest bardzo rzadko wybierana i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Do głowy mogą przyjść Bard oraz Janna, których umiejętności pasywne w ciekawy sposób stackują się z tą masterką.
Pomysły na ulepszenie
Całkowite usunięcie specjalizacji
Dość radykalny pomysł jednak mający solidne podstawy. Całkowite usunięcie masterek zrewolucjonizowałoby świat League of Legends. Od razu na usta cisną się pytania: Czy postacie dostaną buffy na podstawowe statystyki? Czy zmienią się runy? Czy dostaniemy coś w zamian? Co dalej? Sytuacja ta doprowadziłaby do zwiększenia popularności postaci z dobrym early game. Zanikłoby pojęcie mid game, gry kończyłyby się bardzo szybko lub trwałyby bardzo długo.
Kompletna zmiana
Obecnie masterki są całkowicie niedostosowane do nowych postaci. Dziwić może bierna postawa Riotu w sprawie specjalizacji. Sezon 5 jest pierwszym, w którym zrezygnowano ze zmian w tym elemencie gry, co oczywiście okazało się błędem. Wypuszczenie postaci z coraz to nowszą mechaniką nie mogło odbić się bez echa. Niektóre ze specjalizacji są po prostu obowiązkowe, gdy wybranie innych traktowane jest jako trolling.
Zwiększenie ilości drzewek
Podzielenie drzewek wydaje się chyba najciekawszym pomysłem. Znacznie zwiększyłoby to różnorodność oraz konieczność analizy sytuacji przez graczy. Obecnie, jeśli nie mamy ochoty analizować realiów w champion selectcie wystarczy “wygooglować” odpowiednią frazę i już mamy gotowe specjalizacje na każdego bohatera.
Podsumowując
Brak jakiejkolwiek ingerencji twórców gry w specjalizacje jest co najmniej dziwny. Mimo że od początku sezonu minęło blisko pół roku, to dopiero teraz doczekaliśmy się niewielkich zmian, które w małym stopniu wpłyną na sytuację na Summoner’s Rift (głównie umocnienie się “miękkich” supportów np. Morgana, Karma, Annie). Wszyscy dobrze wiedzą, że reforma masterek jest potrzebna. Najbardziej logicznym pomysłem są całkowicie nowe drzewka, lecz to może nie poskutkować. Dodanie nowych możliwości rozwoju wydaje się irracjonalne, ale tylko ta opcja może zażegnać kryzys specjalizacji.