„Trenuj ciężko mały poro. A pewnego dnia będziesz silny jak… niemowlę.”
Braum jest postacią, która pozwala nam na granie zarówno defensywnie jak i ofensywnie na linii. Jest on bardzo dobry w ochronie strzelca dzięki swojej
tarczy. Świetnie sprawdza się w potyczkach 2vs2, a nawet 2vs3 dzięki możliwości przejęcia ogromnej ilości obrażeń, których celem mógłby stać się marksman. Jego
Q może służyć jako narzędzie do obijania przeciwnika oraz jako rozpoczęcie inicjacji. Łatwo można też dowodzić swoimi sojusznikami dzięki
pasywnej zdolności, która sugeruje przeciwnika, którego powinno się atakować. Warto też wspomnieć, że
Braum sprawdza się świetnie z praktycznie każdym strzelcem oraz jest jednym z twardszych wspierających dzięki redukcji obrażeń, którą zyskujemy podczas używania
E.
Zalety:
- Świetnie ochrania sojuszników
- Jest bardzo twardy podczas trwania E
- Pasuje do większości strzelców
- Dysponuje narzędziami do podtrzymania inicjacji
- Wysoce skuteczny zarówno w defensywnym jak i ofensywnym stylu gry
Wady:
- Słabe obijanie przeciwnika we wczesnej fazie gry
- Nie zapewnia sustainu
- Jego efektywność spada po nietrafionym Q

Większa Esencja Pancerza – Polecam wzięcie esencji na pancerz zamiast pieczęci. Takie ustawienie zapewni nam najlepsze statystyki, które przydadzą się podczas gry
Braumem. Można wziąć trzy esencje na pancerz, lecz polecam wzięcie dwóch.
Większa Esencja Zdrowia – Jeśli zdecydujemy się na dwie większe esencje pancerza ostatnie miejsce uzupełniamy większą esencją zdrowia. Zdrowie jest ważną statystyką dla Brauma. Nawet jego Q skaluje się ze zdrowiem.
Większy Znak Pancerza – Najlepszy wybór na tę pozycję. Uzupełniamy pancerz, którego nie bierzemy na pieczęciach.
Większa Pieczęć Zdrowia – Zdrowie, które tutaj bierzemy jest dość ważne. Grając na dolnej alei walczymy na niskich poziomach, więc zdrowie daje nam więcej przeżywalności niż pancerz.
Większy Glif Odporności na Magię – Zawsze przydaje się mieć trochę odporności na magię, której nie zyskujemy z innych run.

Standardowa strona specjalizacji, której chcemy używać jako
Braum. Ewentualne zmiany to zmiana Runicznej Zbroi na Blizny Weterana oraz zmiana kluczowej specjalizacji na Odwagę Kolosa. Tarcza, która otrzymamy jest dość przydatna, lecz niekontrolowany sposób aktywacji przez
pasywną zdolność sprawia, że jest ona mniej atrakcyjna.


Standardowy wybór czarów przywoływacza dla gracza wsparcia. Błysk jest niepodważalnym wyborem, a wyczerpanie powinno zostać wybrane przez nas w prawie każdej grze.


Wybór podpalenia na
Braumie jest uzależniony od drużyny przeciwnej. Bierzemy go, gdy przeciwnik posiada
Sorake lub
Swaina.
Wstrząsające Uderzenia – Podstawowe ataki Brauma i Kąsający Mróz nakładają efekty Wstrząsających Uderzeń na 4 sekundy. Gdy pierwszy ładunek zostanie nałożony, wszystkie ataki podstawowe Brauma i jego sojuszników nakładają kolejne ładunki. Cele, które otrzymają 4 ładunki, zostają ogłuszone na 1,25 / 1,5 / 1,75 sekundy i otrzymują dodatkowe obrażenia magiczne. Po ogłuszeniu Braum nie może nałożyć kolejnych Wstrząsających Uderzeń na ten cel przez 8 / 7 / 6 sekund i zadaje dodatkowe obrażenia atakami podstawowymi i Kąsającym Mrozem. Staramy się nakładać na największą ilość przeciwników podczas potyczek drużynowych. Oprócz rozsiewania pasywki powinniśmy też zadbać o aktywowanie jej. Należy pamiętać o dodatkowych obrażeniach, których powinniśmy używać jak najwięcej.
Kąsający Mróz – Braum atakuje lodem z tarczy w linii prostej i zadaje obrażenia magiczne. Spowalnia w ten sposób pierwszy trafiony cel o 70% na 2 sekundy i nakłada Wstrząsające Uderzenie. Nasza główna umiejętność do inicjowania potyczek na dolnej alei. Umiejętność zapewnia ogromne spowolnienie, którym możemy sobie ułatwić trafienie z naszego
Stań za Mną – Braum rzuca się na pomoc pobliskiemu sojusznikowi, stając pomiędzy swoim celem a najbliższym wrogim bohaterem. Braum i jego cel otrzymują premię do pancerza i odporności na magię na 3 sekundy. Używamy zarówno do uciekania jak i inicjacji. Umiejętności można użyć na minionach. W celu inicjacji powinniśmy poczekać na dobre ułożenie linii i skok do miniona, który znajduje się najbliżej przeciwnika.
Niezłomność – Braum unosi tarczę we wskazanym kierunku, tworząc barierę, która zmniejsza obrażenia ze wszystkich źródeł (z wyjątkiem wież). Zmniejszenie obrażeń wynosi 100% dla pierwszego źródła (źródłem nie mogą być stwory, potwory i wieże) i pewien procent dla następnych. Podczas, gdy tarcza jest uniesiona, Braum zyskuje możliwość przechwytywania nadlatujących pocisków (poza pociskami wież) i zyskuje 10% premii do prędkości ruchu. Ta zdolność sprawia, że jesteśmy znaczącym tankiem jako support. Najważniejsze jest dobre wyczekanie i wykorzystanie 100% redukcji obrażeń. Powinniśmy starać się blokować najniebezpieczniejsze zdolności przeciwników. Tarcza sprawia, że zablokowana umiejętność całkowicie znika. Na linii powinniśmy blokować wiele obrażeń, ponieważ niski koszt pozwala nam na częste używanie tej zdolności.
Lodowcowa Szczelina – Braum z całej siły uderza tarczą w ziemię, wywołując potężny wstrząs, który zadaje obrażenia wszystkim przeciwnikom i pozostawia silne pole spowalniające. Pierwszy trafiony wrogi bohater zostaje podrzucony.Przez następne 4 sekundy wrogowie w polu spowalniającym są spowolnieni na 0.25 sekundy. Głównie staramy się poczekać, aż ktoś inny zainicjuje, a my podtrzymujemy tą inicjację. Jednak nie powinniśmy się bać rozpoczynania walk tą umiejętnością.
>
>
>
Pierwszą umiejętnością, którą rozwijamy jest
Q. Znacznie zwiększy to nasze obrażenia i skuteczność obijania przeciwnika na linii. Druga umiejętność do maxowania to
E. Wraz z dodawaniem kolejnych punktów zyskujemy więcej redukcji obrażeń, a co za tym idzie, jesteśmy twardsi.
Przedmioty startowe:

Klasyczny start
Brauma. Dzięki Reliktowej Tarczy zapewniamy sobie przychód złota, a trzy
Mikstury Zdrowia pozwolą nam na pozostanie na linii dłuższy czas.
Niezbędne przedmioty:



Pierwszy przedmiot, który możemy nazwać niezbędnym, są buty. Przedstawiłem
Buty Mobilności, lecz tak naprawdę buty to przedmiot sytuacyjny. Drugim przedstawionym przedmiotem jest
Naszyjnik Żelaznych Solari, który sam w sobie jest bardzo mocny. Zapewnia on nam oraz naszym sojusznikom sporą tarczę, która powoli zanika. Ważnym jest użycie tego przedmiotu w odpowiednim momencie tak, aby zablokować jak najwięcej obrażeń. Trzecim przedmiotem, który budujemy praktycznie zawsze jest
Przysięga Rycerska. Przedmiot ten umożliwi nam przejmowanie części obrażeń, które dozna połączona z nami osoba. Dodatkowo przedmiot ten uleczy nas za każdy podstawowy atak naszego sojusznika. Bardzo mocny przedmiot, który pozwala nam na jeszcze skuteczniejszą ochronę naszego strzelca.
Full build:






Jeśli gra zapowiada się na dość krótką powinniśmy zdecydować się na
Rubin Widzenia. Posiada on dość dobre statystyki w stosunkowo niskiej cenie oraz skrócenie czasu odnowienia przedmiotów aktywnych. Analogicznie dokańczamy
Reliktową Tarcze do poziomu
Zbocza Góry. W nasz build z wieloma tarczami świetnie pasuje przedmiot wzmacniający moc tarcz, którym będzie
Odkupienie. Oprócz świetnie dopasowanej pasywnej zdolności dysponuje on dość dużym, obszarowym uzdrowieniem.
Alternatywne przedmioty:
Obuwie Merkurego – Jeśli przeciwnicy posiadają długie efekty kontroli tłumu lub wielu przeciwników dysponujących mocą umiejętności powinniśmy wybrać te buty zamiast sugerowanych
Ninja Tabi – Jeśli przeciwnicy posiadają wiele AD postaci lub takich, które bazują na podstawowych atakach powinniśmy wybrać właśnie te buty.
Oko Ekwinokcjum – Jeśli wydaje Ci się, że gra potrawa trochę dłużej oraz jesteś pewny, że wykorzystasz dodatkowy slot w ekwipunku jaki oferuje ten przedmiot, możesz go zbudować. Możemy go kupować nawet jako pierwszy przedmiot ze względu na dodatkowy ward. Niski koszt przedmiotów wspierających sprawia, że dość często będziemy wykorzystywać miejsce w ekwipunku, więc ten wybór jest jak najbardziej słuszny.
Konwergencja Zeke’a – Ciekawy przedmiot, który możemy zbudować z większością strzelców. Wyjątki to prowadzący, którzy nie auto atakują wiele. Takie postacie marnują potencjał tego przedmiotu praktycznie całkowicie. Oprócz wysokiej sytuacyjności przedmiot ten jest całkiem dobry, a spowolnienie i dodatkowe obrażenia są dość przyjemne.
Kamienna Płyta Gargulca – Jeśli gra toczy się dość długo, a my nie mamy co złożyć możemy wykorzystać właśnie tę opcje. Jest to dobry przedmiot, który pomnoży nasze zdrowie po użyciu. Zmniejszenie obrażeń jest dla nas całkowicie nieznaczące, co sprawia, że ten przedmiot jest solidnym wyborem.
Omen Randuina – Dobry przedmiot, który jest wart swojej ceny. Jeśli przeciwnik ma wiele AD postaci, bądź są one do przodu, powinniśmy przemyśleć zakup
Alistar(Średni) – Starajmy się używać
Bard(Łatwy) – Używamy naszego
Blitzcrank(Łatwy) – Jeśli nasz strzelec zostanie złapany przez
Brand(Trudny) – Jest w stanie obijać nas dość skutecznie i wykorzystać fakt naszego położenia obok strzelca na swoją korzyść. Powinniśmy starać się wciągnąć jego
Janna(Średni) – Jest dość papierowa dlatego powinniśmy skupić się na niej. Kontrujemy jej
Karma(Średni) – Dość neutralna linia z lekką przewagą na korzyść
Leona(Łatwy) – Jeśli wejdzie w naszego strzelca doskakujemy do niego za pomocą naszego
Lulu(Średni) – Staramy się wziąć na siebie jej
Nami(Łatwy) – Blokujemy jej
Rakan(Trudny) – Powinniśmy uważać na jego potężną inicjacje oraz używać naszego
Sona(Łatwy) – Powinniśmy nacierać ją i wykorzystywać fakt, że jest papierowa. Po trafieniu
Soraka(Łatwy) – Nasze
Tahm Kench(Trudny) – Gdy zje swojego sojusznika powinniśmy starać się go zatrzymać za pomocą
Taric(Średni) – Podczas trwania jego
Thresh(Średni) – Jeśli nasz strzelec zostanie złapany przez
Zilean(Trudny) – Powinniśmy zachowywać dystans pomiędzy nami a naszym strzelcem, co zniweluje potencjał jego
Zyra(Średni) – Blokujemy jej umiejętności i sadzonki za pomocą naszej
Lucian – Doskonale wypełnia naszą
Kog’Maw – Jesteśmy mu w stanie zapewnić całkiem dobrą ochronę, co pozwoli mu na skuteczne zadawanie obrażeń. Dodatkowo przy swojej prędkości ataku używa naszej
Urgot – Jego Faza linii:
Staramy się obijać przeciwników za pomocą naszego
Q oraz blokować ich odpowiedź za pomocą
E. Jeśli wywiąże się walka pamiętajmy, że po nałożeniu
pasywnej zdolności na wszystkich, naszym priorytetem jest ochrona naszego strzelca. Nie powinniśmy się bać podejmować ryzykownych potyczek, gdyż nasz
odskok pozwala nam zatuszować źle podjęte walki.
Walki drużynowe:
Podczas walk drużynowych rozsiewany naszą
pasywną zdolność na wszystkich oraz pomagamy w jej aktywacji na kluczowych celach. W walkach drużynowych z naszym
ultem dobrze jest poczekać na kogoś innego kto zainicjuje, aby tylko przedłużyć jego wejście, lecz w celu wyłapania pojedynczego celu nie powinniśmy się wahać z używaniem super zdolności. Z
tarczą powinniśmy poczekać na jakieś poważniejsze obrażenia np.
R
Veigara, lub
rakieta
Jinx.
- Pierwsze obrażenia zablokowane
tarczą są zmniejszone o 100%, dlatego warto zachować je na coś groźnego - Nasze
E zapewnia nam bonus do prędkości ruchu, co sprawia, że warto użyć tej umiejętności w celu dobiegnięcia do sojusznika szybciej - Rozpoczynając inicjację możemy skoczyć do bliskiego przeciwnikom miniona za pomocą
W - Pełną efektywność osiągamy po przez przedłużanie inicjacji niż samą jej wykonywanie

